[OT] Hur vettig bil får man för 10-15 tkr?

jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Leasa en Toyota Aygo för 2000 spänn i månaden,
> all inclusive. Den finansierar du med milpengarna.

Men... det är ju en smidig lösning.
Hur tänkte du nu? :)

Det brukar alltid finnas leasingkontrakt att ta över på blocket. Fast antalet mil kanske är begränsade iofs, det faller nog på det.

Så, lite omständigheter gjorde att det hastigt och lustigt blev bilköp i dag redan.

En VW Passat TDI kombi från 99.

Den har bott i Norrland större delen av sitt liv och har ingen rost som går att upptäcka. Lacken är inte snygg (blekt och flammig bitvis), men det är bara kosmetiskt. Stora lagningar är nyligen gjorda (kamremsbyte t ex). Relativt måttligt milantal (23 000), och de flesta av dem är från långåkning på landsväg. Fick med vinterdäck som duger åtminstone kommande vinter och reservhjulet är ett riktigt, femte, hjul. Dragkrok.

Luftkonditioneringen funkade utmärkt och det verkade inte vara nåt övrigt elektriskt som krånglade. Styrservo, bromsar och hjulupphängning hade inga fel som gick att provocera fram. Inredning och interiör i övrigt i gott skick. Inga oljeläckage. Inga missljud, varken från motor eller hjulupphängning.

Småsaker som ska åtgärdas är spaken för inställning av sidobackspeglarna, en ny radioantenn på taket och ny torkararm/motor för bakrutan. Strålkastarglasen är rätt matta, men ingen besiktningsanmärkning i alla fall. Behöver nya torkarblad fram, men det är ju inte många kronor.

Kort sammanfattat så är den lite halvful, men mekaniskt sund.

Den drar 0.45-0.5 landsväg, så det är hyfsat snålt.

20 000 kr.

Nu måste jag bara fixa försäkringen under morgondagen.

Gött att ha detta fixat nu.

Grattis!

Skönt att höra att du inte tänker skrota den pga radioantennen också. Du hittar nog en lagom nivå på underhållet du med =)

Verkar som ett vettigt köp. De där dieslarna går snålt och håller länge. Tveksamt om du tjänar något på att lastbilsregga den, det kostar en slant att sätta i ett galler och regbesikta och det är dyrare att besikta en lastbil än en personbil.

Nu börjar den stora reservdelsjakten! Välkomna! :P

Nytt backspegelsreglage hittade jag för 200 spänn. Klart överkomligt. Känns rätt viktigt att kunna se i backspeglarna.

Baktorkarmotor var lite mindre roligt. Närmare 2000 kr. Fast jag ska plocka ur och kolla den själv. Tydligen vanligt fel på modellen. Det kommer in fukt som får motorn att kärva. Går det att smörja upp och rensa så det funkar igen så är det bra. Just nu är den stendöd så jag har inget att förlora på att testa. Däremot saknas torkararmen bak, och den hittar jag inte som reservdel alls! Men det kanske inte är så noga med modell, bara den passar på motoraxeln och är av hyfsat lagom längd?

Ny antenn verkar kosta runt hundringen, och nya torkarblad från 40 spänn och uppåt.

jomper skrev:
> Verkar som ett vettigt köp. De där dieslarna
> går snålt och håller länge. Tveksamt om du
> tjänar något på att lastbilsregga den, det
> kostar en slant att sätta i ett galler och
> regbesikta och det är dyrare att besikta en
> lastbil än en personbil.

Och dessutom påpekade nån tidigare att det kan ställa till det på vissa parkeringsplatser. Eftersom jag kan komma att behöva parkera på alla möjliga konstiga ställen så känns det som en dum chansning. Det räcker med "böter" ett par gånger för att det man sparat på skatten ska ha ätits upp.

geologen skrev:
> Nu börjar den stora reservdelsjakten! Välkomna!
> :P
>
> Nytt backspegelsreglage hittade jag för 200
> spänn. Klart överkomligt. Känns rätt viktigt
> att kunna se i backspeglarna.
>
> Baktorkarmotor var lite mindre roligt. Närmare
> 2000 kr. Fast jag ska plocka ur och kolla den
> själv. Tydligen vanligt fel på modellen. Det
> kommer in fukt som får motorn att kärva. Går
> det att smörja upp och rensa så det funkar igen
> så är det bra. Just nu är den stendöd så jag
> har inget att förlora på att testa. Däremot
> saknas torkararmen bak, och den hittar jag inte
> som reservdel alls! Men det kanske inte är så
> noga med modell, bara den passar på motoraxeln
> och är av hyfsat lagom längd?
>
> Ny antenn verkar kosta runt hundringen, och nya
> torkarblad från 40 spänn och uppåt.

Åk ut till Biltema, klart billigast på bruksdelar som torkarblad od.
Behöver du bakrutetorkare? Krävs nog inte på besiktningen, bara torka av bakrutan ibland.

lekis skrev:
> Åk ut till Biltema, klart billigast på
> bruksdelar som torkarblad od.

Japp!

