Jahapp, en liten uppdatering så här dryga året efter inköpet.
Den har rullat ungefär 3700 mil sen jag köpte den i augusti 2011. Då är nog strax över 3000 av de milen jobbrelaterade.
Hittills har jag bytt/köpt till följande:
• remmarna (inte kamrem) ca 250 kr
• kylaren ca 1000 kr
• båda strålkastarna ca 1900 kr
• oljefilter/olja ca 800 kr
• luftfilter ca 100 kr
• sommardäck ca 3700 kr
• bromsskivor båda fram ca 1200 kr
• bromsbelägg båda fram ca 800 kr
• vänster backspegel ca 400 kr
• radioantenn ca 70 kr
• glödlampor flera ca 400 kr
• torkarblad flera ca 300 kr
• elvärmesits ca 300 kr
• diverse vätskor ca 800 kr
Med verktyg så hamnar jag nog på runt 13 000 kr, om det stoppar ens. Eller ca 3.50 kr/mil.
• Efter ett inbrottsförsök är samtliga låskolvar paj. Jag kan alltså bara öppna med radiodosa.
• Hållarna för förarsidorutan (små, klena plastbitar) gick av så nu är rutan uppspärrad med en gängstav och några buntband - sitter som berget men jag kan ju inte veva ner rutan.
• Kamremmen behöver snart bytas. Gör jag det själv kostar satsen 1200-1700 kr beroende på vilken jag väljer.
• Styrservon läcker långsamt. Får fylla på då och då.
• Främre motorfästet/kudden är slitet. Jag har en ny men tänker byta i samband med kamremsbytet när hela fronten ändå ska rivas bort.
• Servon i vänster passagerardörr har slocknat. Kan bara låsa/låsa upp manuellt från insidan nu. Troligtvis elfel, men jag har inte orkat titta på det än. Inget akut direkt...
• Klarlacken släpper mer och mer. Vanligt fel på modellen (jag ser det väldigt ofta på andra av samma modell) men jävligt fult.
• Sätesvärmen på förarsidan dog efter en månad, typ. Den gångna vintern hade jag ett löst 12 V-säte från Mekonomen. Det dog i mars nån gång. Nytt ska inhandlas snart.
• Vänster yttre drivknut har trasig damask/bälg, men den uppvisar inga brister än så länge. Kör tills den rasar och byter för 900 kr i så fall.
• Främre hasplåten glömde jag sätta fast ordentligt när jag bytte strålkastare, så den flög i bitar ganska snabbt. Eller halva, i alla fall. "Ny" från skroten kostar ca 1200 kr, så det skiter jag i.
• Vinterdäcken är rätt slitna. Kör kanske med dem en vinter till. Mönstret är bra och djupt, men de flesta dubbarna är väck eller helt nerslipade. Jag kör extremt försiktigt vid halt väglag ändå.
Meka på en parkering utan tak är inte så skoj, men jag har inget val. GDS-hall funkar om man är van och vet att man blir klar i tid. Vid kylarbytet tvingades jag av olika skäl lämna bilen stående halvmekad i 3-4 dygn. Turligt nog var det min semestervecka då.
Nä, jag är inte så glad i det här att ha bil. Visst är det skoj att kunna åka till tävlingar och lopp enkelt, men allt besvär och alla kostnader är sjukt trista att ta hand om. Motor och hjulupphängning är det inget fel på i alla fall. Allt funkar superbra där, tack och lov.
Jag har långt framskridna planer på att byta jobb. Kanske inte på stört, men inom ett år. Därför tror jag att jag lika gärna kan stå ut med den här bilen, snarare än att uppgradera. Jag skulle behöva upp till 60-70k-klassen för att få lite trevligare objekt, känns det som. Antingen lite nyare bilar med många mil, eller lågmilare som är äldre. Osäker på vad som är bäst.
Men jag siktar på att byta till ett jobb där jag inte tvingas ha privat bil och dit jag kan åka kollektivt eller cykla enkelt och snabbt.