[OT] kajaktråden, motionspaddlare

Idag fick jag lära mig varför det är bra att ha med en lina då man är ute och paddlar. Jag och en kompis var ute på en tvådagars tur då han igår kväll började få ont i högeraxeln. I morse kunde han knappt lyfta armen. Så det återstod bara att bogsera hem honom idag med en improviserad bogserlina. Det är då man är glad över att packa ned lite extra saker!

Jag har också fått upp ögonen för det här med kajak. Vad är fultyskens motsvarighet i kajakvärlden om det finns någon? Ful-Est? Såg att gick att köpa Seabird billig därifrån.

Foss skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har också fått upp ögonen för det här med
> kajak. Vad är fultyskens motsvarighet i
> kajakvärlden om det finns någon? Ful-Est? Såg
> att gick att köpa Seabird billig därifrån.

Köp hellre en bra pris-satt, hel och fin begkajak än en sprillans fultysk, som i kajak branschen mestadels innebär fulkines (est eller inte). Det tror jag du får ut mest av i längden, med minst värdetapp, för efter ett tags paddling så nischar man in sig och hittar än mer anpassad kajaktyp och du gör garanterat ett byte.

Ja, många av de billigare noname-kajakerna är rätt dåliga. Sikta på en Tahe eller Seabird istället, dom har många modeller som är helt ok och har antagligen bättre andrahandsvärde också.

Har varit ute och letat lite vågor ikväll men det slutade nästan med stiltje. Blev lite lek längs med klippväggar där dyningen hissar lite istället men det var kul det med. I år har jag varit idog med rollandet, minst en gång varje tur. Undrar hur långt in på torrdräktssäsongen jag kommer hålla i..

Jag hyrde en Prijon Touryak som jag blev väldigt förtjust i. Dess stabilitet och lösningen på luckorna tilltalade mig. Skön "sadel" var det också. Den kostar dock en hel del. Man kanske ska kolla beg-marknaden faktiskt.... Det är
Väl som med allt annat att det ska bytas efter ety tag

Haha, för ett antal år sen köpte jag en så kallad ful-point65 direkt från varvet i estland. Tahe hette dom. Nu är Tahe helt plötsligt "finkajaker".

Finkajaker är väl att ta i, de är fortfarande billiga och deras premium varumärke Zegul är fortfarande betydligt billigare än ex Tiderace, Arrow, Rockpool, P&H etc. Däremot så verkar Tahe ha rätt bra kvalité (mycket bättre än ex Seabird).

grondahl skrev:
> Finkajaker är väl att ta i, de är fortfarande
> billiga och deras premium varumärke Zegul är
> fortfarande betydligt billigare än ex Tiderace,
> Arrow, Rockpool, P&H etc. Däremot så verkar Tahe
> ha rätt bra kvalité (mycket bättre än ex
> Seabird).

Men är seabird verkligen så dåliga? VKV säljer ju dom och VKV är då för mig förknippat med gamla anor och kvalitet.

Har för mig att VKV också manuellt kontrollerar alla Seabird som de säljer och kompletteringsutrustar dem (Expeditionslådorna är ju baserade på VKV-modeller). Men visst, plastlådorna från Seabird verkar det vara mindre problem med, jag tänkte mest på kompositlådorna som verkar ha väldigt ojämn kvalité (å andra sidan så är det väl ett visst mått av bias i observationerna då bara de missnöjda sprider sin åsikt).

Senast ändrad:
Paddling till jobbet del 1 avklarad. Återkommer när jag gjort klart del två som är paddling hem igen. Det kommer bli minst fyra timmar ansträngande paddling totalt. Kanske inte så mycket för den som är van, men för mig är det en utmaning känner jag. Jobbigast var dock att minivagnen inte fungerade. Fick bära kajak med alla prylar några hundra meter. Måste åtgärda det på något vis innan hemfärd.

På den tiden det gick att fulköpa tahe från estland så var det ju en "katalogram" man köpte, numera ritar och designar (med hjälp av extern hjälp som Johan Wirsen och Hans FriedelHans ) egna kajaker.

