[OT] Hur många semlor har du käkat idag-tråden

ostrand sa:
Bakade själv igår, hatar konditorisemlor där man inte gröper ur semlan och gör en riktig fyllning, som vanligt får man göra det själv om man vill ha det ordentligt gjort.

Utseendet kanske inte blev 100 (det var första försöket på Leilas recept) men smaken fick 10/10

Smaken är huvudsaken! Gäller bara att hitta det som passar ens egna smaklökar.

me.I.am sa:
Det var bättre förr!
1952 fick några bagare i Malmö böter för att dom började sälja semlor för tidigt.

När semmeltalibanerna ställer upp i riksdagsvalet med kriminalisering av för tidig försäljning av semlor som enda fråga som de tänker sig att driva så har de min röst. ;-)

Bengt-re sa:
GoranS sa:
Glöm bara inte att radera förbudet natten mellan 27:e och 28:e februari.

Okirå... Fast semlor är rätt äckligt så kan väl vara förbjudet mest hela tiden annars?

Nej nu får det faktiskt vara nog! :) jag som precis förlikat mig med att du ogillar Hy/Rd. Så går du och utövar näthat mot det heligaste av heliga i mitt liv. Jag vill inte leva i en värld utan semlor! Om jag fick välja mellan att aldrig äta en semla igen och att tvingas "cykla" på en elcykel i resten av mitt liv så hade jag blivit mopedist! Mer semlor åt folket! Störta Bengts semmeltyrrani! ;)

Ok. Ät ni.... brukar iofs köpa hem semlor ibland för resten av familjen gillar det...

Vi kan väl punktbeskatta lite bara? Inte förbjuda utan bara införa 200% moms på semlor? Och ta bort momsen på cyklar? Det blir väl bra?!

?

Bengt-re sa:
Ok. Ät ni.... brukar iofs köpa hem semlor ibland för resten av familjen gillar det...

Vi kan väl punktbeskatta lite bara? Inte förbjuda utan bara införa 200% moms på semlor? Och ta bort momsen på cyklar? Det blir väl bra?!

?

För normala cyklister blir väl det ett nollsummespel?

Bengt-re sa:

?

Du får gärna införa 10^14% moms på färdiga semlor. Hembakade ska det vara.

me.I.am sa:
Bengt-re sa:

?

För normala cyklister blir väl det ett nollsummespel?

Ja och jag som inte har zemellazten får mer pengar över till cyklar! ?

Jobbet bjöd från Bagarn i Hornstull, och jag smög i mig 1 1/2 semla. Måste varit bra semlor då jag är sugen på en till.

Två efter varandra, väl värt att vänta på. Luftig mör bulle med lätt kardemumma smak och krämig lyxmandelmassa samt luftigt vispad grädde och florsockrat lock!!! En gång två gånger ;-D

3 st varav en äkta. De andra två hade aprikoskärnor istället för mandel, så dom bör inte klassassom semla?

Två stycken "grodor" igår också.

IMG_20170228_142951930.jpg

Heh heh...

Intalade mig själv som vanligt på fetis dagen att idag är det en speciell dag, nu ska jag njuta av en semla!
Men som i vanlig ordning blir jag besviken på bakelsen då det finns så många andra bakverk i konditoriet som utklassar denna bulle i både smak och utseende.

Hur många köper bullen bara för att det är fetisdagen och inte för smakens skull?

Semlan är en överskattad bakelse!

Senast ändrad:
Noll. Men jag åt två förrförra veckan. Köpte med efter jobbet för att bjuda några kompisar, och passade då på att köpa två till mig själv för att det äntligen fanns semlor utan den vidriga, sliskiga, beska mandelmassan. I stället hade de supermumsig vaniljkräm!

Två semlor på 6-7 år blir jag inte fet på.

2 st. Först bjöds det på semla i ena huset på jobbet, lite senare var jag över i ett annat hus och där hade de överskott så jag fick en till! Haha!! Så mumsigt. De var bra men grädden osötad så det smakade inte mycket om grädden, annars väldigt goda.

1, hittills. Det står en i kylen. Vet dock inte eftersom jag är lätt föräten på 10-12 semlor sedan hjul. Vi har fanatiker på jobbet...

Tillbaka
Topp