[OT] Is-status Gbg

Sambal Oelek

Aktiv medlem
[OT] Is-status Gbg
Går det att åka långfärdsskridskor någonstans nu? Känns som att det är nu eller aldrig. Surtesjön vore ju bäst. Någon som vet is-status? (ej att förväxla med Islamiska Statens frammarch)

Sambal Oelek

Aktiv medlem
[OT] Is-status Gbg
...hann inte dit förrän idag. Hade inga större förhoppningar men det funkade faktiskt! Det var typ 5 cm is ju. Lite ojämt, på många ställen gick piken igenom men jag tyckte det syntes lite innan var det var någonstans. Ingen drömis direkt, men fullt åkbart! Det var väl 1 cm slask ovanpå. Men som sagt... it's now or never!!! Nu blir det ju plusgrader igen :) hann iaf inviga mina nya kängor just för detta ändamål som jag fick i födelsedagspresent :)

Senast ändrad:

Sambal Oelek

Aktiv medlem
[OT] Is-status Gbg
Nu när det varit kallt några dagar har det blivit rätt bra is på vissa ställen. Var och rekade idag, surtesjön känns lite lömsk. Den stora sjön vid Rannebergen (stora mölnesjön) känns bättre. Alternativt åka runt kanten på surtesjön möjligtvis, men det känns sådär också. Vet inte riktigt, är ingen erfaren åkare så jag tar helst inga risker.

Någon som har någon tanke kring detta? stora mölnesjön verkar ju frusen hela den så det kanske är bäst? Jag kan nöja mig med att bara åka runt runt :) roligaste hade såklart varit att åka flera sjöar men det är nog inte riktigt aktuellt än.

Surtesjön

20160105_141834.jpg

Stora Mölnesjön

20160105_150642_HDR.jpg

Senast ändrad:

Tant_Trek

Aktiv medlem
[OT] Is-status Gbg
Hej Sambal,
kanske har du redan haft möjligheten att åka mer idag? Hoppas. Vi åkte med start från Vättlefjälls kanotuthyrning på många av sjöarna, mestadels mycket bra is och ett grymt fint väder, men...
vi hörde om minst 3 som plurrat ordentligt. Inklusive en äldre man utan isdubbar, som tydligen låg i i nästan 10 minuter innan hans sällskap hade lyckats skaffa hjälp. Och man blir förbluffad hur många det är som är ute och går eller åker med vanliga skrillor, UTAN ISDUBBAR! Grr. I stort sett alla som har långfärdsskridsko har ju mer komplett utrustning.

Och sällskap, är du sugen på att åka mycket och inte har så många kompisar som vill/kan/har tid, gå med i GLSK eller Friluftsfrämjandet. GLSK har dessutom en hemsida med israpporter. En sniklösning är isplanket.se , men som alltid måste man ju lita på sitt eget omdöme.
En av sjöarna nära dig som fryser först brukar vara Haketjärn/Maderna, den ligger "på andra sidan vägen" Kåsjön, om du kör från Partille mot Landvetter, vägen som börjar med en uppförsbacke vid köpcentret Allum. Parkera vid kennelklubben eller vandrarhemmet och knalla genom skogen till sjön. Den är ganska grund, därför är den en tidig frysare.

Var försiktig därute! Hälsningar från Partille.

staine

Aktiv medlem
[OT] Is-status Gbg
Som sagt var försiktiga:

