[OT] kajaktråden, motionspaddlare

Fast det heter väl att den ser lite aqua ut? 🙂 Men håller med, riktigt snyggt. Fast det kan man väl säga om de flesta surfskis.

Har du en Fenn nu? De är poppis i Australien.
Ja sant men då detta primärt är ett cykelforum tänkte jag att aero är terminologin som flest är bekanta med 😀.

Japp det är en Fennix (dvs nya Fenn) Wahoo, köpte den förra året, inte så vanliga här uppe i Norden men bra skidor, skulle säga att den är någonstans emellan en NK Storm och en Nitro stabilitetsmässigt.

Var på grupptur igår. Mestadels i lä, men på en halv kilometer eller så var det lite knepig sjö. Vågriktning som brutits runt öar så att det var fyra vågsystem med kanske 150° spridning. Vågor som möts alltså... Nåja, ingen behövde bada.
1000021777.webp

Blev ghostad för första ggn i kajaksammanhang. Ny medlem på klubben ville paddla och ställa frågor, skrev till mig på fejjan. Sen tog hon bort meddelandet och sket i att komma, sa inget.
Bra inledning.
Paddlade själv. Fint väder. Min termometer påstår att det bara är 20 grader i Mälaren, kan väl inte stämma?
IMG_6774.webp

Var ute och snabbtestade Nelo Viper 44 och 42. Egentligen lite för blåsigt och vågigt för något riktigt test, men ändå.

Jag kommer inte riktigt överens med Viper-båtarna. Skrovformen gör dem stabila för sin bredd, men de blir också bångstyriga i högre fart. Den planare botten i mittskeppet ger dem höfter som passar på en skäddabåt. Nu vill den alltså gira om man råkar kanta den lite. Samtidigt är det väldigt trångt runt roderpinnen, vilket gör det svårt att snabbt parera.
Jag upplever också att de glider sämre än Citius Classic, men det har jag inga siffror på.
1000021787.webp

Var ute och snabbtestade Nelo Viper 44 och 42. Egentligen lite för blåsigt och vågigt för något riktigt test, men ändå.

Jag kommer inte riktigt överens med Viper-båtarna. Skrovformen gör dem stabila för sin bredd, men de blir också bångstyriga i högre fart. Den planare botten i mittskeppet ger dem höfter som passar på en skäddabåt. Nu vill den alltså gira om man råkar kanta den lite. Samtidigt är det väldigt trångt runt roderpinnen, vilket gör det svårt att snabbt parera.
Gissar att de har samma fotplatta som racingkajakerna och då är det trångt. Vissa föredrar pedalstyrning som Nelo erbjuder och då blir det enklare att styra mycket. Speciellt när det är lite kallare och man vill ha något på fötterna är det trångt att styra med pinne i modernare racingkajaker.

Bångstyrigheten kan bero på trimmet. Om den går på nosen kan de bli lite oroliga. Baktung blir de tyngre att styra. Kan vara värt att prova flytta bak sits och fotplatta 1-3 cm om det går.

Gissar att de har samma fotplatta som racingkajakerna och då är det trångt. Vissa föredrar pedalstyrning som Nelo erbjuder och då blir det enklare att styra mycket. Speciellt när det är lite kallare och man vill ha något på fötterna är det trångt att styra med pinne i modernare racingkajaker.

Bångstyrigheten kan bero på trimmet. Om den går på nosen kan de bli lite oroliga. Baktung blir de tyngre att styra. Kan vara värt att prova flytta bak sits och fotplatta 1-3 cm om det går.
Jag fick intrycket att de gick på nosen, men om jag flyttar bak ett hack har jag kanten i ryggen på ett obekvämt sätt.

Nelos räls för fotstöd tar väldigt mycket plats om man jämför med Citus lösning. Där finns det gott om plats för fötterna även i en 39.

Min gamla Struer Chaser är smal åt fötterna, men inte om man jämför med Nelo.

Pedalstyrning kunde väl vara bra av utrymmesskäl, men jag tycker att det är ett otrevligt alternativ. Det är nog bara så att jag föredrar Citius före Nelo. Det behöver inte betyda att de är bättre, bara att de passar mig bättre.

Testade en Citius 60 idag och blev besviken. Satt högt och fick skum viktfördelning och dessutom varefter ngn styrpinne jag inte blev vän med alls. Synd, alltid sett de fina Citiusbåtarna inne i stan och tänkt att de ser snabba ut…,,

Grym kväll annars för paddling.

Testade en Citius 60 idag och blev besviken. Satt högt och fick skum viktfördelning och dessutom varefter ngn styrpinne jag inte blev vän med alls. Synd, alltid sett de fina Citiusbåtarna inne i stan och tänkt att de ser snabba ut…,,

Grym kväll annars för paddling.
Om man inte har paddlat med pinnstyrning förut så tar det en stund att komma in i det. Själv har jag väldigt svårt för pedalstyrning... Båda mina havskajaker är skeddabåtar.

Den lite högre sittställningen tycker jag om. Sedan är det väl så att även en 60 först känns rätt rank i jämförelse med "alla" havskajaker, trots att den med 60 cm känns näst intill lite klumpig.

Tillbaka
Topp