Seabird har väl haft en del problem med kvaliten men även de är ritade av erkända konstruktörer, t.ex. Björn Thomasson. Och de som VKV levererar är ju som sagt godkända och leveransjusterade.

Även Tiderace har haft en del kvalitetsproblem även jag antar att det som levereras numera är bra. Min XCite och Malins Xplore-S kom från första batchen från Cobra-fabriken i Thailand och båda hade en del problem med lucksarger som inte satt fast ordentligt bland annat. Antagligen hade de glömt primer innan de limmades fast. Lite surt när man lägger en rejäl slant på en fin kajak, men det ÅF löste det givetvis.

Är inte alls lika övertygad om att man måste ha glasfiber längre dock, speciellt inte om man gillar att dumpaddla mellan stenar och nära land när det gungar lite så som jag gör. Hade nog siktat in mig på en Tiderace Vortex om jag köpt nytt idag, den har himla hög finish även jämfört med min P&H Delphin.

Ett givet inlägg då jag råkar äga en Tahe Solo 505 lång som är klockren för mig 176/75 då majoriteten köper för stora kajaker, snabb o snygg (kajaken alltså) dock inte den mest lekfulla baljan.

Köpte mig då lycklig igen i höstas då jag ville ha en andrakajak att busa och rolla med,
Seabird Black Pearl heter hon, min helsvarta skönhet i minsta modellen som är en fröjd i vattnet lättrollad och lekfull och förvånadsvärd snabb, men inget att lasta i så se den som en dagsturkajak med plats för fika

Senast ändrad:
Jag är intresserad av flera av Seabirds modeller eftersom Thomasson ritar fina kajaker men kvalitetsryktet avskräcker. Han har ju ritat ett par nya till Axis Kayaks som också verkar intressanta.

De Tahe jag har paddlat har jag gillat (Reval, Reval mini lc och Greenland T), speciellt minin och Greenland T.

Tahes Revalkajaler är helt förvirrande, de är väldigt olika trots snarlika namn. Midi LC är en plastkajak med trevliga egenskaper iaf.

Kvalite kan ju vara olika saker. Antingen att saker går sönder eller inte fungerar, eller att finish och kvalitetskänsla är sämre. Det sistnämnda för man nog räkna med i det prissegmentet.

Som jag nämnt tidigare så hade jag bestämt mig för att pendla med kajak från Rastaholm till jobbet i Södertälje och tillbaka. Jag fuskade lite och åkte bil hemifrån till Rastaholm, hade jag inte gjort det hade det blivit dubbelt så lång tid och massor med öppet vatten, ingetdera är något jag är redo för.

Rastaholms Marina på Ekerö

bild1.JPG

Därborta på andra sidan börjar kanalen och sen är det lika långt kvar. Men det ser ju lugnt ut i alla fall.

bild2.JPG

När jag kommit ut från marinan väntade en rejäl överraskning. Det var nordvästvind som väntat men vinden tog sats ända från Strängnäs och ned till min barkbåt. Det var rejäla vågor med lite tendens till att skumma och vilja vända runt på topparna. Jag hade svårt att hantera dem med min ringa erfarenhet och ovilja att gå omkull, fick "kryssa" mot och med dem, för att få in dem från sidan kändes ostabilt. Finns inga bilder här för jag var upptagen med annat.

I kanalen blev det medvind och det lugnade sig gradvis tills det var perfekt. Några bilder innan jag lyfte upp den på land.

bild3.JPG

bild4.JPG

Lite sned bild men den är tagen från kajaken när jag vridit mig bakåt, får öva på denna akrobatik.

bild5.JPG

Enligt Garmin slutade resan på ca 2 timmar och 13,4 km, med en medelhastighet på 6 km/h och max på 8 km/h.

Att ta kajaken på land till förvaringsplatsen blev jobbigare än jag tänkt mig. Min lilla hemgjorda vagn fungerade inte som tänkt utan välte och hade sig. Jag fick bära kajak inklusive utrustning några hundra meter. Det blev lite bökigt eftersom den hamnar på bredden när man lyfter. Fick stanna några gånger och vända mig för att inte sopa omkull cyklister och ANNAT.

Fixade vagnen på lunchen så ned till vattnet på hemvägen gick det utmärkt. Vägen hem var bra ur vågsynpunkt förutom när de kom hänsynslösa motorbåtar och drog svall intill. Enda abret hemåt var att det blåste rak motvind upp genom hela kanalen, dessutom började jag känna av den ovana sysslan. När kanalen börjar tratta ut kom det upp två glada tyskar i varsin kajak som paddlade Fjällbacka-Stockholm och tillbaka. Ditvägen runt södra Sverige och hemvägen via Göta kanal. Det var kul att prata med dem och tiden gick lite fortare. De tyckte nog att jag var lite knäpp som var ute ensam utan direkt erfarenhet. De stannade och tältade på Sörmlandssidan, sista biten fick jag ta själv. Här är deras hemsida.

http://www.baltic-surge.de/

Sträckan hem blev lite kortare, ca 300m sparade jag på att slippa vågorna som lugnat sig under dagen. Tider och hastigheter blev desamma som på ditvägen.

bild6.JPG

Sista bilden är innan jag lastar kajaken och sätter mig i bilen med mina dyngsura shorts. Tror faktiskt att det var det enda jag inte tänkt på att få med som nödvändigt behov. Sammantaget kan jag bocka av en things to do before I die... samt få minst en dag med märklig träningsvärk. Men jag fick mersmak, jag skall göra om det här snart.

Såg ju väldigt trevligt ut helt klart!

Hasse#7 skrev:

> och ovilja att gå omkull, fick "kryssa" mot och
> med dem, för att få in dem från sidan kändes
> ostabilt. Finns inga bilder här för jag var
> upptagen med annat.

Det är lätt att känna så i början, men faktum är att sidsjö är den sjö som är lättast att hantera. Se till att paddla hela tiden, acceptera att fören peka än hit och än tid så länge din rörelseriktning är dit du vill. Och sen det stora tricket. När vågen kommer från sidan så tar du paddeldraget i den, då är det superstabilt. Sen när vågen passerat under dig så är det dags att sätta paddeln i vattnet på den sidan.

Med den tekniken så känner man sig trygg i rätt höga vågor. Lite låga stöd på det för att fixa oväntade situationer så är man nästan helt safe. Låga stöd är mycket viktigare att kunna än att rolla.

Medsjö är svårare isåfall. Enda gångerna jag vält har varit i medsjö, dock under medvetet gränstänjande.

> hemvägen gick det utmärkt. Vägen hem var bra ur
> vågsynpunkt förutom när de kom hänsynslösa
> motorbåtar och drog svall intill.

Fast jag kan nog tycka att man bör känna sig trygg med de vågorna innan man ger sig ut, det går inte att räkna med att båtar visar hänsyn, vet inte ens om jag tycker att de ska göra det. Vågor är en del av spelet, så att säga :-)

Se där, det blev en novell igen!

jomper skrev:
> Såg ju väldigt trevligt ut helt klart!.....
>
>
>
> ......Se där, det blev en novell igen!

Många bra synpunkter som jag tackar för. Din syn på erfarenhet reflekterar ungefär tyskarnas så det är väl bara att ta till sig.

Sidvågen är alltså min vän. Check!

Motorbåtar tillhör faunan. Check!

Att hantera motorbåtar går till på samma sätt som sidvågor, ...typ. Check!

Medsjö kan vara bedrägligt. Check!

Tysken sa att man skulle hålla paddeln där man får händerna om man har armarna böjda vinkelrätt med paddeln ovanför huvudet. Stämmer?

Jag måste köpa nytt kapell det jag har läcker som ett såll och jag har allt som oftast en pöl ovanpå som läcker ned i grenen. Ingen fara nu men jobbigt om det varit lite kallare vatten.

Ett intressant garminfenomen som jag med säkerhet kan säga är felaktigt uppkom också. Ena resa var det ca 80 meter uppför och nedför och andra gången ca 170 meter uppför och nedför. Tror nog att Mälaren kan klassas som ett hyfsat vattenpass. Eller kan det vara vågrörelserna som ackumuleras? Verkar konstigt.

Senast ändrad:
Nu när barnen är borta i fjällen och sambon på jobbet tänkte jag att: perfekt nu ska jag ut till den där ön jag aldrig varit på förut och äta middag i kvällsolen!

sagt och gjort jag packade ned nå mat och EN liten bit melon samt ca: 3 kakor och gav mig iväg i v70:n vi just fått ta över av svärföräldrarna.

väl framme vid havet låser jag bilen och stoppar nyckeln innanför tankluckan och beger mig iväg. jävlar vad härlig paddling det var och gött att få äta ute tänker jag när jag kliver iland på ön. men när jag packar upp allting så inser jag att jag glömt tändstickor. SATAN måste ha eld för att få mat.. försöker på alla möjliga sätt att få eld, slår ihop stenar, grejar med nå järnbitar som ligger på stranden, gnuggar pinnar.. gnuggar hårdare - ja lite varmt blir det ju, gnuggar i sinne och får svinont i händerna.
eld? näe. känner mig dum. och hur fan fick dom eld innan tändstickor??

packar ihop. äter min melonbit och kakorna och paddlar tillbaka.

framme vid bilen med blodsockerfall delux så upptäcker jag att tanklocksluckan inte går att öppna när bilen är låst. vad i helvete!!! jag måste hem och äta!! luckan går att benda upp ca en cm i underkant så jag pillar med en gaffel tills några stugägare går förbi som jag engagerar i det hela. dom hämtar ståltråd och ficklampa och ca 30min och otaliga myggbett senare så lyckas jag faktiskt få ut nyckeln! SEGER!!

nu när jag just kommit hem och just fått i mig nå mat och blivit på bättre humör igen så är det här min lärdom till mig själv:

TÄNK EFTER FÖRE din klantskalle.

tack för mig.

Lite kuligt är det när man vid avslutat paddelpass...träffar på en söt dam som vill prova min V8:a även hennes dotter skulle såklart testa :)
Ps Inte ofta man får "dambesök" i surfskin :)

Bilagor

• Bild 3425.jpg
    Bild 3425.jpg
    152.8 KB · Besök: 118
  • Bild 3429.jpg
    Bild 3429.jpg
    130.1 KB · Besök: 114
Senast ändrad:
Ja tjejer verkar ha bra förutsättningar att paddla.

Några av mina döttrar envisas med att stå upp i kajaken och paddla sista biten innan landstigning (särskilt om det finns folk i närheten som tittar på).

Hasse#7 skrev:

> Många bra synpunkter som jag tackar för. Din syn
> på erfarenhet reflekterar ungefär tyskarnas så
> det är väl bara att ta till sig.

Fast i praktiken var ju inte vågorna något problem, så du hade tydligen den erfarenhet som krävdes? :-)

> Att hantera motorbåtar går till på samma sätt
> som sidvågor, ...typ. Check!

Eller ser man till att de kommer akterifrån och försöker surfa på dem :-)

Tyvärr blir vågorna från planande motorbåtar nästan aldrig särskilt stora. Waxholmsbåtar och sånt brukar räcka däremot.

> Tysken sa att man skulle hålla paddeln där man
> får händerna om man har armarna böjda
> vinkelrätt med paddeln ovanför huvudet.

Jag har också hört det men jag har faktiskt inte riktigt kollat i praktiken. Jag paddlar med lite kortare paddel (210 cm) och ganska hög paddelföring. Fast som trenden är nu ska man ha ännu kortare!

> Jag måste köpa nytt kapell det jag har läcker

Om du vill yxa till det så köp ett Reed-kapell. De är täta och ganska enkla att hantera. Riktiga neoprenkapell brukar sitta ganska - eller väldigt - hårt vilket kan kännas lite osäkert om man är ovan.

