[OT] Kaffetråden

[OT] Kaffetråden
OrjanX skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag kan rekommendera Musetti 100% Arabica som
> finns att köpa på Willys och Hemköp.

Det är den blå påsen va? Själv kör jag dulcen, guldiga påsen och tycker att den är kanon som vardagskaffe.

[OT] Kaffetråden
Hur fungerar det med en mokabryggare på glaskeramikhäll? där värmen "pulserar" och inte är jämn som med tex. med en gasspis.

//Kälis

[OT] Kaffetråden
@JLarsson:
Jo jag tror det är den blå påsen. Har inte testat guldpåsen.
Tror den svart burken motsvarar den blå påsen.
Den röda burken är förmodligen en blandning med Rubosto och är fränare, lite stickig i smaken.

@Källis:
Det fungerar alldeles utmärkt på en keramikhäll (infra).
Det är det lite långsamt jämfört med gas, eller en gammaldags platta.
Den blanka metallytan på undersidan är duktig på att reflektera strålningen.
Dock går den inte på induktionshäll, men jag har sett olika lösningar på det.
Nån hade tagit en gammal gjutjärnspanna och ställ inunder bryggaren.

[OT] Kaffetråden
Här finns kaffi för alla cyklister...
image.jpg

[OT] Kaffetråden
Aliide skrev:
> Har fastnat för Icas ekologiska hela bönor,
> känns som det är viktigaste med rätt
> bryggtemperatur än bönor för att få ett gott
> kaffe utan bismak. Men letar egentligen efter goda
> även rättvisemärkta bönor. UTZ är inte lika
> långtgående certifiering som
> Rättvisemärkt/Fairtrade. Icas är Krav och UTZ.

Kan också rekommendera ICA:s "I Love Eco"-bönor. Med reserveringen att så små partier som det handlar om kan ändra karaktär från försändelse till försändelse. Men de två paket jag har köpt har varit grymt bra! Mörkt rostad, mycket smak och lite syra. Jättegod!

Vill gärna tipsa om Aeropress också - höll mig ifrån den i början för att den var så hajpad, men föll till föga efter jag läste en ordentlig genomgång av den. Blir glad varje gång jag använder den! Lättanvänd, man kan variera varenda parameter av bryggeriet, och den är snabb och lätt att rengöra. Framförallt rengöringen är ett stort plus. Funkar dock bara till en kopp åt gången.

[OT] Kaffetråden
rikard skrev:
> Jag sprang på denna på kickstarter:
> https://www.kickstarter.com/projects/bruvelo/bruve
> lo-simplify-and-elevate-your-coffee
>
> Jag tyckte det var värt en chansning, så jag
> backade den.

Vilken otroligt jobbig video, orkade inte se mer än någon halvminut, värre än dogmastilen t.o.m.
Synd, verkade intressant annars

Senast ändrad:
[OT] Kaffetråden
Åre Kafferosteri och trollklint är mina favoriter om jag köper färdigrostat.
Annars så är det inte svårt att rosta riktigt bra kaffe själv

[OT] Kaffetråden
swedo skrev:
> grondahl skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Du ska ha ca 7 gr kaffe per kopp, sen är det
> bara
> > att räkna
>
> precis, eller 5g per 100g vatten

Kanske vattnet har en högre densitet här i Skåne, men jag har 7,7g/dl. Har en bryggare som håller den optimala temperaturen, annars hade det nog blivit lite bitter smak. Haft bryggaren något år, testade för skojs skull den tidigare, trodde mest att kaffet var godare nu för att jag börjat mala själv. Men icke. Det var riktigt blä! Trodde faktiskt inte att temperaturen spelade så stor roll.

PS. Gillar Arvid Nordquist kaffe från ICA. Olika smaker beroende på humör, men Franskrost är nog favoriten, riktigt fylligt och mulligt. Ska nog testa Musetti 100% Arabica från Willys som tipsades om tidigare, låter spännande.

Senast ändrad:
[OT] Kaffetråden
Espresso är ju kul. Testa gärna Mauro de Luxe. Hyfsat enkelt att få tag i, bra smak, lite chokladig och fyllig sådär. Flyktig crema tvyärr. Och dyr. Vill man ha något billigare som finns i vanliga mataffärer är Lavazza Crema bra värde för pengarna. Riktigt bra crema. Lite beskare/stickigare än Mauron.

[OT] Kaffetråden
Arvid Nordqvist GUSTO, hela bönor och en förpackning närmast täckt av välgörande märken (KRAV, FairTrade mm). Gott både i gommen och själen!

[OT] Kaffetråden
mtbuman skrev:
> Arvid Nordqvist GUSTO, hela bönor och en
> förpackning närmast täckt av välgörande
> märken (KRAV, FairTrade mm). Gott både i gommen
> och själen!

Jag är ingen espressostropp (har iofs tänkt köpa en Gaggia classic 2 år idag på black friday...) men Arvids vanliga eko hela bönor gillar jag verkligen.

Köpte garants rustica eller liknande och kom inte överens. Ska testa ta mindre gram kaffe per kopp.

Gevalias original är godare än eko tycker jag. Förstår dock inte hur det går till.

Gevalia midvinterkaffe är blå mocca för de som funderar också.

[OT] Kaffetråden
På frågan vad för maskin, svarar jag återvunnen Philips Espresso Duo! Dels för att jag inte dricker en hel kanna, och så slipper jag dyra plast-poddar och tråkig rengöring.

Hade även en provperiod med pingvindesignade Dolce Gusto "Piccolo", men vill bara varna för det skräpet! Hjälper inte att de märker lådorna med "bäst i test", eller att priset vandrar mellan 900 och soprum hela tiden. Är man inte observant, så vibrerar motorn ned en halvfylld kopp till golvet! -Så gick det med det dyrt inplastade kaffet!

Snål och praktisk är jag, så det blir Arwid Nordqvist eller Löfbergs mustigare brygg-sorter på kampanj.
Har avnjutit Lavazza i Bulgarien, när det var 43 grader varmt ute. Det blev en klar favorit, som jag inte vill förstöra själv på hemmaplan.

[OT] Kaffetråden
Aeropress är bäst och lättast att ha med sig i fjällen tycker jag.

Bilagor

• 2014-07-16 18.19.56.jpeg
    2014-07-16 18.19.56.jpeg
    157.1 KB · Besök: 88
  • 2014-07-11 22.06.48.jpeg
    2014-07-11 22.06.48.jpeg
    240 KB · Besök: 75
  • 2014-07-11 20.34.34.jpeg
    2014-07-11 20.34.34.jpeg
    208 KB · Besök: 92
[OT] Kaffetråden
Tjapp skrev:
> Aeropress är bäst och lättast att ha med sig i
> fjällen tycker jag.

Dom där hundarna är väl värda en RR? Eller du kanske redan lagt upp en, ser mysigt ut.

[OT] Kaffetråden
JLarsson skrev:
> OrjanX skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag kan rekommendera Musetti 100% Arabica som
> > finns att köpa på Willys och Hemköp.
>
> Det är den blå påsen va? Själv kör jag
> dulcen, guldiga påsen och tycker att den är
> kanon som vardagskaffe.

Ok, jag är nu inne på min tredje blå påse och nu har jag hittat rätt. Fick snabbt till malningsgraden och nu levererar BFC:n perfekt kaffe. Känslig som tusan för fel mängd / tampering men när allt stämmer är det kanon.

[OT] Kaffetråden
Hej Bullen!

Jag har blivit med kaffekvarn och funderar lite på hur jag bäst förvarar bönorna. Med färdigmalet kaffe har jag haft förpackningen i en lufttät burk, är det lika känsligt med hela bönor eller räcker det att sluta förpackningen?

Hur är det med hållbarheten efter att man öppnat påsen? Halva anledningen till kaffekvarnen är att kunna få smaken av nyöppnat kaffepaket varje dag, och då är det ju trist om man vaskar bönorna istället.

[OT] Kaffetråden
Det finns ju dom som rostar själva för att bönorna blir gamla efter några dagar. Oavsett förvaringsteknik. Se längre bak i denna tråden, eller om det var i någon annan kaffetråd.

Jag skaffade själv kaffekvarn av samma anledning som du. Väldigt stor skillnad. Förvarar inte bönorna på något speciellt sätt. Nu förbrukar jag en påse på någon vecka så vet inte om det egentligen behövs något speciellt. Försluter bara påsen med en klämma.

Ska bli kul läsa vad experterna svarar. Nu när du säger det så är kanske den härliga kaffedoften när man maler lite mindre redan efter några dagar. Men tycker inte att kaffesmaken försämras.

[OT] Kaffetråden
Kanske ½ OT när det gäller en maskin och inte själva kaffet. men men!
Är det någon som har testat något liknande?: http://www.elgiganten.se/product/he...iemens-eq-6-series-500-kaffemaskin-te605209rw

lite sugen på att lyxa till det i nya lägenheten men är lite orolig över huruvida de är nåt att ha. ska ju vara en lufttät behållare för bönorna, man kan justera både hur grovmalet det blir och hur mycket vatten som används. sen är ju annat krimskrams rätt kul också tycker jag (brygg, espresso, mjölkskummare os.v.) så det verkar ju bra.

Åsikter?

[OT] Kaffetråden
Automatik måste vara bekvämt ändå. En kompis köpte någon på elkedjan för ett par tusenlappar och han är riktigt nöjd. Det bör ju vara rätt enkelt i sin komplexitet att få en kopp kaffe också.Tror det var en delonghi.

Bönor ska väl förvaras förslutet och mörkt.Har verkligen haft svårt att hitta bra förvaringsburkar för kaffe. Det ska ju vara ett tätt lock som minimum. Gärna ska storleken vara anpassad för ett paket malet / hela bönor).

[OT] Kaffetråden
lite så jag känner också. Tanken var att köpa en lite dyrare just för att jag anser att man får vad man betalar för. den maskinen kontra billigare modeller i samma serie hade bland annat högre tryck och större valmöjlighet i hur man kan få kaffet (mängd vatten och hur grovmalet det blir typ) vilket jag tycker känns bra!
i behållaren får det plats typ ett paket bönor har jag för mig och jag tror att det var mörkt också.

[OT] Kaffetråden
me.I.am sa:
Jag skaffade själv kaffekvarn av samma anledning som du. Väldigt stor skillnad. Förvarar inte bönorna på något speciellt sätt. Nu förbrukar jag en påse på någon vecka så vet inte om det egentligen behövs något speciellt. Försluter bara påsen med en klämma.
+1, så har jag gjort i över 15 år nu och det smakar tillräckligt bra och luktar fantastiskt gott. Kvarnen rymmer en del och den står ju på köksbänken bara, sedan är påsen i hyllan ovanför bara. Duger gott :)

[OT] Kaffetråden
Jag förvarar kaffet i påsen med klämma och väger upp det jag ska använda innan malning. Dvs det får inte ligga och skräpa i kvarnens behållare.

Processen skulle säkert kunna optimeras ytterligare men jag kör mestadels zoegas eller Classic medveten om att bönorna oftast redan har passerat sin peak vid köp men det är fortfarande betydligt bättre än färdigmalt.

[OT] Kaffetråden
Man kan ju ta lite mer kaffe ju längre ner i påsen man kommer.

Jag bor på Färöarna (för tillfället - tror jag) och har haft svårt att hitta drickbart kaffe. Allt är mellanrost som bryggs svagt. Men nu finns här bönor från ett danskt livsmedelsmärke som heter Gestus - motsvarande Willys Garant, många varor är samma. Gestus Cosy heter det (brrr) men det är riktigt gott. Så gott att det blir svårt att klara sig utan om vi ska tillbaka till Sverige. Gäster som varit på besök har fått ta med sig svenskt kaffe varje gång och det är absolut gott, men återkommer ständigt till detta...