fr AB

En person har gått genom isen på Borydssjön i Lilla Edet.
Skridskospår ledde där fram till en isvak.
– Men inga spår leder därifrån. Antagligen har isen inte varit tillräckligt tjock för att ha bärighet, säger Björn Engblom, vakthavande befäl vid regionsledningscentralen väst.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
[OT] Is-status Gbg
Tant_Trek skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej Sambal,
> kanske har du redan haft möjligheten att åka mer
> idag? Hoppas. Vi åkte med start från
> Vättlefjälls kanotuthyrning på många av
> sjöarna, mestadels mycket bra is och ett grymt
> fint väder, men...
> vi hörde om minst 3 som plurrat ordentligt.
> Inklusive en äldre man utan isdubbar, som
> tydligen låg i i nästan 10 minuter innan hans
> sällskap hade lyckats skaffa hjälp. Och man blir
> förbluffad hur många det är som är ute och
> går eller åker med vanliga skrillor, UTAN
> ISDUBBAR! Grr. I stort sett alla som har
> långfärdsskridsko har ju mer komplett
> utrustning.
>
> Och sällskap, är du sugen på att åka mycket
> och inte har så många kompisar som vill/kan/har
> tid, gå med i GLSK eller Friluftsfrämjandet.
> GLSK har dessutom en hemsida med israpporter. En
> sniklösning är isplanket.se , men som alltid
> måste man ju lita på sitt eget omdöme.
> En av sjöarna nära dig som fryser först brukar
> vara Haketjärn/Maderna, den ligger "på andra
> sidan vägen" Kåsjön, om du kör från Partille
> mot Landvetter, vägen som börjar med en
> uppförsbacke vid köpcentret Allum. Parkera vid
> kennelklubben eller vandrarhemmet och knalla genom
> skogen till sjön. Den är ganska grund, därför
> är den en tidig frysare.
>
> Var försiktig därute! Hälsningar från
> Partille.

Hej! Tack för tips och info! Mycket uppskattat. Får prova den sjön nästa gång då det ligger åt samma håll som jobbet.

Jo jag var ute idag, det var helt underbart, gick att åka så gott som överallt i Vättlefjäll om man var lite försiktig.

Det knakade på vissa ställen och någon enstaka gång lite väl mycket för min smak men det var mycket spår och folk så jag kände mig ganska trygg ändå. Åkte i princip bara i befintliga spår. Förutom Stora Mölnesjön, den är grund och det var typ 5-10cm tjock is över hela. Ja, nu har jag redan skrivit för mycket, tänkte posta lite bilder också, kommer i nästa inlägg :)

Sambal Oelek

Aktiv medlem
[OT] Is-status Gbg
Fortsätter här med lite foton också. Helt underbart idag som sagt. Hade drömt om att göra en sådan här tur ända sedan jag köpte skridskorna för två år sedan. Har inte blivit mycket åka men nu tog jag igen det! Helt fantastiskt, var kanonis, man såg botten där det var grunt. Låter fotona tala för sig själva...

Karta här. Blev några övningsvarv först innan jag fick mod och gav mig i Vättlefjäll. Sedan rullade det på, var några ställen jag inte vågade åka, sedan fick jag börja gena lite för det började mörkna på. Men skaplig runda fick jag till ändå, 35km som tog nästan 3,5 timme som sagt. Kommer nog ha duktig träningsvärk på jobbet imorrn :)

2016-01-0621_33_52-AfternoonRide_IceSkate_Strava.png

Stora Mölnesjön var det tjock och bra is på. Här kunde man åka hejvilt hur som helst.

P1065126.jpg

Sedan tog jag mig ut i vildmarken till Stora Stentjärnen och passagen mot Skyrsjön som man åkte genom här.

P1065179.jpg

En kort stund senare, precis innan Skyrsjön kom denna passage där man kunde kliva över med skridskorna på bara.

P1065182.jpg

Förutom något ställe där man fick ta av skridskorna så var det två (tre?) sådana här kanaler man kunde åka genom, asfräckt!!! Man fick ducka för att inte slå i gångbron. Riktigt ballt!

P1065184.jpg

P1065185.jpg

Fotade inte så mycket senare timmarna där men för att ta sig till Surtesjön från Gäddevatten så fick man gå en kort bit och kom sedan hit. Här satte man på sig grillorna igen och utforskade den största av alla sjöar, Surtesjön! Hann inte med alla avkrokar här men det mesta iaf. Detta foto är dock från vägen upp sedan.

P1065186.jpg

Det lär vara bra någon dag till, sedan ska det ju börja snöa. Får hoppas det går att åka lite mer senare också! Känner mig lite mör nu men fick ändå mersmak :)

Senast ändrad:

AAverdal

Aktiv medlem
[OT] Is-status Gbg
Någon som har koll på hur Surtesjöarna ser ut nu efter snöfallet?
Eller om det är några andra sjöar i närheten som är på gång att bli åkbara?

Sambal Oelek

Aktiv medlem
[OT] Is-status Gbg
För skojs skull var jag förbi Stora Mölnesjön och kollade på hemvägen. Det var värre än befarat. Det har inte smält bort alls typ, är som snöskorpa. Möjligt att det finns skidspår då kanske :)

Pratade med några på jobbet. Har inte fått några riktigt bra tips men de sjöar som inte var frusna sist och som kanske har frusit till sig nu borde funka. Men vilka det skulle vara vet jag inte riktigt :)

Bilagor

Tant_Trek

Aktiv medlem
[OT] Is-status Gbg
Tipset är ju att gå med i GLSK om du bor i Göteborgsområdet, och få ta del av deras israpporter. Och för den som vill, kunna delta i deras klubbturer. Gå på info-träffen, och få del av även andra klubbars israpporter runtom i Sverige. Najs!
www.glsk.se

Sambal Oelek

Aktiv medlem
[OT] Is-status Gbg
ja, det är ju ett bra alternativ, helt klart.

Men just för tillfället lockar Plan B bättre, åka skidor i Alebacken. Väldigt billigt att hyra grejjer och man kan åka tåg dit. Hmmm... får la se vad som händer :)

Bilagor

Tant_Trek

Aktiv medlem
[OT] Is-status Gbg
Delsjöarna tipsar jag försiktigt om, efter att ha läst dagens israpporter/åkrapporter, om man vill åka hyfsat nära Gbg. Trots snö på isen har man haft bra åkning idag. Dock inte blank is, ganska knögglig tydligen.
Var försiktiga därute! Inget fusk att åka utan isdubbar, och minst en pik med i sällskapet!
/Morsan ;)

Sambal Oelek

Aktiv medlem
[OT] Is-status Gbg
Ok.... nu börjar det ta sig!! Vättlefjäll här och Stora Stentjärnen. Men det är inge vidare is. Lite osäkert också, den täcker inte så bra än, men på vissa ställen är det bärighet. Är man desperat går det nog att åka lite men jag avvaktar ett tag till så får vi se :)

Bilagor

Sambal Oelek

Aktiv medlem
[OT] Is-status Gbg
Yes!!!!!!!!!!!

Kåsjön check! :) har aldrig varit där, var ju riktigt bra. Lite lagom för en lunchtur. Tänkte passa på idag då det ska börja snöa imorrn :( det gick att åka nästan överallt, hur ballt som helst!

20160301_113027_edit01.jpg

20160301_113008_edit01.jpg

ksjn.jpg

/edit: lade upp rutt också :)

Senast ändrad:

Sambal Oelek

Aktiv medlem
[OT] Is-status Gbg
Zorban sa:
Ser härligt ut Sambal.
Kanske blir att köpa sig ett par till nästa vinter :)
det var riktigt härligt, ibland sken ju t om solen :)

det tycker jag, kul att ha när tillfälle erbjuds! jag har sådana man sätter på sina vanliga kängor bara.

lade upp en strava-rutt också, körde runt kanten typ, blev 8,8km.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
[OT] Is-status Gbg
Yes! Änligen!! Det var alltså nästan två år sedan sist! :) men nuså, fick man passa på. Var i Vättlefjäll på Surtesjön. Isen är ju 10-15 cm kanske. Men det är lite snö på, oftast inte så mycket men ibland lite mer och ibland med någon isskorpa på. Det var "ok" åkning, varken mer eller mindre :) ibland var det väldigt besvärligt så man fick gå en bit eller staka, men ibland var det bra. Härligt var det hur som helst!

20180227_145730.jpg

20180227_145708.jpg

20180227_145717.jpg

Sambal Oelek

Aktiv medlem
[OT] Is-status Gbg
Passerade Aspen och det verkar ju vara fantastisk is där! Någon som varit där nyligen och kan rapportera om det är som det verkar att det går att åka överallt (förutom vid inloppet och utloppet då såklart).

20180301_062648_low.jpg

Loftberg

Aktiv medlem
[OT] Is-status Gbg
Var uppe i Änggårdsbergen igår. Det lär ju nästan gå bättre med skridskor än cykel där just nu... Herrejössebubblarns!

