[OT] kajaktråden, motionspaddlare

Bjuder på några bilder från sista SD-passet med V8:an!
Fick oxå idag från Christian (Bootshaus) ett Select Maraton raceroder som jag tänker sätta på surfskin när jag nätrejsar.
Axeln är dock bara 6mm å Epicen har 10mm...så en kompis har svarvat till ett aluminium rör med 6mm inner och 10mm ytterdiameter!
Tänker alltså limma på röret på roderaxeln...har 3 st "lim" hemma.....
Röd lagerloctite
Super Epoxy
Epoxy Metall
Vilket ska jag använda? Tror alla kanske skulle funka...men vilket är bäst? :)

Bilagor

• Bild 3342.jpg
    Bild 3342.jpg
    123.3 KB · Besök: 145
  • Bild 3339.jpg
    Bild 3339.jpg
    85.4 KB · Besök: 146
  • Bild 3347.jpg
    Bild 3347.jpg
    113.1 KB · Besök: 149
grondahl skrev:
-------------------------------------------------------
> @Stuvarn
>
> Är det stor skillnad mellan gamla och nya V8:an?

Prestanda mässigt ingen större skillnad! Dock är den nya lite mer slimmad å snyggare i linjerna!
En stor fördel är dock den nya stängbara självlänsen...som jag har helt stängd när jag nätrejsar!
Sen har den nya ett urtag längst ner på fotstödet som jag kan dra min drickaslang igenom!
Även handtaget fram är tillbaka flyttat lite...för att inte skätta så mkt när fören skar ner i vågorna!
Även handtagen vid sidorna är helt underbara då man ska bära V8:an!

Bilagor

• EpicV8-003.jpg
    EpicV8-003.jpg
    30.1 KB · Besök: 157
Senast ändrad:
Är det någon här som paddlar en Wave 5.5 eller 6.1? Jag funderar på att komplettera "pråmen" med nånting lite raskare, utan att för den skull bli helt ruinerad. Andra förslag i den prisklassen?

Vad är det för prisklass? Utan att veta något om surfskis så vet jag var det finns en Honcho Rookie för 12500 kr. Det är en nybörjarsurfski.

Ok. Har bara paddlat den äldre modellen ett par gånger men stängbar läns känns ju rätt vettigt, som lite mer ovan surfski-paddlare så känns det lite konstigt när det rinner in vatten under drickapauserna. Även handtagen känns som en klockren uppdatering, den gamla är lite bökig att bära.

Är lite ringrostig på bra ställen att lägga i kajakerna för en 2-3 d paddling i Sthlms skärgård.

Gärna norr om stan och uppåt Roslagen.

Med parkering som funkar (betalar gärna för den).

Vad rekommenderas ?

Tack/dans

Räfsnäs (Norrtälje)ut mot vattungarna/håkanskär alternativt söderarm

Sollenkroka (värmdö) --> då paddlar du kanske ut mot möja och kanske når du nassa också beroende på väder och hur snabbt du paddlar.

JLarsson skrev:
> Just runt 12500.

Vi kan åka ner och provpaddla i Nynäs nån kväll om du vill. De har en Carbonology Zest också men den är lite dyrare. Båda är beg.

toker skrev:
> Räfsnäs (Norrtälje)ut mot vattungarna/håkanskär

+1 Sjukt fint.

Jag tyckte nog det var bättre mot Håkansskär än mot Söderarm, vid den senare är det så mkt naturområden som militären förstört.

Fördelen med militärområden är att det inte brukar vara nerlusat med hus och "privat" mark. Fast är det förstört för mycket så är det inte kul ändå.

Här kommer den utlovade nybörjar RR:en från min premiärtur med budgetkajaken. Inte mycket att hänga i julgranen men hursomhelst ett utlovat tack till alla er som på ett eller annat vis bidragit med kunskap och tålamod till diverse funderingar.

Platsen är Munsö, närmare bestämt Söderbyviken nära Adelsöfärjan. Vattnet är klart badbart, vinden och sjögången är nästan obefintlig.

Här är kajak, paddel, vagn, kapell och lite annat som ingick i köpet. HH-västen har jag köpt efteråt då den som följde med verkade tveksam rent säkerhetsmässigt.

Kajak1.JPG

Kajak2.JPG

Första testen var enbart att se om jag kunde hantera kajaken, det var väldigt enkelt att komma iväg, paddla och komma tillbaka samt komma ur, även sonen och dottern provade. Sonen är figuren som inte är gubbe och dottern betackade sig för att vara med på bild alls. Bägge tyckte det var enkelt och stabilt trots att de aldrig provat förut.