> Behöver du bakrutetorkare? Krävs nog inte på
> besiktningen, bara torka av bakrutan ibland.

Nä, kanske inte på besiktningen, men jag värderar sikt bakåt högt, så den vill jag ha i fungerande skick. Farsan gjorde en liknande räddningsoperation på baktorkarmotorn i en Volvo i mitten av 90-talet, så det kanske funkar för mig också.

rising skrev:
> Eller kolla på skroten efter delar till
> bakrutetork? (finns "skroten" fortfarande?)

Tror det i sann nyspråksanda kallas "bildemontering" nu... :D

Jo, där finns det en del, ser det ut som. Sidor med begagnade delar från skrotade bilar dyker upp i alla sökningar jag gör just nu.

http://www.bildelsbasen.se/ är den dominerande aktören, har hjälpt mig några gånger med bland annat backspeglar som blivit vandaliserade.

Man klarar sig rätt bra utan torkare bak under de årstider när de inte saltar, men chansen att din räddningsauktion går hem är rätt stor tror jag.,

Något som är bra är att hitta ett forum där den bilmodellen man har diskuteras. Subaruforester.org har räddat en rejäl hög tusenlappar åt mig t.ex.

Jahapp, en liten uppdatering så här dryga året efter inköpet.

Den har rullat ungefär 3700 mil sen jag köpte den i augusti 2011. Då är nog strax över 3000 av de milen jobbrelaterade.

Hittills har jag bytt/köpt till följande:
• remmarna (inte kamrem) ca 250 kr
• kylaren ca 1000 kr
• båda strålkastarna ca 1900 kr
• oljefilter/olja ca 800 kr
• luftfilter ca 100 kr
• sommardäck ca 3700 kr
• bromsskivor båda fram ca 1200 kr
• bromsbelägg båda fram ca 800 kr
• vänster backspegel ca 400 kr
• radioantenn ca 70 kr
• glödlampor flera ca 400 kr
• torkarblad flera ca 300 kr
• elvärmesits ca 300 kr
• diverse vätskor ca 800 kr

Med verktyg så hamnar jag nog på runt 13 000 kr, om det stoppar ens. Eller ca 3.50 kr/mil.

• Efter ett inbrottsförsök är samtliga låskolvar paj. Jag kan alltså bara öppna med radiodosa.
• Hållarna för förarsidorutan (små, klena plastbitar) gick av så nu är rutan uppspärrad med en gängstav och några buntband - sitter som berget men jag kan ju inte veva ner rutan.
• Kamremmen behöver snart bytas. Gör jag det själv kostar satsen 1200-1700 kr beroende på vilken jag väljer.
• Styrservon läcker långsamt. Får fylla på då och då.
• Främre motorfästet/kudden är slitet. Jag har en ny men tänker byta i samband med kamremsbytet när hela fronten ändå ska rivas bort.
• Servon i vänster passagerardörr har slocknat. Kan bara låsa/låsa upp manuellt från insidan nu. Troligtvis elfel, men jag har inte orkat titta på det än. Inget akut direkt...
• Klarlacken släpper mer och mer. Vanligt fel på modellen (jag ser det väldigt ofta på andra av samma modell) men jävligt fult.
• Sätesvärmen på förarsidan dog efter en månad, typ. Den gångna vintern hade jag ett löst 12 V-säte från Mekonomen. Det dog i mars nån gång. Nytt ska inhandlas snart.
• Vänster yttre drivknut har trasig damask/bälg, men den uppvisar inga brister än så länge. Kör tills den rasar och byter för 900 kr i så fall.
• Främre hasplåten glömde jag sätta fast ordentligt när jag bytte strålkastare, så den flög i bitar ganska snabbt. Eller halva, i alla fall. "Ny" från skroten kostar ca 1200 kr, så det skiter jag i.
• Vinterdäcken är rätt slitna. Kör kanske med dem en vinter till. Mönstret är bra och djupt, men de flesta dubbarna är väck eller helt nerslipade. Jag kör extremt försiktigt vid halt väglag ändå.

Meka på en parkering utan tak är inte så skoj, men jag har inget val. GDS-hall funkar om man är van och vet att man blir klar i tid. Vid kylarbytet tvingades jag av olika skäl lämna bilen stående halvmekad i 3-4 dygn. Turligt nog var det min semestervecka då.

Nä, jag är inte så glad i det här att ha bil. Visst är det skoj att kunna åka till tävlingar och lopp enkelt, men allt besvär och alla kostnader är sjukt trista att ta hand om. Motor och hjulupphängning är det inget fel på i alla fall. Allt funkar superbra där, tack och lov.

Jag har långt framskridna planer på att byta jobb. Kanske inte på stört, men inom ett år. Därför tror jag att jag lika gärna kan stå ut med den här bilen, snarare än att uppgradera. Jag skulle behöva upp till 60-70k-klassen för att få lite trevligare objekt, känns det som. Antingen lite nyare bilar med många mil, eller lågmilare som är äldre. Osäker på vad som är bäst.
Men jag siktar på att byta till ett jobb där jag inte tvingas ha privat bil och dit jag kan åka kollektivt eller cykla enkelt och snabbt.

