[OT] Hur många semlor har du käkat idag-tråden

Semla innan läggdags är ett klassiskt viktväktartips!

Nämen!? Vad skådar mitt norra öga……
IMG_4064.webp

En halv igår, istället för att skrapa av grädden. Man vill ju leva med lite spänning som laktosintolerant.

Det bästa med hela grejen är alla "jag äter en semla om året, då blir det den bästa från XXXXX bageri precis som alltid".

Hur kan de veta att den är bra?

Nix, du ser väl att det är en helt vanlig plånbok, med ett extra fack för snacks bara?

Förövrigt så är nu annandag fettisdag passerad, bandysäsongen är över, så nu går vi in i fastan på riktigt. Dags att lämna denna tråden, och kliva över till "Din-bikt-trimma-din-vikt-tråden". Så kanske man orkar cykla, om än i maklig takt, uppför någon enstaka uppförsbacke framåt våren.

1771491409615.webp

En halv igår, istället för att skrapa av grädden. Man vill ju leva med lite spänning som laktosintolerant.

Det bästa med hela grejen är alla "jag äter en semla om året, då blir det den bästa från XXXXX bageri precis som alltid".

Hur kan de veta att den är bra?
Hur vet man att en Specialized S-Works SL8 Tarmac är en bra cykel?

Inga ännu. Läser i UNT "Priserna på semlor har ökat rejält sedan 2016 och är i dag nästan dubbelt så dyra på många bagerier i Uppsala". 58 kostar den dyraste. Den billigaste går på 45.
Men det är inte därför jag inte käkat nån, är inte sugen helt enkelt. Det är nog tre år sedan senast.
Märkligt det där. Åt en i Tisdags och kände direkt att jag lika gärna kunnat strunta i det. Undrar om man gått och blivit sjuk på något sätt.

Nix, du ser väl att det är en helt vanlig plånbok, med ett extra fack för snacks bara?

Förövrigt så är nu annandag fettisdag passerad, bandysäsongen är över, så nu går vi in i fastan på riktigt. Dags att lämna denna tråden, och kliva över till "Din-bikt-trimma-din-vikt-tråden". Så kanske man orkar cykla, om än i maklig takt, uppför någon enstaka uppförsbacke framåt våren.

Visa bilaga 816377
Så inte sjuk mao haha...

Verkar som att alla snabbköp kör med aprikoskärnor till semlefyllning. Det är nog bara konditorier som använder mandelmassa.
Skärmavbild 2026-02-20 kl. 11.07.11.webp

Och de flesta butiker använder grädde som inte är 40% och därför tillsätter man karragen.
. Mamma brukade späda ut den 40% grädden med lite mjölk till 35% ungefär. Undre 35% blir det svårt att vispa den tjock. Måste vara iskall då.
Dessutom är det ju en äcklig bismak på den där 36%-grädden med längre hållbarhet. Nä, riktig 40%-grädde ska det vara!

Urrk, vidrig lista på ingredienser. Det är därför jag bara äter semla från riktigt bra bagerier som gör sina egna i sitt bageri och säljer (förvisso dyrt) över egen disk.
Och de flesta butiker använder grädde som inte är 40% och därför tillsätter man karragen E407.
. Mamma brukade späda ut den 40% grädden med lite mjölk till 35% ungefär. Det fick hon lära sig på husmoderskolan 1941. Mamma Ingeborg femma från höger i nedre raden.
Under 35% blir det svårt att vispa den tjock. Måste vara iskall då.
Skärmavbild 2026-02-21 kl. 09.32.24.webp

Senast ändrad:
Dessutom är det ju en äcklig bismak på den där 36%-grädden med längre hållbarhet. Nä, riktig 40%-grädde ska det vara!
Gjorde misstaget att köpa en sån 36 %-are till semlan i tisdags. Det misstaget gör jag inte om. Både smak och konsistens var inte till belåtenhet.

Igen semla idag, men fick lite läsning.

Bilagor

• PXL_20260224_150057461.webp
    PXL_20260224_150057461.webp
    896.3 KB · Besök: 20
Tillbaka
Topp