Kajak3.JPG

Kajak4.JPG

Kajak5.JPG

Kajak6.JPG

Nästa test var att se ungefär hur fort man kan paddla på en kortare sträcka med den här kajaken och som nybörjare. Har man ingen vattentät GPS får man göra en McGyver med en 305 i en glasburk, i en kylväska, i en påse, bakom sitsen. Funkade faktiskt att ta emot signalen ändå.

GPS8.JPG

Testrunda 1,3 km i sidvind från två håll samt motvind.

Kajak7.JPG

Det blev ett snitt på 6 km/h och ett max på 9 km/h. Kändes inte så jobbigt med paddlandet även om man säkert märker av jobbet när man kör en riktig sträcka. Däremot kändes det ganska omgående i skinkmusklerna att man gjorde något ovant. Men här är det nog bara träning, ekonomi och effektivitet som gäller. Trodde motvind skulle vara mer påtagligt som motstånd, men det blåste kanske för lite.

Sista testen var det utlovade rollförsöket. Har kollat på youtube, där såg det lätt ut. Jag gjorde två försök. Det första resulterade i att jag kom runt tills jag såg dagsljus genom vattenytan, sen drack jag upp halva Mälaren genom näsan, tappade kapellet och fyllde kajaken med vatten. Tömde ur det och provade igen. Nu lyckades jag i alla fall göra ett paddeldrag så att huvudet kom upp ur vattnet men sen var det fail igen. Men det går nog att lära sig och det känns som det inte är omöjligt ens med den här pråmen. Nästa gång skall jag prova med någon som hjälper till lite, då kanske man slipper tömma kajaken varje gång.

Kajak9.JPG

Kajak10.JPG

Kajak11.JPG

Kajak12.JPG

Kajak13.JPG

Härliga bilder! Snart får du börja nätrejsa oxå :)
Ska du rolla så blir det mkt skönare om du använder en näsklämma...tycker själv det är riktigt otrevlig utan :)

Stuvarn skrev:
> Härliga bilder! Snart får du börja nätrejsa
> oxå :)
> Ska du rolla så blir det mkt skönare om du
> använder en näsklämma...tycker själv det är
> riktigt otrevlig utan :)

Hej! Tack för uppmuntran och tips. Jag har en plan att pendla fram och tillbaka en gång till jobbet med kajak från Ekerö, Rastaholme till Södertälje dvs 2 x 12km är det skäligt att tro att jag kan träna upp mig till att driva fram min kajak den sträckan i 8 km/h, eller skall jag sikta på att det tar två timmar enkel resa? Är det viktigare att träna sig själv än att skaffa tex en bättre paddel än den jag har?

Hasse#7 skrev:

> Hej! Tack för uppmuntran och tips. Jag har en
> plan att pendla fram och tillbaka en gång till
> jobbet med kajak från Ekerö, Rastaholme till
> Södertälje dvs 2 x 12km är det skäligt att tro
> att jag kan träna upp mig till att driva fram min
> kajak den sträckan i 8 km/h, eller skall jag
> sikta på att det tar två timmar enkel resa? Är
> det viktigare att träna sig själv än att skaffa
> tex en bättre paddel än den jag har?

Låter som en mkt bra plan tycker jag! Tror 8km/h är ett realiskt och vettigt mål! För ren framdrivning är ju en vingpaddel det optimala! Dock bör den ha rätt små blad för att inte ge belastnings skador!

Stuvarn skrev:

>
> Låter som en mkt bra plan tycker jag! Tror 8km/h
> är ett realiskt och vettigt mål! För ren
> framdrivning är ju en vingpaddel det optimala!
> Dock bör den ha rätt små blad för att inte ge
> belastnings skador!

Ok! Övning i mängder och spaning efter en vingpaddel med rätt längd och rätt små blad. Öva först känns mest logiskt. Jag är inte särskilt högfrekvent i mina rörelser så kanske skall bladen inte vara alltför små?

Kaxigt att göra ett rollförsök sådär rakt av. Be nån filma så ska jag komma med lite tips.

Sen är det kanon att öva med flottör, först på handen och sedan på paddeln, kolla youtube för lite exempel.

jomper skrev:
> Kaxigt att göra ett rollförsök sådär rakt av.
> Be nån filma så ska jag komma med lite tips.
>
> Sen är det kanon att öva med flottör, först
> på handen och sedan på paddeln, kolla youtube
> för lite exempel.

