[OT] "Ikväll ska jag på konsert"-tråden

Snart dags för Albin Lee Meldau !
IMG_20240727_180442279.jpg

Snart dags för Albin Lee Meldau !
Hoppas att det blir bra. Ni har åtminstone tur med vädret, trots allt regnande tidigare i dag
Hur lång tid tog det med bil genom Rättvik? Det är ju CCW!

Jag var där igår:

Hoppas att det blir bra. Ni har åtminstone tur med vädret, trots allt regnande tidigare i dag
Hur lång tid tog det med bil genom Rättvik? Det är ju CCW!

Jag var där igår:
Vi sneddade till Mora via Siljansnäs så vi kom norrifrån till Dalhalla. Normal semestertrafik. :)

Regnet kom för en stund sedan men börjar Ebba av.

Festivalen där jag i mina gymnasieår såg up-and-coming-band som Fireside, The Hives, Cardigans, Soundtrack, Loosegoats, Liberator och många fler återuppstår nästan exakt ett år efter att jag själv återvandrat till Ängelholm:
Visa bilaga 715072
Rapport från klassåterträffen: Hade Storhövding och Golvad Grävling spelat idag igen hade jag dykt upp på direkten. Knappt fyllda 20-åringar som sopade banan med resterande lineup, tipsar friskt om att se båda live om man gillar svensk progg resp punk!

Rapport från klassåterträffen: Hade Storhövding och Golvad Grävling spelat idag igen hade jag dykt upp på direkten. Knappt fyllda 20-åringar som sopade banan med resterande lineup, tipsar friskt om att se båda live om man gillar svensk progg resp punk!
Snudd på OffT: vilken är din inställning till Korslagda Kukar?

Mer OnT, om än måhända väl lång i förväg: https://www.gronalund.com/konserter/lastkaj-14

Senast ändrad:
Måhända misshandlar jag tråden med mitt bristande tempus men ikväll var det i alla fall Petter som stod på scen.

Min första hippedihopp-spelning, vad jag kan minnas på rak arm. Positiv upplevelse; det bjöds på finfint drag och många gamla dängor. ??

Bilagor

• PXL_20240802_192159950.jpg
    PXL_20240802_192159950.jpg
    289.7 KB · Besök: 64
  • PXL_20240802_181004075.MP.jpg
    PXL_20240802_181004075.MP.jpg
    547.1 KB · Besök: 64
Måhända misshandlar jag tråden med mitt bristande tempus men ikväll var det i alla fall Petter som stod på scen.

Min första hippedihopp-spelning, vad jag kan minnas på rak arm. Positiv upplevelse; det bjöds på finfint drag och många gamla dängor. ??
Det finns ju vissa artister som får till det oavsett. Har en polare som lyssnar nästan enkom på Umeå- och New York-Hardcore, noll hip hop, men den bästa spelning han har varit på var Public Enemy i Malmö.

Det finns ju vissa artister som får till det oavsett. Har en polare som lyssnar nästan enkom på Umeå- och New York-Hardcore, noll hip hop, men den bästa spelning han har varit på var Public Enemy i Malmö.
Jag tänker det är fint att kunna uppskatta en bra artist. I någon mån oberoende av vad man tycker om musiken.

Ungefär så var det för mig när jag såg Mano Negra för första gången, på Gino (tror jag) i Stockholm. Då lyssnade jag bara på punk, och deras då kända singel (King kong 5) var.... Vid första påseende inte punk.
Det kan fortfarande vara den bästa spelning jag varit på.

Ungefär så var det för mig när jag såg Mano Negra för första gången, på Gino (tror jag) i Stockholm. Då lyssnade jag bara på punk, och deras då kända singel (King kong 5) var.... Vid första påseende inte punk.
Det kan fortfarande vara den bästa spelning jag varit på.
Coolt. Jag har bara sett den nyare upplagan (Manu Chao med band) och det var ett jävla hålligång.

Coolt. Jag har bara sett den nyare upplagan (Manu Chao med band) och det var ett jävla hålligång.
Jag skulle väldigt gärna ha sett/se Manu Chau med band. Såg Mano Negra i Hultsfred nåt år senare, då tyckte jag efter ett tag att konserten blev tråkig, bara massa jam och folk från publiken som var uppe o dansade på scenen, så jag gick därifrån. Då insåg jag att det var strömavbrott på hela området.
Bara bästa livebandet i världen som fixade att hålla igång en rockkonsert ändå!

I andra vågskålen: jag och tjejen var på Lisa Ekdahl för ett par veckor sedan. Vi har några, i lite varierande grad, lyssnat på henne i vår ungdom och hade väl vissa förväntningar.

Det tog inte lång tid innan vi lite försiktigt enades om att vi kanske inte riktigt var fullt ut imponerade och började prata med paret brevid istället (varav ena hälften gillade Lasse och andra är cyklist).

Bilagor

• PXL_20240810_181804964.MP.jpg
    PXL_20240810_181804964.MP.jpg
    703 KB · Besök: 59
  • PXL_20240810_173508697.jpg
    PXL_20240810_173508697.jpg
    627.1 KB · Besök: 73
1000012941.jpg

ASIAN COWBOY (Luleå)
Norrbottensmörk garagerock med folk från Raring, Dick Tracy, och massa andra band där uppe.

THE ANGOSTURAS
Spelar Cocktail Rock med nya medlemmar varenda spelning!

EBBAN KCCH
Umeås kommande stora musikexport. "Norra kvarkens Craig David". Littfests rap-alibi.

BUFFALO
Enmansrock. Popgeni. Bara Bangers.

1000013048.jpg

HELLSHOCK (Portland, USA)
Apocalyptisk Metal-crust. Under drygt 20-år har Hellshock varit de ständiga fanbärarna av stench och metallisk crust. Alltid konsekvent i sina mörka, episka produktioner. På senaste albumet hörs även tydliga old-school dödsinfluenser.

Bandcamp: https://hellshock1.bandcamp.com/album/hellshock-2
Spotify:

*Medlemmar från bl a Detestation, Remains of the day, Lebenden Toten, Warcry, Tragedy, Nightfell etc. etc. etc.

MISANTROPIC
Lokal Sacriliege-stinkande Stench-core.

Bandcamp: https://misantropic.bandcamp.com/album/catharsis
Spotify:

LEFT HAND OF DARKNESS
Metallic crust lords

Bandcamp: https://lhodband.bandcamp.com/
Spotify:

KREMERING
"Crusty kids spending loud night"

461077698_10163459280652891_8468577721689170051_n.jpg

BAD NERVE (Umeå)
Punk/Hardcore trio som gör sin årliga spelning i Umeå.
https://open.spotify.com/artist/4IIf3jgjCewKzzR4RjZyPy...

BLEAK STREAK (Sthlm)
Nytt trash pop extravaganza band från Stockholm med medlemmar från Vidro och Data Control.
https://open.spotify.com/artist/6q60OE32ShOAPHGnrnSQ2A...

AQUILA RIFT (Sthlm)
Post rock/punk trio med medlemmar från diverse band, mest kända Twin Pigs och Satirnine, men även ilska och Shadowcats mfl.
https://open.spotify.com/artist/3zoR42HH0KJksBy5HzPZkZ...

ALL LOST JOYS (Umeå)
All Lost Joys är nytillskottet på Umeås postpunk-scen, med medlemmar ur Mäkt!, Sekunderna och The Neurotics ger de dig din skambefriade guide till medelålderskrisen!

Ska på Viva Sounds ikväll. Fox Womb och Death by unga bunga är enda spikade akterna. Sen får känslan och kompisarna styra resten av kvällen.

Helt Off på Slaktkyrkan ikväll. Sist jag såg dom var nog 10 år sedan.. #pepp
Såg dom för 11 år sen på Urkult. Gifte mig ett par veckor senare, och när folk frågade framåt hösten vad som varit bäst under sommarn höll jag ofta på att säga helt off spelningen. Men för husfridens skulle kom jag på mig i sista stund och sa bröllopet 😬

Tillbaka
Topp