[OT] Kaffetråden

[OT] Kaffetråden
lleberg sa:
Skulle gärna köpa roliga kaffebönor och mala själv men iom att vi använder ett helt paket kaffe åt gången känns det lite svårt. Tips på hur vi löser det problemet?

Be kaffebutiken mala åt dig. Jag har gjort cold brew på bl a den jag nämnde tidigare (espresso house sidamo). Låter som att ni förtjänar något mer spännande än Zoegas.

[OT] Kaffetråden
Cuprinol sa:
lleberg sa:
Skulle gärna köpa roliga kaffebönor och mala själv men iom att vi använder ett helt paket kaffe åt gången känns det lite svårt. Tips på hur vi löser det problemet?

Be kaffebutiken mala åt dig. Jag har gjort cold brew på bl a den jag nämnde tidigare (espresso house sidamo). Låter som att ni förtjänar något mer spännande än Zoegas.

Bra tips! Blir kaffejakt nån dag. :)

[OT] Kaffetråden
json88 sa:
me.I.am sa:
Måste rekommendera ett kaffe jag precis hittat. Skaffade kvarn något år sedan, efter en del experimenterande fastnade jag för Zoegas Skånerost. Då och då testat något annat, men inget som matchar Skånerosten.

Men så, senast jag tänkte testa något annat hittade jag Arvid Nordquist Amigas. Lite tveksam till AN, men detta var "Grown By Women" och har alla möjliga PK-etiketter man kan tänka sig. Så varför inte, några ören (blir väl aldrig mer tyvärr) till en god sak är ju inte fel. Men det är riktigt gott. Inte lika mustigt som Skånerost, lite mer traditionell kaffesmak, men som sagt riktigt gott, och för en god sak. Kör det med lite finare malning och snabb genomrinning. Och starkt! 11,5g/kopp, Skånerosten brukar jag ha c.a 10,5g/kopp.

Rekommenderas, https://www.arvidnordquist.se/kaffe/hallbarhet/grown-by-women/

Arvid Nordquist är gott kaffe, om man får det utanför Skåne. Men här nere går det inte att få bra, om det är vattnet eller vad det nu kan bero på. Så det blir alltid Skånerost eller Mollbergs.

Det är vattnet. Det skiljer självklart inom Skåne också. I Helsingborg t.ex. så blir det ganska annorlunda smak än i Kristianstad. I Kristianstad måste det till alla knep för att få gott kaffe.

[OT] Kaffetråden
Hello darkness my old friend… Johan & Nyström FTO.

IMG_1718.jpg

Kaffehobbyn har inte fått så mycket utrymme senaste åren till förmån för cykling och cykelmek, men nu har jag äntligen tagit tag i att serva min espressomaskin också. Nytt pumphuvud och motor köpt och installerat samt avkalkning och byte av en massa slitdelar.

[OT] Kaffetråden
json88 sa:
me.I.am sa:
Måste rekommendera ett kaffe jag precis hittat. Skaffade kvarn något år sedan, efter en del experimenterande fastnade jag för Zoegas Skånerost. Då och då testat något annat, men inget som matchar Skånerosten.

Men så, senast jag tänkte testa något annat hittade jag Arvid Nordquist Amigas. Lite tveksam till AN, men detta var "Grown By Women" och har alla möjliga PK-etiketter man kan tänka sig. Så varför inte, några ören (blir väl aldrig mer tyvärr) till en god sak är ju inte fel. Men det är riktigt gott. Inte lika mustigt som Skånerost, lite mer traditionell kaffesmak, men som sagt riktigt gott, och för en god sak. Kör det med lite finare malning och snabb genomrinning. Och starkt! 11,5g/kopp, Skånerosten brukar jag ha c.a 10,5g/kopp.

Rekommenderas, https://www.arvidnordquist.se/kaffe/hallbarhet/grown-by-women/

Arvid Nordquist är gott kaffe, om man får det utanför Skåne. Men här nere går det inte att få bra, om det är vattnet eller vad det nu kan bero på. Så det blir alltid Skånerost eller Mollbergs.

