[OT] Hur många semlor har du käkat idag-tråden

Jag känner en begynnande rebellisk ådra och testar en liten pistachsemla på Bröd och Salt. Pistachmassan var alldeles för söt.

20240209_135825.JPG

Jag kan rekommendera att, likt scouterna, alltid vara redo. Ett sätt att vara beredd om kriget kommer är att preppa med Pågens mini semelbullar, en spritspåse med grädde i kylen (försluts enkelt med en klämma mellan användningstillfällena) och en lämplig mandelmassa. En liten tesil förvaras bekvämt redo i florsockerförpackningen.
IMG_6144.jpeg
IMG_6145.jpeg
.

Att Pączki-dagen var i torsdags var det såklart ingen som missade men hur är det med semlan var det förra tisdagen eller den kommande som man måste äta dem?

//j

Visserligen igår, men jag åt 1,5 från Dahls. E skulle vara Göteborgs bästa enligt något test i GP. Går det inte att uppbringa bättre semlor än så i Göteborg blir jag ledsen på riktigt.
De var helt okej, men inte mer.

Sambon har lovat att baka imorgon. Då blir det bilder också. ?

I morron på fettisdagen äter jag min 1:a och enda semla för säsongen :giggle:
Vi blir bjudna på jobbet, och se'n räcker det för mig...
SÅ jäkla gott är väl inte en semla?

Visserligen igår, men jag åt 1,5 från Dahls. E skulle vara Göteborgs bästa enligt något test i GP. Går det inte att uppbringa bättre semlor än så i Göteborg blir jag ledsen på riktigt.
De var helt okej, men inte mer.
GP:s test är av fabrikssemlor, finns betydligt bättre om man går till de lite mindre konditorierna. Ett par personliga favoriter är Kampanilen och Cum Pane.

I morron på fettisdagen äter jag min 1:a och enda semla för säsongen :giggle:
Vi blir bjudna på jobbet, och se'n räcker det för mig...
SÅ jäkla gott är väl inte en semla?

Äter man bara de fabrikskonditorisemlor som brukar serverad på fettisdagen på jobbet så, ja, du har rätt. Väljer man den smala vägen med att köpa finsemla (alt gör den själv enligt eget huvud), så har du, som Brasse så vältaligt sade det, fel fel fel fel fel!

Äter man bara de fabrikskonditorisemlor som brukar serverad på fettisdagen på jobbet så, ja, du har rätt. Väljer man den smala vägen med att köpa finsemla (alt gör den själv enligt eget huvud), så har du, som Brasse så vältaligt sade det, fel fel fel fel fel!
Förra jobbet hade lite klass, de serverade semlor från Tössebageriet.
Nu när man jobbar inom offentlig förvaltning bjuds det fan inte på någonting. :(

Japp, idag är amatörernas dag! Vi kommer tyvärr antagligen få se en bunt hempulade fulmek till ”semlor” i tråden.
Förhoppningsvis dock även några riktiga semlor bakade av professionella konditorer med mästarbrev.

Japp, idag är amatörernas dag! Vi kommer tyvärr antagligen få se en bunt hempulade fulmek till ”semlor” i tråden.
Förhoppningsvis dock även några riktiga semlor bakade av professionella konditorer med mästarbrev.
Semlor är för bagerinäringen i mångt och mycket vad julborden är för restaurangerna och vad Vansbrosimmet är för föreningslivet i Vansbro, livlinan för verksamheten. Denna enorma försäljning gör att jag tror att mängden icke-hembakade semlor denna dag vida överstiger mängden hembakade denna dag. Så, du kan nog vara lugn på den punkten. Däremot lär mängden semlor producerade av ställen med mästarbrev vara på en sådan nivå att om endast sådana skall inmundigas skulle du nog vara tvungen att boka 2029 års semla nu.

Personligen föredrar jag att få sätta ihop semlan efter min smak istället för att tvingas ta det som bageriet tycker
är kul. Brukar på jobbet bjudas på semlor och de har genom åren kommit från ställen som inte sällan fått bra betyg i tester. Har dock inte varit så att jag för vidare semmelintag under min säsong (återstående tisdagar fram t.o.m. påskveckan) funderat på att gå till aktuellt ställe och köpa min tisdagssemla istället för att fixa min egen.

Tillbaka
Topp