[OT] Japan....

Aasif_Mandvi

Ny medlem
[OT] Japan....
Lite OT nu när alkoholen slår in. Ibland måste man ventilera sig. Cykelrelaterat kommer, var lugna. 
Detta blir långt, många saker att ventliera och beskriva.....

Jag har bott i Japan i snart 9 år och har blandade känslor. Särskilt nu när jag köpt cykel. Cykla i Japan är inget vidare. Man är upptvingad på trottoaren med Oji-san (Oji-san är en gammal gubba, oftast en störig gubbe) där han cyklar på en damcykel med sadeln längst ner. Alla har sadeln längst ner, knäna slår nästan i styret på de flesta. Ibland vill jag dra dem av cykeln och vråla i örat på dem, ’-FÖR HELVETE, HÖJ SADELN!!’ Samma är det på mitt gym, sadeln i botten när de sitter på motionscykeln.

Första gången jag cyklade i Japan höll jag på att ta en ”elit cyklist” i sidan när jag hoppade ner från trottoaren. Mina ”” menar att han såg ut som en elit cyklist och hade vad som såg ut som en elit cykel när jag snabbt susade förbi. Här i Tokyo finns alla olika sorts folk. Om man gör en cirkel från centrala Stockholm till Uppsala, inom den cirkeln bor ca 35,5 miljoner folk enlig senaste räkning. Det var ett par år sen, så 36-37 miljoner är ingen orimlig siffra. Om man tittar på vad det finns i Harajuku http://images.google.com/images?q=h...35JP235&um=1&ie=UTF-8&sa=X&oi=images&ct=title så är det inte orimligt att säga att han såg ut som en elitcyklist, men var långt ifrån en. En granne på 70 bast har en i Japanska mått värstingtävlingcykel från Giant. Innan ni anfaller mig med glåpord och idiotförklaringar om att Giant har värstingar, detta är vad 99% av japaner cyklar på, oavsett ålder. http://www.japan-guide.com/g4/2210_01.jpg

Allt som ser annorlunda ut från detta är en värstingcykel i japanska ögon. Damen som besökte Japan nyligen med en obsession på toaletter håller nog med mig angående vad de cyklar på här. ;)
Andra gången (samma dag) höll jag på att få en mopedist i sidan, han var inte van vid cyklister på gatan.

Min frustration är att jag bor mitt i en betongdjungel. Här finns ingen skog i närheten som jag kan cykla i. Närheten tänker ni, hur gnällig är han? Det är bara att kasta sig in i bilen och köra ut i skogen!
Skogen ligger 2-3 timmar från mitt hus, med tåg. Jag har ingen bil, det behövs inte i Tokyo. Jag bor i Yokohama, och där kostar en parkering från 20,000 yen i månaden, vilket är ca 1200:- idag beroende på valutakurs. I Tokyo är det inte ovanligt med 50,000 yen, 2700:- per månad. Ska man ta cykeln på tåget så måste man plocka av hjulen och stoppa dem i en plastpåse, och kedjan måste man vira in i plast också. Mycket strul för lite kul......

Jag låter negativ till Japan och ni undrar vad jag gör här?

Frugan min är från Japan. Vi träffades på college utanför Seattle. Ni vet vad som händer när man är nykär, så rätt som det var efter jag kommit tillbaka till Sverige fick jag ett mail där det stod att hon var gravid. Det var bara att kliva upp på pallen som en man och ta sitt ansvar. Jag fick en praktikplats via AMS (de kan faktiskt göra bra saker oavsett vad ni tycker) i Japan. Jag fick själv ordna tjänsten, men de betalade resa och lön i 6 månader. Det var ett EU sponsrat program.
Så jag kom till Japan 1999 och skulle stanna i 6 månader. Snart 9 år senare ser jag fortfarande ingen utväg.

