OT Idrottsgalan

Ferm

Medlem
OT Idrottsgalan
Så det största i svensk idrott på manliga sidan är, att Stefan Holm vann os. Oväntat att han skulle det...
Men att någon går å vinner ett av de tuffaste endagarsloppen, om inte det tuffaste, på cykel det e inget?

Hmm..!

OT Idrottsgalan
Ferm skrev:
Så det största i svensk idrott på manliga sidan är, att Stefan Holm vann os.

Nej det är inte det största det har bara fått mest utrymme i media och det är vad som avgör inte prestationen tyvärr :-(

Orsaken till att friidrott får mer media utrymme är helt enkelt att det finns mer pengar där i reklam och annat och det styr graden av bevakning. Samt att det är lättare/billigare för tv bolagen att täcka en friidrottsarena med kameror än ett cykellopp på många mil som kräver mobila system vilket är både krångligare och dyrare :-(

Bosse

OT Idrottsgalan
Jo visst e det så! Tyvärr! Men man hade väl hoppats nu när vi inte har så jättemycket cyklister på den nivån. Men visst e det som ni skiver!

OT Idrottsgalan
trodde aldrig att Magnus skulle få något pris, jag vet ju inte vilka som satt i juryn ifs men både Ulfbåge och Svanberg är fientligt inställda till cykel. Fotboll är ju sport...

OT Idrottsgalan
Holm är störst. Bilderna på honom direkt efter att segern är kirrad och den lycka och glädje han utstrålar framkallar fortfarande tårar i ögonvrårna hos mig.

(blev lite rörd igen bara jag tänkte på det nu faktiskt :-)

OT Idrottsgalan
Konsnablius Skrev:
-------------------------------------------------------
> Holm är störst. Bilderna på honom direkt efter att
> segern är kirrad och den lycka och glädje han
> utstrålar framkallar fortfarande tårar i
> ögonvrårna hos mig.
>
> (blev lite rörd igen bara jag tänkte på det nu
> faktiskt :-)
>
>

störst på det han gör ja :D men nån knall vare ju ändå inte :D blev i och för sig onödigt spännande. men man kan ju inte säga att det är överraskande när årets klart bästa höjdhoppare vinner. dock på sättet som han darrade kan ju anses som en riktigt prestation att ta sig ur.

för mig är en bragd när man utför något oväntat. något som ingen kunde tro. det förttjänade Magnus.

Därmot vare ju ingen tvivel om att holm skulle ha årets manliga idrottare,just me tanke på hans överlägsenhet i antal segrar under året. men oväntat, som sagt NEJ, därmed ingen bragd.

bör nämnas att för mig är då jerringepriset = folkets bragd pris.

men det är det typiska sättet att behandla folk i sverige, håller man inte på med en av de största sporterna så räknas inte ens en vinst i nått av de största tävlingarna, lovar, ingen svensk cyklist skulle få nått om de ens vann Tour de France. har sett det förutom inom cykel, när god vänn vann VM (mtb), en blomma som grattis, thats it.

Senast redigerad av en moderator:
OT Idrottsgalan
Ferm Skrev:
> Så det största i svensk idrott på manliga sidan
> är, att Stefan Holm vann os. Oväntat att han
> skulle det...
> Men att någon går å vinner ett av de tuffaste
> endagarsloppen, om inte det tuffaste, på cykel det
> e inget?
>
> Hmm..!

Men är dte inte så att stefan hol har vunnit mer än OS?!, jag är verkligen inte insatt på ämnet men har för mig att han vann de flesta tävlingar han ställde upp i?, då är väll det mer en bragd än om någon har vunnit ett cykellopp?. Eller har vi någon cyklist som vunnit det mesta de ställt upp i?

Tror inet det är helt lätt att välja vem skall få priset eftersom det finns massor av sporter som är mindre på folks läppar.

Ni som cyklar vill självklart ha en cyklist verkar det som. Men vi har även en svensk som har tagit sig hela vägen in i f1-cirkusen efter att ha krossat allt motsånd i F-3000. Alla som håller på med en idrott vill ju att ens egna stjärnor skal vinna priset.

Personligen årkar jag inte ens bry mig. Jag får ju cykla lika mycket idag som jag fick igår.

OT Idrottsgalan
Det e ju just det att han vunnit allt, och varit bäst i ett par år. Som manlig idrottare är det väl rätt.
Men årets prestation borde Bäckstedt ha fått

OT Idrottsgalan
Ville Skrev:
> Ferm Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Så det största i svensk idrott på manliga
> sidan
> > är, att Stefan Holm vann os. Oväntat att han
>
> > skulle det...
> > Men att någon går å vinner ett av de
> tuffaste
> > endagarsloppen, om inte det tuffaste, på
> cykel det
> > e inget?
> >
> > Hmm..!
>
>
>
> Men är dte inte så att stefan hol har vunnit mer
> än OS?!, jag är verkligen inte insatt på ämnet men
> har för mig att han vann de flesta tävlingar han
> ställde upp i?, då är väll det mer en bragd än om
> någon har vunnit ett cykellopp?. Eller har vi
> någon cyklist som vunnit det mesta de ställt upp
> i?
>
> Tror inet det är helt lätt att välja vem skall få
> priset eftersom det finns massor av sporter som är
> mindre på folks läppar.
>
> Ni som cyklar vill självklart ha en cyklist verkar
> det som. Men vi har även en svensk som har tagit
> sig hela vägen in i f1-cirkusen efter att ha
> krossat allt motsånd i F-3000. Alla som håller på
> med en idrott vill ju att ens egna stjärnor skal
> vinna priset.
>
>
>
> Personligen årkar jag inte ens bry mig. Jag får ju
> cykla lika mycket idag som jag fick igår.
>
>
>

han vann alla tävlingar han stälde upp i ja. därför det inte var så förvånande att han vann OS.

OT Idrottsgalan
för mig äre både sakerna. det Holm gjorde var stort, men tycker att det Magnus gjorde var större eftersom det även var överraskande. men vill absolut inte ta nå ära från Holms prestation. han är grym. men han vann ju årets manilga idrottare, vilket jag tyckte stämde mer in på det han presterat + att han faktiskt fick bragdpriset.

OT Idrottsgalan
Men om en bragd för dig är både och så måste ju holm vara din egen bragdfavorit eftersom han lyckats göra både något stort samt överaskande(för det var väll överaskande att han vann så mycket som ahn gjorde);)

Själv vet jag inte ens vem magnus är eller vad han har gjort.

OT Idrottsgalan
Ville Skrev:
> Själv vet jag inte ens vem magnus är eller vad han
> har gjort.

Då är du diskad från fortsatt diskussion :)

Det som jag tycker är tråkigt är att "Maggies" bragd fick så lite uppmärksamhet i Svenska medier. Visst förstod jag väldigt tidigt att han skulle få svårt att knipa några utmärkelser i sverige då cykel är en så marginaliserad sport här. Dock förväntade jag mig åtminstonde endel ståhej och skriverier men det blev knappt något alls. Folk som såg tävlingen (Paris-Robeux) förstår att det han gjorde var STORT. I cykelkretsar klassas ju "helvetet i norr" som större än tex vm eller OS (av de flesta i varje fall).
Min far som är gammal tävlingscyklist ringde omedelbums efter Magnus seger upp mig och utbrast lyriskt att det här var större än Bernt Johanssons OS-guld. Sedan tillade han:
Ja inte i Sverige kanske, men för dem som kan cykel...

