OT jordad sladd

staine

Aktiv medlem
OT jordad sladd
Jordkabeln ska väl in i hålet under mittenskruven. Men hur ska den läggas? Längs med metallflärpen eller? Var ska koppartrådens ände hamna?

IMG_3809.webp

OT jordad sladd
Screenshot_20250728_091909_Chrome.webp

Var noga med att inte få plasten under skruven. Jordledaren skall vara längre än fas och nolla.

Edit: Provskala en gång, skala sedan en gång till 5mm längre upp. Blev där märken i kopparen där du skalade första gången? Om inte ok, om märke träna tills det inte blir något.

OT jordad sladd
Men när man frågat och fått (rätt) svar så är man behörig igen.

Sladdar brukar vara självförklarande men en del grejer är riktigt märkliga och dokumentationen i klass med obskyra open source projekt.

Security by obscurity är inget bra grepp i sammanhanget.

OT jordad sladd
Nej det där är ok.

Sen är "om du har tillräckliga kunskaper om hur du ska göra" ganska märklig. Det kan ingen någonsin ha utan att man frågat först :) I skolan, sin pappa eller grannen osv. Sen om man blivit lärd rätt... nåja.

Förhoppningsvis har den som installerat centralen gjort sitt jobb rätt och då är anläggningen skyddad från en eventuellt dåligt byggt förlängningskabel.
Att jag har en misstanke om att inte så många tar fram förimpedansen och räknar på kortslutningsströmmen när man ska byta ut jättebra diazedsäkrings-centraler till nya dåliga dvärgbrytar-centraler med fel Ik som blivit så populärt, tja. Nätägaren räddar det mesta ute i kabelskåpet annars :). Om man inte bor i Staffanstorp, där är det lite udda. ;)

Ingen är behörig längre i Sverige om vi nu ska vara noga.

OT jordad sladd
Att jag har en misstanke om att inte så många tar fram förimpedansen och räknar på kortslutningsströmmen när man ska byta ut jättebra diazedsäkrings-centraler till nya dåliga dvärgbrytar-centraler med fel Ik som blivit så populärt, tja.
- och jag vill hävda motsatsen sålänge vi pratar om privata bostäder.
Och rätt utförd såklart.

OT jordad sladd
Känner mig rätt säker på att ha fått kompetenta svar här, som vanligt. Men tack ändå för omtanken. Och tack för snabba svar och snabb hjälp, som också vanligt. :) Happy levererar!

OT jordad sladd
Koppla en stickpropp kräver ingen behörighet.
Enbart nödvändig kännedom.
Och den kan ju tex. inhämtas här av folk som kan.

OT jordad sladd
Har fått detta godkänt av en annan amatör-elektriker.
Visa bilaga 783081
Men ber såklart aftonbön varje kväll ändå. För säkerhets skull.

Och själva plastkåpan, den sitter uppe på sladden, eller är av typen som kan sättas på i efterhand?

(jag har gjort misstaget att ha en extra pysslig kontakt som var designad av el-djävulen och upptäckte sen att jag missat kåpan (eller vad det heter) 😅

OT jordad sladd
Anledningen till att ha en längre jordkabel är att man förlorar jorden sist om någon drar hårt i sladden. Det är extra viktigt när man installerar elskåp eftersom det grävs upp en del markkablar. Det känns mindre viktigt i din kabel, tycker jag så länge du inte tar tag i kabeln och rycker när du drar ur den ur uttaget. De flesta hus har ju jordfelsbrytare nu.

OT jordad sladd
Anledningen till att ha en längre jordkabel är att man förlorar jorden sist om någon drar hårt i sladden. Det är extra viktigt när man installerar elskåp eftersom det grävs upp en del markkablar. Det känns mindre viktigt i din kabel, tycker jag så länge du inte tar tag i kabeln och rycker när du drar ur den ur uttaget. De flesta hus har ju jordfelsbrytare nu.

Det första får ses som personskydd och det andra som anläggningsskydd. Det är klart viktigare i förlängningskabeln. Förutom elektriker är man nog nere på promille på att inte dra ut genom att hålla i kabeln :).

Det grävs på kablar varje dag men aldrig varit med om att någon missat en utsättning så nära ett skåp att kabeln åkt ut. Konsekvensen med att tappa PEN innan faserna är klart inte bra, men de tusentals pågrävningar jag varit med om så har kabeln alltid skadats så mycket att säkringarna har gått direkt.

OT jordad sladd
Det är tyvärr ganska vanligt att folk i gemen drar ur stickproppen genom att dra i sladden så en lite längre skyddsledare är ju inte så fel.
Jag har varit med om avgrävda markkablar där någon ledare fortfarande varit spänningsförande. Dock inte nära ett kabelskåp.

Tillbaka
Topp