Zoega har jag gett på båten efter fyrtiofem års sörplande till fördel för Arvid Ns goda Festivita alt Franskrost.
Med Malmö-vatten.
Jag misstänker dessutom att kvalitén på Zoegas kaffesorter har sjunkit rejält sedan Nestlés giriga ägare tog över verksamheten.

[OT] Kaffetråden
Pfaff sa:
Zoega har jag gett på båten efter fyrtiofem års sörplande till fördel för Arvid Ns goda Festivita alt Franskrost.
Med Malmö-vatten.
Jag misstänker dessutom att kvalitén på Zoegas kaffesorter har sjunkit rejält sedan Nestlés giriga ägare tog över verksamheten.

Hmm, jag övergav Zoegas Skånerost för många år sedan. Nu för något år sedan när jag skaffat kvarn så snackade jag kaffe med en polare, han rekommenderade Zoegas Skånerost. Nja, tänkte jag, men testade ändå. Och nu var det väldigt gott. Trodde det berodde på att jag malde själv, typ att det är känsligt för hur pass nymalet det är. Men det kanske är för att dom giriga nya ägarna ändrat receptet :) En kaffeparadox.

[OT] Kaffetråden
Mayhem sa:
Kaffehobbyn har inte fått så mycket utrymme senaste åren till förmån för cykling och cykelmek, men nu har jag äntligen tagit tag i att serva min espressomaskin också. Nytt pumphuvud och motor köpt och installerat samt avkalkning och byte av en massa slitdelar.
Fasar för för den dagen min e61-maskin behöver en genomgång. Upplever du någon skillnad med termoglaset? Letar en ursäkt för att köpa.

[OT] Kaffetråden
Cuprinol sa:
Upplever du någon skillnad med termoglaset? Letar en ursäkt för att köpa.
Jag har kört med dessa Bodum Pavina i många år nu och gillar verkligen temperaturegenskaperna. Espresson håller sig varm lite längre och de större storlekarna är riktigt trevliga båda till varma och kalla drycker. Har 12 stycken för espresso och sex stycken vardera för de tre större storlekarna.

[OT] Kaffetråden
Mayhem sa:
Cuprinol sa:
Jag har kört med dessa Bodum Pavina i många år nu och gillar verkligen temperaturegenskaperna. Espresson håller sig varm lite längre och de större storlekarna är riktigt trevliga båda till varma och kalla drycker. Har 12 stycken för espresso och sex stycken vardera för de tre större storlekarna.
Dricker mest espresso. Kanske ska köpa ett gäng för att testa då.

[OT] Kaffetråden
Cuprinol sa:
Mayhem sa:
Cuprinol sa:
Dricker mest espresso. Kanske ska köpa ett gäng för att testa då.

Finns billigt på eBay

[OT] Kaffetråden
json88 sa:
Enligt min erfarenhet har det med vattnets hårdhet(dvs kalkhalten) att göra
I "stan" där det är mjukt vatten i kranen används
classic-eco-450g-arvid-nordquist.jpg

På "landet" med hårt vatten smakar det kaffet inte bra, där används i stället
kaffe-hazienda-ekokravfairtrade-450g-zoega.jpg

/Håkan

[OT] Kaffetråden
Det kanske är dags att ta steget? Är ingen kaffeonista(?) så jag tänker inte skjuta över målet. Använder en franskpress.

Bilagor

• IMG_1731.JPG
    IMG_1731.JPG
    239.4 KB · Besök: 53
[OT] Kaffetråden
Dom onda moderatorbotarna flyttade visst hela tråden om (el)kaffekvarn till Kaffe-tråden just när jag skrev ett inlägg, så det verkar ha försvunnit i något maskhål, hygglo liksom. Men så här skulle det sett ut om jag hade skrivit det i denna tråden:

Så länge elkvarnen inte trimmas eller används i skogen är det väl ok?

Har en OBH Nordica: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=889789
Är nöjd, men det är min första så inget att referera till.