Tack! Jag har respekt för vatten men är inte rädd. Skulle nog kunna hänga upp och ned nån halvminut om jag hade näsklämma. Så här i efterhand undrar jag om inte kapellet var ett problem också. Det satt inte så hårt. Det åkte inte av för att jag ryckte i handtaget utan av sig själv. Det hade nog inte spelat någon roll för slutresultatet. Men hur hårt skall det sitta? Det ser ju ut som man använder en hel del rörelse och kraft i själva "knixen". Tack för erbjudande om filmtipsning, jag tror jag provar mig fram och återkommer om det behövs. På de flesta filmer har de en hjälpare som verkar hålla reda på orienteringen och duttar till lite när försöken är nära men inte tillräckliga.

Åh, en kajaktråd. Jag som precis tänkt att shoppa på mig en kajak (snarare två för att få sällskap). Vet inte ens var jag börjar leta - förutom i tråden. Återkommer med frågor när jag läst allt.

cyklariskogen skrev:
> Åh, en kajaktråd. Jag som precis tänkt att
> shoppa på mig en kajak (snarare två för att få
> sällskap). Vet inte ens var jag börjar leta -
> förutom i tråden. Återkommer med frågor när
> jag läst allt.

Hoppas du får nytta av det som skrivits i min "resa". Jag anser att jag fått makalöst mycket trevlig och kompetent respons på mina frågor och funderingar. Sen kanske en och annan tycker jag gick in på en för sunkig nivå. Men jag är nöjd med det jag köpt och ser att även om jag köper bättre sen så har jag då möjlighet att ta med någon mer. Mycket nöje med läsningen och kajakframtiden!

> Tack! Jag har respekt för vatten men är inte
> rädd. Skulle nog kunna hänga upp och ned nån
> halvminut om jag hade näsklämma. Så här i

Näsklämma tycker jag inte behövs i saltvatten, det är värre i bassäng. Då känns det som att man haft bihåleinflammation i en vecka efteråt om man inte haft något som skyddar mot vatten i näsan.

Jag tycker cyklop är rätt trevligt i början, då ser man bra och kan ta det lugnt.

Att hänga där en 10 sekunder och känna hur det känns är också klokt, då blir man mer avslappnad.

> Det hade nog inte spelat någon roll
> för slutresultatet. Men hur hårt skall det
> sitta? Det ser ju ut som man använder en hel del
> rörelse och kraft i själva "knixen". Tack för

Det är givetvis meningen att det ska sitta kvar, mina neoprenkapell sitter rejält. Men det är förstås inga problem att dra loss heller.

Men det går utmärkt att rolla utan kapell också faktiskt, nackdelen är ju att kajaken är full med vatten när man kommer upp och då kan kännas rätt instabil. Men jag tycker det är lättare att rolla med vatten i kajaken, har kört övningspass utan kapell nån gång när jag glömt..

> erbjudande om filmtipsning, jag tror jag provar
> mig fram och återkommer om det behövs. På de
> flesta filmer har de en hjälpare som verkar
> hålla reda på orienteringen och duttar till lite
> när försöken är nära men inte tillräckliga.

Jag lärde mig i tre steg:

Flottör på handen - då kan man nöta in själva bålrörelsen och höftknycken (som inte är så himla knyckig) i muskelminnet. Man kan gå upp och ner långsamt och känna hur det känns. Väldigt bra. Man kan minska mängden luft i flottören successivt.

Flottör på paddeln - då gör man en roll på riktigt men det är lättare med lite bättre lyftkraft. Nöt in och gör rollen långsamt. Minska successivt på mängden luft i flottören.

Bara paddel - första gångerna kan det kännas bra att ha någon som står i vattnet bredvid och hjälper till att hålla bladet i ytan. Kanske mest psykologiskt. Samma person kan hjälpa dig upp när du misslyckas också :)

Vanliga misstag:

Man håller upp huvudet för mycket - avslappnad nacke, ner med huvudet mot kapellens akterdäck!

Låt kroppen vila en sekund på akterdäck innan du sätter dig upp, annars trillar du tillbaka igen eller fortsätter runt.

Svep långsamt med paddeln, du ska inte trycka upp dig med den, det är kroppen/höften som ska vrida upp kajaken.

Låt det ta några sekunder under vattnet innan du börjar så att du hamnar rätt och hinner positionera armar/paddel rätt.

I början kan det underlätta att köra med "extended paddle", dvs att hålla i ena änden av paddeln istället för i mitten. Då får man bättre hävarm och det går automatiskt långsammare. Om jag trixar till det för mycket och misslyckas så kan jag ta till det här, då går det otroligt mycket enklare.

Fotnot: Jag kan bara rolla åt ena hållet. Precis när jag lärt mig lyckades jag med en på min sämre sida också men det går inte längre. Däremot sitter den bra åt andra hållet.

Och man behöver INTE kunna rolla för att våga paddla.

Senast ändrad:
jomper skrev:
En mindre handbok om rollning. Tack!

Jag upplevde dessutom detsamma som när man håller i en i*neba*dyklu*ba. En sida är naturlig och den andra känns fel. Börja med paddeln till höger kändes ok men inte till vänster. Är dock fundersam på om det inte är så att avslutningen blir bättre om man börjar "fel". Det går säkert lika bra åt båda hållen när man kan det, men nu upplevde jag stor skillnad i känsla.

Edit: Ser ut som vi tänkte samma tanke under varsitt inlägg.

Senast ändrad:
Hade jag fått göra om hade jag nog försökt nöta båda sidorna redan från start. Rekommendationerna går lite isär, en del tycker att man ska koncentrera sig på ena sidan och ta den andra sen (lättare att öva när man alltid kan gå upp på andra sidan om det behövs) medans andra tycker att man ska köra båda paralellt.

Hallå Hasse! Roligt att se att "pråmen" kommer till användning och att du är hyfsat nöjd. Jag hade glömt bort att jag hade sålt den :) Fick för mig att den hängde och dammade i mitt garage...

Pelle

Pelle S skrev:
> Hallå Hasse! Roligt att se att "pråmen" kommer
> till användning och att du är hyfsat nöjd. Jag
> hade glömt bort att jag hade sålt den :) Fick
> för mig att den hängde och dammade i mitt
> garage...
>
> Pelle

Haha! Hej! Jag är inte hyfsat nöjd, jag är jättenöjd! Det är mycket nöje för en blygsam investering. Det är snarare så att jag hann säga här att jag skulle köpa en surfski innan jag svängde om och köpte din. I den jämförelsen är det en pråm jag har, men surfskin kostar ju 10 gånger mer och jag hade antagligen bara fått visa foton där jag ligger bredvid i vattnet. Återigen tack för att jag fick köpa den.
Ha det bäst!

Edit: Bokstavsbrist kompletterad.

Senast ändrad:
jomper skrev:
> Och man behöver INTE kunna rolla för att våga
> paddla.

Där höll jag bli lite orolig att jag har gjort fel nämligen ;)

@cyklariskogen Det finns massa trådar om ämnet på Utsidan.se Som kan kortfattas enklast med att testa innan du köper ;)

Idag blev det nya övningar. Paddlade fem kilometer motvind och fem kilometer medvind. Ansträngde mig för att hitta vågor, båtvågor osv Hela turen tog ca 1,5 tim och gjorde inte ont nånstans. Upplevde inte att jag var nära att kantra eller så, blev inte särskilt trött heller men det var skönt att använda armar istället för ben efter gårdagens löplopp. Använde kapellet eftersom jag inte upplever att det ger några nackdelar. Avslutade det hela med ett rollförsök som gick helt åt skogen igen. Men det är underbar temperatur i vattnet just nu. Kommer den rätta morgonen tänker jag försöka paddla till jobbet nån dag snart. Inga bilder tyvärr, körde med minimal logistik.

Om du googlar på det lite omoderna namnet eskimåsväng så kommer du hitta en övningsbank från slalom/fors-sektionen med övningar med illustrationer och en viss progression. Visserligen inte lika yoga-graciösa som de som förekommer i havskajakskretsar men antagligen fullt fungerande (forspaddlare rollar väldigt ofta av ren nödvändighet).

Slöpaddlade runt Fågelön med en kompis idag, riktigt tryckande varmt på Mälaren.

Senast ändrad:
grondahl skrev:
> Om du googlar på det lite omoderna namnet
> eskimåsväng så kommer du hitta en övningsbank
> från slalom/fors-sektionen med övningar med
> illustrationer och en viss progression.
> Visserligen inte lika yoga-graciösa som de som
> förekommer i havskajakskretsar men antagligen
> fullt fungerande (forspaddlare rollar väldigt
> ofta av ren nödvändighet).

Tack! Tyvärr är det nog jag som får nöta ett tag. Information verkar finnas i överflöd, inte minst har jag fått bra hjälp här i tråden. Men jag är ju interfacet mellan teori och praktik, överföringshastigheten är begränsad kan man nog säga.