Det är lätt att bo i Japan. Lönen blir lätt rätt sida om halv miljon om året, och skatten är låg. Du kan gå ensam (kvinna eller man) mitt i natten var som helst utan att vara rädd för att bli nerslagen och rånad, eller som kvinna våldtagen. Jag har varit utslagen mitt i natten på tågstationen, ingen har ens tittat på mig. Och som utlänning anses man som lägre stående än japaner, så man kan bete sig annorlunda. Nu menar jag inte som ett svin, men en japan säger aldrig nej. De säger alltid ’det är svårt’ vilket betyder nej. Nej säger de aldrig rakt ut i en affärsrelation. Som en dum utlänning som inte förstår bättre kan vi säga ’men det är bara svårt, så vänligen gör som vi vill’. Vi får i de flesta fall vår vilja genom.

Japaner är fruktansvärt nationalistiska (och rasistiska). Deras befolkning går ner år för år. De måste plocka in arbetskraft som Sverige gjorde på 70-talet för att fylla upp. Men de tycker inte om utlänningar här. De vill inte har utlänningar. Många japaner vill stänga japans gränser igen. De vill ha en ekonomi och ett samhälle som bara är Japan, stängt från omvärlden. Nord Korea?

Om man jämnför Japan 1999 och 2007 så är det otrolig skillnad. När jag kom till Japan så var utlänningar ovanligt. Om jag satt på tåget och dörrarna öppnades och nytt folk kom in, så rusade de till den tomma platsen brevid mig. Men när de såg en utlänning så stannade de upp och sen gick vidare. Precis som inget hänt. Dock fanns det folk som inte brydde sig, men inte många.

VISA kort var omöjligt att få när jag kom hit. Det tog över 2 år och 2 ansökningar (en utan svar från CITIBANK) innan jag fick ett. Det var i stort sett bara hotell som det gick att använda VISA på. Idag kan du använda det nästan var som helst. Bankomat var stängd från 17:00 till 9:00 mån-fre. Lördag var den öppen ett par timmar, och söndag helt stängd. Runt nyår (de firar inte jul här, vi jobbar den 24’e) var bankomaten stäng. De tyckte att vi behövde inga pengar runt den tiden av året. Eller, är du så jävla dum att du inte plockat ut pengar får du skylla dig själv.

Jag nämde tåg ovan; infrastrukturen för tåg är världsklass i Tokyo. Varje morgon kommer det ett tåg på min station (Hiyoshi, om ni tvunget till veta) från Yokohama in till Shibuya. Det tåget har runt 2000 person. Varje 3 minuter kommer det ett nytt tåg, vart med ca 2000 personer. Shinjuku är världens mest trafikerade station, men 1.5 miljoner person som går genom på 90 minuter varje morgon.
Den japanska artigheten som är så känd i hela världen gäller bara för folk man känner eller jobbar med. På tåget gäller det inte. Armbåge i ryggen när dörrarna öppna, luta sig på en annan resenär när tåget startar eller stannar, dålig andedräkt osv de skiter de i. Jag har hamnar i bråk ett par gånger när de beter sig som svin. Jag skulle dagligen kunna hamna i bråk om jag velat. Jag är en fridsam (läs fegis) person som inte vill bråka.

Jag kan fortsätta hur länge jag vill. En sak leder till en annan. Mer kommer om ni finner intresse....

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Japan....
Långt och klart intressant inlägg (men nu känner jag dåligt samvete och måste jobba:-)

En sak, du indikerade att det ha hänt mycket på de 9 år du har varit där. Har japaner
blivit mindre nationalistiska/(rasistiska) sedan du först flyttade dit?

[OT] Japan....
Kul läsning! Lite jobbigt att läsa utan ordentliga radbyten dock.

Det är väl den japanska effektiviteten som lyser igenom? ;)

[OT] Japan....
Lite OT nu när alkoholen slår in. Ibland måste man ventilera sig. Cykelrelaterat kommer, var lugna. 
Detta blir långt, många saker att ventliera och beskriva.....

