[OT] Hur ser din arbetsplats ut ?

Haft 3 veckor ledigt, varit jätteskönt.
Men ibland är det inte så illa att jobba heller.
Dålig ordning på bilderna, kvällen kom såklart efter skymningen...
IMG_20240506_222037.jpg
Bogesund i skymningen.
IMG_20240506_214923.jpg

IMG_1808.jpeg

Tak och golv i ett serverrum , hyresgästen högst upp hörde en dov smäll inifrån rummet imorse, innertaket hade rasat in tillsammans och pga massa vatten , lyckades iallafall få ta tag på rörmokare, elektriker och sanerare under tiden som jag tog mig dit.
Tar mig upp till taket där det är bänkar och blomlådor , men se där den som vattnade sist har inte stänkt av vattnet till slangen….
avloppen(avrinningen från taket) har inte rensats ordentligt plus att gamla rör ofta spricker i ovankant å där har det trängt ut.
1723140243362.jpeg

IMG_1806.jpeg

sånt här är ju ”roligare” än att bygga kök?

Jag vet faktiskt inte ( jag är snickare ?) men eftersom man använder rör som rostar så är det väl bara en tidsfråga, ?
Förstår vad du menar. lät en arbetskollegas testa min cykel fast den har maxvikt på 100 kg. "Lät han använda den = jag gick och bumba "som jag lärt mig här<3" och sen såg jag att han va på cykeln.
"då jag är lat och inte vill låsa min cykel så får jag väl skylla mig själv" cykeln kostar endast 80k i ny pris

"EDIT: folk som använder mög som rostar eller gör grener enligt helt fel grejer enligt försäkringskassan, regler eller bygglov"

Förstår vad du menar. lät en arbetskollegas testa min cykel fast den har maxvikt på 100 kg. "Lät han använda den = jag gick och bumba "som jag lärt mig här<3" och sen såg jag att han va på cykeln.
"då jag är lat och inte vill låsa min cykel så får jag väl skylla mig själv" cykeln kostar endast 80k i ny pris

"EDIT: folk som använder mög som rostar eller gör grener enligt helt fel grejer enligt försäkringskassan, regler eller bygglov"
Snyggt gjort.

Ang serverrum så ansvarade jag för ganska många år sedan för driften av de tekniska försörjningssystemen där Telia Mobile tog fram mobilfakturorna. Reservkraften var helikoptermotorer...Det var flera våningar med datahallsyta, samt flera rum med batterier för avbrottsfri kraft, UPS.
Det var kul när vi byggde en co-locationhall där en stor speltillverkare hade servrar inför Europalanseringen av ett av deras succéer.

Ang serverrum så ansvarade jag för ganska många år sedan för driften av de tekniska försörjningssystemen där Telia Mobile tog fram mobilfakturorna. Reservkraften var helikoptermotorer...Det var flera våningar med datahallsyta, samt flera rum med batterier för avbrottsfri kraft, UPS.
Det var kul när vi byggde en co-locationhall där en stor speltillverkare hade servrar inför Europalanseringen av ett av deras succéer.
Världen är liten =)

Blizzard kanske ??

Visa bilaga 717859
Tak och golv i ett serverrum , hyresgästen högst upp hörde en dov smäll inifrån rummet imorse, innertaket hade rasat in tillsammans och pga massa vatten , lyckades iallafall få ta tag på rörmokare, elektriker och sanerare under tiden som jag tog mig dit.
Tar mig upp till taket där det är bänkar och blomlådor , men se där den som vattnade sist har inte stänkt av vattnet till slangen….
avloppen(avrinningen från taket) har inte rensats ordentligt plus att gamla rör ofta spricker i ovankant å där har det trängt ut.Visa bilaga 717866
Visa bilaga 717865
sånt här är ju ”roligare” än att bygga kök?

Bänkar, blomlådor, vatten m m ovanför serverrummet?
De som utformade och byggde det serverrummet kan inte ha tänkt så mycket.....
Om serverrummet tillkom efter att bänkar, blomlådor redan var på plats sedan länge
kan det inte heller ha tänkts speciellt mycket.
Jag undrar hur risk- och konsekvensanalysen har gjorts.
Fast det kanske är ett väldigt oviktigt serverrum?

Om serverrummet tillkom efter att bänkar, blomlådor redan var på plats sedan länge
Är nog mer troligt att det är tvärtom, dvs att bänkar och blomlådor på taket tillkommit efter serverrummet… Och när sånt placeras ut sker definitivt ingen konsekvensanalys.

Man har byggt bostäder (klara zenit) och det tillhör allmänytorna , de flesta taken inne i city nuförtiden används till skillnad från förr när det var paraboler och kylmaskiner som tog plats.
Ytterligare en hyresintäkt istället för ”oanvänd” yta.
IMG_1812.jpeg

Radhusen byggdes nånstans runt millennieskiftet och det här serverrummet byggdes för 3-4 år sen.
Man måste ju oxå ta med att x antal radhus på taket väger några hundra ton så huset blev säkert förstärkt och förhoppningsvis så har nån konstruktör räknat lite….

Blomlådor eller inte. Jag antar att samma avlopp hanterar regnvattnet? Möjligen att det proppats igen snabbare med hjälp av att det bor folk på taket?

Hemkommen sen kanske 1,5 vecka tillbaka. Blandat och osorterat följer:

Stilla dag över Östersjön.
Visa bilaga 720714
Alltid lika underbara Odda.
Visa bilaga 720715
På väg ut från ett regnigt Eikefet.
Visa bilaga 720716
Stilla morgon i Norrsundet.
Visa bilaga 720717
Lyx att få promenera upp till Mågelitopp som afterwork.
Visa bilaga 720718
På väg in mot Police, Polen.
Visa bilaga 720719
Ett gäng rör i Tyssedal.
Visa bilaga 720720
Vägkorsning Belgien-style.
Visa bilaga 720721
Alltid dessa ”tråkiga” bilder ?
Niiice!

Tillbaka
Topp