[OT] ? i tall ? Jägarfråga? Nya konspirationsterorier!

Det kan vara nån form av practical joke.
För att roa och sätta myror i huvudet på folk. Eller är det nån grunka som fastnat där mest av en slump eller något oförutsett. En helikopter som tappat något? En skogbruksmaskinist som skojat till det?

Kanske nån variant av shoe tossing, ihopknutna skor dinglande många meter upp runt elledningar?

Det kan vara nån form av practical joke.
För att roa och sätta myror i huvudet på folk. Eller är det nån grunka som fastnat där mest av en slump eller något oförutsett. En helikopter som tappat något? En skogbruksmaskinist som skojat till det?

Kanske nån variant av shoe tossing, ihopknutna skor dinglande många meter upp runt elledningar?
Populär samlingsplats för älgar som vill köpa skogs-crack!

För att förtydliga, det är definitivt någon elektronisk grej med knappar och rattar på. Den sitter högt upp 5-6 meter så det har lagts en del jobb på att få den dit. Långt ut i skogen men synlig från en bommad skogsbilsväg så inte särskilt gömd men inte för att det är mycket folk där. En sjö nån kilometer bort. Min gissning är mätning av något eller jaktsyfte. Brandövervakning kanske?
Lutar det inte åt en åtelkamera ändå om det finns en bommad väg intill? Markägaren bryr sig inte om fyrbenta varelser men vill ha koll på två- eller fyrhjulta besökare?

Lutar det inte åt en åtelkamera ändå om det finns en bommad väg intill? Markägaren bryr sig inte om fyrbenta varelser men vill ha koll på två- eller fyrhjulta besökare?

Varför skulle man hänga upp något med framtida värde i ett slitet fiskenät på en tunn gren istället för att ordentligt spänna fast det runt stammen?

Är ju en seriös gripkrok i ena änden. Tänkte att man först kastar upp gripkroken för att hissa upp paketet och att det sedan är möjligt att fira ner paketet igen att aktivera en fjärrutlösare. Typ att det är skatten i en skattjakt eller en pryl för att förvara saker uppe i ett träd (varför man nu vill det?).

Varför skulle man hänga upp något med framtida värde i ett slitet fiskenät på en tunn gren istället för att ordentligt spänna fast det runt stammen?
Det var min absolut första tanke. Men hur riktar man en ev lins åt något håll och hur kan den se nåt genom maskorna i nätet? Burken liknar absolut inte någon åtelkamera jag sett , och det finns rätt många i dessa skogar. Men det kan visst vara nån sensor av nåt slag men åtelkamera tror jag inte på.

Trasig håv, buntband och en fästanordning från Mission Impossible. Tror konstruktioner är gjord så för att få upp den en gång och aldrig ned. Hur högt satt den? Kanske bara är en installation av konstiga, trasiga prylar inklusive portabelt kassettdäck från 80-talet?

Således practical joke eller geocache av något slag. Röstar också på en drönarinspektion.

Jag hittade en gång en mystisk anordning hängandes högt uppe i ett träd. När nyfikenheten till slut fått överhanden och jag till slut lyckades få ner det och kunde titta närmare visade det sig att det var någon meteorologisk mätutrustning som användes i väderballonger. Av ballongen själv syntes dock inte ett spår.

Den såg dock lite mer proffsig ut än din pryl.

Jag hittade en gång en mystisk anordning hängandes högt uppe i ett träd. När nyfikenheten till slut fått överhanden och jag till slut lyckades få ner det och kunde titta närmare visade det sig att det var någon meteorologisk mätutrustning som användes i väderballonger. Av ballongen själv syntes dock inte ett spår.

Den såg dock lite mer proffsig ut än din pryl.
Been there, done that :) https://happyride.se/forum/threads/ot-radiosonder.3684578/ Men det här är ju nåt helt annat!

Fasen vad spännande !
Bästa tråden på happy just nu ?

Vad händer om man kastar en sten på den eller skjuter med luftgevär.

Kan vara utrustning för "rävjakt"? - en orienteringstävling för radioamatörer där man skall lokalisera dolda sändare med hjälp av korspejling. Finns på både 80 och 2-m banden.

Mer obskyr sport än CX :) testade på lite i ungdomen!

/A
Vilken coolt nördig grej! Hade jag inte en aning om att det fanns!

Alltid tänkt att skidorientering var det nördigast sporten men detta är ju ett par steg värre.

