Herr Thomas
Aktiv medlem
[OT] Jerringpriset
Dags att lägga ner Jerringpriset?
Tredje gången gillt, på fem år, för Brunte.
Tredje gången gillt, på fem år, för Brunte.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Bengt-re sa:Hästmaffian är stark. (Eller snabb?)
+1GoranS sa:Om inte valet av vinnare av dessa idrottspriser är bevis för att Einstein hade rätt i sitt uttalande om mänsklighetens oändliga dumhet så vet jag inte vad som ska kunna övertyga.
Personligen hade jag gett det till Alexandersson - sex VM-guld av sex möjliga är rätt bra jobbat. Sjöström faller i min värld på att hon ”sumpar” det som väl trots allt är den mest prestigefyllda grenen. Hon hade dock varit ett långt bättre val än ngn som plockat hem ett EM-guld.
Håller med. De borde gå tillbaka till det ursprungliga sättet att rösta, dvs via vykort. Då skulle det se annorlunda ut (givet att Postnord inte slarvar bort alla vykort ?)GoranS sa:Nja, priset ska väl enligt beskrivningen ges till den som enligt svenska folket utfört årets bästa idrottsprestation. Att man väljer en modell för att avgöra detta som snarare leder till att man utser den som kan generera flest röster i en popularitetstävling urvattnar i mitt tycke prisets status.
Jag är för övrigt inte ens säker på att han är populärast bland svenskarna. Det man kom fram till var att han var populärast bland de svenskar som röstade, vilket var en relativt begränsad del av befolkningen och med stor sannolikhet inte en fullständigt representativ del.
Lyckligtvis är andelen av befolkningen som röstar i riksdagsvalet rätt mycket högre än andelen som röstade i Jerringpriset. Dessutom är det ju, som redan konstaterats, inget som garanterar att de som röstade ansåg att det var årets prestation. De kan precis lika gärna röstat på honom för att de gillar honom rent generellt eller för att de gillar den grenen han utövar.Prästbol sa:Han var den som folket med bred marginal ansåg gjort årets prestation. Inte mycket att säga om det.
Att sedan bara en del av befolkningen röstar är såklart en påverkande faktor, men det gäller ju även riksdagsvalet mm.
Mitt val är dock solklart Tove Alexandersson som jag också tycker skulle fått bragdguldet.
Tove är grym och är absolut värd uppmärksamhet, erkännande och utmärkelser. Sex VM-guld är världsklass.ooms sa:+1GoranS sa:Personligen hade jag gett det till Alexandersson - sex VM-guld av sex möjliga är rätt bra jobbat. Sjöström faller i min värld på att hon ”sumpar” det som väl trots allt är den mest prestigefyllda grenen. Hon hade dock varit ett långt bättre val än ngn som plockat hem ett EM-guld.
Att det dessutom sker i två, om än besläktade, sporter är imponerande.
Hesten!staine sa:För den som för övrigt inte är så J*VLA intresserad, vem är den hemlige vinnaren?
staine sa:För den som för övrigt inte är så J*VLA intresserad, vem är den hemlige vinnaren?
Peth sa:Fast nu är väl Jerringpriset en popularitetstävling vars enda koppling till prestation är urvalet av kandidater. Populärast vann – i år igen!
Jag hade absolut inte jublat om någon cyklist tagit EM-guld och fått priset istället för Tove som tagit 6 VM-guld.RN sa:Jag ser inte problemet. Hade någon på cykel vunnit hade det här forumet jublat och bukefale eller vaffan det heter skulle surat och gnällt på cykelmaffian och "de där idioterna som tror de cyklar tour de france på morgonen till jobbet" som gaddat ihop sig.
/R
Officiellt sett var det nog han som satt på hesten som vann. I min värld gjorde dock hesten den största fysiska prestationen.staine sa:Allvar, var det en häst som vann???
(Varför är jag nyfiken över huvudtaget?)
Annars, +1 på RN
Ah, så en person kan rösta flera gånger? Ska man gissa att det dessutom kostar att rösta?Jensen sa:Peth sa:Fast nu är väl Jerringpriset en popularitetstävling vars enda koppling till prestation är urvalet av kandidater. Populärast vann – i år igen!
Både ja o nej. Idag handlar ju jerringepriset mer om vilket förbund som lyckas mobilisera sina medlemmar bäst till att ringa o rösta.
Många kanske tex som mig tycker att nån annan borde haft det men bemödar sig inte att ringa. Medans nån som gillar hästar kanske ringer 20 gånger, kanske delvis för att förbundet uppmanat dem att de ät ligger i allas intresse att denna person vinner
Japp, det kostade 3.60 att telefonrösta, och man kunde ringa hur många ggr man ville, om jag fattade rätt. Dessutom gick det att rösta (gratis) via nån j-a app, men där tror jag de hade nån slags begränsning iaf.GoranS sa:Ah, så en person kan rösta flera gånger? Ska man gissa att det dessutom kostar att rösta?Jensen sa:Peth sa:Fast nu är väl Jerringpriset en popularitetstävling vars enda koppling till prestation är urvalet av kandidater. Populärast vann – i år igen!
Både ja o nej. Idag handlar ju jerringepriset mer om vilket förbund som lyckas mobilisera sina medlemmar bäst till att ringa o rösta.
Många kanske tex som mig tycker att nån annan borde haft det men bemödar sig inte att ringa. Medans nån som gillar hästar kanske ringer 20 gånger, kanske delvis för att förbundet uppmanat dem att de ät ligger i allas intresse att denna person vinner
GoranS sa:Ah, så en person kan rösta flera gånger? Ska man gissa att det dessutom kostar att rösta?Jensen sa:Peth sa:Fast nu är väl Jerringpriset en popularitetstävling vars enda koppling till prestation är urvalet av kandidater. Populärast vann – i år igen!
Som sagt, Brunte har vunnit tre av de sju senaste, och dessutom tog väl kärringbandy (dvs golf, inget ont om dambandy som vann VM i helgen) nåt ganska nyligen. Det verkar bara vara Sarah av de, i mina ögon, riktiga idrottarna som kunnat konkurrera senaste åren.GoranS sa:D.v.s. det är knappast ens en popularitetstävling utan snarare en tävling i vilket av förbunden som kan mobilisera den massivaste röstningsinsatsen bland de förbunden som har en kandidat.
GoranS sa:Officiellt sett var det nog han som satt på hesten som vann. I min värld gjorde dock hesten den största fysiska prestationen.staine sa:Allvar, var det en häst som vann???
Annars, +1 på RN
ooms sa:Japp, det kostade 3.60 att telefonrösta, och man kunde ringa hur många ggr man ville, om jag fattade rätt. Dessutom gick det att rösta (gratis) via nån j-a app, men där tror jag de hade nån slags begränsning iaf.GoranS sa:Ah, så en person kan rösta flera gånger? Ska man gissa att det dessutom kostar att rösta?Jensen sa:Peth sa:Fast nu är väl Jerringpriset en popularitetstävling vars enda koppling till prestation är urvalet av kandidater. Populärast vann – i år igen!
Oavsett, helt upplagt för att det förbund som lyckas mobilisera kidsen ligger bra till. De idrotter (och idrottare) som har mer mogna supportrar är i underläge fr början...
Annahojt sa:GoranS sa:Officiellt sett var det nog han som satt på hesten som vann. I min värld gjorde dock hesten den största fysiska prestationen.staine sa:Allvar, var det en häst som vann???
Annars, +1 på RN
de som någon gång ridit har liiiiiite mer koll än att det bara beror på hästen.
me.I.am sa:Vem är Tove Alexandersson?
Sveriges främsta orienterare genom tiderna. Världsetta i både orientering och skidorientering, vann 3 VM-guld i vardera sporten förra året.me.I.am sa:Vem är Tove Alexandersson?
42Hz sa:Annahojt sa:GoranS sa:Officiellt sett var det nog han som satt på hesten som vann. I min värld gjorde dock hesten den största fysiska prestationen.staine sa:Allvar, var det en häst som vann???
Annars, +1 på RN
Whaaaat?!?! It's not about the horse? ;)
Verkar som installera/avinstallera bara chimärt fungerade i fjol, https://www.expressen.se/sport/svts-ursakt-det-var-valdigt-klantigt-av-oss/Annahojt sa:ooms sa:Japp, det kostade 3.60 att telefonrösta, och man kunde ringa hur många ggr man ville, om jag fattade rätt. Dessutom gick det att rösta (gratis) via nån j-a app, men där tror jag de hade nån slags begränsning iaf.GoranS sa:Ah, så en person kan rösta flera gånger? Ska man gissa att det dessutom kostar att rösta?Jensen sa:Peth sa:Fast nu är väl Jerringpriset en popularitetstävling vars enda koppling till prestation är urvalet av kandidater. Populärast vann – i år igen!
Oavsett, helt upplagt för att det förbund som lyckas mobilisera kidsen ligger bra till. De idrotter (och idrottare) som har mer mogna supportrar är i underläge fr början...
man kan rösta många gånger i appen med det gjorde jag förra året när det var Emma Johansson och Jenny Rissveds
det var bara att avinstallera och installera igen, eller ha det på varenda mobil enhet i hemmet, då fick man tre röster per omgång/enhet
Har jag påstått att det bara beror på hästen? Om inte, varför citerar du mig?Annahojt sa:GoranS sa:Officiellt sett var det nog han som satt på hesten som vann. I min värld gjorde dock hesten den största fysiska prestationen.staine sa:Allvar, var det en häst som vann???
Annars, +1 på RN