Hasse#7 skrev:
> grondahl skrev:
> --------------------------------------------------
>
>
> Tack! Tyvärr är det nog jag som får nöta ett
> tag. Information verkar finnas i överflöd, inte
> minst har jag fått bra hjälp här i tråden. Men
> jag är ju interfacet mellan teori och praktik,
> överföringshastigheten är begränsad kan man
> nog säga.

Jag plaskar också runt i Mälaren med jämna mellanrum, om du tar dig närmare stan så skulle jag kunna ge dig lite praktisk hjälp.

grondahl skrev:
> Hasse#7 skrev:
> -----
> > grondahl skrev:
> >
>
> >
> >
> > Tack! Tyvärr är det nog jag som får nöta
> ett
> > tag. Information verkar finnas i överflöd,
> inte
> > minst har jag fått bra hjälp här i tråden.
> Men
> > jag är ju interfacet mellan teori och praktik,
> > överföringshastigheten är begränsad kan man
> > nog säga.
>
> Jag plaskar också runt i Mälaren med jämna
> mellanrum, om du tar dig närmare stan så skulle
> jag kunna ge dig lite praktisk hjälp.

Jättesnällt! Som fler sagt behöver man ju inte kunna rolla men det känns som en spännande utmaning. Jag bor ju på Munsö. Men tänkbara alternativ plus lite extra paddling är tex. Brostugan, Albybadet, vad är bra för dig? Jag bidrar med cyklop om du bidrar med tålamod :-)

Beställde precis den här lilla "sötnosen" som är en Epic V10 Sport Performance...kommer med containerfartyg till Göteborg den 15/7...kommer att bli en kulig sommar :)

Bilagor

• nV10Scustom.jpg
    nV10Scustom.jpg
    16 KB · Besök: 149
Palm skickade tillbaka dräkten Svima med något följande "Fully water-submerged tested. Cannot find leak." eller dylikt.

Så när jag kom förbi Svima när de fått hem den igen så hoppade jag i vattnet och ser att det kommer ett kontinuerligt flöde av bubblor någonstans under midjan.

Ligger i ett tag och går sedan upp. Tar av mig dräkten och finner såklart att jag har blivit blöt på byxorna.

Så antingen tycker Palm att en torrdräkt inte ska vara just det. Torr eller så har de en dålig möjlighet att testa dräkterna.

Summa summarum, jag fortsätter använda den här tillsdess att Palm kan skicka en ny (typ i augusti).

Fattar fan inte riktigt hur Palm producerar sina dräkter, beställde en i februari, fick den i maj. Nu i juli så säger de att de inte kan skicka en direkt?! Gör de 2 dräkter var 6:e månad eller?

H. skrev:
> toker skrev:
> -----
> > Räfsnäs (Norrtälje)ut mot
> vattungarna/håkanskär
>
> +1 Sjukt fint.
>
> Jag tyckte nog det var bättre mot Håkansskär
> än mot Söderarm, vid den senare är det så mkt
> naturområden som militären förstört.

Japp, det blev en helg med bl a Vattungarna (bilden med två av barnen) och Håkansskär, finare kan det nog inte bli.

750.JPG

Premiär i denna tråd. Igår var jag och hustrun ute och paddlade. Det var henns första gång så jag var försiktig vid henne. Paddlingen gick fint och kamraträddningen gick riktigt bra.

Funderar allvarligt på att köpa kajaker. Vart ska man vända sig för att hitta bra nybörjarkajaker?

jomper skrev:
> Beror ju på var i landet du bor.

Jag vill minnas att det är i trakterna av Jönköping som MTBikers brevlåda bor.

@grondahl, Jag är givetvis nöjd med den plats du anvisar och kan ersätta med vad som anses rimligt. Men innan skall jag göra en övning på en badplats med bra botten och använda en frigolitbit eller nåt istället för paddel. Jag vill kunna orientera mig så att jag faktiskt vet vad jag gör och varför. Tar nog sonen eller frun till hjälp för att eventuellt vrida upp kajaken om det börjar vara nära. Efter det är jag nog redo för roll-akuten i en eller annan form.

