[OT] iPhone

carl.josefsson

Aktiv medlem
[OT] iPhone
Dags att skaffa ny mobil och lurar rätt rejält på att skaffa en iphone.
Tänkte att det säkerligen finns både en och två "happyiter" som har koll på läget och gärna delar med sig av sina kunskaper och erfarenheter.
Mitt utgångsläge att jag behöver en intuitiv/lättanvänd telefon men bra kalender och attgöra funktionalitet samt MP3-spelare

1. Är verkligen telefonen så bra som alla säger, eller är den bara cool?
2. Hur funkar den att köra i sverige iom avsaknaden av 3G blir det slött och dyrt?
3. Är en 3G-variant på intågande och man gör bäst i vänta lite?

MVH
Carl

[OT] iPhone
Köpte en i USA för 400$ och låste upp med www.ziphone.org "Do it all". Fem minuter senare var det klart att börja använda med vilket sim-kort som helst. Cool telefon, men GPRS är långsamt å dyrt - däremot funkar wifi alldeles utmärkt.

[OT] iPhone
Köp en smartphone ist om du vill ha en telefon med bra kalender. Personligen så tycker jag att iPhone är fruktansvärt överhypad. Inge snack om att skärmen är förbannat bra och stor vilket gör den till en utmärkt portabel mediamaskin. Tyvärr så är skärmen lite väl stor för att den ska bli en smidig telefon att ha med sig.

Köp en touch dual eller något motsvarande ist. Mer behändigt format och uppfyller dina krav.

mvh

[OT] iPhone
På vilket sätt är Iphones kalender dålig?

Kan ställa en annan fråga samtidgt. Där jag jobbar får vi inte installera synkprogram mot outlook för att synka kalendern. Finns det något sätt man kan kringgå detta utan att manuellt föra över varje möte separat. jag har funderat på macro som skapar en outputfil av hela kalendern som på något magiskt sätt jag sedan kan importera till en smartphone men det känns både segt och klumpigt...

[OT] iPhone
ething skrev:
-------------------------------------------------------
> På vilket sätt är Iphones kalender dålig?
>
> Kan ställa en annan fråga samtidgt. Där jag
> jobbar får vi inte installera synkprogram mot
> outlook för att synka kalendern. Finns det något
> sätt man kan kringgå detta utan att manuellt
> föra över varje möte separat. jag har funderat
> på macro som skapar en outputfil av hela
> kalendern som på något magiskt sätt jag sedan
> kan importera till en smartphone men det känns
> både segt och klumpigt...

Har du en dator till med Outlook där du kan köra synkprogramvara? Isf. kan du (om du får det i ditt outlook) exportera kalendern i excelformat (eller vad du nu vill ha) och sen importera i den andra outlook för att sen synka. Låter mer komplicerat än det är.

[OT] iPhone
har du en smartphone med win mobile istället. ex. HTC Touch cruise, kan du istället öppna exporterad fil direkt in i outlook i mobilen (helst maila den till ditt mail-konto som du har mobilen kopplad till)

Senast redigerad av en moderator:
[OT] iPhone
Är själv sugen på en sån telefon o har läst en del på internet om den.

Man kan ju bara konstatera att ryktesfloran när det gäller iphone är väldigt stor just nu.
Man kan läsa på bla www.iphoneinfo.se om att det verkar komma en 3G variant.

Men edge-tekniken, som väl telia har i sverige, är inte mycket långsammare än 3G o dessutom strömsnålare om jag förstått det rätt. Tror telia har nåt tillägg till sina abonnemang där man får obegränsat med datatrafik för en fast summa varje månad. Det kan ju vara värt att kolla om man är sugen på en iphone.

Björn

[OT] iPhone
Jag har testat en och blev ganska imponerad faktiskt. Sedan blev jag lite anti när den bara går att beställa i USA. Duger inte Europa som marknad? Eh?