Skulle kunna vara något sådan:

Det borde väl dock då finnas en stämpelenhet/klämma i anslutning till sändaren i så fall.
Om jag kommer ihåg rätt fanns det bara en lapp med Call-sign från sändaren, samma signal som nycklades ut på morse-kod via antennen. Vi pratar nördar här! Det som talar emot teorin är väl att det inte finns någon synlig antenn ansluten på bilden.

Nu vet ni alla ungeför hur nördig jag är, min fru och mina barn suckar ibland... men jag har åtminstone aldig ägt en sändare för att lufta mitt certificat, jag har bara lånat.

/A

Nu blev det konstigt på riktigt!
Mini RR:
Slutade tidigt på jobbet igår för att hinna ut i skogen till mojängen. Laddade upp med gammal zoomkamera och allt. Efter tre mils cykling (ok, det går att gena lite men man vill ju cykla med) vara jag där , ca två dygn efter förra besöket. Och där fanns nada! Granskade tallar flera kilometer fram och tillbaka är ganska säker på exakt träd men den var borta.
Efter klättrat upp på en höjd med mobiltäckning för att rapportera till Happy så är Happy dött!
Nu till min konspirationsteori: The evil tjuvjägare/UFO-betamaxsamlare/Pundare/Predator/Ryssen hänger på Happy och visste vad som var på väg att hända! Och sedan släcker de Happy !

Nu får man ju aldrig veta! Och jag glömde foliehatten och geigermätaren med.....

Mini RR:
Slutade tidigt på jobbet igår för att hinna ut i skogen till mojängen. Laddade upp med gammal zoomkamera och allt. Efter tre mils cykling (ok, det går att gena lite men man vill ju cykla med) vara jag där , ca två dygn efter förra besöket. Och där fanns nada! Granskade tallar flera kilometer fram och tillbaka är ganska säker på exakt träd men den var borta.
Efter klättrat upp på en höjd med mobiltäckning för att rapportera till Happy så är Happy dött!
Nu till min konspirationsteori: The evil tjuvjägare/UFO-betamaxsamlare/Pundare/Predator/Ryssen hänger på Happy och visste vad som var på väg att hända! Och sedan släcker de Happy !

Nu får man ju aldrig veta! Och jag glömde foliehatten och geigermätaren med.....

Är du vaccinerad? Det är så de vet att du var på väg, 5g pejling!

Mini RR:

Dom passade på att plocka ner den när Happy var nere!

Klart dom plockade ner Happy för att störa kommunikationen ihop med en kordinerad landstigning där man skickade ut gubbar och gummor för att hämta hem denna otroligt viktiga utrustning från trädet.

Som legenden Göran Frisk när det var ubåtsjakt :ROFLMAO:

Mini RR:

Ändå du skönt att kom tillbaka! Hade förväntat mig tidningsrubriker med "Stigcyklist mystiskt försvunnen" och att man efteråt hittat kameran men suddiga bilder på något monster eller en Blair Which liknade video ?.

Mini RR:
Konspirationsteorierna flödar!

Men lite mer verklighetsanknutet (kanske?):
Vad fotade du med första gången?
För var det en telefon är det ganska stor chans att bilden är geotaggad, vilket borde underlätta för dig att hitta tillbaka till rätt plats och träd.
Läs mer här: Så kollar du var bilden är tagen

För vem vet, det kanske hänger ngt där igen.
41EFzmKtt0L._AC_SX450_.jpg

Konspirationsteorierna flödar!

Men lite mer verklighetsanknutet (kanske?):
Vad fotade du med första gången?
För var det en telefon är det ganska stor chans att bilden är geotaggad, vilket borde underlätta för dig att hitta tillbaka till rätt plats och träd.
Läs mer här: Så kollar du var bilden är tagen

För vem vet, det kanske hänger ngt där igen.
41EFzmKtt0L._AC_SX450_.jpg
Jo, jag var på rätt ställe. Jag hade lagt in positionen i Minkarta när jag tog bilden. Att jag granskade tallar flera kilometer var nog mest för jag blev så j*vla frustrerad över att den var borta. Jag cyklar ju där en del och kommer nog att slå ihjäl mig när jag sitter och glor upp i tallar. Någon som vill åt mig ? Ny teori :giggle:

Tänkte på denna tråd när jag passerade detta ?

