weldion
Aktiv medlem
[OT] Hur ser din arbetsplats ut ?
Oj! 74 miljoner kronor för att gjuta lite med segjärn!Motsvarande ungefär runt 110000 kubikmeter stjälpt björkved?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Oj! 74 miljoner kronor för att gjuta lite med segjärn!Motsvarande ungefär runt 110000 kubikmeter stjälpt björkved?
46000x1350x0,449/3600+276x46000/3600 kWh ?Hur mycket energi går det åt att smälta 46 ton segjärn?
Men eldas verkligen järnverken i Sverige med björkved? Är det dit alla timmerbilar åker?46000x1350x0,449/3600+276x46000/3600 kWh ?
Lägg till värmeförluster så blir det en hel del.
46000x1350x0,449/3600+276x46000/3600 kWh ?
Lägg till värmeförluster så blir det en hel del.
typ 475 kWh/ton för en vettig ljusbågsugnHur mycket energi går det åt att smälta 46 ton segjärn?
typ 475 kWh/ton för en vettig ljusbågsugn
Ja.Då är verkningsgrafen bra! Kör man med lock på kokillen under smältningen då för att minska värmeförlusterna?
Ja.
Det ingår visserligen syrgasblåsning också. Så totala energin är högre. oxyfuel-brännare används också men då ska el-energin ner mer.
Skitigt, men säkert mycket bättre än för 30 år sen. Var inte så gammal då :DFina prylar! Vill inte minnas att det var så där rent och fint på SSAB-Oxd på tidigt 90-tal. Fast de hade vaccumlock för att rena stålet förutom att värma det till lämplig temp för stränggjutningen.
Det är lite cool med stora anläggningar!
Ungefär 35000 kWh.Hur mycket energi går det åt att smälta 46 ton segjärn?
Ungefär 35000 kWh.
Stål har högre smälttemperatur än järn och har en vitare ljuston (1700 C). Järn har högre kolhalt vilket drar ner smältpunkten (1300-1400 C) och det ger en lite gulare ton i smältskenet. Aluminumverk och aluminiumgjuterier (ca 700-800 C) har knappt någon glödton alls, det är mest blankt.Skitigt, men säkert mycket bättre än för 30 år sen. Var inte så gammal då :D
Den här är fin:
Jernkontorets bildbank
www.jernkontoret.se
Det där är en del till ett 8 MW verk. 164 meter mellan vingspetsarna.Hemplockat på tre dagars drift då typ? Ett nytt verk drar väl in 15-20 om dagen om det inte är cykelväder?
Frääänt, vart jobbar du?Här gjuter vi en större del i ett vindkraftverk. 46 ton segjärn.
Visa bilaga 470614
Lite svårt med ljusbalansen. Järn vid 1370 grader Celsius lyser en del.
Perfekt att ha cykeln i taket när man bygger en ramp!Bearbetar också metall... fast rumstempererad. Visa bilaga 471420
Är det upprampning av produktion på gång? ?Bearbetar också metall... fast rumstempererad. Visa bilaga 471420
Behöver inte vara Tokholmare för att se att hitta att det där är Sportson FarstaLite dimmigt idag men Stockholmare känner nog igen några saker.
Edit, en cykelbutik syns.Visa bilaga 471443
Jag har jobbat i massa år i kontorshuset, men det där måste ju vara konferensanläggningen? På den gångvägen har jag gått nästan varje dag åt båda hållen för att käka buffen på Stadshuset!stockholm waterfront
Åkte korgen runt båda?Jag har jobbat i massa år i kontorshuset, men det där måste ju vara konferensanläggningen? På den gångvägen har jag gått nästan varje dag åt båda hållen för att käka buffen på Stadshuset!
...nästan varje dag åt båda hållen för att käka buffen på Stadshuset!
Ja! Eller var i alla fall... Jag har bytt jobb, och jobbat hemma i ett år... Men det var bra förr i alla fall! Bra sallad, alltid två rätter varav en vegetarisk och en soppa. Jag tycker det är genomgående riktigt hyggligt. Många ställen runt Centralen har "veckans vegetariska" eller liknande och då funkar det inte att käka där varje dag.Är den schysst?
Coolt att det byggs skateparker i plåt numera!Bearbetar också metall... fast rumstempererad. Visa bilaga 471420
Haha BRA fråga (och idé)! Det kanske är najs när man plöjer någon riktigt tjock bok med? ?Är handledsstödet för bokläsning eller för iPaden? ?
Snyggt golv! Är det någon speciell granne du spanar in med kikaren? ;)Tre av mina arbetsplatser.
Och jag är ganska säker på att vi betalar ca 40 öre totalt för elen.Ungefär 35000 kWh.
Tack ? Ehm, fågelskådare hela familjen vettu ?Snyggt golv! Är det någon speciell granne du spanar in med kikaren? ;)
Dammen vid Djursvallen, Lofssjön?
Dammen vid Djursvallen, Lofssjön?
Om man inte har en utsikt så får man fixa en. Kanske skulle hänga upp en cykel nån stans också...Visa bilaga 471790
Hah, se där ja! :) Vi var faktiskt ute med Candela i Landsortsleden så sent som i tisdags, men det blev att skyffla många skopor is ur sjövattenfiltren...
Aha, ett engelskt flygplan med ratten på höger sida.
Lite trångt men ganska bra utsikt
Visa bilaga 478380