[OT] kajaktråden, motionspaddlare

Kanske fel tråd men ska hjälpa en äldre släkting. Någon som testat kajak-lyft? Tänker för en äldre person där lyftet är lite tungt? Eller är rullar bakpå bilen bättre?

Visa bilaga 849836Visa bilaga 849837
Min kompis som inte är speciellt välväxt har en sådan till sin bil och hon hanterar sin kajak lätt. Var imponerande att se. Som vanligt med Thules grejer så kostar det, men det fungerar.

Kanske fel tråd men ska hjälpa en äldre släkting. Någon som testat kajak-lyft? Tänker för en äldre person där lyftet är lite tungt? Eller är rullar bakpå bilen bättre?

Visa bilaga 849836Visa bilaga 849837
Har inte testat. Själv har jag rullar på bakrutan. Det funkar, men man måste vara väldigt noga när man sätter dit dem; torka noga med fibertrasa och vara jättenoga med att maxa anliggningen för varje kopp innan man suger fast. Det är inte utan att jag är lite nervös för att den ska släppa varje gång jag använder den.

Jag har en trefotad variant och då uppstår ju drag utåt på en av kopparna då rutan är välvd. Kanske att den tvåfotade är bättre på det viset. Nåja, den har aldrig släppt då jag lastat, men jag får ofta göra om flera gånger innan den sitter ordentligt.

Igår blev det bara en halvtimme teknikträning i en 41:a. Skön kväll!
1000022244.webp

Sickhamn blev en blöt historia, delvis pga stora mängder regn och delvis stora mängder hav som sköljde över oss. Men var inte så hemskt som det låter, ganska varmt i luften och den värsta vinden och vågorna var bara på några få ställen. Baggensfjärden var nog värst och sedan några passager mellan Stavsnäs och Sandhamn där vind och vågor fick fritt spelrum ifrån sydost. Tog över 30 min längre för oss i år så helt klar spelade förhållandena roll. Skönt att sen få komma fram till Sandhamn och ta en varm dusch och därefter en pyttipanna på Värdshuset. Insåg under lunchen att vi skulle missa skärgårdsbåten hem så blev att paddla till Stavsnäs, ca 13km, så dagen slutade med 62km paddling. Sammantaget en väldigt rolig tävling och väldigt trevligt där alla peppar och hjälps åt.

Paddlade en runda på söndagen och lyckades pricka sjösättningen med ett regnväder och relativt starka vindar. Sökte mig upp till norra Lidingö för att få lä och körde sedan österut. Ur regnmolnen vid Bogesundsfyren kom ett segelfartyg med alla segel hissade och fortsatte ner i Askrikefjärden. Imponerande syn. Jag fortsatte runt Duvholmen och på vägen hem mötte jag segelfatyget igen då med halade segel och på väg in mot city. Knäppte en bild och identifierade henne som briggen "Tre kronor af Stockholm".

IMG_3271_crop.webp

Fick uppehåll och svaga vindar på vägen hem. Känns att sommaren är över.

Tillbaka
Topp