> Ett intressant garminfenomen som jag med säkerhet

Brukar bli så för mig med. Kikade lite på mina gamla gpx:er och ibland är det hundra meter klättring per mil. Tveksam till att det är sjögången som påverkar, tittade på en logg med en 3km överfart med 1-1.5m vågor och det syns inte på höjdkurvan. Tror snarare att det är den ganska inexakta höjdmätningen som vandrar lite fram och tillbaka, på den aktuella paddelturen så visar den allt mellan -2 och +13 meter.

GPS-mätning i höjdled är väl 3 gånger oexaktare än i ytled så det är ju inte skitbra förhållanden till att börja med.

Sjukt sugen man blir på ett flytetyg nu...
Jag lovade mig själv att jag skulle köpa kajak när jag inte hade kvar segelbåten längre.
Den är borta sen några år men nån kajak finns här inte :(

perzzon skrev:
> GPS-mätning i höjdled är väl 3 gånger
> oexaktare än i ytled så det är ju inte skitbra
> förhållanden till att börja med.
>
> Sjukt sugen man blir på ett flytetyg nu...
> Jag lovade mig själv att jag skulle köpa kajak
> när jag inte hade kvar segelbåten längre.
> Den är borta sen några år men nån kajak finns
> här inte :(

Klart du skall ha en kajak, tar nästan ingen plats alls och det är jätteenkelt att välja vad man skall ha :-)!

Vad det gäller höjdmätningen är jag mest fascinerad över att det skiljer så otroligt från 0 på en plan yta. Hur mycket fel är det då när man cyklar? Sen måste jag bara undra utan att ha kollat närmare, är det inte så att Garmin mäter höjd via tryckskillnad och inte GPS?

Beror på vilken Garmin du har. Men lufttrycket förändras ju också över tid så jag vet inte om det är bättre egentligen.

jomper skrev:
> Beror på vilken Garmin du har. Men lufttrycket
> förändras ju också över tid så jag vet inte
> om det är bättre egentligen.

Jag har 305 och 500. I kajaken 305 men jag önskar att det var en 310XT. Jag säger inte att det ena är bättre än det andra, bara annorlunda och att jag var osäker på mätmetoden för höjd i Garmins produkter.

305'an har ingen tryckmätare så där kan det bara vara GPS.

Några mjukvaror lägger på höjdkurva från karta om man läser in filen där.
Men det borde ju också ge 0m

perzzon skrev:
> 305'an har ingen tryckmätare så där kan det
> bara vara GPS.
>
> Några mjukvaror lägger på höjdkurva från
> karta om man läser in filen där.
> Men det borde ju också ge 0m

Ok! Då har jag lärt mig saker idag också.

Gjorde nya rollförsök idag. Körde med cyklop och hade studerat lite på youtube igen. Valde ett ställe där det är bra botten och förhållandevis bra sikt. Nu tog jag det jättelugnt. Vände upp och ned, vinklade ut paddeln, lutade mig bakåt och höll bakre armen i luften ovanför kajakbotten. Sen vred jag kroppen och tittade framåt uppåt samtidigt som jag svepte med paddeln. Varje gång kommer jag upp så att kajaken står på ena kanten och jag hinner andas. Kroppen är ganska mycket ur vattnet men det känns som att jag inte får rörelsen att räcka till hela vägen. Gjorde tre försök per vändning till upp och ned. Men inget försök lyckades. Tömde kajaken och provade igen utan att lyckas, sammantaget gjorde jag 3x3 försök. Det utslitna kapellet är ett minus, det åker av ibland. Alla försök hittills har startat med att tippa åt höger, måste komma ihåg att prova andra hållet också. Det måste gå att lyckas, men nästa gång skall jag ta hjälp av någon som kan.

Ang rolla med cyklop. Har alltid kört så bla eftersom jag har linser. Men cyklopet sitter ju inte på om man ska försöka rolla skarpt tänkte jag så jag provade med näsklämma och att blunda. Och det var faktiskt lättare. Istället för att kika mig igenom rollen så fokuserade jag på känslan i kroppen genom rollen och nu sitter rollen betydligt säkrare än förr och jag vet att jag har något sånär chans att klara den skarpt. Funka för mig i varje fall.

IMAG1151.jpg

På väg att runda Malhuvud efter att ha startat vid Oxnö utanför Nynäshamn. Supernijs 3-dagars tur med dottern, som jag hoppas fick mersmak. Ett tips: paddla in i Gravamaren, eller till den fina platsen som man kommer till om man paddlar in mellan Rassanäs och Bondholmen.

brummeln skrev:
> Ang rolla med cyklop. Har alltid kört så bla
> eftersom jag har linser. Men cyklopet sitter ju
> inte på om man ska försöka rolla skarpt tänkte
> jag så jag provade med näsklämma och att
> blunda. Och det var faktiskt lättare. Istället
> för att kika mig igenom rollen så fokuserade jag
> på känslan i kroppen genom rollen och nu sitter
> rollen betydligt säkrare än förr och jag vet
> att jag har något sånär chans att klara den
> skarpt. Funka för mig i varje fall.

Tack! Jag förstår hur du menar, men jag har ju aldrig gjort någon lyckad roll. För mig känns det som att har jag gjort det några gånger på respektive sida så kan jag kanske börja gå på känsla. Men din metod låter både bra, säker och praktiskt användbar när man lyckats. För min del handlar det bara just nu om att bli bekant med grejerna och att känna mig lugn i lägen som kan uppstå skarpt. Cyklopet hjälper mig slappna av och se lite grann hur det ser ut underifrån. Hittills har jag ju försökt ensam i totalt ca 15-30 minuter. Jag tycker inte att det är konstigt att jag inte lyckats ännu :-)

Min fru tog ut mig i hyrkajak förra helgen efter att ha pratat om det i flera år. Jag kan nog erkänna att jag nog har motarbetat det hela lite grann, det skulle ju kunna ta tid ifrån cyklingen.
Propagandaväder, fina naturupplevelser och en härlig dag på sjön gjorde att jag lovade min fru att detta var nog något som vi skulle kunna syssla med också.
Nu gäller studier på internet om vad vi ska ha, vad det kostar och vad man behöver. Kajakterräng har jag bara 75 m från huset, så det verkar ju bra.
Lovande är ju också att även i denna sporten så verkar det att finnas en hel del kolfiber ;-)

Bilagor

• IMG_1610.jpg
    IMG_1610.jpg
    57.1 KB · Besök: 89
asomianders skrev:
> Min fru tog ut mig i hyrkajak förra helgen efter
> att ha pratat om det i flera år. Jag kan nog
> erkänna att jag nog har motarbetat det hela lite
> grann, det skulle ju kunna ta tid ifrån
> cyklingen.
> Propagandaväder, fina naturupplevelser och en
> härlig dag på sjön gjorde att jag lovade min
> fru att detta var nog något som vi skulle kunna
> syssla med också.
> Nu gäller studier på internet om vad vi ska ha,
> vad det kostar och vad man behöver. Kajakterräng
> har jag bara 75 m från huset, så det verkar ju
> bra.
> Lovande är ju också att även i denna sporten
> så verkar det att finnas en hel del kolfiber ;-)

Kul att du gillade det. Jag måste erkänna att avsaknaden av bilar är ett stort plus jämfört med cykel och att det nästan alltid är gott om plats. Inga sim och kajakbanor att hålla sig till än så länge.

Senast ändrad:
Jobbpendling nummer två. Prognosen är 16 gr på morgonen och 27 på kvällen, svag vind hela dagen. Det stämde. Såg mycket djur idag dock inga som finns på bild. Älg, rådjur och hare innan kajakturen. Under turen var det fiskgjuse, havsörn, diverse sjöfågel och några synnerligen aggressiva måsar som kom bakifrån och svepte skränande precis över huvudet, lite obehagligt när man inte är helt rörlig. Antagligen var jag för nära något bo.

05:30 Rastaholm

Rasta1.JPG

Underasen.JPG

Bestämde mig för att prova insida istället för utsida och farled vid spännande ö.

bro1.JPG

bro2.JPG

Hyfsat lugnt.

efterbro.JPG

bro3.JPG

Jobbhamnen och kneget.

jobbhamn.JPG

kneget.JPG

En suddig historia...

solspegel.JPG

Hemfärden vid 16:00 blev en svettig historia i värme utan skugga och mycket båtar. Tog tillvara på jompers vågråd och det var inga problem att använda vågorna oavsett riktning, det var rentav kul att försöka hitta stabilitet och lite minisurf. Fler galna måsar också på hemvägen, lite Hitchcockvarning.

hemat1.JPG

hemat2.JPG

rastakvll.JPG

Snittade 6 km/h toppade på 9 km/h, gäller bägge vägarna. Allt funkade bra och lite av nybörjarkänslan är borta. Lät en kille testa kajaken på lunchen, han blev sugen på en egen direkt.

Bortsett från måsarna var enda problemet ett hyfsat skavsår på ryggen från kapellet. Det satt tydligen lite längre ned runt överkroppen och där man vrider kroppen mer.

Senast ändrad:
Var och testade lite kajaker på Nynäs kajak idag. Shit, det kommer bli ett stort hål i plånboken... :-)

H. skrev:
> Var och testade lite kajaker på Nynäs kajak
> idag. Shit, det kommer bli ett stort hål i
> plånboken... :-)

Men det är det värt, för det är kul!

Paddlade idag i en liten insjö hemmavid. Sonen var med och paddlade också samt en kompis med en uppblåsbar öppen tvåmanskajak. Vi pressade den till 8 km/h men fan vad man fick slita och knepig sittställning också. Sen gjorde jag ytterligare rollförsök med min egen men det fattas minst några centimeter för att få över tyngdpunkten på rätt sida. Det är uppenbart att jag inte klarar det utan instruktör, det börjar bli lite psykologiskt också, nu skulle jag nog behöva nån som visar att det är möjligt med min kajak för att jag skall tro på det. Hursomhelst har fått tillräckligt mycket tips och erbjudande om hjälp härifrån för att samla ihop till ett megaförsök. Det är bara upp till mig att samordna det hela.

slimm skrev:
> Aah du är ju i mina trakter och far Hasse#7.
> Tyckte nog jag kände igen bron ut till Kiholmen
> :-)

Ja det heter den nog. Från Linasidan till ön är förbindelsen. Antagligen farbar med bil för jag såg en husvagn på ön. Hoppas att det inte är någon som misstycker om man paddlar på insidan om ön? Var skall jag vinka nästa gång jag passerar vid 6:30-7:00 eller 16:30-17:00?

Hehe, du kan ju rent symboliskt vinka upp mot husen innan kiholmen (från mälarhållet),
mittemot viksbergs fyr när du går in mot kanalen.
Inte för att jag har sjötomt och kan se det, men ändå ;-)

Annars vet jag ju vad det är för dåre som paddlar från Astra när jag börjar pendla
efter semestern, brukar cykla den vägen nedanför Astra.

slimm skrev:
> Hehe, du kan ju rent symboliskt vinka upp mot
> husen innan kiholmen (från mälarhållet),
> mittemot viksbergs fyr när du går in mot
> kanalen.
> Inte för att jag har sjötomt och kan se det, men
> ändå ;-)
>
> Annars vet jag ju vad det är för dåre som
> paddlar från Astra när jag börjar pendla
> efter semestern, brukar cykla den vägen nedanför
> Astra.

Ok! En symbolisk hälsning av blygsammare karaktär än den italienske kaptenen företog sig.

Dåre är nog en korrekt benämning på mig :-) Men "brukar" är nog att ta i jag har gjort det två gånger och har lovat en kollega en tredje gång. Han skall möta upp vid en av fyrarna innan kanalen blir en kanal, minns inte vad den heter, och paddla sista biten till och första hem. Men det får bli på en dag som erbjuder lämpligt väder och vind. I vilken riktning pendlar du på cykel? Ser du en grå Marin anno 1992 med bockstyre, skärmar, pakethållare och minst en packväska samt bärandes en lång drasut med håriga ben så är det sannolikt jag.