Maakus

Aktiv medlem
[OT] Is-status Gbg
Korsningen Långedragsvägen/Hästeviksgatan var sjukt hal förra tisdagen. Vet inte hur den är nu. Jobbigt att gå ner dit med kryckorna.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
[OT] Is-status Gbg
Jag genade över Lärjeån igår på hemvägen :) där hade det varit lite ballt att åka långfärdsskridskor, men det är ganska mycket träd och skit i vägen så man kommer inte så långt.

Kanalerna i stan, hur ser de ut? Någon som vet? Har inte vart i stan på bra länge, men vet att vissa år har folk åkt omkring på dem

[OT] Is-status Gbg
Sambal Oelek sa:
Jag genade över Lärjeån igår på hemvägen :) där hade det varit lite ballt att åka långfärdsskridskor, men det är ganska mycket träd och skit i vägen så man kommer inte så långt.

Kanalerna i stan, hur ser de ut? Någon som vet? Har inte vart i stan på bra länge, men vet att vissa år har folk åkt omkring på dem
Mölndalsån är helt fryst vad jag kan se. I alla fall borta vid Liseberg. Isen ser väldigt jämn o fin ut

Sambal Oelek

Aktiv medlem
[OT] Is-status Gbg
Var ut en sväng på Kåsjön. Aspen var inge vidare. Det var öppet mot Lerum till. Just där jag tänkte utgå ifrån.

Men Kåsjön funkade! Var i princip över hela sjön men det var bara de stora ytorna som var bra. Lite mycket snö vid badet och andra änden. Utgick ifrån Kåsjögården och det var bra.

20180302_161039.jpg

En bekant körde i Södra Bohuslän nånstans på havet. Där var det visst riktigt bra för ett tag sedan. Kunde inte själv, hade ju varit nåt det! Nästa gång kanske.

rekrevs

Aktiv medlem
[OT] Is-status Gbg
Sambal Oelek sa:
grautr sa:
Öhh. Den artikeln är 1.5 månad gammal. Då kanske det inte var så bra nä. Men jag tänkte mer nu ?
Den artikeln är från idag men länken blir knepig när man klistrar in den. GP

Finns även info på http://goteborg.se
Varning - Gå inte ut på isen på Delsjöarna
Senast uppdaterad: 16 mars 2018 klockan 16:27 | Publicerad: 16 mars 2018 klockan 16:26
Isarna på både Stora och Lilla Delsjön är osäkra trots det kalla vädret. Det beror på att vattennivån har höjts och sänkts senaste tiden eftersom Göteborgs Stad tar vatten från Delsjöarna.

Senast ändrad:

kolan

Medlem
[OT] Is-status Gbg
Var ute och pimplade på stora delsjön idag, 22-25 cm is där jag var, såg några andra som åkte långfärd plus pimplare. Det är väl pumphuset och viken vid motorvägen som man ska undvika.

Bilagor

Sambal Oelek

Aktiv medlem
[OT] Is-status Gbg
I helgen tänkte jag man fick passa på att cykla på sjöarna i Vättlefjäll, först var jag ut med MTB och odubbat, det var skoj men så tänkte jag att jag måste ju prova med CX och dubbdäck också så det gjorde jag igår! :) gick att bränna på rätt bra, fast Marathon Winter har sådär sidogrepp så man fick ju ändå svänga ganska försiktigt. Fräckt var det iaf, åkte på varenda sjö, kanalerna vid svartevatten gick att köra på också så det var ju ballt :)

2018-03-1913_47_29-Dashboard_Strava.png

[hr]

kolan sa:
Var ute och pimplade på stora delsjön idag, 22-25 cm is där jag var, såg några andra som åkte långfärd plus pimplare. Det är väl pumphuset och viken vid motorvägen som man ska undvika.
Sambal Oelek sa:
Oj. Ser ju kanon ut. Får nog prova lite försiktigt nån annan dag snart.
yes! idag hände det, tog en lunchtur på Stora Delsjön! Det var skoj! Aldrig åkt där, dock var kanalen till Lilla Delsjön ganska otrevlig så den passerade jag aldrig. Annars åkte jag typ överallt, ganska ok is, bitvis lite frusen snö och knaggligt men överlag rätt ok.

2018-03-1913_45_18-Dashboard_Strava.png

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer