OT: inköp av längdskidor

crillez

Aktiv medlem
Gissar att det finns en del skidåkare inne på forumet som sitter med kunskap om inköp av utrustning, har inte åkt längdskidor sen 10 år ålder, nu 41, har varit sugen på längdskidor i flera år men dåliga vintrar i Småland har gjort att jag avstått, nu däremot så har jag investerat på mig utrustning för att kunna åka när tillfälle ges samt ha med mig till fjällen i vinter som ren motionsträning.
Nu har jag börjat tvivla på om jag har fått för långa skidor och vill höra med expertisen vad ni säger, mina mått är 175cm och 75kg nakenvikt, alltså 78-79kg åk-klar.
Skidorna jag köpt är ett par Rossignol R-skin Delta comp, 208cm långa och viktspann på 70-90 kg, viktspannet känns väl rätt men det är längden jag tvekar på, standard måtten säger ju kroppslängd plus 20-30cm, mina är 33cm längre än mig, är detta något att fundera på eller bara att hämta och börja åka utan att fundera ???
Kommer det bli en nackdel att ha "för" långa skidor ??

Tacksam för tankar runt detta

De tre centimetrarna kommer du inte märka av.

Det viktiga är att skidornas spann passar din vikt.

Sen är det väl lite smidigare att hantera kortare skidor, allt annat lika. Vilket inte spelar någon större roll om man ändå åker i spår. Och kortare skidor bär lite sämre i lössnö. Vilket inte heller spelar någon större roll i spår.

Mina 50 ören i alla fall.

Längden är en tumregel, det viktigaste är att spannet är rätt. Så det är bara att åka, det är inga nackdelar med skidans längd.

De tre centimetrarna kommer du inte märka av.

Det viktiga är att skidornas spann passar din vikt.

Sen är det väl lite smidigare att hantera kortare skidor, allt annat lika. Vilket inte spelar någon större roll om man ändå åker i spår. Och kortare skidor bär lite sämre i lössnö. Vilket inte heller spelar någon större roll i spår.

Mina 50 ören i alla fall.
Tack för svar, min fundering var väl egentligen om jag kanske tom skull gå ner på 20-25 cm längre skidor än min längd, alltså 8-13cm kortare än de jg köpt, var väl mer där jag tänkte att man märker skillnad kanske, på ett par 198:or kontra ett par 208:or med samma viktspann tex.

Har du köpt skidorna hos en kunnig handlare som har mätt upp spannet? Det ska sägas att tillverkarens angivna viktspann inte är någon exakt vetenskap, även skinskidor ska helst plockas och mätas utifrån åkarens vikt och förmåga.

Har du inget annat att jämföra med så kommer 208orna funka bra.
Skulle jag sålt skidor åt dig (om de hade funnits i rätt längd och spann) så hade jag inte gått på maxlängd till dina 175cm.
Finns ju någon idé om man får ett bättre spann på en längre skida. Något som kanske stämmer, fast inget jag tycker mig stött på.
Som Azog skrev så är en kortare skida lite smidigare, men är ju bara skrika ur spår så behöver du inte den lilla extra smidigheten från skidan.

+1 på Rholm ovan. Den vikt som står på skidorna är bara en fingervisning (inte alls säkert det stämmer), utan skidorna måste plockas utifrån din vikt och åkförmåga av en duktig handlare. Annars är det stor risk det blir fel, speciellt med skinskidor där du inte kan justera fästzonen. Längden är sekundärt, men som också sägs ovan är en kortare skida lite lättare att hantera.

Tre extra cm ger i runda slängar en ökad risk för fall vid lappkast på ungefär fyra procent.

Förutom det så vill jag vara som alla andra och säga att det är spannet som avgör om det är rätt skidor och det måste testas på dig "på riktigt".

Skidorna är inköpta på XXL över nätet, det känns dock som de provtrycker skidorna med åkarens vikt innan leverans.

Var hos en kompis med lång erfarenhet av skidor ikväll som hjälpte mig att mäta ut spannet på skidorna, ganska klockrent faktiskt, dessutom så är det flyttbara bindningar vilket man kan experimentera med vid behov, så allt känns bra och längden få bli sekundär.

Tack för alla inputs.

Skidorna är inköpta på XXL över nätet, det känns dock som de provtrycker skidorna med åkarens vikt innan leverans.

Var hos en kompis med lång erfarenhet av skidor ikväll som hjälpte mig att mäta ut spannet på skidorna, ganska klockrent faktiskt, dessutom så är det flyttbara bindningar vilket man kan experimentera med vid behov, så allt känns bra och längden få bli sekundär.

Tack för alla inputs.
Jo, de ska ha SkiSelector på onlinelagret och har iaf skaplig koll, åtminstone när jag köpte ett par skidor där för några år sedan. Och har din skidkunnige kompis dessutom mätt upp dem så borde nog allt vara ok.

