[OT] iPhone vs. Android

zarkov

Ny medlem
[OT] iPhone vs. Android
Det börjar bli hög tid att byta ut min gamla Nokia mot en modernare lur och jag har kokat ner valet till antingen en iPhone eller en Android-nalle. Det är antingen en iPhone 3GS 16GB, en HTC Hero eller en Samsung I7500 Galaxy som gäller. Samsungen är mycket snyggare än HTC:n men har inte kommit ut i butik ännu, dessutom verkar HTC ha piffat upp det grafiska gränssnittet (HTC Sense) en hel del jämfört med tidigare versioner och Galaxy.

Någon som har kört Android? Jag har sedan tidigare en iPod Touch 1G som trots uppdaterad firmware (2.0) har haft en otrevlig tendens att krascha när man surfar och lyssnar på musik samtidigt. Dessutom tillåter Android att man kör flera program samtidigt vilket iPhone inte gör vad jag har sett. iTunes App Store lär vara ljusår bättre än Android Market, både vad gäller antal applikationer och att hitta vad man söker. Jag har aldrig gillat iTunes, hur mycket alla Mactalibaner än svär vid det. Samtidigt är ju gränssnittet på iPhone fantastiskt.

Prismässigt verkar de hamna i ungefär samma härad (6000kr) alla tre, iPhonen är troligen den dyraste av dem. Vad tror happyiterna?

[OT] iPhone vs. Android
Att androids programbiblotek kommer närma sig allt eftersom.
Dock kanske det saknas inticament att använda deras shop om luren även kan installera program från andra källor?

[OT] iPhone vs. Android
Jag skulle satsa på en Android-lur, de känns betydligt smartare än iPhone (Aldrig förstått vad folk ser i en lista med program).

Däremot så har HTC Hero inte fått så bra betyg, då mjukvaran inte är optimerad för hårdvaran än. Den är därför ganska slö i vissa situationer.

Jag skulle vänta på nästa generations Android lurar från HTC med uppgraderad hårdvara, då gränssnittet i sig verkar riktigt nice på Heron. I och för sig är det inget fel på vanliga standard Android i Tex G1(Dream, säljs inte i Sverige) och G2/Magic.

[OT] iPhone vs. Android
Jag hade tänkt att köpa en iPhone idag ända tills jag kom till telenor. Dom är fan dumma i huvudet där. Har noll lust att binda mig till dom i två år.

Är "mactaliban" som zarkov kallar oss i första inlägget. Min fråga (om det är ok att kapa lite) går det att synca typ kalender osv mot en mac om man har android?

[OT] iPhone vs. Android
Det verkar som om man måste gå omvägen genom Google Calendar för att kunna synka iCal med en Android-telefon, dvs först synka iCal med gCal och därefter gCal med telefonen. Det finns tydligen en del program för att göra det men det finns inget officiellt stöd från Apple eller Google än så länge. Apple lär väl inte släppa in Android i iCal i första taget, då tappar de ju en stor poäng med iPhone.

Just att Hero:n har fått lite tveksamma recensioner har fått mig att luta åt Galaxyn om jag väljer Android. Den är jäkligt mycket snyggare och förhandsrecensenterna ger den bra betyg. Det dröjer dock en månad eller två innan den finns i butik. Tyvärr är väl i princip alla iPhone-abonnemang tvååriga, annars får man ju pynta 4-5000kr för att få telefonen.

[OT] iPhone vs. Android
iPhone: Enkelt och säkert. Fast gillar du inte iTunes så försvinner ett tungt skäl att köpa den. Fast gillar du att pilla så kan du Jailbreak:a den. Då är du inte beroende av iTunes.

[OT] iPhone vs. Android
Sitter och tittar på massa filmklipp på HTC magic. Verkar najs faktiskt. Kostar 5500kr på komplett. Då slipper man allt mekk med jailbreak, bindningstider osv.

[OT] iPhone vs. Android
Hellre Android än iPhone säger jag som har en Mac-dator ;). Batteritiden är tydligen riktigt kass på iPhone, vet dock inte om den är bättre på Android-enheter. Vitsen med mobila enheter är väl annars att man ska kunna ha dom med sig utan att behöva ha dom kopplade via en sladd till väggen.
Nokia med s60 är bra på det mesta men har kanske inte så sexigt gränssnitt, det blir nog en e55, e72 eller dyl som nästa telefon för min del ;).

[OT] iPhone vs. Android
Går det förresten att göra tvärtom mot vad JohanSjogren frågar, alltså synka en iPhone mot Google Calendar? (Jag vet att det finns en Gmail-app).

