[OT] Iphone vs Android

[OT] Iphone vs Android
En annan grej med kanttråd vs. tub är att kanttråd lättare kan moddas jämfört med det ganska stängda system som tub bygger på.
Jag har lappat flera innerslangar och den möjligheten värdesätter jag.

[OT] Iphone vs Android
Fikasvettot skrev:
-------------------------------------------------------
> Mjodvitner skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Lite sunkigt av samsung att inte ha fler os
> stöd.
> > Du kan ju kanske fråga dem.
>
> Med tanke på att de verkar producera skit till
> Windows vågar jag inte ens tänka på vilken
> monumental skit de skulle producera om de
> försökte sig på ngt annat OS. Jag har Windows
> på jobbet, men det känns ändå inte som den
> här uppdateringen är något som är värt att
> installera.
>
> Fabriksåterställning för en "minor update"? Jag
> trodde man skulle slippa det gamla "formatera om
> hårddisken och installera om Windows och alla
> program"-tänket.
>
>
> > HTC kör ju uppdateringarna till desire OTA
> vilket
> > ju är oerhört smidigt.
>
> Det är väl vad man borde förvänta sig. Det
> här är ju som att behöva en extra dator för
> att kunna köra Windows Update på en annan dator.

Kan bara hålla med.

[OT] Iphone vs Android
Blixt eller lampa som lyser upp fotostället saknas och och det suger, en nackdel med Galaxy S, jag använder fotofunktionen rätt mycket.

Det sägs att Samsung tog bort lampan för den bygger några mm på tjockleken på telefonen, i o för sig en giltig förklaring men..

En annan sak som att "låsa" upp en ny iPhone varför måste man ha iTunes för?
Förväntas alla att koppla upp sig till iTunes?

Galaxy S kommer fit for fight direkt ur kartongen, det är SÅ det skall vara.

[OT] Iphone vs Android
Min beundran för Samsungs ingenjörer når nya höjder. Hur kommunicerar man till användaren att batteriet är på väg att ta slut? Jo, man tänder upp skärmen konstant tills man klickat bort varningen när man upptäcker det på morgonen. Sen kan man gå in i "see what has been using your battery" och gissa vilket som ligger högst? Displayen såklart, föga fövånande med tanke på att den kan ha varit på i rätt många timmar.

Ställa in så den inte håller på så? Tja, jag har inte hittat nåt. Varken i telefonen eller på nätet. Att hålla displayen tänd för att tala om att batteriet är på väg att ta slut har tydligen högre prio än att släcka displayen efter en viss tid för att spara på nämnda batteri.

Var det inte två knappar dessutom? OK & Cancel? Undrar vad skillnaden är i ett informationsmeddelande?

[OT] Iphone vs Android
Fikasvettot skrev:
> Min beundran för Samsungs ingenjörer når nya
> höjder. Hur kommunicerar man till användaren att
> batteriet är på väg att ta slut? Jo, man
> tänder upp skärmen konstant tills man klickat
> bort varningen när man upptäcker det på
> morgonen. Sen kan man gå in i "see what has been
> using your battery" och gissa vilket som ligger
> högst? Displayen såklart, föga fövånande med
> tanke på att den kan ha varit på i rätt många
> timmar.

Hahaha.

[OT] Iphone vs Android
Det är en sak som är skön med Nokias N900. Då allt är öppet kan man "lätt" fixa till den funktionalitet man vill ha.

Till exempel ett litet skript som med jämna mellanrum kollar om batteri börjar ta slut. Om så är fallet låter man skriptet stänga av alla strömslukare. När batteriet nått kritisk nivå slår det över till flightmode då kommer man i alla fall åt telefonbok och liknande under lite extra tid.

Går även att fixa motsatsen. Läggen en "knapp" på skrivbordet som överklockar processorn när man behöver lite extra fart.

//j

[OT] Iphone vs Android
Fikasvettot skrev:
> Min beundran för Samsungs ingenjörer når nya
> höjder. Hur kommunicerar man till användaren att
> batteriet är på väg att ta slut? Jo, man
> tänder upp skärmen konstant tills man klickat
> bort varningen när man upptäcker det på
> morgonen. Sen kan man gå in i "see what has been
> using your battery" och gissa vilket som ligger
> högst? Displayen såklart, föga fövånande med
> tanke på att den kan ha varit på i rätt många
> timmar.
>
> Ställa in så den inte håller på så? Tja, jag
> har inte hittat nåt. Varken i telefonen eller på
> nätet. Att hålla displayen tänd för att tala
> om att batteriet är på väg att ta slut har
> tydligen högre prio än att släcka displayen
> efter en viss tid för att spara på nämnda
> batteri.
>
> Var det inte två knappar dessutom? OK & Cancel?
> Undrar vad skillnaden är i ett
> informationsmeddelande?

Där är Samsung inte ensam om, Nokia vibrerar o tänder skämen när batteriet håller på o tar slut.
Det var bättre förr med en statusled som lyste rött istället.

Den där skärmmeddelandet är idiotiskt, jag hoppas det kommer en fix som tar bort denna.

Jag gillar min Galaxy S bättre än min Nokia E71, jag ville ha en kameramobil med QWERTY keyboard, urvalet är minst sagt begränsat hos TRE..

[OT] Iphone vs Android
jesperC skrev:
> Det är en sak som är skön med Nokias N900. Då
> allt är öppet kan man "lätt" fixa till den
> funktionalitet man vill ha.
>
> Till exempel ett litet skript som med jämna
> mellanrum kollar om batteri börjar ta slut. Om
> så är fallet låter man skriptet stänga av alla
> strömslukare. När batteriet nått kritisk nivå
> slår det över till flightmode då kommer man i
> alla fall åt telefonbok och liknande under lite
> extra tid.
>
> Går även att fixa motsatsen. Läggen en "knapp"
> på skrivbordet som överklockar processorn när
> man behöver lite extra fart.
>
> //j

å andra sidan slukar ju n900 batteri, eller gjorde i alla fall det när jag hade sådan. så kan ju vara rätt bra att man kan krama ur det lilla extra genom att ändra sånt där :D har säkert blivit bättre på senare tid. när jag hade den så höll den knappt en dag :D tung som en tegelsten var den oxå :D

[OT] Iphone vs Android
Funderar på om man skulle byta ut telefonen. har det hänt något dom senaste 20 åren ?

IMG_0025.JPG ht=725

:-)

[OT] Iphone vs Android
Fikasvettot skrev:
...
> Var det inte två knappar dessutom? OK & Cancel?
> Undrar vad skillnaden är i ett
> informationsmeddelande?

Om du trycker cancel så gäller inte felet längre och vips så är batteriet fullt igen.

[OT] Iphone vs Android
Road_Runner skrev:
> Funderar på om man skulle byta ut telefonen. har
> det hänt något dom senaste 20 åren ?

Nja, de blev mindre ett tag, sen blev de större igen och bältesväskan blev poppis igen.

[OT] Iphone vs Android
Det jag gillar allra mest med iPhone är att det rätt var det är kommer upp en dialogruta med texten "ingenting att ångra". Det känns alltid bra.

[OT] Iphone vs Android
Non, je ne regrette rien

Märkligt. Exponeringsinställningarna för kameran försvann och gick inte att få tillbaka förrän jag resettat kameran. Undrar vilken hemlig knapptryckningssekvens som avaktiverade exponeringskompensationen för stillbilder?

Men telefonen är ju ungefär på Windows 98-nivå, och där löstes ju allt med reset eller i värsta fall formatering och ominstallation.

[OT] Iphone vs Android
Efter en tid med Samsung Galaxy S kan jag med emfas säga: undvik den om du inte tänker roota den.

Om rootning inte är en utväg (av div. skäl) är man rejält inlåst med Samsungs sugiga program Kies om man vill uppgradera den. Skapat av (nord)koreaner med extremt svår MacAvund. En patetiskt försök att göra en Mac-desktop som ett program i Windows (det finns naturligtvis bara till Windows). Vid det laget jag lyckats installera det och få igång uppgraderingsprocessen (3:e datorn jag försökte på, det var inte helt lätt eftersom det bara slutade installera utan någon antydan till vad som gått fel) hade Samsung-uppgraderingen till Android 2.2 redan dragits tillbaka eftersom den var så otroligt buggig. Och utan rootning så är jag inlåst i Samsungs program och process. Jag förväntas väl vara tacksam att inte Telia är inblandade också och skall skapa en egen release för sina kunder.

I praktiken är jag rejält inlåst. Tills Samsung behagar släppa något är jag fast i en Androidversion som redan börjar bli föråldrad. Det finns gott om appar som kräver 2.2. En del kräver det explicit, andra "finns inte" när jag letar efter dem i Market. Google Earth t.ex. Men 2.2 till Samsung kommer väl när resten av världen går över till nästa version. Jag får väl vara glad att det inte är en SonyEricsson med Android 1.6. Eftersom det verkar krävs att man rensar telefonen totalt efter uppgradering (i Windows 95-anda) hade jag velat göra det innan jag börjar använda den på allvar, för att minimera krånglet med att spara filer och inställningar (det finns såklart inget smidigt sätt att göra det).

Rätt synd, Samsung kan hårdvara. Den känns bra och solid och har ett riktigt fin skärm. Men den medföljande mjukvaran skulle kunna användas som lättfattliga avskräckande exempel på totala misslyckanden när det gäller användbarhet. Det verkar vara skapat av diverse programmerare, sen "ihopsatt" till något som skall likna en helhet.

Att man dessutom är rejält bunden till Google om man skall få saker och ting att funka med minimalt med krångel (och som det är tänkt i standardkonfigurationen) är en annan intressant detalj. Men Google är ju "goda" förstås. Om man tycker man kan applicera sådana värderingar på ett storföretag. Men med tanke på Facebook-användningen verkar de flesta inte ha några problem med att lämna över alla detaljer kring sitt liv i diverse företags händer. Bli en god Google-medborgare så funkar allt.

Snacket om "öppenhet" betyder inte så mycket i praktiken. Att Android i sig är "öppet" hjälper inte när totalupplevelsen för mig som användare är att jag är inlåst. Vem som vrider på nyckeln spelar egentligen inte så stor roll för den inlåste. Det handlar mest om vilken uniform fångvaktarna har. Och om man vill sitta i Apples förgyllda bur eller i ett nordkoreanskt fångläger under enorma propagandaskyltar om "frihet".

Är man beredd att roota telefonen är den kanske bättre. Själv börjar jag fundera på om jag låter snålheten bedra visheten och funderar på om jag skall köpa en iPhone 4 privat. Men jag väntar på Android 2.2 och ser om det blir acceptabelt. "November" säger Samsung nu. Fan tro't..

Jag trodde det skulle vara bättre än så här. Inte lika bra som vissa påstår här förstås. Jag hade heller inte förväntat mig Apple-smidighet, men det här krånglet, telefonmjukvarans bristande användbarhet och skicket på det som krävs runtomkring är rent ut sagt löjligt så här på hösten 2010. Galaxy S skall ju ändå föreställa en high-end telefon, inte nåt no-name-kina-junk från eBay.

Jag börjar förstå de låga siffrorna för andelen Android-användare som väljer Android nästa gång. I alla fall kommer jag inte att återvända till Samsung. Och är det mina egna pengar det gäller kommer jag inte att chansa att t.ex. HTC skulle vara bättre. Fast "bättre än Samsung" betyder inte "bra".

[OT] Iphone vs Android
Det där låter ju fantastiskt, jag känner mig grymt sugne på Samsung :)

Någon som har en åsikt om Nokia N8? Förutom att Symbian är halvfult då alltså

[OT] Iphone vs Android
Kid1000 skrev:
> Fikasvettot: du gillar inte din Galaxy S? ;)

Hårdvaran är schysst. Men Samsung skall nog inte pyssla med nåt som har ett mer avancerat användargränssnitt än ett kylskåp.

Hade jag betalt femtusen spänn med egna pengar hade jag varit rejält missnöjd.

[OT] Iphone vs Android
detta är ju egentligen typiskt samsung. de har under många år haft en grym hårdvara o väldigt bra byggkvalitet med bra material, MEN mjukvaran har alltid varit akilleshälen på deras mobiler

[OT] Iphone vs Android
Att HTC, iaf desire, då är ljusår före Samsung är rätt tydligt. Jag fick min dagen efter HTC släppt 2.2 och det första den gör är att fråga om jag vill uppdatera. HTC gör det OTA. inga sladdar eller datorer eller krångel. Det är trist att Samsung sumpar det så grovt.

[OT] Iphone vs Android
Att bara kolla på hårdvaran (där Desire kändes urgammal och trist och Desire HD var tung och inte tillgänglig just nu) var ett stort misstag. "Det är ju Android på alla" tänkte jag i min enfald. Jag kollade bara på de dyraste (inom den budget som gällde), de borde ju vara bäst.

Att bli inlåst i Apple-sviten på Grand Hotel verkar betydligt mer tilltalande än att spärras in i Samsungs nordkoreanska fångläger där övervakningen sköts av Google.

Android 2.2? HALT!! Här kommer du inte fram!
stop.jpg

[OT] Iphone vs Android
Fikasvettot skrev:
> Att bara kolla på hårdvaran (där Desire kändes
> urgammal och trist och Desire HD var tung och inte
> tillgänglig just nu) var ett stort misstag. "Det
> är ju Android på alla" tänkte jag i min enfald.
> Jag kollade bara på de dyraste (inom den budget
> som gällde), de borde ju vara bäst.
>
> Att bli inlåst i Apple-sviten på Grand Hotel
> verkar betydligt mer tilltalande än att spärras
> in i Samsungs nordkoreanska fångläger där
> övervakningen sköts av Google.
>
> Android 2.2? HALT!! Här kommer du inte fram!
> http://www.listphile.com/Propaganda_Poster_Collect
> ions_Online/North_Korean_Propaganda_Posters_-_Rece
> nt/image/stop.jpg

Jag vet inte vilken desire du tittade på men det enda som egentligen skiljer SGS från HTC desire är storleken på skärmen och mängden inbyggt minne.
Jag vet inte hur mycket RAM SGS har men deisre har 500+mb. Sedan ska jag låta vara osagt om qualcomms snapdragon är bättre eller snabbare än samsungs egen motsvarighet. Så att Desire skulle vara sämre på hårdvaran får du nog allt förklara lite närmare. Dessutom så har ju HTC enbart tillverkat smartphones vad jag vet men samsung har en rätt trist historia när det gäller såna. Är väl egentligen bara Omnia HD som är riktigt bra. (Symbian s60). Jag var väldigt noga med att inte bara kolla att funktionerna jag ville ha fanns där utan även hur de implementerats. Som tex musikbibliotek.

Beträffande det där med Google, det är ju bara att ge tusan i att använda deras tjänster. Det är ingen som tvingar dig att använda Gmail, google contacs, maps, latitude etc. Vill du ha del av tjänsterna som tex lokala sökningar så är det väl rätt rimligt att google får veta var du är. Eller?
Vill du kan du ha ett google konto enbart för att komma åt market utan att använda några av de andra tjänsterna. Det är ju inte märkvärdigare än att din operatör kan ta fram info om var du är, vem du ringer vem du smsar var du sufar etc. Gillar du det inte så låter man bli att använda tjänsterna.

[OT] Iphone vs Android
Tja, jag kollade inte så jättenoga. Skärmen var större, vikten var lägre och batteritiden var rejält mycket bättre på papperet. Med tanke på hur ofta jag måste ladda Galaxyn så var det nog bra. Processorhastighet och RAM-minne bryr jag mig inte om. Jag förutsätter att det är tillräckligt bra på en high-end telefon. Men hårdvaran är det inga fel på. En ren iPhone-kopia på utsidan. Inklusive de tidiga iPhone-modellernas avsaknad av fotolampa/blixt. Man kan väl tycka att de borde plagiera de bra delarna, inte de dåliga.

Det stora misstaget var att anta att det inte var nån större praktisk skillnad på Android i de olika telefonerna.

Visst kan man köra utan Google, men det är helt uppenbart att systemet är gjort för att lira ihop med Googles tjänster om man vill ha det enkelt och smidigt. Vill man göra på annat sätt får man krångla. Du verkar inte ha något emot att krångla, men jag tycker det är intressant att det i praktiken blir en hänvisning till Google-fållan. Självklart vill ju Google ha det så, de vill ju tjäna pengar på användaren. Lite ironiskt då att jag inte kan installera Google Earth.

Men hade den haft en fungerande Exchange-integration kunde den ju funka bättre som jobbmobil utan Google.

Wired hade förrresten en intresant artikel i fredags: Is Android Open

[OT] Iphone vs Android
Mjodvitner: sgs har bättre grafikkrets o en mycket bättre display. desires display, som ä samma som nexus one, är ju t.ex. totalt värdelös i direkt solljus jämfört med sgs:ens o iphone 4:ans.

det väll google fått lite kritik för, främst från apple, är väll att tillverkarna tillåts lägga på ett skal på android som gör att det blir personligt, men även gör att vissa program t.ex. bara finns för sense, som htc kör med. det vill säga, man delar upp android marknaden lite. vilket det kanske ligger nått i.

[OT] Iphone vs Android
Jensen skrev:
> Mjodvitner: sgs har bättre grafikkrets o en
> mycket bättre display. desires display, som ä
> samma som nexus one, är ju t.ex. totalt
> värdelös i direkt solljus jämfört med sgs:ens
> o iphone 4:ans.
>
> det väll google fått lite kritik för, främst
> från apple, är väll att tillverkarna tillåts
> lägga på ett skal på android som gör att det
> blir personligt, men även gör att vissa program
> t.ex. bara finns för sense, som htc kör med. det
> vill säga, man delar upp android marknaden lite.
> vilket det kanske ligger nått i.

Du menar att Jobs tycker att folk ska köpa windows phone 7 istället?

[OT] Iphone vs Android
Fikasvettot skrev:
> Efter en tid med Samsung Galaxy S kan jag med
> emfas säga: undvik den om du inte tänker roota
> den.

Tack. Då är det bara HTC Desire och iFån kvar. Förresten upptäckte jag igår att min SE dumbphone Elm, klarar av att köra Endomondo, så nu vet jag inte riktigt vad jag ska ha en smart phone till.

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Iphone vs Android
Graj skrev:
> Jensen skrev:
> -----
> > Mjodvitner: sgs har bättre grafikkrets o en
> > mycket bättre display. desires display, som ä
> > samma som nexus one, är ju t.ex. totalt
> > värdelös i direkt solljus jämfört med
> sgs:ens
> > o iphone 4:ans.
> >
> > det väll google fått lite kritik för,
> främst
> > från apple, är väll att tillverkarna
> tillåts
> > lägga på ett skal på android som gör att
> det
> > blir personligt, men även gör att vissa
> program
> > t.ex. bara finns för sense, som htc kör med.
> det
> > vill säga, man delar upp android marknaden
> lite.
> > vilket det kanske ligger nått i.
>
>
> Du menar att Jobs tycker att folk ska köpa
> windows phone 7 istället?

microsoft försöker väll göra en apple, fast med flera tillverkare. det svåra med det är ju att försöka sälja in det hos flera tillverkare, vilket inte apple måste,då det bara är de som gör hårdvaran till iOS. tror knappast steve jobs syftade på windows 7 eller liknande. utan var bara en kommentar eller kontring på googles kritik mot apple för att "låsa" in konsumenterna på ett spår. att andrid på sätt o vis egentligen inte är mer öppet.

[OT] Iphone vs Android
Jensen skrev:
> det väll google fått lite kritik för, främst
> från apple, är väll att tillverkarna tillåts
> lägga på ett skal på android som gör att det
> blir personligt, men även gör att vissa program
> t.ex. bara finns för sense, som htc kör med. det
> vill säga, man delar upp android marknaden lite.
> vilket det kanske ligger nått i.

Det är mycket troligt att Jobs har kritiserat det för han är väl medveten om att just det är androids styrka (och största svaghet). Det verkar ju som om det bara är HTC som klarar av att snabbt anpassa nya androidversioner till sina telefoner. Jag är oerhört förtjust i mitt Sense gränssnitt och är det så att det försvinner i gingerbread (Android 3.0 eller 2.5)kommer jag fortsätta med froyo och Sense.
De appar som finns bara för HTC Sense finns inte på market utan bara via HTC. Vad jag vet iaf. Och det är en brutal massa appar. Hela 8st. :-D

Fikasvettot skrev:
> Tja, jag kollade inte så jättenoga. Skärmen var
> större, vikten var lägre och batteritiden var
> rejält mycket bättre på papperet. Med tanke på
> hur ofta jag måste ladda Galaxyn så var det nog
> bra. Processorhastighet och RAM-minne bryr jag mig
> inte om. Jag förutsätter att det är
> tillräckligt bra på en high-end telefon. Men
> hårdvaran är det inga fel på. En ren
> iPhone-kopia på utsidan. Inklusive de tidiga
> iPhone-modellernas avsaknad av fotolampa/blixt.
> Man kan väl tycka att de borde plagiera de bra
> delarna, inte de dåliga.
>
> Det stora misstaget var att anta att det inte var
> nån större praktisk skillnad på Android i de
> olika telefonerna.
>
> Visst kan man köra utan Google, men det är helt
> uppenbart att systemet är gjort för att lira
> ihop med Googles tjänster om man vill ha det
> enkelt och smidigt. Vill man göra på annat sätt
> får man krångla. Du verkar inte ha något emot
> att krångla, men jag tycker det är intressant
> att det i praktiken blir en hänvisning till
> Google-fållan. Självklart vill ju Google ha det
> så, de vill ju tjäna pengar på användaren.
> Lite ironiskt då att jag inte kan installera
> Google Earth.
>
> Men hade den haft en fungerande
> Exchange-integration kunde den ju funka bättre
> som jobbmobil utan Google.
>
> Wired hade förrresten en intresant artikel i
> fredags: Is Android Open

Att använda telias (eller annan valfri operatörs POP) mail är inte ett strå krångligare än på någon annan telefon. Däremot så tenderar Gmail att vara ett smidigare alternativ. Att ha sina kontakter enbart i telefonen (som jag alltid har haft) är inte ett strå krångligare än på en iphone eller <random märke>. Sedan att det är smidigare att dem som Google contacts är ju precis vad som är tänkt med den typen av integration. Låter mer som att du gnäller för att Google gjort det så smidigt att använda google tjänster i telefonerna. Dessutom skiter Gooogle i om du googlar från en ajfån eller droid eller nån annan nalle bara du googlar. Fast du använder väl bing och altavista när du söker på nätet?
Läs den här tråden på swedroid. http://www.swedroid.se/forum/showthread.php?t=14903
Då kanske du kan kicka igång exchange.

[OT] Iphone vs Android
Mjodvitner skrev:

> Det är mycket troligt att Jobs har kritiserat det
> för han är väl medveten om att just det är
> androids styrka (och största svaghet). Det verkar
> ju som om det bara är HTC som klarar av att
> snabbt anpassa nya androidversioner till sina
> telefoner. Jag är oerhört förtjust i mitt Sense
> gränssnitt och är det så att det försvinner i
> gingerbread (Android 3.0 eller 2.5)kommer jag
> fortsätta med froyo och Sense.
> De appar som finns bara för HTC Sense finns inte
> på market utan bara via HTC. Vad jag vet iaf. Och
> det är en brutal massa appar. Hela 8st. :-D

Sense för 2.2 tog väll ändå några månader. det må vara snabbare än hos konkurrenterna, men att kalla det snabbt vetefan :D o ja, sense har en mening o är snyggt. absolut, även om jag ibland finenr det svårare att finna inställningar o annat under det, än under googles egna gränssnitt.
o visst, det är inte supermånga apps som är sense specefika, men likväl så splittrar det upp oS:et lite när varje tillverkare specialanpassar os:et

>
>
> Att använda telias (eller annan valfri operatörs
> POP) mail är inte ett strå krångligare än på
> någon annan telefon. Däremot så tenderar Gmail
> att vara ett smidigare alternativ. Att ha sina
> kontakter enbart i telefonen (som jag alltid har
> haft) är inte ett strå krångligare än på en
> iphone eller . Sedan att det är smidigare att dem
> som Google contacts är ju precis vad som är
> tänkt med den typen av integration. Låter mer
> som att du gnäller för att Google gjort det så
> smidigt att använda google tjänster i
> telefonerna. Dessutom skiter Gooogle i om du
> googlar från en ajfån eller droid eller nån
> annan nalle bara du googlar. Fast du använder
> väl bing och altavista när du söker på
> nätet?
> Läs den här tråden på swedroid.
> http://www.swedroid.se/forum/showthread.php?t=1490
> 3
> Då kanske du kan kicka igång exchange.

fast det är ju inte bättre än på iphone. där man är så mycket mer inlåst enligt dig. ibland känns det som att det som inte är okay på en iphone, det är okay när det är en android lur :D

[OT] Iphone vs Android
Är det så roligt att skriva "ajfån"? Det ger mest ett obildat och konfrontationssökande intryck. För du skriver ju inte "andråjd". När jag letat runt på diverse android-forum noterade jag att Apple-hatet förstås är utbrett. Det var inte ens förvånande. Men en oväntad grej var hur mycket aggressioner det var mot de som hade androidmobiler av andra märken. Det var oväntat. Fragmentering i stort och smått.

Exchangemailen funkar någorlunda. Det är möteshanteringen som inte finns. En mötesförfrågan kommer som ett vanligt mail. Oanvändbart. Ett löjligt skämt.

Men det är intressant att se hur halvfärdigt Android är. Man trodde ju att nåt som var uppe i version 2.1 borde vara ganska klart. Icke då.

[OT] Iphone vs Android
Fikasvettot skrev:
> Är det så roligt att skriva "ajfån"? Det ger
> mest ett obildat och konfrontationssökande
> intryck. För du skriver ju inte "andråjd". När
> jag letat runt på diverse android-forum noterade
> jag att Apple-hatet förstås är utbrett. Det var
> inte ens förvånande. Men en oväntad grej var
> hur mycket aggressioner det var mot de som hade
> androidmobiler av andra märken. Det var oväntat.
> Fragmentering i stort och smått.
>
> Exchangemailen funkar någorlunda. Det är
> möteshanteringen som inte finns. En
> mötesförfrågan kommer som ett vanligt mail.
> Oanvändbart. Ett löjligt skämt.
>
> Men det är intressant att se hur halvfärdigt
> Android är. Man trodde ju att nåt som var uppe i
> version 2.1 borde vara ganska klart. Icke då.

Det är klart att iphone hatet är utbrett när runt 85% av alla mobilanvändare enligt dig är iphonehatare. :-P Du är ju helt klart en android-hatare så mycket galla som du häver ur dig om att google minsan är onda och iivla för att de har en smidig och väl fungerande integration med sina tjänster.
Aggro på samma sätt som en del happyiter är mot icke-schwalbefrälsta då? Aggro folk hittar man överallt. Jag tycker att du är rätt aggro på allt som inte är iphone.

Så ios var alltså då helt klart när det kom och alla updates egentligen helt onödiga? Winmo 7 är ju förstås också helt färdigt? Och Symbian v3 helt buggfri? Android är work in progress och förbättras och förfinas hela tiden och det är ingen som har påstått att det skulle vara klart eller perfekt. Det låter mycket som om du var alldeles för lat för att på allvar kolla upp vilken mobil som bäst skulle passa dig och alldeles för snål för att köpa en ajfån får privat och nu försöker du hitta en syndabock för dina egna tillkortakommanden. Men annars kan du väl alltid tjacka en lur med Symbian v3. Ska ju vara väldigt färdig vad jag förstått.

Så nu funkar exchange? Du sa ju att det inte funkade alls? Vet du vad jag tycker du ska göra. Du har ju ett jobb och får ju lön så var inte ett förbannat snik och gå och köp dig en ajfån får så det blir tyst på dig. Det låter faktiskt mest som att det är en jäkla massa gnäll bara för gnällets skull. Sluta bitcha över att du kan välja mellan att använda googles tjänster på ett smidigt sätt eller att du måste använda den som en random smartphone utan googles tjänster. Bitch bitch bitch.

Besides så säger jag [ajfån] och jag säger [android]. Fonomatepoetiskt tror jag det kallas....

[OT] Iphone vs Android
skillnaden är väll att Fikasvettot prövat det han kritiserar o kommer med konstruktiv kritik, medans du verkar dissa nått du själv inte testat. först dissar du nått på iphonen, sen när det påpekas att google/android gör likadant, då är samma sak plötsligt okay, för google är ju de goda, så när de gör samma sak, då äre okay, men inte när apple gör det.
bara att du envisas med att skriva ajfån visar ju vilken nivå din kritik ligger på, den är alltså baserad på ett hat mot apple, det vill säga, det är från apple, då måste det vara nått fel på grejerna. Fikasvettot kritik är ju baserad på det han testat och inte gillar.

Fonomatepoetiskt googlade jag på o fick inget bra svar på vad du menar, jag tycker personligen att det mer pekar på att du vill hålla diskussionen på sandlådenivå än komma med nått konstruktivt.

[OT] Iphone vs Android
Jensen skrev:
> Mjodvitner skrev:
> -----
>
> > Det är mycket troligt att Jobs har kritiserat
> det
> > för han är väl medveten om att just det är
> > androids styrka (och största svaghet). Det
> verkar
> > ju som om det bara är HTC som klarar av att
> > snabbt anpassa nya androidversioner till sina
> > telefoner. Jag är oerhört förtjust i mitt
> Sense
> > gränssnitt och är det så att det försvinner
> i
> > gingerbread (Android 3.0 eller 2.5)kommer jag
> > fortsätta med froyo och Sense.
> > De appar som finns bara för HTC Sense finns
> inte
> > på market utan bara via HTC. Vad jag vet iaf.
> Och
> > det är en brutal massa appar. Hela 8st. :-D
>
> Sense för 2.2 tog väll ändå några månader.
> det må vara snabbare än hos konkurrenterna, men
> att kalla det snabbt vetefan :D o ja, sense har en
> mening o är snyggt. absolut, även om jag ibland
> finenr det svårare att finna inställningar o
> annat under det, än under googles egna
> gränssnitt.
> o visst, det är inte supermånga apps som är
> sense specefika, men likväl så splittrar det upp
> oS:et lite när varje tillverkare specialanpassar
> os:et
>

Ca 2,5 månaders lagg från HTC vilket jag tycker är helt ok tid med tanke på allt som ska funka och anpassas. (Slutet av maj till början av augusti). Dessutom så måste ju versionerna passa med all hårdvara och det är väl vanligtvis det som stjäl tiden för anpassning. Inte själva skalen.

>
>
> >
> >
> > Att använda telias (eller annan valfri
> operatörs
> > POP) mail är inte ett strå krångligare än
> på
> > någon annan telefon. Däremot så tenderar
> Gmail
> > att vara ett smidigare alternativ. Att ha sina
> > kontakter enbart i telefonen (som jag alltid
> har
> > haft) är inte ett strå krångligare än på
> en
> > iphone eller . Sedan att det är smidigare att
> dem
> > som Google contacts är ju precis vad som är
> > tänkt med den typen av integration. Låter mer
> > som att du gnäller för att Google gjort det
> så
> > smidigt att använda google tjänster i
> > telefonerna. Dessutom skiter Gooogle i om du
> > googlar från en ajfån eller droid eller nån
> > annan nalle bara du googlar. Fast du använder
> > väl bing och altavista när du söker på
> > nätet?
> > Läs den här tråden på swedroid.
> >
> http://www.swedroid.se/forum/showthread.php?t=1490
>
> > 3
> > Då kanske du kan kicka igång exchange.
>
> fast det är ju inte bättre än på iphone. där
> man är så mycket mer inlåst enligt dig. ibland
> känns det som att det som inte är okay på en
> iphone, det är okay när det är en android lur
> :D

Det är inte sämre heller. Vad har exchange med inlåsningen av ajfån att göra förresten? Jag upplever det precis tvärtom. Allt som är ok och bra på en ajfån är per default uruselt, ondskefullt och allmänt jättedåligt på alla andra system. Snart börjas det väl att bitchas om att android kan spela andra ljudformat än AAC och att fragmenteringen av audio är jättehemsk och farlig för allmänheten. Håller för övrigt på att göra om min samling till *.OGG... Blir jag terrorist då?

Det känns lite som diskussionerna om schwalbe däcken som var här förut. De var de enda däcken som dög enligt många och allt annat var skit. Och ca en vecka efter att nån blivit rekommenderad schwalbe så kom en tråd om hur man lagar sioväggen på nämnda däck. Har själv aldrig testat BB eller NN eller nåt annat heller då jag blivit helt avskräckt då hållbara däck är mycket viktigt för mig. Särskilt när ett par börjar närma sig en tusenlapp i inköp. Hade jag varit sponsrad hade jag kanske kört på Schwalbe om de verkligen är bra på grepp och rull.

[OT] Iphone vs Android
2,5 månad är i alla fall inte vad jag kallar snabbt. snabbare än samsung o SE ja, men snabbt, nej.

ja, men vi kan ju ta detta med övervakning av program, o att stänga av, först håller du på att kasta skit på apple för det, sen så när det visar sig att google gör samma sak OCH till o med har använt det, då äre plötsligt okay. det är ingen som sagt att nått är per default uruselt på android. det är ju snarare du som antytt att saker är skit på iphonen per default för att det är en apple pryl. Fikasvettot och även jag har ju testat o kommit fram till att för oss passar det inte. för mig är android sämre, därmed inte sagt det är skit. det jag hela tiden satt mig emot, är inte android, utan att du är så inkonsekvent, nått som är skit på iOS är helt okay eller till o med bra på android.

det är nästan som du tycker det är nå fel på Fikasvettot bara för att han testat android o inte gillar det. det är ju nästan som "nä det kan ju inte stämma, alla gillar ju android, det finns ju inget dåligt med android"

o kan du vara lite vuxen o hålla det på en normal nivå, o inte på ajfån nivå, för det säger snarare mer om dig än om iphone.

[OT] Iphone vs Android
Jensen skrev:
> skillnaden är väll att Fikasvettot prövat det
> han kritiserar o kommer med konstruktiv kritik,
> medans du verkar dissa nått du själv inte
> testat. först dissar du nått på iphonen, sen
> när det påpekas att google/android gör
> likadant, då är samma sak plötsligt okay, för
> google är ju de goda, så när de gör samma sak,
> då äre okay, men inte när apple gör det.
> bara att du envisas med att skriva ajfån visar ju
> vilken nivå din kritik ligger på, den är
> alltså baserad på ett hat mot apple, det vill
> säga, det är från apple, då måste det vara
> nått fel på grejerna. Fikasvettot kritik är ju
> baserad på det han testat och inte gillar.
>

Skillnaden är väl snarare att Fikasvettot bitchar om hur inget funkar och att allt är jättedåligt utan att ens söka en jävla lösning. Som tex att exchange inte funkar och sedan är det i verkligheten så att exchange inte beter sig EXAKT som han vill. Om nu sånt som att mötesförfrågan ska dyka upp som en specialare och inte ett email så kollar man upp det. Om amn nu tycker att uppdateringar är viktiga så kan man kolla upp hur de har skött uppdateringar tidigare. SE är ett bra exempel på det. Min bror kör en x10 med Donut (1.6) och är lika glad för det. MEN om nu uppdateringar är viktiga saker i ens liv så bör man således undvika SEs androider.

>
> Fonomatepoetiskt googlade jag på o fick inget bra
> svar på vad du menar, jag tycker personligen att
> det mer pekar på att du vill hålla diskussionen
> på sandlådenivå än komma med nått
> konstruktivt.

Onomatopoetisk skulle det visst vara. Sårry bavt datt. Ljudhärmande ord.
http://www.ne.se/ljudhärmande-ord

BTW, borde inte du använda bing eller haltavista eller nåt? Du vet väl att googles ondskefulla imperium är helt baserat på sökningar? Använd Apples sökmotor istället. Den är väldigt bra har jag hört. En smula selektiv men det gör ju inget då det är för användarupplevelsen man har filtrerat bort tex flash, java, google, expressen etc.

[OT] Iphone vs Android
Mjodvitner skrev:
> Du är ju helt klart en
> android-hatare

Jag blev det efter att ha använt Android några dagar. Frustration, inlåsningen och krångel har den effekten. Vänta bara till "Don't be Evil"-Google raderat appar i min telefon.

> Så nu funkar exchange? Du sa ju att det inte
> funkade alls?

Exchangeintegration. Att jag kan läsa och skriva mail är inte en fungerande Exchangeintegration. Fungerar inte kalender, adressbok och möteshantering är det ingen fungerande integration. Då är det spridda smådelar som fungerar var och en för sig, eller inte alls. Ungefär som så mycket annat i telefonen.

> Vet du vad jag tycker du ska göra.
> Du har ju ett jobb och får ju lön så var inte
> ett förbannat snik och gå och köp dig en ajfån
> får så det blir tyst på dig.

Men, men...du har ju sagt att Android skulle vara så bra! Och så känns det som man får en dator med Windows 98! Ljög du för mig, Mjodvitner?!? Noooooooo!!!!!1111

Jag hade ju tänkt avvakta tills Samsung behagade släppa sin förvanskning av Android 2.2 och se om det blev acceptabelt, så kommer du och antyder att det inte är nån idé! Kommer det verkligen inte att bli bättre än så här?

Eller vill du bara inte höra kritik från nån som faktiskt använder Android? Nån som pekar på de delar som inte fungerar, nån som säger att man i praktiken blir inlåst. Måste jag automatiskt bli Android-fanboy för att jag fått en viss telefon i handen? Varför vill en 'frihetsivrande' individ som du tysta kritiska röster?

Men hade jag haft ett faktiskt personligt behov av en användbar smartphone hade jag köpt en iPhone 4. En Samsung köpt med egna pengar hade varit ett enormt slöseri.

> Det låter
> faktiskt mest som att det är en jäkla massa
> gnäll bara för gnällets skull.
> Bitch bitch bitch.

klirr.

[OT] Iphone vs Android
Onomatopoetisk? Please?

Säger du verkligen "andro-id" och inte "androjd". Då är du nog ensam om det. Kan du inte bara erlkänna att du vill använda nåt uttryck som verkar förklenande och inte försöka komma med nån krystad förklaring?

[OT] Iphone vs Android
Det är väll snarare du som bitchar om nått du själv inte testat och som du har en förutfattad mening om. att du sen göre med en enorm dubbelmoral gör det ju inte bättre, det som är för förkastligt på iphone, är okay på android, för då äre ju det mycket godare google som gör det. visst kan man säker lösa de problemen som Fikasvettot har, MEN samtidigt blire ju lite missvisande, när du sitter o säger att android är SÅ innovativt o lätt, o sen visar det sig att man måste fixa o dona för att få det som man vill. det målas upp som om det är ett öppet os, men sen visar det sig att vissa telefoner kör en viss version med ett visst gränssnitt, o inte kan köra nått annat än just det specialanpassade, såvida man inte hackar sin telefon. då är man rätt "instängd" med sitt "öppna" os. visst kan man kolla upp det innan, men snacka då inte om att det är så jäkla öppet :D hans kritik bygger ju på att det snackas om att android bara ska funka direkt ur asken, precis som iphone. din kritik bygger ju till stor del på att det är ett äpple på telefonen, o därmed äre skit. i alla fall äre det som lyser igenom.

