OT, installera logg på segelbåt

det är en långköl på en K viggen, den är inte snabb men jag kappseglar med den och då känns fgv ganska viktigt.

lite osäkert hur mycket av skrovet som ligger i vattnet på kryss framför kölen. ska ner kika och fundera.

Hade en gång en Albin Viggen och monterade då loggen i utrymmet där toaletten normalt är. Har för mig att jag t.o.m använde ett av genomföringshålen till toan att montera givaren i. Funkade problemfritt i många år.

Själv vill jag ta bort mitt logg hål, har ännu inte bestämt om jag orkar göra detta i år.
Äldre logg som nu är borttagen, klara mig bra med GPS och sliper ta i och ur loggen varje gång jag skall segla (alltid kommer de in lite vatten trotsbackventilen).

-Åke

Hej, lånar min tjejs nic ett tag!
Loggen ska du placera så långt akterut du kan, helst akter om tvärs.
Ju längre akteut du kommer är där mindre turbulens och från midskepps lyfter inte skrovet ur vattnet så ofta...
Placera den så djupt du kan, på min Allegro 33 hade jag den i "kölsvinet" ca 5,5m från stäven. Detta vet jag inte om det går på en viggen dock?(kölsvin) sätt den annars så djupt du kan.
En bra placering borde på viggen vara under soffan eller byssan sas...
//Nilsson

Åke skrev:
-------------------------------------------------------
> Själv vill jag ta bort mitt logg hål, har ännu
> inte bestämt om jag orkar göra detta i år.
> Äldre logg som nu är borttagen, klara mig bra
> med GPS och sliper ta i och ur loggen varje gång
> jag skall segla (alltid kommer de in lite vatten
> trotsbackventilen).
>
> -Åke

Om man kappseglar så behövs både logg och GPS.
Detta för att kunna avgöra hur mycket och vilken riktning ev ström har.
Differensen mellan siffrorna ger ju styrkan och om det är + eller - värde visar om det är med eller motström.
/Hans i First 31.7 OURSY

> Om man kappseglar så behövs både logg och GPS.
> Detta för att kunna avgöra hur mycket och vilken
> riktning ev ström har.
> Differensen mellan siffrorna ger ju styrkan och om
> det är + eller - värde visar om det är med
> eller motström.
> /Hans i First 31.7 OURSY

Precis! Dessutom upplever jag att det blir en liten fördröjning i gps, så ett trimm blir svårt att "läsa" av.

tack för alla bra tips!

Leta lite på blur.se, vill minnas att det diskuterades där nån gång förra året. Bra med bilder var det också vill jag minnas.

Spontant skulle jag nog också vilja ha den framför kölen, "så lång akterut som möjligt" känns som att be om att få problem med turbulens från kölen...

Turbulensen från kölen är långt mycket mindre än den från luft som trycks ner av stäven!
Sedan sitter genomföringen tryggt placerad för saker man kan segla på/grundstötningar.

charlies skrev:
-------------------------------------------------------
> Turbulensen från kölen är långt mycket mindre
> än den från luft som trycks ner av stäven!

Och resten av skrovet?
Jag hittade i alla fall tråden där det diskuteras på blur.se:
http://www.blur.se/2010/11/29/tradlost/

Jag har egentligen ingen koll på varken strömningslära eller olika placeringar i verkligheten, men det har flera av dom som diskuterar i den tråden.
Och de verkar vilja ha givarna ganska långt fram, Peters montering på mittlinjen som länkas till bland kommentarerna e riktigt snygg...

Ok, jag lånar nic igen.
Känner att jag får förtydliga detta kännsliga OT ämne. Just av ovan nämnda anledning kan man kallibrera en logg för ett konstant fel som skrov och köl i stort sett utgör. Fördelen med en någorlunda midskeppslig montering är också att man mindre ofta får skräp i loggen som tyvärr stannar väldigt lätt. Allt beror ju också på hur man seglar, själv seglade jag mestadels över lite större öppna hav och där tänker jag gärna på säker heten. Efter ca 20 000 sjömil måste jag säga att min logg iaf visade korrekta värden...
//Nilsson

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp