[OT] Hur ser din arbetsplats ut ?

Passerade jag månne din arbetsplats häromveckan under lite testversamhet?
20220309_160810.jpg

//Kristoffer

Är det bara ett jättegaller för att filtrera bort bös å annat? Och isåfall vad gör en med allt böset? Kommer nån och rensar med jämna mellanrum sen eller?
Japp, alla intag har galler framför, kommer grymt med diverse beroende på kraftverket ligger. Här rensar man med mobilkran och gripklo. Mer vanliga intag har egna grindrensare

Men att det ändå kommer över en massa skit som på bilden nedan, är det bara sånt som runnit över då?
Visa bilaga 548467

Förmodligen men nu är du ju på en utskovslucka och inte intaget, framför en dammlucka har man inga grindar. Men det brukar sällan bli något kvar på skibordet (betongen bakom en dammlucka) när man släpper på vatten, så det där borde vara sånt som spolats över kanten på luckan vid hård vind. Eller så har man spillt bara lite och det följt med då.

Men det brukar blir renspolat om man öppnar en bit.. :cool:

1649264483812.png

Senast ändrad:
Jag drömde länge om ett eget litet vattenkraftverk på tomten. Det behövs inte mycket till vattendrag för att fixa hushållsbehovet. Men det var väldigt komplicerat med tillstånd och grejor, och de få tomter jag såg säljas som hade allt klart av historiska skäl drog alltid iväg rejält i pris.

Jag drömde länge om ett eget litet vattenkraftverk på tomten. Det behövs inte mycket till vattendrag för att fixa hushållsbehovet. Men det var väldigt komplicerat med tillstånd och grejor, och de få tomter jag såg säljas som hade allt klart av historiska skäl drog alltid iväg rejält i pris.
Ja det finns ju diverse gamla kvarnar med vattendomar som möjliggör egen produktion som ligger invid bostadshus. Har träffat på några ägare till dylika genom åren.

Finns rätt många som äger mindre kraftverk som privatperson, men det är en stor risk beroende på vad du blir ålagd att åtgärda. Länsstyrelserna är ibland extremt orimliga, vi ser nu redan från starten med NAP (nationella planen) där vi ska anpassa med fiskvägar etc. i alla vattendrag. Det man kommit överens om är att det får kosta 1,5 TWh totalt i Sverige men det skiter länsstyrelsen totalt i, (föga förvånande).

Coolt. Det där och Voith-Schneider står kvar på min önskelista.
Sveriges längsta led det där eller?
Det är riktigt kul, speciellt nu när börjar man få in snitsen! Voith vore nåt det.
Mja, inte riktigt den längsta...?

Permanent? Jag kommer sakna dina skärgårdsbilder iså fall.
Tjänstledig för tillfället, men vi får se vad framtiden bjuder på...
Får slänga upp en bild från dagen så länge - Candela på väg ut genom sundet:
20220517_085954~2.jpg

Det är riktigt kul, speciellt nu när börjar man få in snitsen! Voith vore nåt det.
Mja, inte riktigt den längsta...?

Tjänstledig för tillfället, men vi får se vad framtiden bjuder på...
Får slänga upp en bild från dagen så länge - Candela på väg ut genom sundet:
Visa bilaga 555860
För oss som inte har fotografiskt minne över alla Sveriges färjeleder, vilken led rör det sig om? Eller borde jag veta det?:oops:

@Loftberg betyder det här att det snart finns ett ledigt befälsjobb? ;)
Man saknar ju att köra vattenjet ibland
Ssssch ?
Man vet aldrig.. Just nu har det försvunnit en del nautiker bland farledsbåtarna, varpå vikarierande hantverkare fasats in alltmer. Huruvida det är framtiden eller ej, lämnar jag osagt. Men annars söker ju sjömätarna folk titt som tätt, och såg att de just i detta nu söker 2:e till Svea...

Vi utför översyn och reparation på mer eller mindre "allt" på kärran utom själva motorn. Vi har även ett stort antal större utbytes- och låneenheter vi kan förse flygbolagen med snabbt så dom kan operera vidare med kärran när olyckan är framme.

Senast ändrad:
Det håller dom på med på dom ställen där fasaden är rutten men så länge den bara är ful så blir det skrapning och målning sen. En av få kunder som börjar från rätt håll och gör taket tätt först och sen fixar det estetiska...

Tänkte mest där man spikar upp ny papp och går upp med plåten över fasaden, men det kanske är bättre än det ser ut :-)

Tänkte mest där man spikar upp ny papp och går upp med plåten över fasaden, men det kanske är bättre än det ser ut :-)
Den gamla (100 år) plåten som satt där var ovanligt långt uppdragen på väggarna förr så det var bara å härma. Typiskt utförande för 100 år sedan var max 4"/10cm upp på vägg ?

Körde några dagar här i helgen och början av veckan. Vilken drös med cyklister som åker med färjan när vädret visar sin fina sida. Kul! En del verkar pendla dagligen, andra kör långturer genom landet. En bunt på ~20 pers kom iförda knallgula spons-tröjor och körde söderöver, oklart vad det var för gäng (är inte så insatt i landsvägshojandet).
20220604_200009~2.jpg

Körde några dagar här i helgen och början av veckan. Vilken drös med cyklister som åker med färjan när vädret visar sin fina sida. Kul! En del verkar pendla dagligen, andra kör långturer genom landet. En bunt på ~20 pers kom iförda knallgula spons-tröjor och körde söderöver, oklart vad det var för gäng (är inte så insatt i landsvägshojandet).
Visa bilaga 560152
Kul att följa!

Team Rynkeby kanske?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp