[OT] Jerringpriset

[OT] Jerringpriset
Hästmaffian är stark. (Eller snabb?)

Bilagor

• snabbmat.jpg
    snabbmat.jpg
    16 KB · Besök: 138
[OT] Jerringpriset
Tyvärr handlar allt om pengar och ett förbund som lobbar ganska bra i sina led så varenda liten hästtjej som finns röstar "rätt".

[OT] Jerringpriset
Om inte valet av vinnare av dessa idrottspriser är bevis för att Einstein hade rätt i sitt uttalande om mänsklighetens oändliga dumhet så vet jag inte vad som ska kunna övertyga.

Personligen hade jag gett det till Alexandersson - sex VM-guld av sex möjliga är rätt bra jobbat. Sjöström faller i min värld på att hon ”sumpar” det som väl trots allt är den mest prestigefyllda grenen. Hon hade dock varit ett långt bättre val än ngn som plockat hem ett EM-guld.

[OT] Jerringpriset
Fast nu är väl Jerringpriset en popularitetstävling vars enda koppling till prestation är urvalet av kandidater. Populärast vann – i år igen!

[OT] Jerringpriset
Nja, priset ska väl enligt beskrivningen ges till den som enligt svenska folket utfört årets bästa idrottsprestation. Att man väljer en modell för att avgöra detta som snarare leder till att man utser den som kan generera flest röster i en popularitetstävling urvattnar i mitt tycke prisets status.

Jag är för övrigt inte ens säker på att han är populärast bland svenskarna. Det man kom fram till var att han var populärast bland de svenskar som röstade, vilket var en relativt begränsad del av befolkningen och med stor sannolikhet inte en fullständigt representativ del.

[OT] Jerringpriset
GoranS sa:
Om inte valet av vinnare av dessa idrottspriser är bevis för att Einstein hade rätt i sitt uttalande om mänsklighetens oändliga dumhet så vet jag inte vad som ska kunna övertyga.

Personligen hade jag gett det till Alexandersson - sex VM-guld av sex möjliga är rätt bra jobbat. Sjöström faller i min värld på att hon ”sumpar” det som väl trots allt är den mest prestigefyllda grenen. Hon hade dock varit ett långt bättre val än ngn som plockat hem ett EM-guld.
+1
Att det dessutom sker i två, om än besläktade, sporter är imponerande.

[OT] Jerringpriset
GoranS sa:
Nja, priset ska väl enligt beskrivningen ges till den som enligt svenska folket utfört årets bästa idrottsprestation. Att man väljer en modell för att avgöra detta som snarare leder till att man utser den som kan generera flest röster i en popularitetstävling urvattnar i mitt tycke prisets status.

Jag är för övrigt inte ens säker på att han är populärast bland svenskarna. Det man kom fram till var att han var populärast bland de svenskar som röstade, vilket var en relativt begränsad del av befolkningen och med stor sannolikhet inte en fullständigt representativ del.
Håller med. De borde gå tillbaka till det ursprungliga sättet att rösta, dvs via vykort. Då skulle det se annorlunda ut (givet att Postnord inte slarvar bort alla vykort ?)

[OT] Jerringpriset
Han var den som folket med bred marginal ansåg gjort årets prestation. Inte mycket att säga om det.

Att sedan bara en del av befolkningen röstar är såklart en påverkande faktor, men det gäller ju även riksdagsvalet mm.

Mitt val är dock solklart Tove Alexandersson som jag också tycker skulle fått bragdguldet.

[OT] Jerringpriset
Prästbol sa:
Han var den som folket med bred marginal ansåg gjort årets prestation. Inte mycket att säga om det.

Att sedan bara en del av befolkningen röstar är såklart en påverkande faktor, men det gäller ju även riksdagsvalet mm.

Mitt val är dock solklart Tove Alexandersson som jag också tycker skulle fått bragdguldet.
Lyckligtvis är andelen av befolkningen som röstar i riksdagsvalet rätt mycket högre än andelen som röstade i Jerringpriset. Dessutom är det ju, som redan konstaterats, inget som garanterar att de som röstade ansåg att det var årets prestation. De kan precis lika gärna röstat på honom för att de gillar honom rent generellt eller för att de gillar den grenen han utövar.

[OT] Jerringpriset
ooms sa:
GoranS sa:
+1
Att det dessutom sker i två, om än besläktade, sporter är imponerande.
Tove är grym och är absolut värd uppmärksamhet, erkännande och utmärkelser. Sex VM-guld är världsklass.

Sarah är också grym med 3 VM- och 3 EM-guld samt några silvermedaljer, en lång rad nya världsrekord, rätt överlägsen seger i världscupen samt en lång rad andra segrar under hela året etc. Att jämföra/ranka Tove vs. Sarahs prestationer är svårt, båda är bäst.

Då Sarah redan utsetts till europas bästa kvinnliga idrottare oavsett sport, världens bästa kvinnliga simmare, tilldelats SvD's bragdguld etc. misstänker jag att Sarah gärna sett Tove som vinnare. Samt att hon mest garvar åt påläggskalven Peders dubbel i Kärringpris. Sarah har f.ö. redan dubblat där sedan tidigare.

[OT] Jerringpriset
Tove uppskattar nominering och är säkert nöjd så. Jag hade givetvis sett att Tove hade plockat hem något pris. Knäppt att överhuvudtaget ger ut utmärkelser på detta sätt. Upp med alla som tagit guld eller gjort någon övrig bragd (NEJ jag tycker INTE att fotbollslaget har gjort NÅGON bragd de har för sjutton bara tagit sig till slutspel!) på scenen. Alla har vinnarskalle och behovet att vara bäst och blir det. Gott så.

Det överlägset mest berörande var Anna Holmlund, både det som varit och det som skedde. Klantigt SVT!

Senast ändrad:
[OT] Jerringpriset
Jag ser inte problemet. Hade någon på cykel vunnit hade det här forumet jublat och bukefale eller vaffan det heter skulle surat och gnällt på cykelmaffian och "de där idioterna som tror de cyklar tour de france på morgonen till jobbet" som gaddat ihop sig.

/R

[OT] Jerringpriset
Peth sa:
Fast nu är väl Jerringpriset en popularitetstävling vars enda koppling till prestation är urvalet av kandidater. Populärast vann – i år igen!

Både ja o nej. Idag handlar ju jerringepriset mer om vilket förbund som lyckas mobilisera sina medlemmar bäst till att ringa o rösta.

Många kanske tex som mig tycker att nån annan borde haft det men bemödar sig inte att ringa. Medans nån som gillar hästar kanske ringer 20 gånger, kanske delvis för att förbundet uppmanat dem att de ät ligger i allas intresse att denna person vinner

[OT] Jerringpriset
RN sa:
Jag ser inte problemet. Hade någon på cykel vunnit hade det här forumet jublat och bukefale eller vaffan det heter skulle surat och gnällt på cykelmaffian och "de där idioterna som tror de cyklar tour de france på morgonen till jobbet" som gaddat ihop sig.

/R
Jag hade absolut inte jublat om någon cyklist tagit EM-guld och fått priset istället för Tove som tagit 6 VM-guld.

[OT] Jerringpriset
Jensen sa:
Peth sa:

Både ja o nej. Idag handlar ju jerringepriset mer om vilket förbund som lyckas mobilisera sina medlemmar bäst till att ringa o rösta.

Många kanske tex som mig tycker att nån annan borde haft det men bemödar sig inte att ringa. Medans nån som gillar hästar kanske ringer 20 gånger, kanske delvis för att förbundet uppmanat dem att de ät ligger i allas intresse att denna person vinner
Ah, så en person kan rösta flera gånger? Ska man gissa att det dessutom kostar att rösta?

[OT] Jerringpriset
GoranS sa:
Jensen sa:
Peth sa:

Ah, så en person kan rösta flera gånger? Ska man gissa att det dessutom kostar att rösta?
Japp, det kostade 3.60 att telefonrösta, och man kunde ringa hur många ggr man ville, om jag fattade rätt. Dessutom gick det att rösta (gratis) via nån j-a app, men där tror jag de hade nån slags begränsning iaf.
Oavsett, helt upplagt för att det förbund som lyckas mobilisera kidsen ligger bra till. De idrotter (och idrottare) som har mer mogna supportrar är i underläge fr början...

[OT] Jerringpriset
GoranS sa:
Jensen sa:
Peth sa:

Rösta så mycket du har råd med, eller tycker är lämpligt. Först en 1:a omgång, sen en 2:a och så en 3:e omgång på själva galan. De ger 2 finalister och således en 4:e omgång. Hade det varit gratis hade det varit 1 st omröstning, antar jag. Pengarna går till stigvård och bikeparks så det är lugnt.

[OT] Jerringpriset
D.v.s. det är knappast ens en popularitetstävling utan snarare en tävling i vilket av förbunden som kan mobilisera den massivaste röstningsinsatsen bland de förbunden som har en kandidat.

[OT] Jerringpriset
GoranS sa:
D.v.s. det är knappast ens en popularitetstävling utan snarare en tävling i vilket av förbunden som kan mobilisera den massivaste röstningsinsatsen bland de förbunden som har en kandidat.
Som sagt, Brunte har vunnit tre av de sju senaste, och dessutom tog väl kärringbandy (dvs golf, inget ont om dambandy som vann VM i helgen) nåt ganska nyligen. Det verkar bara vara Sarah av de, i mina ögon, riktiga idrottarna som kunnat konkurrera senaste åren.

[OT] Jerringpriset
ooms sa:
GoranS sa:
Jensen sa:
Peth sa:

Japp, det kostade 3.60 att telefonrösta, och man kunde ringa hur många ggr man ville, om jag fattade rätt. Dessutom gick det att rösta (gratis) via nån j-a app, men där tror jag de hade nån slags begränsning iaf.
Oavsett, helt upplagt för att det förbund som lyckas mobilisera kidsen ligger bra till. De idrotter (och idrottare) som har mer mogna supportrar är i underläge fr början...

man kan rösta många gånger i appen med det gjorde jag förra året när det var Emma Johansson och Jenny Rissveds
det var bara att avinstallera och installera igen, eller ha det på varenda mobil enhet i hemmet, då fick man tre röster per omgång/enhet

[OT] Jerringpriset
[OT] Jerringpriset
me.I.am sa:
Vem är Tove Alexandersson?

En orienterare som är sjukt bra.

(Och också väldigt lik en kollega till mig för 16 år sen. Det tog ett tag innan jag kom på varför jag tyckte jag kände igen henne från förr. Ja, kollegan var alltså inte Tove, utan en utseendemässig tvilling.)

[OT] Jerringpriset
42Hz sa:
Annahojt sa:
GoranS sa:
staine sa:
Allvar, var det en häst som vann???
(Varför är jag nyfiken över huvudtaget?)
Annars, +1 på RN
Officiellt sett var det nog han som satt på hesten som vann. I min värld gjorde dock hesten den största fysiska prestationen.

de som någon gång ridit har liiiiiite mer koll än att det bara beror på hästen.

Whaaaat?!?! It's not about the horse? ;)

Såklart det är. Precis som att it’s all about the bike. Både hästar och cyklar har en själ utan vilken ingen nånsin kan vinna.

[OT] Jerringpriset
Annahojt sa:
ooms sa:
GoranS sa:
Jensen sa:
Peth sa:

man kan rösta många gånger i appen med det gjorde jag förra året när det var Emma Johansson och Jenny Rissveds
det var bara att avinstallera och installera igen, eller ha det på varenda mobil enhet i hemmet, då fick man tre röster per omgång/enhet
Verkar som installera/avinstallera bara chimärt fungerade i fjol, https://www.expressen.se/sport/svts-ursakt-det-var-valdigt-klantigt-av-oss/

[OT] Jerringpriset
Annahojt sa:
GoranS sa:
staine sa:
Allvar, var det en häst som vann???
(Varför är jag nyfiken över huvudtaget?)
Annars, +1 på RN
Officiellt sett var det nog han som satt på hesten som vann. I min värld gjorde dock hesten den största fysiska prestationen.

de som någon gång ridit har liiiiiite mer koll än att det bara beror på hästen.
Har jag påstått att det bara beror på hästen? Om inte, varför citerar du mig?

[OT] Jerringpriset
Jag skulle tro att en bidragande orsak är att svenska folket har en relation till hästsporten på ett helt annat sätt än till orientering. Hade SVT sänt orientering varje söndag kl 1700 hela vintern (SVT sänder i princip alla deltävlingar i Världscupen i Hästhoppning) och dessutom sänt långa dokumentärer om orienterarnas väg mot mästerskapen hade det kanske varit annorlunda. Så att hänvisa till flickor som går på ridskola som sitter och tokringer är nog bara en delförklaring.

[OT] Jerringpriset
Jag har inget problem med resultatet. Har ingen anledning att tro att det förekommit fusk. Däremot tycker jag att det verkar som att upplägget är totalt undermåligt om målsättningen är att ta fram den person som svenska folket anser genomfört den största idrottsprestationen under året. Därmed är det SR, som väl fortfarande står bakom priset, som jag "gnäller" på.

Tillbaka
Topp