[OT] iPhone
evosmos skrev:
> Jag har testat en och blev ganska imponerad
> faktiskt. Sedan blev jag lite anti när den bara
> går att beställa i USA. Duger inte Europa som
> marknad? Eh?

finns ju i o för sig i tyskland, frankrike, england. dock inte sverige

[OT] iPhone
Är oxo toknöjd med min. Men precis som Monglo säger så verkar de sina i US, har en polare som försökte köpa i Las Vegas i veckan. Där var de oxo slut.

Personligen så tycker jag EDGE går utmärkt med fastpris hos Telia.

Kryllar av nya på blocket för den delen så vill man ha en så är det en baggis att få tag i en!
KÖP!

[OT] iPhone
Idag läste jag på iphoneinfo.se att det finns svenska inlagt som språk i den nya firmwaren. Kanske ett tecken på att apple planerar att släppa den i Sverige. Hoppas det iaf.

Vet någon hur det funkar med garatierna om man själv importerar eller köper en telefon på blocket?

Björn

[OT] iPhone
risken ä ju att du måste reklamera den i det landet den ä inköpt i. eftersom den inte saluförs i Sverige o inte är tänkt att säljas här ännu, skulle ja bli förvånad om svenska apple vill ha nått att göra me garantin. men man vet ju aldrig förrän man testat :D

[OT] iPhone
Apple har en världsomspännande garanti, de kräver inte ens kvitto utan kikar bara på serienumret, spelar ingen roll var man har köpt produkten. Om de inte har specialregler för iPhone så borde det inte spela någon som helst roll så länge som serienumret är registrerad hos Apple. Svenska Apple har ingenting med garantin att göra, man knallar in på ett Apple servicecenter och om inte de kan göra något åt produkten så skickas den till något servicecenter i Holland (eller var det nu är, minns inte exakt).

[OT] iPhone
fredrikw skrev:
> Apple har en världsomspännande garanti, de
> kräver inte ens kvitto utan kikar bara på
> serienumret, spelar ingen roll var man har köpt
> produkten. Om de inte har specialregler för
> iPhone så borde det inte spela någon som helst
> roll så länge som serienumret är registrerad
> hos Apple. Svenska Apple har ingenting med
> garantin att göra, man knallar in på ett Apple
> servicecenter och om inte de kan göra något åt
> produkten så skickas den till något
> servicecenter i Holland (eller var det nu är,
> minns inte exakt).

jojo, men kräver inte det att produkten finns i landet där man lämnar in den? alltså om du köpt en produkt som inte ens är menad för den marknaden där du försöker lämna in den. skulle ju inte förvåna mig om det är en sådan sak som kan "slå ut" en sak som världsgaranti

[OT] iPhone
Jensen skrev:
> jojo, men kräver inte det att produkten finns i
> landet där man lämnar in den? alltså om du
> köpt en produkt som inte ens är menad för den
> marknaden där du försöker lämna in den. skulle
> ju inte förvåna mig om det är en sådan sak som
> kan "slå ut" en sak som världsgaranti

nja, det är väl själva poängen med världsgaranti, att det inte spelar någon roll var du har köpt den. varför skulle man annars ha en sådan? men däremot kan det vara så att det finns en specialare med just iPhone, men det är ju bara att kolla upp innan man köper den.

[OT] iPhone
Kaijan skrev:
> Tror nog att man förbrukat sin garanti när man
> låst upp sin iPhone

ja, det är nog snarare troligt.

[OT] iPhone
fredrikw skrev:

> nja, det är väl själva poängen med
> världsgaranti, att det inte spelar någon roll
> var du har köpt den. varför skulle man annars ha
> en sådan? men däremot kan det vara så att det
> finns en specialare med just iPhone, men det är
> ju bara att kolla upp innan man köper den.

frågan är ju om världsgaranti innebär att det är service över allt eller service på alla marknader som den finns till salu på. att iphonen dessutom säljs låst, gör det väll ännu mer tveksamt att de skulle ha världsgaranti på den. ja menar, det är ju inte en produkt som är avsedd för att säljas utanför de länder där den finns till salu nu.

säger inte att det inte går att få service här i sverige, säger bara att man nog inte ska ta det för självklart.

men som sagts, senaste betan av iphone mjukvaran har svenska, så den ä nog på väg att släppas här, o då förhoppningsvis i 3G version

[OT] iPhone
fredrikw skrev:
> Kaijan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tror nog att man förbrukat sin garanti när
> man
> > låst upp sin iPhone
>
> ja, det är nog snarare troligt.

