OT: inköp av längdskidor
Gissar att det finns en del skidåkare inne på forumet som sitter med kunskap om inköp av utrustning, har inte åkt längdskidor sen 10 år ålder, nu 41, har varit sugen på längdskidor i flera år men dåliga vintrar i Småland har gjort att jag avstått, nu däremot så har jag investerat på mig utrustning för att kunna åka när tillfälle ges samt ha med mig till fjällen i vinter som ren motionsträning.
Nu har jag börjat tvivla på om jag har fått för långa skidor och vill höra med expertisen vad ni säger, mina mått är 175cm och 75kg nakenvikt, alltså 78-79kg åk-klar.
Skidorna jag köpt är ett par Rossignol R-skin Delta comp, 208cm långa och viktspann på 70-90 kg, viktspannet känns väl rätt men det är längden jag tvekar på, standard måtten säger ju kroppslängd plus 20-30cm, mina är 33cm längre än mig, är detta något att fundera på eller bara att hämta och börja åka utan att fundera ???
Kommer det bli en nackdel att ha "för" långa skidor ??
Tacksam för tankar runt detta
Nu har jag börjat tvivla på om jag har fått för långa skidor och vill höra med expertisen vad ni säger, mina mått är 175cm och 75kg nakenvikt, alltså 78-79kg åk-klar.
Skidorna jag köpt är ett par Rossignol R-skin Delta comp, 208cm långa och viktspann på 70-90 kg, viktspannet känns väl rätt men det är längden jag tvekar på, standard måtten säger ju kroppslängd plus 20-30cm, mina är 33cm längre än mig, är detta något att fundera på eller bara att hämta och börja åka utan att fundera ???
Kommer det bli en nackdel att ha "för" långa skidor ??
Tacksam för tankar runt detta