Edit: Google is your friend. Det där hade de redan tänkt på...

Senast redigerad av en moderator:
[OT] iPhone vs. Android
Sitter själv på nya iphonen, 32gb. Har ingen erfarenhet av iPhone sedan innan, men känner mig nöjd så här långt. Htc skulle jag avvkta med, alldeles för slö enligt både engadget och gizmodo. Om du däremot har lite is i magen och väntar ett litet tag tillså verkar Palm Pre vara en riktigt bra telefon. Hade den funnits i Sverige nu hade jag köpt den istället.

[OT] iPhone vs. Android
Vi har skaffat Iphone som företagstelefon, på jobbet. Men jag valde att ge min till min son och tog hans SE G900, för alla vet ju hur bra SE-lurar är. Men nu har jag levt i en omgivning av Iphonar och jag har tröskat fram med min G900.

En sak står helt klart.
-Personer som inte var telefonintresserade lyckas använda Iphonens alla funktioner.
-De installerar program, som de aldrig har gjort med sina tidigare telefoner.
-Man pratar inte så mycket om Iphonens hårdvara, mest om den informationen som den genereras, typ priser på systembolaget, närmaste konditori, hur många personer får plats i Nya Gamla Ullevi.
-En Iphone görs backup på vid synkning, vilket är oumbärligt vid förlust av luren. Man köper bara en ny och återställer den på nolltid. Denna funktion har inte många andra lurar. Jag inte sett om HTC Magic har det. Den har ingen synkning i vanlig mening.

Jag har själv ägt ett antal Palm och PocketPC-burkar genom åren och jag har lärt mig att inte stirra sig blind på enbart hårdvaran och möjligheten att fixa med luren. Om man vill vara en vanlig användare, är det viktigt att det görs användbara program till luren.
Mina Palm har fortfarande betydligt bättre program än vad jag har hittat till min PocketPC Dell Axim.

Så väljer ni Iphone får ni en lur som garanterat går att använda till vad det är tänkt. Dess brister är få och tydliga:
-Ingen radio
-Ingen blixt till kameran
-Ingen generell multitasking
-Ingen andra kamera för videotelefoni

För övrigt är den mycket bra på allt annat.

Jag har dock själv ingen Iphone idag och letar också efter alternativ, men det är svårt att hitta. Om jag skall välja något annat så måste den vara snabbare, enklare och vara lika populär att göra program till.

Här är en bra test på en HTC Magic:
http://www.techradar.com/reviews/phones/mobile-phones/htc-magic-532657/review

[OT] iPhone vs. Android
> Så väljer ni Iphone får ni en lur som
> garanterat går att använda till vad det är
> tänkt. Dess brister är få och tydliga:
> -Ingen radio
> -Ingen blixt till kameran
> -Ingen generell multitasking
> -Ingen andra kamera för videotelefoni
>
Bristen på radio är ett stort minus men jag vet inte om Hero eller Galaxy har det heller. Blixten kan kvitta, jag använder så sällan kameran (är fotonörd med en stor systemkamerautrustning). Multitasking är också ett stort minus medan videotelefonin inte intresserar mig öht. Har aldrig använt det själv eller sett någon annan göra det heller.

Jag får ändå vänta på att iPhone kommer i lager igen så då kan jag lika gärna vänta tills Galaxy har kommit ut och testats någonstans, det dröjer väl någon månad till.

[OT] iPhone vs. Android
Jag hade satsat på en android, det verkar ju som att htc ska dumpa windows även i businessmodellerna och förmodligen vill alla tillverkare vara med o slåss snart. nokia o s60 är annars ett säkert kort men nja, jag väntar.

[OT] iPhone vs. Android
Om jag förstått det rätt så innehåller iphonen även mjukvara under gpl2 som har övergått till gpl3. Detta borde leda ju leda till att apple inte kan uppdatera denna mjukvara utan måste bedriva fortsatt utveckling på egen hand? Eller gäller detta bara osx på macen. Där bör det ju vara ett ickeproblem?
Detta var väll vad hela Tivo-bråket var om?

[OT] iPhone vs. Android
Funktionen att köra flera appar samtidigt togs bort ur iPhone någon gång vid 2.0 tror jag, men jag märker ärligt talat ingen skillnad alls i användandet av telefonen. Man kör ju bara en app åt gången.