Jag var i New York nyligen och tänkte köpa en iPhone. I Applebutiken stod det utryckligen att garantin INTE gäller för det fall att man lägger i programvara som inte är godkänd av Apple som ett led i att anpassa telefonen till andra marknader. Jag köpte ingen iPhone.

/Marcus

[OT] iPhone
Jag är mycket nöjd med min Iphone. Kalendern är mycket bra och jag är minst lika nöjd med den som min Tidigare telefon Sonyericsson P990. Skärmen är suverän, grymt bra när man kollar film eller foto. Nackdelar är att det är långsamt/omständigt att skriva SMS samt att batteriet är i vekaste laget. Jag går och väntar på att SE ska släppa sin X1, den ska jag ha!

Mvh petrusko

[OT] iPhone
Jag tror också att den är lika dålig som dom flesta andra telefoner på att tåla lera, repor, fukt och stötar. Men jag har redan en telefon som när den kom lanserades som "mtb-telefon" komplett med styrfäste och sensor till framhjulet, så den kan jag använda under dom 3% av mitt liv som jag åker MTB.

[OT] iPhone
rejser skrev:
> Gillar tanken. speciellt med 100mb data i
> månadaden när man nyttjar mobilen som 3g modem

Själv gillar jag flat-fee. Men det är jag det.

[OT] iPhone
Markus F skrev:
> Jag tror också att den är lika dålig som dom
> flesta andra telefoner på att tåla lera, repor,
> fukt och stötar.

Dom sakerna vet jag inget om, han föll rakt in i en vass sten med sin i fickan... :P

[OT] iPhone
1. Är verkligen telefonen så bra som alla säger, eller är den bara cool?

Beror på vem du frågar, de som inte gillar Apples produkter hatar iPhone. De flesta andra tycker den är ganska fiffig och framförallt lättanvänd. Mest faschinerad blir de dock av kartfunktionen och mp3spelaren med coverflow.

2. Hur funkar den att köra i sverige iom avsaknaden av 3G blir det slött och dyrt?
Comviq har tydligen haft något abbonemang med max 1Gb datatrafik för 49:-/mån, EDGE är inte
snabbt och jag _tror_ att bara Telia har EDGE över hela landet. Annars går det betydligt långsammare och bör endast betraktas som en nödlösning

3. Är en 3G-variant på intågande och man gör bäst i vänta lite?
11 juli har jag läst någonstans, den har en 3G implemetering som är hyfsad men inte lika snabb som WiFi. Det bästa är dock att den verkar ha en riktig GPS inbyggd. Priset är det ingen som vet ännu, endast Telia kommer dock att sälja den.

Telias Abbonemangspolicy för iPhone hittar du här:
http://www.telia.se/privat/produkte.../apple/iphone.page?sl=teliase_langejan_iphone

En funderare jag har, eftersom man endast får köpa telefonen med abbonemang. Hur gör man då om den blir stulen? Måste man fortsätta ha ett abbonemang som är skräddarsytt för iPhone, fast kopplat till en vanlig telefon. Man får nämligen köpa endast en iPhone per abbonemangsavtal.

Lite hård fakta om den första generationens iPhone som funnnits ute ett år nu:

Pris i USA ca 2500:- SEK

Garantin IDAG gäller INTE utanför USA (den lanseras i sverige 11 juli, och då med inbyggd GPS och garanti i sverige) De som haft problem skickar över sina exemplar till USA och får dem utbytta utan frågor. Reklamationspolicyn är ganska generös.

