[OT] Hur vettig bil får man för 10-15 tkr?

Som jag redan skrivit, så beror de höga försäkringsavgifterna säkerligen på att jag haft körkort kort tid, aldrig haft bil tidigare samt har en hög beräknad körsträcka. Om jag hade haft bil i tio år och valde en körsträcka på t ex 1200 mil, så hade säkert försäkringsavgifterna varit mycket, mycket lägre.

I min erfarenhet är det varesig körsträcka eller hur länge man haft körkort som är intressant utan var man bor.

Kan tänka mig att premier för folk i Tynnered och utvalda delar av Hisingen är klart dyrare nuförtiden.

Och som jämförelse kan nämnas att det är hälften så dyrt att ha försäkring i förorten som inne i stan.

Ja, just det, adressen spelar tydligen också roll. Konstigt egentligen, för en trafikförsäkring. För halv/helförsäkring hade det varit mer begripligt eftersom vissa områden innebär större risk för stöld/vandalisering, men hur jag kör har inget som helst med min adress att göra.

geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Trafikförsäkring (enbart trafikförsäkring
> alltså) verkar hamna på som lägst ca 5500 kr
> för mig, när jag räknar på en likvärdig bil.

Erh? Det är mer än vad vi betalar för helförsäkring på vår V70 -04

Ja, men det spelar ingen roll hur lite ni andra betalar. Omständigheterna är annorlunda för mig. Jag sitter inte här och hittar på siffror! Det är de siffror jag får fram när jag matar in mina uppgifter i de olika försäkringsbolagens beräkningssidor.

Tja, nu är det inte dags än. Jag har inget konkret så bilköpet får vänta tills jag har anställningen på papper. Just nu är alla ansvariga på semester.

Jag kollar mest för att skapa mig en bild av hur mycket det kommer att kosta.

Ok, nu vet jag lite mer.

Milersättningen är 32.50 kr. I praktiken ca 28 kr efter skatt.

Förväntad körsträcka är 2500-3000 mil per år, och i mitt fall är vikariatet på sju månader. Vad som händer efter det vet ingen nu.

Det behövdes inte få plats med så mycket utrustning som jag först befarade, så en större småbil kommer att funka.

Så det jag tittar på nu är större VW Polo och mindre vW Golf. Jag har bestämt mig för att prioritera låg bränsleförbrukning, så då känns det som vettiga modeller. Årsmodeller från sekelskiftet ungefär. Måste bara undersöka i vilken mån det går att fälla säten och sånt för att få in en cykel.

Jag tänker också gå upp i prisnivå och strunta i min första plan att köpa ett vrak utan att reparera. Inte så mycket, men i alla fall från 10-15 till 20-25 om jag hittar ett bra objekt. Måste bara bråka en del med banken för att möjliggöra det. De är så petiga med att man ska ha fast anställning och tjänat minst 150 000 kr/år, och det har jag inte. Men mina föräldrar har erbjudit sig att ställa upp som borgenärer, så det ska nog lösa sig med lite övertalning.

Det är bra att du valt bort vraken även om de kan vara billigast och bäst med lite tur. När det gåller Golf från omkring -00 var de inte särskilt bränslesnåla och de rostar i tröskellådorna/yttre sidobalk. Min personliga åsikt är att serviceorganisationen kring VW är lite sisådär bra men det är bara min uppfattning.

I övrigt kan jag bara säga att det är dags för dig att komma till skott med det här. Tar det mig mer än en dag att hitta och köpa en bil så börjar jag undra om jag skall söka hjälp för beslutsångest. Skall det frågas om något så är det säljaren man skall fråga. Möjligen kan man fråga någon som har en likadan bil om det hänt saker som kostat mycket eller om det finns annat missnöje med modellen.

Jag hade en Suzuki Baleno kombi -00 fram till i höstas då min fru krockade och vi fick bilen inlöst av försäkringsbolaget.

Vi hade den i lite över tre år, och vi var nöjda med den.
Visst, det är noll komfort, motorn är klen och det är en "snikbil", men den går att köra riktigt snålt. Med vår körning (någonstans mellan landsvägskörnig och blandat) låg vi på 0,65 l/mil.
Något som var irriterande var att motorn var i klenaste laget. Detta märktes främst när man kopplade på släpvagnen.