o ljudhärmande ord, du verkar ha missat en eller annan engelska lektion som handlar om uttal :D

det är för övrigt inte jag som har ett hat mot nått företag. jag har som sagt haft en android telefon i 6 månader, innan du fick din desire, o har absolut inget dåligt att säga om den mer än att iOS passar mig bättre o att hårdvaran i min iphone 4 är bättre än den android luren jag hade. men det är ju även nyare hårdvara i iphonen så är ju inte så konstigt. men att jag nämnt detta ett dussintal gånger, att jag inte har nått emot vare sig google eller android verkar ha gått dig obemärkt förbi, möjligen pga. att mycket av dina teser skulle falla. jag har inget emot google, grymt företag, men de är inte så annorlunda mot apple som du vill få det till.

hittills har Fikasvettot kommit med bra mycket mer konstruktiv kritik än vad du lyckats pressa ur dig i hela tråden. ditt hat mot apple som företag lyser ju igenom, totaldiss oavsett vad apple gör. handlar inte så mycket om produkten isig o blundas när man blir överbevisad. o allt pga. att några "kollegor" inte vet vad en android är, eller vare nu var :D

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Iphone vs Android
Jensen skrev:
> 2,5 månad är i alla fall inte vad jag kallar
> snabbt. snabbare än samsung o SE ja, men snabbt,
> nej.
>
Och HUR snabbt anser du att de ska kunna anpassa mjukvaran från google till respektive hårdvara? Bara nyfiken liksom

> ja, men vi kan ju ta detta med övervakning av
> program, o att stänga av, först håller du på
> att kasta skit på apple för det, sen så när
> det visar sig att google gör samma sak OCH till o
> med har använt det, då äre plötsligt okay.

Men va faan. Är du dum på allvar? På en android är det kopplat till användarvilkoren för market. Det finns alternativ till market där killswitchen INTE fungerar/får användas. I ajfån är det direkt kopplat till mobilen. Om du godtar användarvilkoren för ajfån så har du gett apple rätten att rota runt i din mobil. Så är det inte per default i android och det är en enorm skillnad. Tex får google radera maps från min desire MEN de får inte röra Mobitime appen som kommer driekt från en annan sida. Ska det verkligen vara så jävla förbannat svårt att begripa den skillnaden? Är du verkligen så dum eller gör du dig bara till?
Kilswitch
Apple=mobilen
Google=market
Om du har en iphone har du då något alternativ till iphone så att du kan komma undan apples killswitch?
Om du har android finns det då alternativ till market för appar som gör att du kommer undan googles killswitch?

>det är ingen som sagt att nått är per default
> uruselt på android. det är ju snarare du som
> antytt att saker är skit på iphonen per default
> för att det är en apple pryl. Fikasvettot och
> även jag har ju testat o kommit fram till att
> för oss passar det inte. för mig är android
> sämre, därmed inte sagt det är skit. det jag
> hela tiden satt mig emot, är inte android, utan
> att du är så inkonsekvent, nått som är skit
> på iOS är helt okay eller till o med bra på
> android.
>
> det är nästan som du tycker det är nå fel på
> Fikasvettot bara för att han testat android o
> inte gillar det. det är ju nästan som "nä det
> kan ju inte stämma, alla gillar ju android, det
> finns ju inget dåligt med android"

Ja android är jättedåligt för minneskortet sitter så bökigt till i desire. Vad tänkte google på när HTC satte kortplatsen så att man måste ta ut batteriet för att komma åt minneskortet? Google är så usla för det. Fast egentligen är det ju Apples fel att htc satte minnekortet så. Yäpp, och det är apples fel att batteritiden är så låg på desire. Jajmensan! Ska det verkligen vara så förbannat svårt att skilja på saker? Fast är man apple-fanbåj så är man ju helt inlåst i "THERE CAN BE ONLY ONE!" tydligen.

Ska ni klanka på google för hur android är så ska det gälla nexus one. Lägg annars skulden där den ska läggas, dvs på opertörer eller tillverkare. Inte fan skyller jag på microsoft för att en compaq har skumma hårdvarulösningar eller taskiga drivrutiner. Och inte fan skyller jag på merida om en biltemaslang börjar läcka luft.

Jag anser att om man upplever något som ett problem så kan man söka efter en lösning på det, vilket han uppenbarligen inte gör, istället för att bitcha och kverulera om hur dåligt det är. Och när det gäller pektelefoner överlag är det väldigt personligt. Det som passar mig passar inte nödvändigtvis andra. Jag hade en samsung jet innan och jag tycker att implementeringen av många funktioner på den telefonen var usla men inte fan sitter jag och bitchar om hur usel jet är för det. Jag köpte en ny telefon istället och är, bortsett från placeringen av minneskortet, supernöjd. Slutsats? Fikasvettot bör sluta att bitchbitchbitch och hala fram pluskan och köpa en ajfån får eftersom han uppenbarligen inte kan hantera nåt där man kanske är tvungen att själv söka efter en lösning antingen genom att googla eller ringa tillverkarens support. Samsung har för övrigt en utmärkt telefonsupport som jag själv haft en del kontakt med.

>
> o kan du vara lite vuxen o hålla det på en
> normal nivå, o inte på ajfån nivå, för det
> säger snarare mer om dig än om iphone.

Ja jösses. Jag talar om för honom HUR man ska uppdatera en galaxy s. Han klarade inte av att ens kolla på samsungs sida eller söka på det. Han bara gnällde över att han inte hittade någon uppdateringsfunktion i telefonen. Sedan gnälls det över att exchange inte fungerar alls, vilket det ju uppenbarligen gjorde så va fan var det för jävla gnäll om att det inte fungerade?
"-Buhu, min android är bara svart på skärmen och jag kan varken ringa eller ta emot samtal. Android är så dåligt."
"-Har du provat att slå på den?"
"-Jamen knappen sitter inte som på iphone och då kan jag inte slå på den för det är ju jättebesvärligt. Android är så dåligt."

Dessutom så skriver jag ajfån får om jag vill och alltid retar det nån jävel som B Borg sa om sin frilla.

Tillbaka
Topp