Garantin gäller INTE om den är hackad (men alla jag läst om lyckas ändå)

Du kan INTE spela in videosnuttar med kameran

Du kan ENDAST ansluta till headsets med BlueToothen, ingen sync, ingen GPS, inga filöverföringar

Den kan ENDAST spela mp3s och video som du lägger in via iTunes, ej drag'n drop från filhanteraren

Den har INTE lika bra ljud som de bästa mp3 mobilerna, hörlurarna är inte de bästa heller

Den har INTE en särskillt bra kamera, dynamiken är trevlig men alla bilder är suddiga

Den kan INTE skicka eller ta emot MMS utan att du lägger in ett extra program för detta

SMS funktionen är något begränsad när det gäller massutskick och vidarebefodran av SMS

Den kan INTE användas som USB hårddisk

Skärmen är INTE orepbar, men motstår repor mycket bättre än alla andra telefoner jag haft (glas)

Den har touchskärm, fungerar INTE med handskar och kräver oftast tvåhandsfattning

Du behöver en nål eller annat objekt för att byta SIM kort, det GÅR inte utan tillhygge.

Mjukare fakta:

Fördelarna med denna telefon måste du däremot hålla den i handen och använda den för att förstå, och förstår du det inte då så är det helt fel produkt för dina behov. Allt krut är nämligen lagt på smidigt handhavande och fiffiga funktioner för smidig översikt av väder, mail, aktier/valutor, youtube, kartfunktion med inbyggd gulasidorna osv..

Mp3 spelaren har ett enkelt och lättarbetat gränssnitt, men inte det bästa ljudet. Du kan givetvis kolla på film också. Mp3 spelaren kan fjärrstyras från headset.

Webläsaren är en riktig webläsare och den är väldigt smidig att använda, med lättilgängliga bookmarks och inbyggd rss läsare / google eller yahoo searchbar.

Det är lätt att skicka/läsa epost och du har bra översikt över flera konton, istället för MMS är det väldigt enkelt att skicka bilder via Epost. POP eller IMAP, jag kör Gmail/POP.

Alla SMS presenteras som en dialog i en textlista, likn MSN, vilka sorteras efter avsändare. Detta gör det otroligt lättöverskådligt. Man behöver alltså inte leta bland flera SMS. Den kan lagra 1000SMS som mest. iTunes gör Backup på SMS.

Du får med ett billigt men fiffigt headset med enkel fjärkontroll för mp3 och telefon.

Den synkar/ integrerar endast via iTunes, men sparar också backup på datorn. Om du förlorar telefonen så synkar du bara din nya lur och allt är som innan. Ingen info spars på SIM.

Kalendern synkar via iTunes, kör du Mac kommer du tycka det är jättesmidigt. Även adressbok i datorn synkar.

Operativsystemet uppdateras (hittils) ständigt med nya funktioner som du gratis kan lägga in väldigt enkelt.

Väldigt enkelt att ladda in nya program i tefonen, som man först tror att man inte behöver men sedan hittar man allt möjligt fiffigt. (enhetsomvandlare, skype, blogverktyg osv..)

Den laddar samtidigt som du synkar / lägger över musik osv. Laddar batt via USB eller 230v

Den har trådlöst nätverk så att du surfar gratis överallt där det finns hotspots, grymt när man reser om man inte vill bära på laptop eller sitta på internetcafe.

Det bästa av allt är att du kommer att klassas som rabiat macfanatiker om du visar dig med denna telefon, eftersom den har så sunkig kamera och dåligt ljud i mp3 spelaren och således inte skulle gå att sälja utan mördande reklam... Det finns en mycket illustrativ tråd om detta här på Happy.

Summan efter nästan ett års användande är att den fungerar väldigt bra, är praktiskt och lättanvänd (min mamma förstå hur den fungerar) men den passar inte de mest krävande användarna i mobilgenerationen. När man använt den någon månad fnissar man dock frenetiskt varje gång man ser andra tillverkares opraktiska och svåranvända lösningar, man drabbas av ångest om man måste köra en vanlig mobiltelefon några dagar. Jag skulle tro att produkten lämpar sig bäst för oss som är tidigare teknikhatare och tycker att Nokia 5110 är det bästa mobilindustrin producerat. En hygglig och klart prisvärd telefon kort och gott, om den passar behovet.

<EDIT: såg efteråtatt detta är en gammal tråd

//K

[OT] iPhone
TBone skrev:
> rejser skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Gillar tanken. speciellt med 100mb data i
> > månadaden när man nyttjar mobilen som 3g
> modem
>
> Själv gillar jag flat-fee. Men det är jag det.

Men dåligt med tjänster för privat-personer som har riktig flat-rate. Många har flat-rate på det mesta utom data-kommunikationen.
Knepigt nog har det blivit större delen av min räkning. Tur att man slipper betala.

[OT] iPhone
Sernevi skrev:

> Dom sakerna vet jag inget om, han föll rakt in i
> en vass sten med sin i fickan... :P

Ja, där har du ju en stor nackdel med iPhone till skillnad mot andra telefoner... Dom borde säljas med en varningstext "OBS, ta ut telefonen ur fickan om du riskerar att falla på vassa stenar".

[OT] iPhone
gaisan skrev:
> Jag är lite nyfiken på det "dåliga ljudet i
> mp3-spelaren". Vet du hur ljudet står sig emot en
> vanlig iPod?

Jag använder min iPhone som mp3 spelare, den har i mina öron
inte sämre ljud än en vanlig iPod. I grund och botten är det
mp3s och det är skit redan från början.

En del av det dåliga ljudet sitter i hörlurarna, jag vet flera
som bytt ut sina till dyrare modeller, men jag är inte så kräsen
att det blir aktuellt med hörlurar för över tusingen för att köra
mp3s.

En del av det dåliga ljudet sitter i filformatet mp3, eller aac.

Jag har hos en HiFi handlare hört en iPhone kopplad in i en
rörförstärkare med ett par KEF monitorer, spelandes apples
lossless format. Jag trodde inte att ljudet kom ifrån den
anläggningen och de som stod bakom oss konstaterade på 2
sekunder att det omöjligen kunde vara mp3s som spelade.

Det finns dock guldöron som hävdar att både iPod och iPhone
låter riktigt dåligt, och jag litar till dem även om jag
inte tycker produkten är nämnvärt sämre än något annat i
samma marknadssegment.

Implementeringen och navigeringen av mp3spelaren på detta
sätt i en telefon har ändå gjort att jag lyssnar mer på
musik än tidigare. Man slipper ha en extra apparat med sig
och det får plats med 8 eller 16gb musik vilket är hyggligt.

//K

[OT] iPhone
Nu är priserna släppta också. Med Telias "midi"-abonnemang så kommer 16GB versionen kosta 11500:- under bindningstiden (18 mån). För 8GB-versionen kommer de vilja ha 10700:- för samma tid.

Äh, hela listan:

mini18 8GB 7877 16GB 8677
mini24 8GB 8871 16GB 9671
midi18 8GB 10697 16GB 11497
midi24 8GB 12731 16GB 13531
maxi18 8BG 16857 16GB 17657
maxi24 8GB 20617 16GB 21411

[OT] iPhone
Mmmmm vad billigt. En sådan vill jag verkligen ha, speciellt då jag än så länge aldrig har betalat en krona för en mobil. Fast det e ju klart, om jobbet pyntar den skulle den nog kunna vara festlig.

[OT] iPhone
Med svensk tull och moms så blir det väl ungefär 1700:-, vilket /telefonen/ kostar. Sedan måste du teckna ett abonnemang. Även i USA. Vi får se vad som händer i Frankrike.

[OT] iPhone
Det blir lite svårt att räkna ut priset på självaste telefonen
eftersom den säljs i ett tvångspaket med telias tjänster.

Typisk telia/apple maner.

Vad kostar det billigaste datapaketet hos telia för 3G utan
teleonen?

//K

mzi skrev:
> Nu är priserna släppta också. Med Telias
> "midi"-abonnemang så kommer 16GB versionen kosta
> 11500:- under bindningstiden (18 mån). För
> 8GB-versionen kommer de vilja ha 10700:- för
> samma tid.
>