Nu bytte vi upp oss till en BMW 325, och det är skillnad som natt och dag (taskig jämförelse kanske?).

Suzukin var då både driftsäker och billig att försäkra. När vi köpte den hade den gått 5000 mil, och var i nyskick. Det första vi gjorde var att kosta på den en rostskyddsbehandling på svensk bilvård.

De jag tittat på ser ut att ha förbrukningssiffror i stil med 0.6-0.7 blandad körning. Då har jag räknat om värdet för CO2 till förbrukning. Det är i alla fall snålt nog för min smak.

Rost är inte så noga, tycker jag. I alla fall så länge den inte är strukturell, utan bara "kosmetisk".

geologen skrev:
> Måste bara
> undersöka i vilken mån det går att fälla
> säten och sånt för att få in en cykel.

Eller: http://www.thule.com/sv-SE/SE/Products/Bike-Carriers (eller nåt liknande från anna tillverkare)

Hasse#7 skrev:
> Min personliga
> åsikt är att serviceorganisationen kring VW är
> lite sisådär bra

Men det finns ju ingen anledning att gå till VW:s egna verkstäder. En 10 år gammal Golf/Polo kan väl fixas nästan varsomhelst?

Fikasvettot skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Måste bara
> > undersöka i vilken mån det går att fälla
> > säten och sånt för att få in en cykel.
>
> Eller:
> http://www.thule.com/sv-SE/SE/Products/Bike-Carrie
> rs (eller nåt liknande från anna tillverkare)

Ja, om jag inte är ensam i bilen, men med den lösningen skulle jag knappt våga stanna på en bensinstation för att köpa en dricka om jag var ute på en egen bilfärd med cykeln. Så jag vill allt kunna ha den inne i bilen i möjligaste mån. Egentligen två, för en tempocykel finns i min framtid.

Det går ju att låsa fast cykeln i cykelställningen. Inga problem alls. Så får du rum för annat i bilen.

Mina fem cent är att a) både polo och golf är helt ok bilar och b) med tanke på att du ska köra en hel del skulle jag välja golfen = aningen större, aningen bättre komfort.

Det där med banken borde väl lösa sig? Är inte Sverige landet där ingen amorterar på sina miljoner i bostadslån? 25000 för att köpa en bil borde väl banken gå med på?

castrello skrev:
> Det går ju att låsa fast cykeln i
> cykelställningen. Inga problem alls. Så får du
> rum för annat i bilen.

Nja, för all del, men nu är det så att jag vill kunna ha dem inne i bilen. Så är det bara.

> Mina fem cent är att a) både polo och golf är
> helt ok bilar och b) med tanke på att du ska
> köra en hel del skulle jag välja golfen =
> aningen större, aningen bättre komfort.

Tja, det här med komfort är rätt individuellt. Jag sitter bekvämare i jobbets Toyota Aygo än i jobbets nya VW Golf. Min rygg kräver riktigt hårda stödytor, särskilt i svanken. Samma sak när jag sover - behöver tunn och hård tagelmadrass. Jag får ryggskott av mjuka madrasser.

> Det där med banken borde väl lösa sig? Är inte
> Sverige landet där ingen amorterar på sina
> miljoner i bostadslån? 25000 för att köpa en
> bil borde väl banken gå med på?

Jag ringde till banken i dag, och det var sannerligen inte det lättaste att få till nåt vettigt där. Jag måste även låna ca 8000-10 000 kr extra för att täcka upp skatt och försäkring som jag måste punga ut med på stört. Så ett billån handlar det inte om, utan ett helt vanligt lån utan säkerhet.

Fikasvettot skrev:

>
> Men det finns ju ingen anledning att gå till VW:s
> egna verkstäder. En 10 år gammal Golf/Polo kan
> väl fixas nästan varsomhelst?

Helt sant! Mycket fixar man väl själv om man vill spara pengar. Eller har polare som byter bilfix mot något annat. Jag rycktes nog med i överinformationen i denna tråd. Fyra sidor tråd och fortfarande ingen fysisk bil.