Jag har bott i Japan i snart 9 år och har blandade känslor. Särskilt nu när jag köpt cykel. Cykla i Japan är inget vidare. Man är upptvingad på trottoaren med Oji-san (Oji-san är en gammal gubba, oftast en störig gubbe) där han cyklar på en damcykel med sadeln längst ner. Alla har sadeln längst ner, knäna slår nästan i styret på de flesta. Ibland vill jag dra dem av cykeln och vråla i örat på dem, ’-FÖR HELVETE, HÖJ SADELN!!’ Samma är det på mitt gym, sadeln i botten när de sitter på motionscykeln.

Första gången jag cyklade i Japan höll jag på att ta en ”elit cyklist” i sidan när jag hoppade ner från trottoaren. Mina ”” menar att han såg ut som en elit cyklist och hade vad som såg ut som en elit cykel när jag snabbt susade förbi. Här i Tokyo finns alla olika sorts folk. Om man gör en cirkel från centrala Stockholm till Uppsala, inom den cirkeln bor ca 35,5 miljoner folk enlig senaste räkning. Det var ett par år sen, så 36-37 miljoner är ingen orimlig siffra. Om man tittar på vad det finns i Harajuku http://images.google.com så är det inte orimligt att säga att han såg ut som en elitcyklist, men var långt ifrån en. En granne på 70 bast har en i Japanska mått värstingtävlingcykel från Giant. Innan ni anfaller mig med glåpord och idiotförklaringar om att Giant har värstingar, detta är vad 99% av japaner cyklar på, oavsett ålder. http://www.japan-guide.com

Allt som ser annorlunda ut från detta är en värstingcykel i japanska ögon. Damen som besökte Japan nyligen med en obsession på toaletter håller nog med mig angående vad de cyklar på här. ;)
Andra gången (samma dag) höll jag på att få en mopedist i sidan, han var inte van vid cyklister på gatan.

Min frustration är att jag bor mitt i en betongdjungel. Här finns ingen skog i närheten som jag kan cykla i. Närheten tänker ni, hur gnällig är han? Det är bara att kasta sig in i bilen och köra ut i skogen! Skogen ligger 2-3 timmar från mitt hus, med tåg. Jag har ingen bil, det behövs inte i Tokyo. Jag bor i Yokohama, och där kostar en parkering från 20,000 yen i månaden, vilket är ca 1200:- idag beroende på valutakurs. I Tokyo är det inte ovanligt med 50,000 yen, 2700:- per månad. Ska man ta cykeln på tåget så måste man plocka av hjulen och stoppa dem i en plastpåse, och kedjan måste man vira in i plast också. Mycket strul för lite kul......

Jag låter negativ till Japan och ni undrar vad jag gör här?
Frugan min är från Japan. Vi träffades på college utanför Seattle. Ni vet vad som händer när man är nykär, så rätt som det var efter jag kommit tillbaka till Sverige fick jag ett mail där det stod att hon var gravid. Det var bara attkliva upp på pallen som en man och ta sitt ansvar. Jag fick en praktikplats via AMS (de kan faktiskt göra bra saker oavsett vad ni tycker) i Japan. Jag fick själv ordna tjänsten, men de betalade resa och lön i 6 månader. Det var ett EU sponsrat program.

Så jag kom till Japan 1999 och skulle stanna i 6 månader. Snart 9 år senare ser jag fortfarande ingen utväg. Det är lätt att bo i Japan. Lönen blir lätt rätt sida om halv miljon om året, och skatten är låg. Du kan gå ensam (kvinna eller man) mitt i natten var som helst utan att vara rädd för att bli nerslagen och rånad, eller som kvinna våldtagen. Jag har varit utslagen mitt i natten på tågstationen, ingen har ens tittat på mig. Och som utlänning anses man som lägre stående än japaner, så man kan bete sig annorlunda. Nu menar jag inte som ett svin, men en japan säger aldrig nej. De säger alltid ’det är svårt’ vilket betyder nej. Nej säger de aldrig rakt ut i en affärsrelation. Som en dum utlänning som inte förstår bättre kan vi säga ’men det är bara svårt, så vänligen gör som vi vill’. Vi får i de flesta fall vår vilja genom.

Japaner är fruktansvärt nationalistiska (och rasistiska). Deras befolkning går ner år för år. De måste plocka in arbetskraft som Sverige gjorde på 70-talet för att fylla upp. Men de tycker inte om utlänningar här. De vill inte har utlänningar. Många japaner vill stänga japans gränser igen. De vill ha en ekonomi och ett samhälle som bara är Japan, stängt från omvärlden. Nord Korea?

Om man jämnför Japan 1999 och 2007 så är det otrolig skillnad. När jag kom till Japan så var utlänningar ovanligt. Om jag satt på tåget och dörrarna öppnades och nytt folk kom in, så rusade de till den tomma platsen brevid mig. Men när de såg en utlänning så stannade de upp och sen gick vidare. Precis som inget hänt. Dock fanns det folk som inte brydde sig, men inte många.

VISA kort var omöjligt att få när jag kom hit. Det tog över 2 år och 2 ansökningar (en utan svar från CITIBANK) innan jag fick ett. Det var i stort sett bara hotell som det gick att använda VISA på. Idag kan du använda det nästan var som helst. Bankomat var stängd från 17:00 till 9:00 mån-fre. Lördag var den öppen ett par timmar, och söndag helt stängd. Runt nyår (de firar inte jul här, vi jobbar den 24’e) var bankomaten stäng. De tyckte att vi behövde inga pengar runt den tiden av året. Eller, är du så jävla dum att du inte plockat ut pengar får du skylla dig själv.

Jag nämde tåg ovan; infrastrukturen för tåg är världsklass i Tokyo. Varje morgon kommer det ett tåg på min station (Hiyoshi, om ni tvunget till veta) från Yokohama in till Shibuya. Det tåget har runt 2000 person. Varje 3 minuter kommer det ett nytt tåg, vart med ca 2000 personer. Shinjuku är världens mest trafikerade station, men 1.5 miljoner person som går genom på 90 minuter varje morgon.

Den japanska artigheten som är så känd i hela världen gäller bara för folk man känner eller jobbar med. På tåget gäller det inte. Armbåge i ryggen när dörrarna öppna, luta sig på en annan resenär när tåget startar eller stannar, dålig andedräkt osv de skiter de i. Jag har hamnar i bråk ett par gånger när de beter sig som svin. Jag skulle dagligen kunna hamna i bråk om jag velat. Jag är en fridsam (läs fegis) person som inte vill bråka.

Jag kan fortsätta hur länge jag vill. En sak leder till en annan. Mer kommer om ni finner intresse....

[OT] Japan....
Hörru, slit loss en sittring och en kontrollpanel och flytta hem en stund. Familjen kan ju må bra av ett miljöombyte det hör ju vem som helst.

[OT] Japan....
:)

Bilagor

• knji.jpg
    knji.jpg
    2.1 KB · Besök: 75
Senast redigerad av en moderator:
[OT] Japan....
Jösses, det gick snabbt med en massa svar.
Ursäktar radbrytningen, skrev allt i Word och klistrade in det. Ska se om jag kan staka upp det.
Mer kommer snart, dock får ni kanske vänta 1-2 dagar.

[OT] Japan....
Det enda som jag gillade var att årslönen hamnade på rätt sida om halvmiljonen och att skatten var låg. Japsarna kan flyga och fara i övrigt! ;)

[OT] Japan....
Jag stolpade upp det ganska hastigt, kanske lättare att läsa nu. En sak leder till en annan, flera A4 sidor kan fyllas. Men mer kommer så småning om, nu ska jag laga mat till familjen.

TigerMale, hahah. Jag ser vad du skriver nu, om än en del fel antar jag? Kört det i en översättare?
Domoarigatogozaimasu ser det ut som, fast det inte ska vara kanji där.

[OT] Japan....
Aasif_Mandvi skrev:
-------------------------------------------------------
>
>
> TigerMale, hahah. Jag ser vad du skriver nu, om
> än en del fel antar jag? Kört det i en
> översättare?
> ser det ut som, fast det inte
> ska vara kanji där.

hittade en massa gamla "ordlistor" från när jag tränade Aikido, och detta skulle som sagt betyda "Domoarigatogozaimasu", men jag har aldrig fått det bekräftat:D, men det gjorde ju du nu. Själv lärde jag mig aldrig särskilt mycket japanska:D

さよなら。

[OT] Japan....
Nu rusar min hjärna runt på allt möjligt jag kan prata om, McDonalds, restauranger i allmänt, fulla salarymen, fyrverkeri, utvecklingsstörda (allvarlig diskution, inget nedbvärderande) osv. Vad vill ni veta? Det finns hur mycket som helst..

Adam, .5 mYen kommer man inte långt på när det gäller cykel ens. :)

[OT] Japan....
Fråga:
Varför går var och varannan japan omkring med munskydd? Vi hade en diskussion om detta nyligen och den gängse uppfattningen är att det är för att skydda sig själv mot dålig luft (avgaser och förkylningsbaciller). En ny teori som kom upp var att det är förkylda människor som av ren artighet mot omgivningen inte vill sprida sina baciller. Så hur är det?

[OT] Japan....
lave skrev:
> Fråga:
> Varför går var och varannan japan omkring med
> munskydd? Vi hade en diskussion om detta nyligen
> och den gängse uppfattningen är att det är för
> att skydda sig själv mot dålig luft (avgaser och
> förkylningsbaciller). En ny teori som kom upp var
> att det är förkylda människor som av ren
> artighet mot omgivningen inte vill sprida sina
> baciller. Så hur är det?

Det sistnämnda.
Var och varannan var kanske liiite överdrivet ;-)

[OT] Japan....
Som HP skriver, det sistnämnda. Jag har under mina 9 år endast sett en utlänning med munskydd. Det finns också ett munskydd för allergiker, ser lite annorlunda ut.

[OT] Japan....
Tack! Mycket trevligt och intressant.

Har tyvärr aldrig hamnat i Japan. Efter att ha sett Shogun på bio och läst boken skapades ett stort intresse för den Japanska kulturen.
Du bekräftar enbart min fascination för den kulturen.

[OT] Japan....
Kul att läsa! Jag tillbringade några månader i japan för ca 10 år sedan, det var så mycket konstigare än förväntat, och jag hade höga förväntningar.

Är "patchinko" (stavning?) lika stort? Är golf fortfarande stort fast de flesta "golfare" aldrig varit på en riktig bana? Är miljömedvetandet fortfarande exakt 0? Stänger stranden ett visst datum oberoende av väder? Läser männen tecknad porr på tåget? osvosv.../J :)

[OT] Japan....
johan44, det är precis samma som när du var här. Folk står utanför pachinko ställena med ett par paket cigaretter på morgonen och väntar på att de ska öppna. De sitter hela dagen där, det är hur de tjänar sina pengar. http://en.wikipedia.org/wiki/Pachinko

Golf, lika stort nu som innan. Det finns som du skriver 2 sorts golfare, en som spelar på bana och den andra som bara står på driving rangen.

Miljömedvetandet är noll. Ska man ta med sig sin burgare från McDonalds så får du först burgaren inslagen i papper. Sen stoppar de burgaren i en papperspåse, och slutligen en plastpåse runt om. Köper du flera saker, ett par burgare och pommes så delar de upp det och du har minst 3 papperspåsar i din plastpåse. Plus många servetter, plast runt sugrör osv.
De kan stå i flera timmar på tomgångskörning på sommaren, bara för att svalka sig. De går alltså ut från lägenheten och sätter sig i bilen. Det är inte ovanligt att de sitter där hela familjen, föräldrarna i framsätet och barnen leker i baksätet.

Män står helt obekymrat och läser tecknad porr på tågen, brevid kvinnor. Ingen reagerar.
De har börjat med 'Women only' tågvagnar på morgarna nu. Det var så många kvinnor som blev antastade av män att de startade med de vagnarna. Dock kan man gå ombord där om man vill, konduktör eller passagerare klagar inte.

[OT] Japan....
Hur ser det ut med cykling då, finns det skog och stig lika nära inpå städerna som i Sverige eller måste åka långt för att hitta sånt? Finns det skidorter som kör liftarna för downhill/freeride på somrarna?

...och varför i hela friden tecknad porr? =D

[OT] Japan....
Snälla ge mig mer!

Japan intresserar grymt mycket =)
De verkar så avskilda från "verkligheten". Allt finns i absurdom.

Och det verkar mer och mer som mina "farhågor" besannas: Att allt som är värst, finns i Japan.

Män läser teknad porr mitt bland folk. Folk spelar hej vilt för att tjäna pengar. Rika troll/ fattiga råttor. Plast plast plast plast. Prylar i mängder! *teknik nörd som man är*

Åh, om jag inte minns fel. Toaletten som torkar dig i röven :) låter..sådär. Säga vad man vill om teknik, men jag torkar nog gärna själv.

[OT] Japan....
Norlin skrev:
> Hur ser det ut med cykling då, finns det skog och
> stig lika nära inpå städerna som i Sverige
> eller måste åka långt för att hitta sånt?
> Finns det skidorter som kör liftarna för
> downhill/freeride på somrarna?
>
> ...och varför i hela friden tecknad porr? =D

Nej, det finns inte. Om du gör en cirkel med center i centrala Stockholm till Uppsala, så bor det ca 35,5 miljoner personen inom den cirkeln. Det finns ingen plats till något förutom hus. Trottoarer finns det knappt, an mindre parker eller skog. Det är ca 2 timmar med tåg i vilken riktning som helst.

[OT] Japan....
Glömde tecknat porr...

Porr är en konstig sak i Japan. Första gången jag var i Japan, för 10 år sen på visit och sökte jobb så tog min svärfar med mig till släkten och visade upp mig. Jag kände mig som en sällsynt apa de hittat i djungeln och visar upp för alla. De hade karta med sig där de visade Sverige och lilla Ystad. Jag sa inget, i stort sett på alla besöken vi gjorde. Men hos en släkting frågade jag vad det första de tänkte när de hörde Sverige kom att tänka på. Han la pannan in djupa veck och tänkte ett par sekunder, och slutligen sa -Avancerad porr!.
På den tiden hade jag aldrig sett japansk porr (Internet var inte så utvecklat på den tiden). Nu har jag sett att det är precis tvärtom. Maken till perversare folk finns nog inte. Med tanke på de kvinnliga medlemmarna går jag inte in på detaljer. Ni som vill, jag har hlrt att man kan söka på 'fanta' på edonkey. Var beredda på vad som helst.
I alla fall, porr är censurerad i Japan. Plockar man upp en Playboy i affären (de få som säljer importerad porr) så har de skrapat av allt som visar könsorgan och hår runt könsorganet. Man kan känna var de har skrapat med något som verkar vara en kam-liknande sak.
Så, tecknad porr går lika bra för japanska män. De får varken mer eller mindre än vad de får från film/foto.
Men, (det finns alltid ett 'men' i Japan) konst är undantaget. Jag skickar alltid ett par kalendrar till min mor varje år, började när jag studera på college i Usa (så fick jag det sagt också :)). Så, varje gång jag ser en kalender med motiv bläddrar jag genom den. Och jag hittade en med flickor på omslaget, och man som man är så bläddrar man. Där var det hela könsorganet på nästan varje sida. Min kompis som är japan var med, så jag frågade varför de visade allt utan att skrapa bort det.
Det ansågs som konst och då censurerades det inte. Det är en 'grey zone'..........
Ganska vanligt i Japan med grey zone....

Next: Trainspotting i Japan. Ge mig ett par dagar....

[OT] Japan....
Jag var i Japan 2004 på turné och spelade musik. Jag älskade det landet.

Berätta om alla procedurer, regler och traditioner kring bordsskick. Det finns ju hur mycket kul som helst!!!

[OT] Japan....
0.5 liter Coca kan man hitta för 100 Yen, 5,70:- idag. Oftast kostar de 147 Yen, runt 8,50:-. 1.5 liter hamnar runt 230-300 Yen, beroende på var man handlar.

Japanska kvinnor rakar sig faktiskt. De rakar armarna och under armarna. Jag har hört från utländska kvinnor att japanskor ansar inget runt privata området. Benen är 50/50 om de rakar.

Bordsskicket kan jag inte så mycket om, mer än att sörpla är OK, tugga med öppen mun är OK. Både händerna ska vara synliga, man får inte ha en hand under bordet. Är man många som delar på en middag så ska man vända sina pinnar när man plockar upp mat från bordet, men det ser jag aldrig någon som gör.

[OT] Japan....
Och så är det väl typ att...
Inte sticka ned pinnarna i riset. (för det gör man när man offrar ris till de döda)
Hålla ditt glas i luften när någon annan häller i vatten i det. Ännu artigare om man håller en hand under glaset (så att det står i handen) och den andra runt. Helt sjukt artigt om man samtidigt vänder bort blicken :-)
Inte nudda läpparna med pinnarna.
Inte hälla soja på riset.
Hålla risskålen i luften när man äter ur den.
Sitta på knä när man äter (extra fint beteende).
Visst splittar man alltid notan va?

Mycket skojigt :-)

[OT] Japan....
Lillsyrrans kille har studerat och bott i Tokyo i omgångar. Han berättade om cyklarna, och hur de såg ut - _exakt_ som bilden från första inlägget! Det där med sadelhöjden sa han inget om dock. :) Han berättade också att polisen ibland, antagligen när de behöver lite pengar till kontoret, gör razzior och plockar ihop alla cyklar utanför T-banan, och sedan får man lösa ut dem för dyra pengar.

Men i somras var syrran där en månad och berättade att det också fanns helt andra cyklar, att hon såg fler extremt vackra och annorlunda cyklar (hon tog tyvärr inga foton) än vad hon gjort annars. Jag frågade inte ut henne, men hon sa att de hade ett otroligt detaljarbete, och bara var jättevackra.

Överhuvudtaget tyckte hon det mesta i Tokyo var lite bättre än i Sverige, en del sämre, och mycket bara annorlunda och ovant. Men i stort bättre...

Jag tror känslan av respekt mot människor och trygghet för en tjej kan vara väldigt stark och positiv. Om jag verkligen försöker sätta mig in i hur massor av tjejer här i Sverige känner sig om de ska gå hem från krogen ensamma en fredagsnatt så kommer jag in i något slags stilla raseri och frustration. Oavsett hur det har blivit så, verkar japaner ligga på en betydligt högre nivå vad gäller respekt mot andra än vad svenskar gör, och det är en väldigt, väldigt sympatisk sak som gör att de andra negativa sakerna inte har en chans att påverka omdömet i stort.

Jag funderar över det där med ohövlighet på tågen, är det inte så bara för att det är så jäkla trångt och de inte har något riktigt val i praktiken? Och jag skulle gärna höra vad det är för olika situationer man skulle kunna hamna i bråk i, om man var lagd för det.

[OT] Japan....
Speedman skrev:
> Och så är det väl typ att...
> Inte sticka ned pinnarna i riset. (för det gör
> man när man offrar ris till de döda)
> Hålla ditt glas i luften när någon annan
> häller i vatten i det. Ännu artigare om man
> håller en hand under glaset (så att det står i
> handen) och den andra runt. Helt sjukt artigt om
> man samtidigt vänder bort blicken :-)
> Inte nudda läpparna med pinnarna.
> Inte hälla soja på riset.
> Hålla risskålen i luften när man äter ur den.
> Sitta på knä när man äter (extra fint
> beteende).
> Visst splittar man alltid notan va?
>
> Mycket skojigt :-)

Jo, det har du rätt i. Tänkte inte så långt i morse....

[OT] Japan....
Naugas; det där med detaljerade cyklar känner jag inte igen. Det finns några rambyggare jag sett på internet, men det såg inte så värsting ut direkt. Ibland kommer det några motionärer som verkligen går in för det, full utrustning och Cannondale cykel. Men resten (vad jag sett) är cyklar som ovan, eller MTB med rostiga kedjor. Ingen bryr sig om sin cykel nästan.

Det finns vissa som är rent ut sagt ovänliga på tåget. De skiter i alla andra, det är bara dem själva som räknas. Och de tänker verkligen inte hjälpa till på något sätt. För ett tag sen var det en gubbe som vägrade hålla i sig när tåget gick, så han lutade sig kraftigt på andra. När jag sa till honom att hålla i och sluta luta sig så bara hånskrattade han.

Om att Tokyo eller Sverige skulle vara bättre så kan jag bara säga; Gräset är alltid grönare på andra sidan.

[OT] Japan....
Aasif_Mandvi skrev:
> 0.5 liter Coca kan man hitta för 100 Yen, 5,70:-
> idag. Oftast kostar de 147 Yen, runt 8,50:-. 1.5
> liter hamnar runt 230-300 Yen, beroende på var
> man handlar.

Sanslöst!!!

1970, alltså för 37 år sedan, jobbade jag som Coca-Cola försäljare på världsutställningen i Osaka. Då kostade en flaska Cola 100 yen, och det var alltså dom små glasflaskorna. Finns det inget ord för inflation i det Japanska språket, eller vad är det frågan om.

Så här såg jag ut på den tiden, bilden är från ett scoutläger som jag var med på i Hiroshima. Vi är ut och ror i Hiroshimas hamn, inte riktigt som att segla i Stockholms skärgård som jag var van vid.
ScoutlÃgeriHiroshima.JPG ht=725

[OT] Japan....
Naugas skrev:
> Jag tror känslan av respekt mot människor och
> trygghet för en tjej kan vara väldigt stark och
> positiv. Om jag verkligen försöker sätta mig in
> i hur massor av tjejer här i Sverige känner sig
> om de ska gå hem från krogen ensamma en
> fredagsnatt så kommer jag in i något slags
> stilla raseri och frustration. Oavsett hur det har
> blivit så, verkar japaner ligga på en betydligt
> högre nivå vad gäller respekt mot andra än vad
> svenskar gör, och det är en väldigt, väldigt
> sympatisk sak som gör att de andra negativa
> sakerna inte har en chans att påverka omdömet i
> stort.

fast att de känner sig tvungna att införa speciella vagnar på tunnelbanan för att kvinnorna är trötta på att okända män tafsar på dem visar väl knappast på någon högre respekt för individen...

[OT] Japan....
Att småbrottsligheten är så låg är ju inte bara beroende på ett artigare (?) folk, utan att yakuzan (den japanska maffian) kontrollerar det (och mycket annat). Åtminstone tidigare har medlemmarna där kunnat gå runt helt öppet men nu är tydligen polisen lite hårdare mot dem.

Tillbaka
Topp