Jag lider med dig när jag läser din ettårsrapport.

Jag har varit i samma karusell förut, men lovat mig själv att inte försätta mig i den situationen igen. Får se hur det går, jag kör trots allt en lite äldre bil nu.

Egentligen borde man inte skaffa bil om man inte har så mycket pengar att man kan köpa sig fri från alla problem. Eller så skall man älska att meka.

De verkar ha haft medelflyt i lotteriet iaf. Milkostnad ink skatt, försäkring, värdeminskning osv?

jomper skrev:
> De verkar ha haft medelflyt i lotteriet iaf.
> Milkostnad ink skatt, försäkring,
> värdeminskning osv?

Exklusive värdeminskning, som är svårt att beräkna utan att ha sålt bilen, så kostar bilen hittills drygt 14 kr per mil, varav ca 8 kr är bränsle. Om vi räknar med totalförlust till i dag (från 20 000 till 0), så blir värdeminskningen 5.40 kr/mil, så fortfarande under 20 kr/mil, men det är ju inte realistiskt. Säg att den skulle gå att sälja för 14-15k, så blir totalmilkostnaden hittills knappt 16 kr i stället.

Rent spontant låter det som du borde byta olja lite oftare än en gång på 3700 mil, men det kanske inte spelar någon roll om du tänker köra slut på bilen.

> Exklusive värdeminskning, som är svårt att
> beräkna utan att ha sålt bilen, så kostar bilen
> hittills drygt 14 kr per mil, varav ca 8 kr är
> bränsle. Om vi räknar med totalförlust till i
> dag (från 20 000 till 0), så blir
> värdeminskningen 5.40 kr/mil, så fortfarande
> under 20 kr/mil, men det är ju inte realistiskt.

20 kr milen är ändå väldigt billigt om du fått med alla kostnader. Räkna med att du inte får något alls för bilen så blir allt annat en positiv överraskning. Chansen är inte på något vis liten att bilens liv i din ägo slutar med ett större haveri som du inte vill reparera, typ växellådsras eller liknande och då får du inte många kronor för den.

Lagade du torkaren bak? Jag körde utan i säkert ett år på gamla bilen, det funkade faktiskt helt ok. Men olika bilar blir olika skitiga på bakrutan.

Det verkar iaf som du har bra koll på alla komponenterna i bilen och vad som behöver göras. Det du har lärt dig på den här bilen kan innebära att du sparar väldigt mycket pengar på nästa bilköp.

20 kr/mil är ungefär halva priset mot en bilpolsbil, där du hade sluppit allt strul. Värt pengarna?

Luthman Photography skrev:
> Det låter som om du har haft en jäkla otur med
> den där bilen. Vårt förra vrak körde vi ett
> drygt år och det enda jag bytte var startmotorn.

Hur långt körde du? Geo har kört rätt långt, jag tycker inte han haft nån direkt otur men inte jätteflyt heller som du haft. Har kompisar som köpt 1500kr-240:s och kört i flera år men det kan man knappast räkna med.

Den bilen gick ifs ungefär bara hälften så långt. Men jag tycker ändå att det låter som en hel del reparationer. Mekanikern som bytte startmotor på vår bil var förvånad över att den hade pajat och sa att vi nog hade haft otur för den brukade hålla längre på Corollor.

Luthman Photography skrev:
> Den bilen gick ifs ungefär bara hälften så
> långt. Men jag tycker ändå att det låter som
> en hel del reparationer. Mekanikern som bytte
> startmotor på vår bil var förvånad över att
> den hade pajat och sa att vi nog hade haft otur
> för den brukade hålla längre på Corollor.

Jo, men tänk på att geologen kör en tysk bil. De är inte riktigt lika driftsäkra som japanska.

Oskar skrev:
> Jag köpte min lunch på Lidl...

Tysk sushi?

Toyota corolla, toyota carina.. bättre bil får du inte för dem pengarna.

Mycket delar det där...men saken är ju den att ju mer du byter/kostar på den ju mer
kan du lita på den ! Du vet vad som är bytt och nytt och det kommer du ha glädje av
i framtiden. Säljer du den och köper nåt annat så kanske det blir ännu värre..

RN skrev:
> Rent spontant låter det som du borde byta olja
> lite oftare än en gång på 3700 mil, men det
> kanske inte spelar någon roll om du tänker köra
> slut på bilen.

Hur ofta måste man i realiteten byta olja? Min gamla bil körde bra de första 17000 milen utan oljebyte mer än var 4000:e mil. De sista 10 000 milen bytte jag olja 3 gånger. Bilen såldes för en vecka sedan för en acceptabel summa pengar.

Men då var ju det en gammal amerikanare :-)

Min gamla japanare behövde service och reparationer stup i kvarten och var nog mitt sämsta bilköp någonsin. Och då bör man tillägga att jag har ägt en SAAB som i jämförelse framstod som ett teknikens robusta under.

Baserat på min erfarenhet så finns inga bra bilmärken, bara bra och dåliga exemplar.

Tillbaka
Topp