[OT] Kaffetråden
Jag köpte en DeLonghi från giganten för någon vecka sedan. Min första maskin, efter lite trixande med malningsgrad och styrka är jag jättenöjd. Den kostade 3000 och hade fått bäst i test. En bra grej är att man kommer åt både spillbricka/sumpbehållare och vattentank från framsidan vilket gör att den kan placeras i trånga utrymmen (mitt kök). Baksidan med en kaffemaskin är att jag inte längre gärna dricker vanligt bryggkaffe vilket är det som oftast bjuds.

Palle Kuling sa:
Kanske ½ OT när det gäller en maskin och inte själva kaffet. men men!
Är det någon som har testat något liknande?: http://www.elgiganten.se/product/he...iemens-eq-6-series-500-kaffemaskin-te605209rw

lite sugen på att lyxa till det i nya lägenheten men är lite orolig över huruvida de är nåt att ha. ska ju vara en lufttät behållare för bönorna, man kan justera både hur grovmalet det blir och hur mycket vatten som används. sen är ju annat krimskrams rätt kul också tycker jag (brygg, espresso, mjölkskummare os.v.) så det verkar ju bra.

Åsikter?

[OT] Kaffetråden
Foss sa:
Jag köpte en DeLonghi från giganten för någon vecka sedan. Min första maskin, efter lite trixande med malningsgrad och styrka är jag jättenöjd. Den kostade 3000 och hade fått bäst i test. En bra grej är att man kommer åt både spillbricka/sumpbehållare och vattentank från framsidan vilket gör att den kan placeras i trånga utrymmen (mitt kök). Baksidan med en kaffemaskin är att jag inte längre gärna dricker vanligt bryggkaffe vilket är det som oftast bjuds.

det lät ju som ett angenämt problem! dedär med att man kommer åt tanken och det framifrån lät ju bra också. Hur är det med städning då? är det ett jävla besvär eller är det smidigt?

[OT] Kaffetråden
Jag har inte behövt städa den ännu men tog isär för att kika lite. Den är uppbyggd med moduler så det borde inte vara särskilt besvärligt. En kollega har en lika och han bytte från en äldre melitta. Han sa att just städandet var avsevärt mycket enklare på den här DeLonghin.

[OT] Kaffetråden
har en plåtburk för förvaring, nån snygg jag hittade i en sån där te//kaffe handels butik. funkar för mogonkaffet när man ändå går igenom nån sån johan & nyström påse på 12-14dar
för finkaffet låter jag det ligga i originalpåsen men försluter med en weloc klämma http://www.weloc.com/sv-se/weloc_pa_220/#/weloc_pa_220_vit/

sen generellt är ju de kombinerade kvarn & kaffemaskinerna lite sisådär. jag brygger visserligen bara mitt kaffe, (har en chemex och aeropress) men en wilfa kvarn för 600 duger gott för mina behov. för espresso maskiner känns ju kvarnsnacket igen från högtalarkabel tråden ;)

[OT] Kaffetråden
Mange. sa:
sen generellt är ju de kombinerade kvarn & kaffemaskinerna lite sisådär. jag brygger visserligen bara mitt kaffe, (har en chemex och aeropress) men en wilfa kvarn för 600 duger gott för mina behov. för espresso maskiner känns ju kvarnsnacket igen från högtalarkabel tråden ;)

kör kvarn och aeropress nu. anledningen att jag vill ha en maskin är dels för smidigheten då man sparar in några moment. sen de olika valmöjligheterna (espresso, latte, tevatten os.v.) känns ju också som ett +

[OT] Kaffetråden
Blev med bra kaffemaskin för ett gäng månader sedan och förbrukningen av bönor drog med det iväg. De godaste bönorna per krona (ca 60kr/250g efter 10% studentrabatt) är i dagsläget soltorkade "bryggrostade" Sidamo från espresso house. Älskar den syrliga bäriga smaken när man kör dessa som espresso!
SIDAMO-ETIOPIEN-FILTER-COFFEE-250G-62129-1_A.JPG

Men... söker minst lika prisvärda bönor med bra rostdatum, gärna med liknande smakkaraktär.

Var köper ni era bönor?

[OT] Kaffetråden
Helautomater är en dead end för riktigt bra kaffe. Du kan inte mala så fint som behövs, då sätter maskinen igen.
Det finns en italiensk maskin som är bra för hemmabruk som maler fint, den kostar över 150k och går sönder hela tiden.
Trasslet sen är då för att kompensera för den grövre malgraden, så rostas det hårdare, du dödar kaffet, för att få någon smak, så all syra som lyfter smaken är garanterat helt borta, och du får dött platt kaffe.

Men det ska villigt erkännas att det är lite svårt med syra och espresso, för mycket av det är värdo det med. Däremot gillar jag ett rejält grapebett när det erbjuds.

[OT] Kaffetråden
Försöker väcka liv i tråden... Kaffe är liksom aldrig off topic.

Fick dessa idag (tog bara 1.5 månad från beställning). Jäklar vad det gick lätt att få till en bra puck! Inte repor, bara ludd.

IMG_20170411_115320_01_zps4vblqb2i.jpg

IMG_20170411_115257_01_zpsmsw71zxt.jpg

[OT] Kaffetråden
Hemma kallbrygger vi kaffe sen ett drygt år tillbaks. Ett smakrikt men inte bittert kaffe.

Processen är helt enkelt att blanda 450g malet smakrikt kaffe (Vi kör Zoega Hazienda) med 3 liter kallt rent vatten, täcka med lock och låta stå i rumstemperatur i 18-24 timmar, sila genom silduk, tappa på flaska, förvara i kylen.

För att sen göra kaffet så blandar man det kallbrygga kaffet med hett vatten i omkring 1+3 delar, rakt i koppen om man vill. Det kallbryggda kaffet är även utmärkt i bakning och drinkar.

Skulle gärna köpa roliga kaffebönor och mala själv men iom att vi använder ett helt paket kaffe åt gången känns det lite svårt. Tips på hur vi löser det problemet?

[OT] Kaffetråden
Måste rekommendera ett kaffe jag precis hittat. Skaffade kvarn något år sedan, efter en del experimenterande fastnade jag för Zoegas Skånerost. Då och då testat något annat, men inget som matchar Skånerosten.

Men så, senast jag tänkte testa något annat hittade jag Arvid Nordquist Amigas. Lite tveksam till AN, men detta var "Grown By Women" och har alla möjliga PK-etiketter man kan tänka sig. Så varför inte, några ören (blir väl aldrig mer tyvärr) till en god sak är ju inte fel. Men det är riktigt gott. Inte lika mustigt som Skånerost, lite mer traditionell kaffesmak, men som sagt riktigt gott, och för en god sak. Kör det med lite finare malning och snabb genomrinning. Och starkt! 11,5g/kopp, Skånerosten brukar jag ha c.a 10,5g/kopp.

Rekommenderas, https://www.arvidnordquist.se/kaffe/hallbarhet/grown-by-women/

[OT] Kaffetråden
me.I.am sa:
Måste rekommendera ett kaffe jag precis hittat. Skaffade kvarn något år sedan, efter en del experimenterande fastnade jag för Zoegas Skånerost. Då och då testat något annat, men inget som matchar Skånerosten.

Men så, senast jag tänkte testa något annat hittade jag Arvid Nordquist Amigas. Lite tveksam till AN, men detta var "Grown By Women" och har alla möjliga PK-etiketter man kan tänka sig. Så varför inte, några ören (blir väl aldrig mer tyvärr) till en god sak är ju inte fel. Men det är riktigt gott. Inte lika mustigt som Skånerost, lite mer traditionell kaffesmak, men som sagt riktigt gott, och för en god sak. Kör det med lite finare malning och snabb genomrinning. Och starkt! 11,5g/kopp, Skånerosten brukar jag ha c.a 10,5g/kopp.

Rekommenderas, https://www.arvidnordquist.se/kaffe/hallbarhet/grown-by-women/

Arvid Nordquist är gott kaffe, om man får det utanför Skåne. Men här nere går det inte att få bra, om det är vattnet eller vad det nu kan bero på. Så det blir alltid Skånerost eller Mollbergs.

Tillbaka
Topp