Här kommer den utlovade nybörjar RR:en från min premiärtur med budgetkajaken. Inte mycket att hänga i julgranen men hursomhelst ett utlovat tack till alla er som på ett eller annat vis bidragit med kunskap och tålamod till diverse funderingar.
Platsen är Munsö, närmare bestämt Söderbyviken nära Adelsöfärjan. Vattnet är klart badbart, vinden och sjögången är nästan obefintlig.
Här är kajak, paddel, vagn, kapell och lite annat som ingick i köpet. HH-västen har jag köpt efteråt då den som följde med verkade tveksam rent säkerhetsmässigt.
Första testen var enbart att se om jag kunde hantera kajaken, det var väldigt enkelt att komma iväg, paddla och komma tillbaka samt komma ur, även sonen och dottern provade. Sonen är figuren som inte är gubbe och dottern betackade sig för att vara med på bild alls. Bägge tyckte det var enkelt och stabilt trots att de aldrig provat förut.
Nästa test var att se ungefär hur fort man kan paddla på en kortare sträcka med den här kajaken och som nybörjare. Har man ingen vattentät GPS får man göra en McGyver med en 305 i en glasburk, i en kylväska, i en påse, bakom sitsen. Funkade faktiskt att ta emot signalen ändå.
Testrunda 1,3 km i sidvind från två håll samt motvind.
Det blev ett snitt på 6 km/h och ett max på 9 km/h. Kändes inte så jobbigt med paddlandet även om man säkert märker av jobbet när man kör en riktig sträcka. Däremot kändes det ganska omgående i skinkmusklerna att man gjorde något ovant. Men här är det nog bara träning, ekonomi och effektivitet som gäller. Trodde motvind skulle vara mer påtagligt som motstånd, men det blåste kanske för lite.
Sista testen var det utlovade rollförsöket. Har kollat på youtube, där såg det lätt ut. Jag gjorde två försök. Det första resulterade i att jag kom runt tills jag såg dagsljus genom vattenytan, sen drack jag upp halva Mälaren genom näsan, tappade kapellet och fyllde kajaken med vatten. Tömde ur det och provade igen. Nu lyckades jag i alla fall göra ett paddeldrag så att huvudet kom upp ur vattnet men sen var det fail igen. Men det går nog att lära sig och det känns som det inte är omöjligt ens med den här pråmen. Nästa gång skall jag prova med någon som hjälper till lite, då kanske man slipper tömma kajaken varje gång.