Går att justera fästet för olika fören rätt bra med Skin skidor genom att flytta bindningen fram eller bakåt från nollpunkten, spannmätningen blir annars samma som vanliga skidor men kanske ännu viktigare att inte få en för mjuk skida.

Går att justera fästet för olika fören rätt bra med Skin skidor genom att flytta bindningen fram eller bakåt från nollpunkten, spannmätningen blir annars samma som vanliga skidor men kanske ännu viktigare att inte få en för mjuk skida.

Jo det ska ju gå bra men det gör man väl utifrån hur fästet fungerar när man väl åker? Mätning kanske iofs kan va bra om man tycker att det aldrig blir bra fäste eller bra glid oavsett hur man justerar.

Jag tror det bästa är att mäta dem hos en duktig handlare som har Skiselector eller Eikermåler, de mäter ju spannen med laser och bör åtminstone kunna se att skidorna funkar. Sedan om man kan se spannhöjderna med skinnet helt på plats vet jag inte. Egentligen borde man väl smyga dit och kolla hur de gör.

Lite OT i OT tråd!
är det nån som har erfarenhet av den här stakmaskinen, enda rimligt prismässigt jag hittat, vore bra att kunna hålla igång armarna lite.
De har recenserat den lite i Lagom kondition. Verkade enligt dem bra för sitt pris som jag minns det. Saknar display om jag minns rätt så om man vill mäta saker så kanske det är jobbigt.

Själv sysslar jag inte med löpning, cykling eller skidor inomhus.

De har recenserat den lite i Lagom kondition. Verkade enligt dem bra för sitt pris som jag minns det. Saknar display om jag minns rätt så om man vill mäta saker så kanske det är jobbigt.

Själv sysslar jag inte med löpning, cykling eller skidor inomhus.
De är ändå ganska säljiga och gillar det mesta i prylväg tycker jag ibland... Personligen tycker jag att mätbarheten på en skierg är det som gör den värd att använda.. här är det ju bara att stå och dra, det blir ännu tråkigare än på en skierg eftersom man inte vet vad som händer. Men ja, det kan säkert va bra ändå. Blir den använd är det knappast dålig träning

Om den är hyggligt stabil i inställningen så kan man väl få någon sorts mätbarhet om man har en fix kadens (antal drag per tidsenhet). Position på bromsmagneterna, kadens samt hur länge man kör bör kunna jämföras mellan pass. Visst, det är säkerligen möjligt att, medvetet eller omedvetet, fuska, men om man lyckas göra rörelserna likartat så borde man få ett hum om man blir bättre. Självfallet inte samma sak som en ordentlig mätning, men ett sorts substitut som gör att man inte helt famlar i blindo, om man tycker om att ha någon koll på hur man utvecklas.

Fast man kan nog allt dra rätt olika hårt ? Olika längd på dragen och olika hårt kan nog ge rätt olika effekt även vid samma kadens?

Tristessen är väl det man undrar om man orkar med, cyklar inte inne heller pga det, kanske testar att köpa en billig beg roddmaskin och hänger upp på väggen istället som en del gör!

Fast man kan nog allt dra rätt olika hårt ? Olika längd på dragen och olika hårt kan nog ge rätt olika effekt även vid samma kadens?
Min spekulation utgick egentligen från hur jag själv funkar på den spinningcykel jag har för inomhustrampande. Den har bara en ratt som justerar motståndet. Jag upplever att jag med grundläggande känsla för kadens kan se en korrelation mellan motstånd och "form".

Tänker att ngt likartat borde vara möjligt även på en sådan maskin som det här är tal om. Om man kör fixt motstånd och fix kadens i säg 20 minuter, nog borde man kunna märka att det då man tränat på ett tag blir lättare att staka på!? Jag tänker att längden på dragen borde man kunna ha hygglig koll på och då skulle mätningen vara om det känns som man verkligen får kämpa eller om det går ganska lätt. Drar man mkt hårdare jämfört med tidigare borde man genomföra rörelsen snabbare vilket borde ge en märkbar vilofas någonstans om man håller kadensen fix.

En annan analogi vore att ställa sig med ett par hantlar och lyfta dem upp och ner (hantelcurl eller vad det nu kallas) med jämn frekvens, nog borde det kännas att det går lättare då man tränat ett tag och att man då kan öka vikten på hantlarna, vilket i detta fall skulle svara mot att öka motståndet!?

Och som sagt, jag menar inte på något sätt att det är perfekt, men helt i blindo borde man inte famla tycker jag.

Tristessen är väl det man undrar om man orkar med, cyklar inte inne heller pga det, kanske testar att köpa en billig beg roddmaskin och hänger upp på väggen istället som en del gör!
Det är nog väldigt mkt en personlighetsfråga. Jag har ganska lätt för monotont nötande medan andra får tråkslag så där gäller det väl att vara ärlig mot sig själv. Att testa något billigt, men som inte är så dåligt att den undermåliga kvaliteten i sig förstör, är väl ingen dum idé. Ingen aning om hur roddmaskinslösningen är i det avseendet.

Tillbaka
Topp