[OT] Kaffetråden

[OT] Kaffetråden
någon som har tips på prisvärda kaffekvarnar? typ under 1500kr sträcket, behöver inte kunna mala espresso-fint men att den inte väsnas och gör oljud är ett måste. är det kanske beggat man ska kika på?

[OT] Kaffetråden
Har en sån och fungerar bra enligt mig, men nog låter den en del. Men finns det någon kaffekvarn som inte väsnas och gör oljud?
fått för mig att billigare kvarnar tenderar att ha klenare motorer som istället går på högt varv och därför väsnas betytligt mer. men har inte själv testat så många så svårt att veta vilka modeller det gäller

[OT] Kaffetråden
Samma här. Tror man inte kommer ifrån ljudet. En gick sönder efter några år men den andra verkar fungera. Första måste vara inköpt 2011-2013 typ.
Min wilfa (första modellen) är över 10 år och har nog malt minst en gång 7 av 10 dagar, och maler lika bra fortfarnde. Fick efterföljaren av polaren som inte använde den och den är väl lite tystare. (använder den knappt dock)
Btw, jag har aldrig rengjort den eller dylikt heller.

[OT] Kaffetråden
Standardsvaret, Moccamaster.
Tycker dom är ganska ful, samt saknar ju avtagbar vattenbehållare! Respekterar att dom ska göra bra kaffe, om man nu bara för reda på vilken kombination av bokstäver man ska ha… Ingvar, kg eller vad heter dom ens ?? ska den hålla länge så känns det som att en moccamaster trumfar den mer teknologiska wilfan, men modellen @MTBemil skickade länk till ser ju toppen ut!
Nackdel med wilfa: du har en pump som kan gå sönder…

[OT] Kaffetråden
Jag köpte min Moccamaster sommaren 2000 och den brygger lika gott kaffe idag som då. Kalkar av den någon gång per år och för 10 år sedan slog jag sönder kannan men det gic katt köpa en ny för ca 250kr. Fel färg på plasten dock, min är så gammal att plastdetaljerna som bryggtratt och handtag på kannan är bruna. Idag är dom svarta. Men det gick att flytta handtaget från den gamla kannan till den nya.

Jag har en Wilfa Uniform kaffekvarn. Den kostar betydligt mer än 1500kr. Men den är hyggligt tyst. Framför allt maler den långsammare än många andra kvarnar så ljudet från motorn och malverket är mer lågfrekvent än på många andra kvarnar. Det upplevs som behagligare för mina öron. Men speciellt tyst är den ju inte, det är nog inga kvarnar för hemmabruk. Kanske kan man hitta en begagnar Uniform för vettiga pengar? Den finns i två utförande, en svart med våg o locket och en i rostfri finish som är lite billigare och inte har våg i locket.

[OT] Kaffetråden
Vetefan ändå. Jag har kört en hel del V60 och det kan bli väldigt gott, men man kan också faila om man inte fokuserar (följer James H's recept). I kaffebryggarn är det bara att mala rätt och trycka på knappen och så blir det gott. Den metod som för mig ger godast kaffe med lägsta insats är tveklöst Clever och det är den metod jag kör till vardags :)

För bryggning kör jag en 10 år gammal Philips som jag köpte för 349 kr. Känner ingen skillnad mot när jag brygger samma kaffe i en Moccamaster och eftersom min Philips levererar så ser jag ingen anledning till att byta.

Har precis köpt en prenumeration på Koppis kaffen, vilka varit riktigt goda så här långt. Tidigare har jag kört Per Nordbys blandningar väldigt länge men tröttnat lite.

[OT] Kaffetråden
Vetefan ändå. Jag har kört en hel del V60 och det kan bli väldigt gott, men man kan också faila om man inte fokuserar (följer James H's recept). I kaffebryggarn är det bara att mala rätt och trycka på knappen och så blir det gott. Den metod som för mig ger godast kaffe med lägsta insats är tveklöst Clever och det är den metod jag kör till vardags :)

För bryggning kör jag en 10 år gammal Philips som jag köpte för 349 kr. Känner ingen skillnad mot när jag brygger samma kaffe i en Moccamaster och eftersom min Philips levererar så ser jag ingen anledning till att byta.

Har precis köpt en prenumeration på Koppis kaffen, vilka varit riktigt goda så här långt. Tidigare har jag kört Per Nordbys blandningar väldigt länge men tröttnat lite.
Kan vara värt att testa en prenumeration här också https://kafferosterietkoppar.se/
Bästa kaffet hittills. Inte testat Koppis dock, endast druckit en kopp på deras fik för kanske åtta år sedan. :D

[OT] Kaffetråden
Kan vara värt att testa en prenumeration här också https://kafferosterietkoppar.se/
Bästa kaffet hittills. Inte testat Koppis dock, endast druckit en kopp på deras fik för kanske åtta år sedan. :D

Jag körde dom ett tag (förvisso under tiden jag fortfarande justerade in min kafferutin) men det föll mig inte i smaken just då. Men helt klart värt ett omtag nu när fundamentet är på plats :)

Det sägs ju att man ska dricka från det Rosteri som ligger en närmst då dom sannolikt koppar kaffet med samma vatten man själv har, och då Koppi ligger ca 800m från mig lär det inte bli bättre på den punkten haha! Skadar inte att dom har väldigt bra renomé heller 8)

[OT] Kaffetråden

Har en clever dripper på lådan nu!
Köper eventuellt en wilfa performance trots att jag fick igång min gamla bryggare… vi får se.

[OT] Kaffetråden
Jag körde dom ett tag (förvisso under tiden jag fortfarande justerade in min kafferutin) men det föll mig inte i smaken just då. Men helt klart värt ett omtag nu när fundamentet är på plats :)

Det sägs ju att man ska dricka från det Rosteri som ligger en närmst då dom sannolikt koppar kaffet med samma vatten man själv har, och då Koppi ligger ca 800m från mig lär det inte bli bättre på den punkten haha! Skadar inte att dom har väldigt bra renomé heller 8)
Ah, Koppar ligger på Tyresö. Närmare mig än Helsingborg. :)

[OT] Kaffetråden
Det blev en Wilfa performance. Vilken maskin!
Men den svarta kabeln stör lite…

Bilagor

• 5016AE47-CFF2-4040-BA8D-867F60311197.jpeg
    5016AE47-CFF2-4040-BA8D-867F60311197.jpeg
    528.9 KB · Besök: 58
[OT] Kaffetråden
Dagens kaffe är rostat av three marks i Barcelona. Annars blir det mest gringo och koppi.

Bilagor

• 8AD85C40-1CD8-4188-8DCB-549E655D1997.jpeg
    8AD85C40-1CD8-4188-8DCB-549E655D1997.jpeg
    752.6 KB · Besök: 42
[OT] Kaffetråden
Har ett projekt att sätta min elektriska kaffekvarn över befintlig Moccamaster bryggare.
Försöka få det automatiskt att efter malning ska pulvret åka ner i Moccamastern och den ska börja brygga
Alltså tidsinställt, så att när jag går upp finns det nymalet färdigbtyggt kaffe

Någon som har lyckats?

[OT] Kaffetråden
IMG_20230225_143031.jpg

En avrådan. Jag är nyfiken när jag hittar sorter jag inte köpt förut i matbutiken, och min lokala har bara trista grejor. Så köpte den här när jag såg den, för nästan dubbelt pris mot vanligt hyffsat espresso.

Jag har druckit starbucks lättrostade espresso förut och den var mest intetsägande. Trodde i alla fall att det skulle vara godtagbar espresso, men det var bland det mest sönderbrända och äckliga jag nånsin druckit. Smak och doft som påminner om grillkol, brinnande bildäck, kanske lite trä och typ härsken matolja.

Tillbaka
Topp