För övrigt TYCKER JAG (personlig åsikt, ej lag) det är väldigt tråkigt att cykel får så lite tid i svensk media nu för tiden. Det har inte alltid varit så. Min far har gott om gamla tidningsutklipp från sin aktiva tid. Bla några helsidereportage om honom (som bara var med i juniorlandslaget..) från DN....Det var ganska länge sedan man såg något dylikt om cykel över huvud taget i dagens svenska medier!

OT Idrottsgalan
Ville Skrev:
> Men om en bragd för dig är både och så måste ju
> holm vara din egen bragdfavorit eftersom han
> lyckats göra både något stort samt överaskande(för
> det var väll överaskande att han vann så mycket
> som ahn gjorde);)
>
>
> Själv vet jag inte ens vem magnus är eller vad han
> har gjort.
>
> --------------------------------------------------
> ----------------------------------------------
> EN cykel väger mindre än två, Därför har jag bara
> EN

överraskande, nja, inte me tanke på hur han hoppade året innan. och inte förvånande att han vann OS heller.

OT Idrottsgalan
Skämtar ni eller?????
Det bäckis gjorde och på det sättet han gjorde kan man inte jämföra med holm ens.

Bäckis har gjort nåt som är sjukt svårt o bräcka i mina ögon. Några här verkar inte förstå vad han har gjort tyvärr liksom majoriteten av svenska folket.

Visst är de inte mkt man kan göra i efterhand men vi får nog vänta på att Gotland vinner Tour de France för att få ett stort pris...

"Rippa": Snälla kan du sluta lägga in såna där barnsliga saker på dina inlägg. Finns säkert många som inte vet hur man får bort det efter att ha klickat på den.

OT Idrottsgalan
Tycker att Bäckis var väl värd ett pris för årets prestation. Ulfbåge & Co kan ju provköra Paris-Roubaix i sommar så kanske de fattar vad det handlar om. De borde väl klara det på en vecka eller så... (garvade högt åt Schyffert´s käftsmäll att försöka korsa en sportjounalist med en Nissan Micra för att få dem att dricka mindre...)!
Som svensk cyklist måste man nog ta hem TdF, Girot, VM och OS på ett och samma år för att ens bli påtänkt till ett idrottsgalepris.
Motorsport är även den styvmoderligt behandlad av det här landets sportredaktioner. Det Mattias Ekström gjorde i DTM är megastort på kontinenten. Å´ detta av en pojkspoling på 24 år, talang är bara förnamnet.
Han rastade ju av hela startfältet i Svenska Rallyt förra året också, bara så där på skoj!
För att bli ihågkommen av den svenska sportjournalistkåren som motorstjärna måste man nog omkomma i en krasch. Det är ju missarna man minns (du hade helt rätt Wille Crafoord!

Tack för ordet!

/steen

OT Idrottsgalan
Fast vi får vara nöjda med det lilla! Att en cyklist ens NÄMNS på en idrottsgala i det här cykelkulturfattiga landet är ju makalöst! När de dessutom klippte in Vacchis galltjut när Bäckstedt korsade linjen, då rös jag... Vilken grej det var :) Måste... hitta... videon... nu...

/Dag

OT Idrottsgalan
Läste i SvD att Pelle Svensson redan i förväg tackat nej till Bragdguld med motiveringen att man inte kan ställa två idrotter mot varandra. Ligger en del i det.

Att sedan Wassberg tackade nej för att inte Lundbäck fick det ett par år tidigare är ju så cool.

Fick inte damcyklisten Ljungskog nåt pris för nåt år sedan?

OT Idrottsgalan
Ähhh, se vad ni själva skriver. ulfbåge och CO kan ju själva testa bla bla bla.

Säg någon sport där de skulle testa något och lyckas. tror ni själv att de skulle komma över 1,5 meter i höjdhoppet tex?

Insnöade cyklister är ni allihoppa=P

Slårvad om att på närmaste fickpingisforumet så undrar de varför inte just deras stjärna inte vann priset.

Därmed inte sagt att alla andra som inte van priserna inet har gjort något stort.

Tillbaka
Topp