1. Är verkligen telefonen så bra som alla säger, eller är den bara cool?
Beror på vem du frågar, de som inte gillar Apples produkter hatar iPhone. De flesta andra tycker den är ganska fiffig och framförallt lättanvänd. Mest faschinerad blir de dock av kartfunktionen och mp3spelaren med coverflow.
2. Hur funkar den att köra i sverige iom avsaknaden av 3G blir det slött och dyrt?
Comviq har tydligen haft något abbonemang med max 1Gb datatrafik för 49:-/mån, EDGE är inte
snabbt och jag _tror_ att bara Telia har EDGE över hela landet. Annars går det betydligt långsammare och bör endast betraktas som en nödlösning
3. Är en 3G-variant på intågande och man gör bäst i vänta lite?
11 juli har jag läst någonstans, den har en 3G implemetering som är hyfsad men inte lika snabb som WiFi. Det bästa är dock att den verkar ha en riktig GPS inbyggd. Priset är det ingen som vet ännu, endast Telia kommer dock att sälja den.
Telias Abbonemangspolicy för iPhone hittar du här:
http://www.telia.se/privat/produkte.../apple/iphone.page?sl=teliase_langejan_iphone
En funderare jag har, eftersom man endast får köpa telefonen med abbonemang. Hur gör man då om den blir stulen? Måste man fortsätta ha ett abbonemang som är skräddarsytt för iPhone, fast kopplat till en vanlig telefon. Man får nämligen köpa endast en iPhone per abbonemangsavtal.
Lite hård fakta om den första generationens iPhone som funnnits ute ett år nu:
Pris i USA ca 2500:- SEK
Garantin IDAG gäller INTE utanför USA (den lanseras i sverige 11 juli, och då med inbyggd GPS och garanti i sverige) De som haft problem skickar över sina exemplar till USA och får dem utbytta utan frågor. Reklamationspolicyn är ganska generös.
Garantin gäller INTE om den är hackad (men alla jag läst om lyckas ändå)
Du kan INTE spela in videosnuttar med kameran
Du kan ENDAST ansluta till headsets med BlueToothen, ingen sync, ingen GPS, inga filöverföringar
Den kan ENDAST spela mp3s och video som du lägger in via iTunes, ej drag'n drop från filhanteraren
Den har INTE lika bra ljud som de bästa mp3 mobilerna, hörlurarna är inte de bästa heller
Den har INTE en särskillt bra kamera, dynamiken är trevlig men alla bilder är suddiga
Den kan INTE skicka eller ta emot MMS utan att du lägger in ett extra program för detta
SMS funktionen är något begränsad när det gäller massutskick och vidarebefodran av SMS
Den kan INTE användas som USB hårddisk
Skärmen är INTE orepbar, men motstår repor mycket bättre än alla andra telefoner jag haft (glas)
Den har touchskärm, fungerar INTE med handskar och kräver oftast tvåhandsfattning
Du behöver en nål eller annat objekt för att byta SIM kort, det GÅR inte utan tillhygge.
Mjukare fakta:
Fördelarna med denna telefon måste du däremot hålla den i handen och använda den för att förstå, och förstår du det inte då så är det helt fel produkt för dina behov. Allt krut är nämligen lagt på smidigt handhavande och fiffiga funktioner för smidig översikt av väder, mail, aktier/valutor, youtube, kartfunktion med inbyggd gulasidorna osv..
Mp3 spelaren har ett enkelt och lättarbetat gränssnitt, men inte det bästa ljudet. Du kan givetvis kolla på film också. Mp3 spelaren kan fjärrstyras från headset.
Webläsaren är en riktig webläsare och den är väldigt smidig att använda, med lättilgängliga bookmarks och inbyggd rss läsare / google eller yahoo searchbar.
Det är lätt att skicka/läsa epost och du har bra översikt över flera konton, istället för MMS är det väldigt enkelt att skicka bilder via Epost. POP eller IMAP, jag kör Gmail/POP.
Alla SMS presenteras som en dialog i en textlista, likn MSN, vilka sorteras efter avsändare. Detta gör det otroligt lättöverskådligt. Man behöver alltså inte leta bland flera SMS. Den kan lagra 1000SMS som mest. iTunes gör Backup på SMS.
Du får med ett billigt men fiffigt headset med enkel fjärkontroll för mp3 och telefon.
Den synkar/ integrerar endast via iTunes, men sparar också backup på datorn. Om du förlorar telefonen så synkar du bara din nya lur och allt är som innan. Ingen info spars på SIM.
Kalendern synkar via iTunes, kör du Mac kommer du tycka det är jättesmidigt. Även adressbok i datorn synkar.
Operativsystemet uppdateras (hittils) ständigt med nya funktioner som du gratis kan lägga in väldigt enkelt.
Väldigt enkelt att ladda in nya program i tefonen, som man först tror att man inte behöver men sedan hittar man allt möjligt fiffigt. (enhetsomvandlare, skype, blogverktyg osv..)
Den laddar samtidigt som du synkar / lägger över musik osv. Laddar batt via USB eller 230v
Den har trådlöst nätverk så att du surfar gratis överallt där det finns hotspots, grymt när man reser om man inte vill bära på laptop eller sitta på internetcafe.
Det bästa av allt är att du kommer att klassas som rabiat macfanatiker om du visar dig med denna telefon, eftersom den har så sunkig kamera och dåligt ljud i mp3 spelaren och således inte skulle gå att sälja utan mördande reklam... Det finns en mycket illustrativ tråd om detta här på Happy.
Summan efter nästan ett års användande är att den fungerar väldigt bra, är praktiskt och lättanvänd (min mamma förstå hur den fungerar) men den passar inte de mest krävande användarna i mobilgenerationen. När man använt den någon månad fnissar man dock frenetiskt varje gång man ser andra tillverkares opraktiska och svåranvända lösningar, man drabbas av ångest om man måste köra en vanlig mobiltelefon några dagar. Jag skulle tro att produkten lämpar sig bäst för oss som är tidigare teknikhatare och tycker att Nokia 5110 är det bästa mobilindustrin producerat. En hygglig och klart prisvärd telefon kort och gott, om den passar behovet.
<EDIT: såg efteråtatt detta är en gammal tråd
//K