Hasse#7 skrev:
> Fyra sidor tråd och fortfarande ingen fysisk bil.

Haha, nä, men jag behöver den inte förrän om ca tre veckor som tidigast. Eftersom den "kostar" även när den inte används vill jag inte köpa den onödigt tidigt.

geologen skrev:
> Hasse#7 skrev:
> -----
> > Fyra sidor tråd och fortfarande ingen fysisk
> bil.
>
> Haha, nä, men jag behöver den inte förrän om
> ca tre veckor som tidigast. Eftersom den "kostar"
> även när den inte används vill jag inte köpa
> den onödigt tidigt.

Det är ok för min del. Det är din bil, din tid, din tråd. Jag är bara lite otålig.

Som svar till ditt inlägg i stretchtråden som går parallellt kan jag meddela att när man jävlas med något trasigt undertill på en bil så kommer man behöva både styrka och rörlighet utöver det vanliga för att lyckas.

Hasse#7 skrev:
> Som svar till ditt inlägg i stretchtråden som
> går parallellt kan jag meddela att när man
> jävlas med något trasigt undertill på en bil
> så kommer man behöva både styrka och rörlighet
> utöver det vanliga för att lyckas.

Jag ser framför mig hur Sveriges samlade bilmekaniker kör ett taichi-pass varje morgon... :D

geologen skrev:

>
> Jag ser framför mig hur Sveriges samlade
> bilmekaniker kör ett taichi-pass varje morgon...
> :D

Bilmekaniker har pelarlyft. Privatpersoner har som regel pallbockar. Men bilmekaniker är ofta skickliga på att hitta bästa sättet att utföra ett moment på för att spara kroppen. Taichi är nog ingen dum ide, oavsett arbete.

Du kan få en bra bil för dom pengarna. Maskinellt håller bilarna länge. Det är rost, el och annat som inte gör sig så bra i längden. Köp en så enkel bil som möjligt.

De bilar du är tittat på vet jag nix å nada om: jag hade Volvo på den tiden jag körde bil i den prisklassen (fast då var det 5000 kr för en 20 år gammal bil).

Precis som någon är inne på spelar tillgång och pris på reservdelar stor roll. Toyota och Ford bör det ju inte vara några problem med.

Och så viktigast av allt: grattis till jobbet =)

Med den årliga körsträcka du indikerat kommer det ändå bli billigare med diesel. Trots högre skatt. Däremot är dieslarna dyrare i inköp så det är snarare där det faller.

JLarsson skrev:
> Med den årliga körsträcka du indikerat kommer
> det ändå bli billigare med diesel. Trots högre
> skatt. Däremot är dieslarna dyrare i inköp så
> det är snarare där det faller.

+1 på nypriset, dieselpriset/bränsleåtgången kompenserar för skatten... :-) T

Diesel har andra problem. Partikelfiltren har vi haft problem med på bilarna vi har i jobbet. Flera gånger har de orsakat totalhaverier som krävt bärgning och veckor på verkstad. Så bensin får det bli.

geologen skrev:
> Diesel har andra problem. Partikelfiltren har vi
> haft problem med på bilarna vi har i jobbet.
> Flera gånger har de orsakat totalhaverier som
> krävt bärgning och veckor på verkstad. Så
> bensin får det bli.

Partikelfilter finns ej på modeller runt -00, men eftersom du dissar alla tips och råd hittills så undrar man ju over
syftet av den tråd...hursomhelst, om golf känns ok och poängen är ätt komma undan billigt kommer följande tips:
Skaffa en Golf tdi, reggad som lätt lastbil, då blir skatten försumbar och bränsleekonomin en fröjd. Denna blir dessutom billigare att försäkra enligt min erfarenhet. Gällande försäkring fick jag rådet, av en bekant som är försäkringssäljare, att ange lägsta möjliga körsträcka. Detta rad här jag alltid följt utan bekymmer, vid de tillfällen jag tvingats utnyttja försäkringen har jag oftast inte hört någonting om detta faktum men fick vid ett tillfälle betala rätt premie retroaktivt för sista året. Jag kör ca 7000mil/år. Att sedan japanska bilar skulle vara särskilt driftsäkra vill jag nog avskriva som en myt, anledningen till detta är snarare , i min mening, att dessa bilar i större utsträckning körs av personer med mindre behov av bil och följaktligen kortare körsträcka per år. Bilprovningens statistik har tidigare aldrig tagit hänsyn till antal körda mil och blir därför ganska missvisande samt att tex Toyota erbjuder förbesiktning på sina verkstäder och upptäcker på så vis felen innan man tagit sig till SBP. Smart men ger en missvisande statistik! Lycka till på nya jobbet!

Värt att tänka på att man inte får köra personbilar reggade som lätt lastbil där det är lastbilsförbud. Förmodligen kommer man inte bli stoppad för det är lite svårt att veta hur en bil är reggad men det kan vara bra att veta.

Trailrunner skrev:
> ... samt att
> tex Toyota erbjuder förbesiktning på sina
> verkstäder och upptäcker på så vis felen innan
> man tagit sig till SBP.

Knappast unikt för Toyota. Verkstadskedjan som jag jobbar på har det erbjudandet för alla sina märken, bl.a. Volvo, Saab, VW och Skoda.

RN skrev:
> Värt att tänka på att man inte får köra
> personbilar reggade som lätt lastbil där det är
> lastbilsförbud. Förmodligen kommer man inte bli
> stoppad för det är lite svårt att veta hur en
> bil är reggad men det kan vara bra att veta.

bra poäng, framförallt får man inte parkera på alla de parkeringsplatser där det finns en liten personbilssymbol, vilket kan göra det rätt besvärligt att hitta parkeringsplatser. Jag vet inte hur det är i Göteborg, men i Helsingborg har Securitas tagit över lappandet av bilar och de kollar regnumret för att se om en bil är lastbilsregistrerad, sen lappar de den. Nämnde jag att de får betalt per lappad bil?.... Jag hann få rätt många böteslappar innan jag sålde min lastbilsreggade bil.

Hmm, fanns det verkligen inga partikelfilter då?

När jag räknar på skatten så behöver jag ungefär 1500-1800 mil innan dieselns lägre förbrukning väger upp den högre skatten. Det är precis på gränsen för min förväntade körsträcka. Det kan gå an då kanske.

Golf TDI kombi verkar också vara snåla.

Mitt muttrande angående Golf och relativt hög bränsleförbrukning avsåg enbart bensinmodellen. När det gäller cykel inne i bilen och någon form av trygghet att den inte försvinner bygger det på att den inte syns. En synlig dyr cykel liggande lös inne i en bil är förmodligen lättare att stjäla än en som är fastlåst uppe på taket i en Thulehållare. Som andra redan föreslagit skulle en diesel Berlingo eller liknande vara bäst.

Jag tänker inte följa den här tråden längre, den är jobbig och bygger på för mycket antaganden. Gör som vi andra, köp en bil lär dig av misstagen, köp en lämpligare, be en bön att det inte kommer ett totalhaveri. Betala, lid, bli slö och fet, betala, lid, dröm om att en dag kunna cykelpendla till och från jobbet. Byt jobb, förverkliga din dröm! Lycka till!

geologen skrev:
> När jag räknar på skatten så behöver jag
> ungefär 1500-1800 mil innan dieselns lägre
> förbrukning väger upp den högre skatten. Det
> är precis på gränsen för min förväntade
> körsträcka.

geologen skrev:
> Förväntad körsträcka är 2500-3000 mil per
> år, och i mitt fall är vikariatet på sju
> månader. Vad som händer efter det vet ingen nu.

Precis var ordet! En diff på 33% - 100% är ju just det, precis!

Lycka till

Jag hade för de pengarna försökt hitta en mazda 323 från milennieskiftet ungefär. En välservad lågmilare borde kunna ge dig många problemfria mil.

Man får bara problem med partikelfilter som sätts igen om man sällan kör längre sträckor. Då ska man inte ha dieselbil med DPF som det är idag helt enkelt. Partikelfiltret bränns av när det börjar "sättas igen" och kör man korta sträckor hinner rätt temperatur aldrig uppnås.

Partikelfilter kom väl 2007-2008 så det är knappast ett problem för dig.

En sak att tänka på är att du VILL ha en bil med fungerande AC om du ska köra mycket. Det är pest och plåga att sitta och svettas.. Gamla bilar kan mkt väl ha fungerande AC även om den kan paja. Vår gamla Forester från 99 hade fullt fungerande AC trots 30 000 mil på mätaren. Min VW Polo hade det också när den såldes med ca 23000 mil på mätaren.

geologen skrev:
>
> Jag ringde till banken i dag, och det var
> sannerligen inte det lättaste att få till nåt
> vettigt där. Jag måste även låna ca 8000-10
> 000 kr extra för att täcka upp skatt och
> försäkring som jag måste punga ut med på
> stört. Så ett billån handlar det inte om, utan
> ett helt vanligt lån utan säkerhet.

Tjena!

Men när ska du någonsin lära dig att läsa på innan??

1. Köper du en bil så är chansen ganska stor att förra ägaren har betalat skatten för ett tag framöver, om den är avställd så är chansen 50% att den är mindre än hälften av årsskatten..

2. Försäkringen betalar du antingen månadsvis eller kvartalsvis, de få ören man sparar på att betala den årsvis täcker inte upp ett lån på ett års försäkring..

Skatt man betalat in och inte "utnyttjat" (den del av det betalda skatteåret som är kvar efter överlåtelsesdatum) betalas väl tillbaks, och sen får den nya ägaren betala från första ägandedatum? Annars varierar ju bilens pris beroende på hur mycket skatt som "är kvar". Låter helt befängt.

Ok, om man har möjlighet till betalning månadsvis är det så klart att föredra. Det minskar den omedelbara utgiften med några tusen.

Billån går för övrigt bara att få när bilens inköpspris är minst 40 000 kr och den köps genom en bilhandlare. I alla fall på min bank (SEB).

geologen skrev:
> Skatt man betalat in och inte "utnyttjat" (den del
> av det betalda skatteåret som är kvar efter
> överlåtelsesdatum) betalas väl tillbaks,

Nej!

http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Fordon/Agarbyte/

Men som säljare brukar man väl vilja att köparen betalar den skatt som är kvar av året. Försäkring däremot får säljaren tillbaka för återstoden fram till årsförfallodagen.

Fan Geologen, det är inte många rätt på dina gissningar!

jansson99 skrev:
> Men som säljare brukar man väl vilja att
> köparen betalar den skatt som är kvar av året.
> Försäkring däremot får säljaren tillbaka för
> återstoden fram till årsförfallodagen.

Ok, då är det de två jag förväxlat!

Nåja, skatten bör inte vara mer än ett par tusen i så fall.

Leasa en Toyota Aygo för 2000 spänn i månaden, all inclusive. Den finansierar du med milpengarna.

jomper skrev:

> En sak att tänka på är att du VILL ha en bil
> med fungerande AC om du ska köra mycket. Det är
> pest och plåga att sitta och svettas..

Jag vill minnas att man kom fram till det vid ett praktiskt experiment i Tyskland sommarens varmaste dag 2007(?).

Resultatet av testet visade att även om det var lite i varmaste laget i en Subaru Forrester så var samtliga testpersoner tämligen bekväma jämfört med testpersonerna i referensfordonet "blåbuss utan AC".

Kneecap skrev:
> geologen skrev:
> -----
> >
> > Jag ringde till banken i dag, och det var
> > sannerligen inte det lättaste att få till
> nåt
> > vettigt där. Jag måste även låna ca 8000-10
> > 000 kr extra för att täcka upp skatt och
> > försäkring som jag måste punga ut med på
> > stört. Så ett billån handlar det inte om,
> utan
> > ett helt vanligt lån utan säkerhet.
>
> Tjena!
>
> Men när ska du någonsin lära dig att läsa på
> innan??
>
> 2. Försäkringen betalar du antingen månadsvis
> eller kvartalsvis, de få ören man sparar på att
> betala den årsvis täcker inte upp ett lån på
> ett års försäkring..

På Länsförsäkringar som jag har, kan man välja autogiro som dras månadsvis till samma kostnad som årspremien delat på 12, dvs ingen extra kostnad för att dela upp betalningen.

Tillbaka
Topp