Funderade faktiskt på Wilfan ovan när jag skulle köpa. En anledning till att det inte blev den var dels att den är klumpig (visuellt) och dels att jag strax innan det hade köpt en Wilfa bryggare
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1688970
Var ganska missnöjd med den, fick t.o.m. lämna tillbaka den till Elgiganten efter några månader p.g.a. missnöjet. Köpte en Moccamaster istället. Dock blev det väldigt gott kaffe med Wilfan, men det var diverse andra saker som var lite B.

[OT] Kaffetråden
Jag har både en sån kvarn och en bryggare som du var missnöjd med. Mycket nöjd! Kvarnen dog dock efter typ 3 år. Köpte en likadan.
Bryggaren slutade fungera efter typ 2 år men det var inom garantin. Löstagbar vattentank är ett krav även på nästa bryggare.

[OT] Kaffetråden
Oj! Wilfakvarn. Det verkar ju vara "the shit" både när jag köpte första och nu när jag köpte andra (2016). Väldigt nöjd, men då blir det ändå mest brygg pga enkelhet...

[OT] Kaffetråden
Nu är ni ju ingen ny förälskelse men: Tack Happy, ni vet vilka ni är :)

Och för övrigt: Det sluttande planet. Kaffe OT å happy... snart är väl getter OT det med?

[OT] Kaffetråden
Kaffe och cykling hör ju ihop, så här finns kanske kunskap och erfarenhet!

Tänkte ta kaffet till en ny nivå och är på jakt efter en manuell espressomaskin(med mjölkskummare) och en duglig kvarn till denna. Tänkt budget runt 4000(runt 2-2500 för maskin och då Max 1500 för kvarn) och behöver lite åsikter, tips och erfarenheter!

Kikat på Delonghi Dedica, främst pga att dess storlek, Severin KA 5990 samt Gaggia Classic som ligger i rimligt pris.
Kvarn har jag tittat på men inte fastnat för något speciellt!

Släng ut förslag och åsikter och berätta om era! :)

Senast ändrad:
[OT] Kaffetråden
Standardtipset brukar väl vara Gaggia Classic. Vad jag hört måste man upp på den nivån för att en manuell maskin ska fungera bra.

Senast ändrad:
[OT] Kaffetråden
Har haft min Gaggia Classic i 7.5 år och först nu har den börjat krångla. Behöver förmodligen ny pump för 450kr.
Inte så illa tycker jag, för den har varit näst intill underhållsfri under hela den tiden.

[OT] Kaffetråden
Har även jag en Gaggia classic. Den är bra men mjölkskummaren på en Rancilio Silva är enligt sägen bättre så om jag skulle köpa idag så skulle det nog bli en sån. Som sagt kolla begagnat, det dyker upp mycket och man kan få det billigt.

[OT] Kaffetråden
+1 på både Gaggian och Rancilion. Vilken som helst kommer att funka bra och göra gott kaffe, eller det kommer sannolikt inte vara maskinens fel om det inte blir gott :-)

Jag har haft en Classic och en Gaggia MDF kvarn länge, de säljs också som combo. Just mdf-kvarnen är väl inte perfekt eftersom den här en "doserare" eller vad det nu kan tänkas heta på svenska.

Ge tusan i allt som heter De Longhi. Köp beggat om budgeten inte räcker till nytt.

[OT] Kaffetråden
Som redan sagts flera gånger så är ju Rancilio Silvia och Gaggia classic standardtips. Oavsett budget så är det väldigt viktigt med en bra kvarn, skit in, skit ut helt enkelt. Tycker som flera andra att du ska leta begagnat samt att du kanske ska ha lite marginal på din budget, för ganska lite extra pengar kan du hitta superbra set på blocket.

[OT] Kaffetråden
Gaggia Classic har lite problem med temperaturen (instabil) om man ska göra flera st, den blir lite varm. Det går dock att modda den för en billig peng men det har jag inte gjort. Jag skulle inte betala 4000 för en Classic (vilket den nästan an kosta), då finns det bättre maskiner.

Tillbaka
Topp