geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Diesel har andra problem. Partikelfiltren har vi
> haft problem med på bilarna vi har i jobbet.
> Flera gånger har de orsakat totalhaverier som
> krävt bärgning och veckor på verkstad. Så
> bensin får det bli.
Partikelfilter finns ej på modeller runt -00, men eftersom du dissar alla tips och råd hittills så undrar man ju over
syftet av den tråd...hursomhelst, om golf känns ok och poängen är ätt komma undan billigt kommer följande tips:
Skaffa en Golf tdi, reggad som lätt lastbil, då blir skatten försumbar och bränsleekonomin en fröjd. Denna blir dessutom billigare att försäkra enligt min erfarenhet. Gällande försäkring fick jag rådet, av en bekant som är försäkringssäljare, att ange lägsta möjliga körsträcka. Detta rad här jag alltid följt utan bekymmer, vid de tillfällen jag tvingats utnyttja försäkringen har jag oftast inte hört någonting om detta faktum men fick vid ett tillfälle betala rätt premie retroaktivt för sista året. Jag kör ca 7000mil/år. Att sedan japanska bilar skulle vara särskilt driftsäkra vill jag nog avskriva som en myt, anledningen till detta är snarare , i min mening, att dessa bilar i större utsträckning körs av personer med mindre behov av bil och följaktligen kortare körsträcka per år. Bilprovningens statistik har tidigare aldrig tagit hänsyn till antal körda mil och blir därför ganska missvisande samt att tex Toyota erbjuder förbesiktning på sina verkstäder och upptäcker på så vis felen innan man tagit sig till SBP. Smart men ger en missvisande statistik! Lycka till på nya jobbet!