Oj vad det skrivs och visas fina bilder här :)

då jag just filmade lite olika rollar mot solnedgången startade jag äntligen en youtube kanal för att börja lagra lite olika filmer. Har inte gjort allt för många än men det är kul att håller på med :)

Ser att det tränas rollar även här. bor ju själv vid Södertälje, kanske kan träffas på lite plask någon gång.
Imorgon kväll är vi ngr stycken som träffas vid Yngern/Nykvarn för att rolla och grillar osv.
De som vill kan ju gärna kommer till och plaska med oss.

fuchs skrev:
> Oj vad det skrivs och visas fina bilder här :)
>
> då jag just filmade lite olika rollar mot
> solnedgången startade jag äntligen en youtube
> kanal för att börja lagra lite olika filmer. Har
> inte gjort allt för många än men det är kul
> att håller på med :)
>
>
> kxvhfw
>
> Ser att det tränas rollar även här. bor ju
> själv vid Södertälje, kanske kan träffas på
> lite plask någon gång.
> Imorgon kväll är vi ngr stycken som träffas vid
> Yngern/Nykvarn för att rolla och grillar osv.
> De som vill kan ju gärna kommer till och plaska
> med oss.

Intressant förslag. Jag kan tänka mig att komma förbi vad det lider. Dock inte närmsta veckorna. Jag skickar ett PM eller nåt när jag ser att det finns tid. Jag jobbar i Södertälje. Har en trevlig kompis som bor i Södertälje som kanske är intresserad också. Han är inte nybörjare på kajak.

Igår blev det min tur att dela med mig av lite cykel och kajak. Tog med mig två släktingar på en tvåmils racertur till och runt Adelsö. Fyllde på med varsin kajaktur. Det var en jätterolig och hälsosam dag ute för alla tre. Det blåste mer än förut på sjön men var hanterbart. Lite knepigt i medvind, det gick fort men det var svårt att hinna dra effektivt med paddeln.

Idag har jag slöjdat lite. Forumet känns lite jobbigt i vissa trådar så jag har hållit mig lite passiv och förberett min kommande paddeltur till och från jobbet.

Började med att tråckla ihop ett kajakställ till takräcket.

Hllare1.JPG

Hllare2.JPG

Hllare3.JPG

Hllare4.JPG

Ser kanske lite oseriöst ut att ha den direkt på trät men den är helt otroligt repig överallt så det gör liksom ingen skillnad. Det känns som den ligger väldigt stabilt och trädelarna sitter fast med originalskruvar som har fyrkantsplatta inne i profilen. Bitarna som ligger ovanpå är förborrade och fastskruvade i delen under.

Sist var det dags att bygga en nödvagn att ha med sig för att slippa bära till och från garaget på jobbet. Den är både ful och lite onödigt tung. Men den går precis in bakom sitsen som den ser ut nu. Tar med ett spännband för att kunna surra kajaken på vagnen. Sen har jag hittat en vattentät plastburk som jag tänker ha mobil, gps och nycklar i, dessutom hittade jag nån slags 25 liters fiskesäck på Hisport som jag tänkte ta lite extrakläder i. Eventuellt tillfälle för turen är på tisdag denna vecka, tar med kamera om jag tror att den inte blir förstörd (Ej vattentät).

Ndvagn.JPG

Om någon har synpunkter mottages dessa givetvis tacksamt.

Edit: Vid närmare eftertanke blir det nog på onsdag denna vecka. Svårt att paddla till fotbollen på tisdag kväll. :-)

Senast ändrad:
Ta det försiktigt som tusan med de där spännbanden, det är lätt att dra åt så hårt att kajaken blir deformerad med dem. Vanliga spännband utan "spännhandtag" är att föredra skulle jag vilja påstå.

Hållarna ser däremot kalas ut :) Bra med plastkajak.

jomper skrev:
> Ta det försiktigt som tusan med de där
> spännbanden, det är lätt att dra åt så hårt
> att kajaken blir deformerad med dem. Vanliga
> spännband utan "spännhandtag" är att föredra
> skulle jag vilja påstå.
>
> Hållarna ser däremot kalas ut :) Bra med
> plastkajak.

Tack för tipset! Har många års erfarenhet av att spänna med dylika spännare och allehanda laster. Jag känner mig bekväm med min känsla för vad som är lagom, men lovar att berätta om jag missbedömt det hela. Som de sitter nu finns det fortfarande aningen marginal om man ruckar på kajaken. Tittar du på främre stöden så vilar även fästena för yttre lastremmen uppe på stödet samtidigt som sittbrunnen varken kan röra sig framåt eller bakåt. Jag tror inte det kommer flytta sig när jag kör. Men när jag tog hem den låg den uppe på cykelhållarna med kuddar emellan, då var det svårare att få den att ligga still utan att överspänna men det var ju bråttom att hämta hos säljaren.

Tillbaka
Topp