[OT] julgranar

nisse56

Ny medlem
[OT] julgranar
så här i juletider har en fråga kommit upp ..
hur många barr är det på en normal julgran ca 2 meter hög ..
inte en kungsgran utan en helt vanlig ???
när julen är slut och allt skall slängas ut så verkar det var rätt många ....

Edit: OT

Senast redigerad av en moderator:
[OT] julgranar
Då det inte kommit något rimligt svar (150130937545296572356771972164254457814047970568738777235893533016064 känns inte rimligt) så ser jag framemot ett verkligt räkneresultat från TS innan jul; gärna från ett par olika granar så det blir lite mer vetenskapligt!

Fanken, efter lite sökande hittade jag denna sida:
http://illvet.se/julkalender-2010/hur-manga-barr-har-en-julgran

"Kalkylen blir så här:

Ett barrträd har beroende på arten någonstans mellan 50 och 250 barr per 10 cm gren. Det har mellan 2 och 10 meter grenar per meter höjd. En 2 meter hög julgran har därför mellan 2000 och 50000 barr. Inte så underligt att de dråsar ned dag efter dag.

Man måste emellertid också komma ihåg att det är mycket olika hur väl barren sitter fast hos de olika trädarterna och hur många som därför hamnar på golvet och i dammsugaren."

Senast redigerad av en moderator:
[OT] julgranar
Man kan skaka av dem på en bit golv, försöka sprida ut dem så jämnt som möjligt, och sen lägga en maskeringstejprulle eller liknande på lite olika ställen och räkna antalet barr inom den ytan. 3-4 ställen, räkna fram ett medel och räkna om till barr/ytenhet. Sen mäter man hela barrytan och räknar ut antalet barr med ganska vettigt resultat.

[OT] julgranar
JT skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur kan någon som kallar sig "Nisse" inte veta
> det, och inte heller någon som kallar sig
> "Tomtefar"?

Vi har lite ont om granar på nordpolen.

[OT] julgranar
T skrev:
> Borås tidning skriver: Enligt LRF så är var
> femte julgran tjuvad... ;) =>
> http://www.bt.se/nyheter/arets-julgran-kostar-runt
> -300-kronor(4018985).gm
>
>
> "Dyrast är granarna i Stockholm (såklart!) där
> en stor kungsgran, en riktig disneygran, kan kosta
> 800 kronor."

Spelar roll Kapitalistsvinen i LRF får ju ändå betalt fyra gånger per gran från EU. Jordbruksstöd,arealstöd,bidrag för att plantera granen på åkermark samt stöd för att de inte odlar tobak på arealen. Fast det är klart om de gråter ut ordentligt kan de säkert få stöd för granstöld också

[OT] julgranar
Globalistic skrev:
> I år ska vi skippa Disney granen till förmån
> för en superbarrande Svenne-gran som luktar
> "Jul".

Menar du att granarna luktar piss för att granodlarna besprutat dem på fältet med urin för att avskräcka/bestraffa potentiella julgranstjuvar? :-)

[OT] julgranar
Globalistic skrev:
> I år ska vi skippa Disney granen till förmån
> för en superbarrande Svenne-gran som luktar
> "Jul".

-GRATTIS! :-) till 18.000 st inlägg förresten!

-HEPP!!

julgran-maskeraddrakt.jpg

[OT] julgranar
Kjell F skrev:
> Jag hatar julgranar oavsett om det är jul eller
> int. Har kanske int me saken o göra men skriver
> ändå

+1!
Eller rättare sagt... Besitter en djupt rotad motvilja mot julen & alla dess j*vla måsten.

Nu råkar det dock förhålla sig så att min kära sambo gillar julgranen så jag får böja mig för hennes önskan.
Blir varje år den enklare varianten med att åka & köpa en kungsgran på närmsta bygghandel.
Strax efter annandagen brukar skiten åka ut eftersom sambon då vill göra "nyårsfint" :-D

[OT] julgranar
Appapp. Inte förstöra julstämningen med att mobba Netonnet, köpte vår gran där. Kungsgran för 299kr. De andra såg faktiskt ok ut oxå.

/David

[OT] julgranar
Globalistic skrev:
> Räkna?

Det där är inte happykorrekt. Fram med vågen och väg, sedan är det vara att skaka av barren och väga högen. Frågan man istället bör ställa är vilka barr som är lättast och om det finns sub 8kg granar?

Tillbaka
Topp