Kan någon förklara vad skillnaden skulle bli om man gick tillbaka till systemet där två appar kan gå samtidigt? (den praktiska skillnaden/fördelen alltså)

Vad gäller batteritiderna så ser jag det som en nackdel av den stora skärmen. Finns det andra telefoner med samma storlek på skärmen och touchscreen som håller nämnvärt mycket längre? Min gen1 iPhone håller 6 dagar standby, och bara 4-5 timmar om man surfar konstant och lyssar på musik samtidigt. Kör man bara mp3 spelaren håller den sjukt länge.

Hur lång standby har de nya iPhone, respektive de likvärdiga mobilerna från andra tillverkare?

Hur länge håller den nya iPhone om man surfar och kollar på film konstant, respektive de andra likvärdiga mobilerna?

Om man laddar den varannan dag har man aldrig något problem, men min gamla Nokia 5110 som jag hade innan höll en hel vecka. Å andra sidan hade den varken färgskärm, webbläsare, mp3spelare eller andra roligheter =)

Man kan ju gräva ner sig i siffror, men det gäller att känna efter vilka siffror som har en praktisk betydelse. Batteritiden för mig har aldrig varit ett problem även fast min är den första generationen. Däremot har jag ett problem att jag ALDRIG hör eller känner när den ringer, så jag missar alla samtal.

//K

[OT] iPhone vs. Android
kebarb skrev:
-------------------------------------------------------
> Funktionen att köra flera appar samtidigt togs
> bort ur iPhone någon gång vid 2.0 tror jag, men
> jag märker ärligt talat ingen skillnad alls i
> användandet av telefonen. Man kör ju bara en app
> åt gången.
Exempelvis en gps-logger vill du ju inte avbryta när du kör något nannat program.

[OT] iPhone vs. Android
Mycket bra exempel!

Min iPhone har ingen GPS, och tack vare att den har "crippled bluetooth" så kan man heller inte ansluta någon. Apple har valt att låsa bluetooth precis som man valt att låsa ingångsvägen för alternativ mjukvara. Att de kontrollerar mjukvara innan det tillåts i butiken är bra, så slipper man alla virus och skadlig kod. Men att de blockerar tjänster som de anser konkurrerar med deras egna, eller som telecom bolagen inte vill se (skype, voip lösningar och internetdelningsprogram) är ju skit.

När man delar ut sin 3G uppkoppling på en iPhone så gör den detta över bluetooth, helt värdelös i min mening när man lika gärna borde kunna göra det över WiFi så att man kan ansluta flera datorer på en gång och dessutom slippa BT.

Det finns mycket bra grejer att tanka ned om man jailbrejkar telefonen. Kanske kan man då även kringå multitaskningsproblemet?

Man kan iallafall köra precis vilken mjukvara man vill utan att den är godkänd av apple. problemet är då att man utsätter sig själv för risken med skadlig kod, vilket mer eller mindre innebär att iPhone då blir lika sårbar som alla andra plattformar.

En GPS logger vore iallafall grymt najs att ha. Om du inte testat det redan så kan jag rekommendera ascent för iPhone. verkar vara sjukt grym app för cyklister.

//K

Graj skrev:
> kebarb skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Funktionen att köra flera appar samtidigt togs
> > bort ur iPhone någon gång vid 2.0 tror jag,
> men
> > jag märker ärligt talat ingen skillnad alls i
> > användandet av telefonen. Man kör ju bara en
> app
> > åt gången.
> Exempelvis en gps-logger vill du ju inte avbryta
> när du kör något nannat program.

[OT] iPhone vs. Android
Har du inte akuta behov så är mitt råd att vänta ett litet slag, jag vet att ett stort Svensk/Japanskt mobiltelefonmärke skall släppa sin Android lur under hösten, den ser väldigt tilltalande ut!

Jag personligen tycker att IPhones slutna system är rätt kass, vilket för övrigt alla slutna system är.
Däremot är IPhone luren jäkligt snygg!

[OT] iPhone vs. Android
Ska inte försvara att apple låser ut vissa program men vad jag vet så använde då jag skype på min iphone innan jag lyckades paja skärmen i en vurpa med cykeln

[OT] iPhone vs. Android
En hel del intressanta åsikter här får jag säga. För- och nackdelarna med respektive system som ni tar upp är ungefär de jag själv har kommit fram till. Android är nyare och har därför inte riktigt samma stöd och mjukvaruutbud än men är å andra sidan ett öppet system där vem som helst kan hacka ihop en applikation (på gott och ont). iPhone är jäkligt stilig, det håller jag med om, men har sina brister i programvaran.

Vi får se vad det blir, av olika ekonomiska skäl måste jag vänta lite med köpet och då kan jag lika gärna vänta tills Galaxy har kommit ut.

[OT] iPhone vs. Android
kebarb skrev:
> Mycket bra exempel!
>
> Min iPhone har ingen GPS, och tack vare att den
> har "crippled bluetooth" så kan man heller inte
> ansluta någon. Apple har valt att låsa bluetooth
> precis som man valt att låsa ingångsvägen för
> alternativ mjukvara. Att de kontrollerar mjukvara
> innan det tillåts i butiken är bra, så slipper
> man alla virus och skadlig kod. Men att de
> blockerar tjänster som de anser konkurrerar med
> deras egna, eller som telecom bolagen inte vill se
> (skype, voip lösningar och
> internetdelningsprogram) är ju skit.
>
> När man delar ut sin 3G uppkoppling på en iPhone
> så gör den detta över bluetooth, helt
> värdelös i min mening när man lika gärna borde
> kunna göra det över WiFi så att man kan ansluta
> flera datorer på en gång och dessutom slippa
> BT.
>
> Det finns mycket bra grejer att tanka ned om man
> jailbrejkar telefonen. Kanske kan man då även
> kringå multitaskningsproblemet?
>
> Man kan iallafall köra precis vilken mjukvara man
> vill utan att den är godkänd av apple. problemet
> är då att man utsätter sig själv för risken
> med skadlig kod, vilket mer eller mindre innebär
> att iPhone då blir lika sårbar som alla andra
> plattformar.
>
> En GPS logger vore iallafall grymt najs att ha. Om
> du inte testat det redan så kan jag rekommendera
> ascent för iPhone. verkar vara sjukt grym app
> för cyklister.
>
> //K
>

man kan ju alltid koppla in en gps i porten på iphone, denna t.ex. http://pr-project.blogspot.com/2008/10/orange-igps-360.html

[OT] iPhone vs. Android
carl.josefsson skrev:
> Kollade på mobil:s tester och där fick HTC Magic
> bättre betyg än iPhone 3GS
>
> Test HTC Magic:
> http://www.mobil.se/tester/htc_magic_1739.html
> Test iPhone 3GS:
> http://www.mobil.se/tester/apple_iphone_3g_s_1754.
> html

Synd att de var tvungna att kalla den "Iphone-killer". För mig betyder det att det är en pryl i en lång rad av "iPhone/iPod-killers" som kommer att vara bortglömd om ett halvår.

[OT] iPhone vs. Android
Jag beställde en iPhone. Har läst nästan alla test jag har hittat om både den och HTC magicen. Har haft många nya telefoner. Hade till exempel bägge neonodelurarna. Så därför är jag lite skeptisk till android än så länge. Det är många problem med telefoner i början. Hoppas att iPhonen iaf har hunnit bli stabil.

[OT] iPhone vs. Android
i o för sig äre väll inte en rättvis jämföresle, neonode = litet litet litet svenskt företag med några få anställda, som dessutom även levererade hårdvaran. Google = stort miljardföretag me resurser.

vad jag vill säga är väll att det är lite drastiskt att dra android över samma kant som neonode, bara för att det är nytt. android är redan nu så mycket mer än vad neonode någonsin blev och backas upp med hårdvara av världens bästa hårdvaruföretag.

säger inte att andorid ä bättre än iphone eller vise versa, ville bara poängtera att ja inte tycker jämförelsen me neonode va rätt.

[OT] iPhone vs. Android
Min poäng var att iPhonen känns stabilare än det nyare Android. Jag baserade det delvis på neonoden. Neonode körde för er som inte vet det windows ce. Det får väl också tyckas som en uppbackning av ett ganska stabilt företag. Hade ändå många barnsjukdomar.

[OT] iPhone vs. Android
Dessutom är det inte Google som utvecklar Android, det är en stor grupp av intressenter som kallas Open Handset Alliance, varav Google är en av många intressenter.

[OT] iPhone vs. Android
Jag förstår inte varför alla pratar om att Android är så öppet, samtidigt så läser jag om att Samsung Galaxy och HTC Hero har "rootats" dvs hackats. Vad är skillnaden på att "roota" en android och jailbreaka en iPhone?

Jag byter gärna till Android när det kommit vettig hårdvara. Även om jag verkligen diggar min iPhone så är jag hatiskt inställd till deras Appstore-censurering. Visst, spam och malware-appar kan de få stoppa, men inte sådant som råkar konkurrera med dem själva.

Appstore är en av de riktigt tuffa grejorna med iPhone faktiskt, tillsammans med enkelt gränssnitt som faktiskt är en fröjd att använda och dessutom bra hårdvara. Ingen av mina 4 Windows-telefoner är i närheten på någon front även om de också hade sina fördelar. Framför allt mycket bra Exchange-integration.

[OT] iPhone vs. Android
johansjogren skrev:
> Min poäng var att iPhonen känns stabilare än
> det nyare Android. Jag baserade det delvis på
> neonoden. Neonode körde för er som inte vet det
> windows ce. Det får väl också tyckas som en
> uppbackning av ett ganska stabilt företag. Hade
> ändå många barnsjukdomar.

för att de inte fick det att lira med hårdvaran ja, dessutom körde de ju en gammal version av windows CE, dessutom så körde de ju sitt eget gränssnitt, vilket gjorde att alla program måste specialskrivas om jag fattade det rätt.

plumse: ehhh, det är väll google som utvecklar grunden till android, sist jag kollade så var det i alla fall det. Open Handset Alliance är väll snarare företag som gör hårdvara, som hjälper till att anpassa android till just deras hårdvara, o möjligen bidrar till mjukvaran till viss, del så som HTC´s lite anpassade gränssnitt.

citerat ur annat forum:

"Tier 1: Google Experience Device
Google leder utvecklingen av telefonen i samarbete med en mobiltillverkare.
Google definierar vilka apps som ska finnas som standard. Många google appar.
Det är tier 1 telefoner som har Google loggan.
5-6 telefoner av 18-20 som släpps i år är tier 1.

Teir 2: Unbundled Devices
Mobiltillverkaren leder utvecklingen av telefonen men måste skriva på ett distributionsavtal med google.
Mobiltillverkaren bestämmer UI och apps men binder sig att bundla ett visst antal google appar.
12-14 telefoner av 18-20 som släpps i år är tier 2.

Tier 3: Compatible Devices
Mobiltillverkaren leder utvecklingen och ett avtal med google är frivilligt.
Om avtal inte skrivs får tillverkaren inte bundla google apps och Market.
Det är dock möjligt att installera Gmail, google calender osv i efterhand.
Finns ingen info om någon tier 3 telefon."

annars kan ja nog bara instämma me jomper angående öppenhet.

[OT] iPhone vs. Android
Har ägt både Android och Iphone (2007-2011) och numera en Sony z1c. Iphone känns bättre, mer slipad både i hårdvara och OS. Nackdelen är att man är ganska låst till apples snävare eko-system och dyra tillbehör. Är man inte en poweruser och inte behöver access till filsystem så kan man nog köpa Iphone (om man har råd).

Nästa blir nog en windows-lur dock. Det är lite ovanligt och tror att MS mobila OS kommer utvecklas till något bra (om man är windowsanvändare) (Och så vill jag inte ha det alla andra har).

[OT] iPhone vs. Android
Fjällpipare skrev:
> Har ägt både Android och Iphone (2007-2011) och
> numera en Sony z1c. Iphone känns bättre, mer
> slipad både i hårdvara och OS. Nackdelen är att
> man är ganska låst till apples snävare
> eko-system och dyra tillbehör. Är man inte en
> poweruser och inte behöver access till filsystem
> så kan man nog köpa Iphone (om man har råd).
>
> Nästa blir nog en windows-lur dock. Det är lite
> ovanligt och tror att MS mobila OS kommer
> utvecklas till något bra (om man är
> windowsanvändare) (Och så vill jag inte ha det
> alla andra har).

Nä det förstår jag, kör du windows så är du ju smått unik.... ;)

[OT] iPhone vs. Android
Windowslur alla dar i veckan. Haft en Lumia sedan Mars, fördelen: man bestämmer själv över allt innehåll, inga appar som inte går att avinstallera. Snabbare än någon annan android jag haft, bäst batterikapacitet. Och snart kommer uppdatering till W10. Skydrive är smidigt att använda.

Senast ändrad:
[OT] iPhone vs. Android
Windows är helt klart det bästa operativsystemet. Efter två års användande bytte jag dock tillbaka till android p.g.a. det dåliga apputbudet... Är helt klart öppen för att byta tillbaka om det förändras :)

[OT] iPhone vs. Android
Vanilla Android (kör iofs CM just nu, men det är ju i princip samma UI) är det som funkar för mig. Väntar med spänning på de nya Nexus enheterna som presenteras i slutet av månaden enligt ryktena.

Om man som många felaktigt sätter likhetstecken mellan Samsung och Android så förstår tom jag att man kanske väljer något annat än en Android-lur.
Samsungs UI, Touchwiz, är hemskt.

Tillbaka
Topp