Bilagor

• 4EE03BD9-2ABC-426D-914D-C323178AE98E.jpeg
    4EE03BD9-2ABC-426D-914D-C323178AE98E.jpeg
    1.4 MB · Besök: 162
Jo, jag var på rätt ställe. Jag hade lagt in positionen i Minkarta när jag tog bilden. Att jag granskade tallar flera kilometer var nog mest för jag blev så j*vla frustrerad över att den var borta.
Jag ska hålla ett öga öppet om den dyker upp i skogarna häromkring. Vi MÅSTE reda ut det här!
Men hittills "inget att rapportera" från Falu-trakten.

Många frågor, inga svar. Tänker mig att vi får försöka bena ut det vi kan få fram

Håven, för fisk med inbyggd upphängning / våg (?) eller modifierad med ett kastankare / sökankare?
Gick nätet sönder för att objektet var för tungt och man stärkte upp med buntband? Eller har objektet tyngt ner och fått nätet att glida ner?

Att någon kastat upp den eller att den släppts från höjd känns mindre troligt då det finns mycket annat att fastna i högre upp i det senare fallet.

Finns inga märken efter klätterskor i trädet och dåligt med grenar att klättra upp på, så mest troligt är väl att man haft en stege men man har valt en gren högre upp än den första som ser ut att ha okej bärkraft vilket ger kast teorin lite mer trolighet

Objektet ser ut att vara i storlek med ett nintendo 8-bitar troligtvis något större. Två eller tre portar synliga. Två lappar från tillverkaren(?) så borde vara undersidan som vi ser. Hade det varit en t.ex. en VHS-spelare hade ju portarna suttit på baksidan och ser ut att vara ena kortsidan vi ser på bilden.

Det är en jaktstol.
sannolikhet ett jakttorn eller en trädjaktstol (engelska: "tree stand"). Det är en sorts plattform eller stol som jägare fäster högt upp i ett träd för att få bättre överblick över omgivningen och viltet, samt minska risken att bli upptäckta av djuren genom att doft och rörelse hamnar ovanför deras synfält.

Typiska kännetecken som syns här:

Metallkonstruktion med sittdel och gallerbotten – vilket syns tydligt i andra bilden.

Kamouflagenät runt – för att smälta in i omgivningen och minska synligheten.

Högt placerad i trädet – vanligtvis 3–6 meter upp.

Fästs ofta med remmar eller kätting runt stammen eller mellan grenar.

Varför används de?

För vaktjakt på vildsvin, rådjur, älg eller annat vilt.

För att kunna sitta tyst och osynlig under längre tid.

Ger bättre siktfält och skottvinkel.

Viktigt:

Såna här anordningar ska vara säkert förankrade, och ofta används säkerhetssele av jägaren för att förhindra fall.

De får inte lämnas olagligt på någon annans mark – så om du inte vet om det är privat jaktmark kan det vara värt att kolla upp med markägaren.

Så kort sagt: det är inte någon mystisk fälla eller övervakning – bara ett helt vanligt jakttillbehör som ser lite udda ut om man inte vet vad det är.

Vad är detta för mackapär som hänger i en tall mitt ute i storskogen? Någon slags elektronik, ser ut som gammaldags transistorradio, Inte en åtelkamera iaf, såna finns de drösvis med och ingen har liknat nåt sånt här. Hittades förstås på en cykelrunda i skogen OnT.Visa bilaga 506034
sannolikhet ett jakttorn eller en trädjaktstol (engelska: "tree stand"). Det är en sorts plattform eller stol som jägare fäster högt upp i ett träd för att få bättre överblick över omgivningen och viltet, samt minska risken att bli upptäckta av djuren genom att doft och rörelse hamnar ovanför deras synfält.

Typiska kännetecken som syns här:

Metallkonstruktion med sittdel och gallerbotten – vilket syns tydligt i andra bilden.

Kamouflagenät runt – för att smälta in i omgivningen och minska synligheten.

Högt placerad i trädet – vanligtvis 3–6 meter upp.

Fästs ofta med remmar eller kätting runt stammen eller mellan grenar.

Varför används de?

För vaktjakt på vildsvin, rådjur, älg eller annat vilt.

För att kunna sitta tyst och osynlig under längre tid.

Ger bättre siktfält och skottvinkel.

Viktigt:

Såna här anordningar ska vara säkert förankrade, och ofta används säkerhetssele av jägaren för att förhindra fall.

De får inte lämnas olagligt på någon annans mark – så om du inte vet om det är privat jaktmark kan det vara värt att kolla upp med markägaren.

Så kort sagt: det är inte någon mystisk fälla eller övervakning – bara ett helt vanligt jakttillbehör som ser lite udda ut om man inte vet vad det är.

Tillbaka
Topp