[OT] Is-status Gbg

[OT] Is-status Gbg
CW sa:
Gillar hur kommunen råder allmänheten att inte gå ut på Delsjön och ni gör det ändå.

Det är dom ju tvungna till att göra. Att gå ut med att "där och där är isen bra men inte där" fungerar ju inte. På Lilla Delsjön hade dom haft pimpeltävling i ena delen av sjön trots varningar om att man inte ska gå ut på sjön. Vet man inte vilka ställen det gäller och inte har rätt utrustning ska man givetvis inte gå ut på isen.

[OT] Is-status Gbg
kolan sa:
CW sa:
Gillar hur kommunen råder allmänheten att inte gå ut på Delsjön och ni gör det ändå.

Det är dom ju tvungna till att göra. Att gå ut med att "där och där är isen bra men inte där" fungerar ju inte. På Lilla Delsjön hade dom haft pimpeltävling i ena delen av sjön trots varningar om att man inte ska gå ut på sjön. Vet man inte vilka ställen det gäller och inte har rätt utrustning ska man givetvis inte gå ut på isen.
Delsjöarna är lite speciella eftersom de höjt och sänkt vattennivån senaste tiden när de stängt intaget vid Alelyckan. Annars brukar väl kommunen inte säga så mycket alls.

[OT] Is-status Gbg
Rattnalle sa:
Delsjöarna är lite speciella eftersom de höjt och sänkt vattennivån senaste tiden när de stängt intaget vid Alelyckan. Annars brukar väl kommunen inte säga så mycket alls.

Jo precis, men det är ju vid pumphuset eller pumphusen (finns ett pumphus i lilla och ett i stora delsjön) och viken mot motorvägen som isen blir dålig och givetvis i kanalen mellan stora och lilla.

Men jag som isfiskar borrar mig fram och mäter isen, har ispik osv ...

Senast ändrad:
[OT] Is-status Gbg
...ja, och jag är försiktig oavsett om det verkar riskfritt. Det är ju alltid en viss risk när man är ute och åker. Kanalen mellan stora och lilla delsjön såg däremot inte så inbjudande ut :)

igår såg jag tre motorcyklar (crossar) som åkte på Surtesjön! (samma idioter som kört sönder vättlefjällsleden?)

[OT] Is-status Gbg
Idag var det riktigt bra före på Surtesjön, några som var ute och åkte. Senare på dagen blev det lite såsigt på isen dock. Om det inte fryser på tills imorgon så blir det nog inge vidare imorrn, men det ska väl bli några minus inatt och kommande nätter. Så än finns det hopp! :)

20180401_151635.jpg

20180401_145727.jpg

20180401_135529.jpg

[OT] Is-status Gbg
En hel del folk på Finnsjön idag. Har inte läst någon info, och Finnsjön är ju också vattentäkt.. Men många vågade sig ut med skridskor. Vi stannade på stranden.

[OT] Is-status Gbg
En hel del folk på Finnsjön idag. Har inte läst någon info, och Finnsjön är ju också vattentäkt.. Men många vågade sig ut med skridskor. Vi stannade på stranden.

Brukar inte vara jättestor nivåskillnad på vattnet där på vintern. Inne i de grunda vikarna brukar inte vara några problem att åka men åker man runt sjön så finns några inlopp och utlopp som man inte skall åka för nära innan det fryser till ordentligt.

[OT] Is-status Gbg
Någon som varit ute i veckan? Finns det någon bra is någonstans i närheten? Hellre söderut än norrut.
Jag var ute en sväng på grunt vatten på Kungsbackafjorden nyss, men det är ju ingen bra is.

[OT] Is-status Gbg
Jag var ut på Surtesjön nu, där är det väl uppskattningsvis 1 dm is. Folk är ute kors och tvärs. Nog ungefär samma status på de övriga sjöarna. Det var iaf likvärdigt mellan dem när jag var där 29/1.

Men is, det går inte att åka skridskor, iaf inte på Surtesjön, det är typ 5-10 cm halvhård snö. Skidor och is-stavar rekommenderas (vanliga stavar gick tungt, går inte staka för de greppar inte)

IMG_20210209_160730.jpg

Tillbaka
Topp