Idag blev det paddling norrut. Från Munsö förbi Dävensö och Ormudden till Ådö. Finns det happyiter här också? Det var jag och min kompis i hans uppblåsbara tvåmans Bic samt min son i vår fina röda kajak. Hälsade på min brorsa som bor på Ådö. Enda bilden idag är en utsiktsbild från Upplands-Brosidan av resan. Kameran låg bak i sonens kajak så jag hade inte tillgång till den. Glädjeämnet idag var vi och framförallt han (sonen) avverkade 10 km i ganska hård vind, och en del vågor spolade över kajakerna men han verkade inte oroad av det. Dagens irritation var bredden på Bic-kajaken som tillsammans med det grova tyget och den korta paddeln gjorde att mina underarmar är alldeles avslipade från några lager hud. Bra med hopvikbar farkost men inte alls samma känsla som den hårda kajaken. Imorgon är det tamigfan vilodag.

brosidan.JPG

H. skrev:
> Var och testade lite kajaker på Nynäs kajak
> idag. Shit, det kommer bli ett stort hål i
> plånboken... :-)

Vad testade du för nått skoj? Så som jag paddlar idag hade jag lätt slagit till på en Tiderace Vortex som sagt, då skulle jag närapå klara mig med en kajak istället för de två jag har nu. Men jag gillar att paddla nära land/sten i vågor och då känns det bra med plastkajak.. Ska ner imorgon och gå på BCU***-kurs. Vädret ser ut att bli grottigt värre med regn i dagarna två, men det spelar ju inte så himla stor roll när man sitter i en kajak..

Hasse, ang dina rollförsök. Försök få hjälp med att filma så kan vi säkert se vad som felar. Utan att ha sett dig försöka så kan jag gissa på två saker:

* Höftknycken (som i mina ögon inte är nån direkt knyck) sitter inte riktigt, du lyckas inte tippa över kajaken över sin jämnviktspunkt med höften (har sittbrunnen "lårstöd/vingar?). Det här är det man nöter in i muskelminnet med flottör-på-handen-övningar som du också kan hitta på youtube :)

Alternativt:

* Du går upp för tidigt med överkroppen/huvudet. Låt huvudet hänga "löst", det ska optimalt vara det sista som lämnar vattnet. Och försök att i stort sett lägga dig ner på akterdäck innan du reser upp överkroppen, det håller ner tyngtpunkten. Det här brukar vara det som felar när jag misslyckas.

jomper skrev:
> H. skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Var och testade lite kajaker på Nynäs kajak
> > idag. Shit, det kommer bli ett stort hål i
> > plånboken... :-)
>
> Vad testade du för nått skoj? Så som jag
> paddlar idag hade jag lätt slagit till på en
> Tiderace Vortex som sagt, då skulle jag närapå
> klara mig med en kajak istället för de två jag
> har nu. Men jag gillar att paddla nära land/sten
> i vågor och då känns det bra med plastkajak..

Vi testade tiderace xtra och xcite och Arrow play. Alla tre var trevliga och kändes mycket roligare än vad jag paddlat tidigare. Jag hade dock lite svårt att avgöra vilken som var bäst för mig, men jag tyckte nog att jag satt bättre i tiderace-modellerna, fast Marie tyckte tvärtom.

Det vore kul att jämföra xtra och vortex då det i princip ska vara samma kajak fast i olika material. Det är ju en prisskillnad på 12000 mellan dem...

jomper skrev:
> H. skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Var och testade lite kajaker på Nynäs kajak
> > idag. Shit, det kommer bli ett stort hål i
> > plånboken... :-)
>
> Vad testade du för nått skoj? Så som jag
> paddlar idag hade jag lätt slagit till på en
> Tiderace Vortex som sagt, då skulle jag närapå
> klara mig med en kajak istället för de två jag
> har nu. Men jag gillar att paddla nära land/sten
> i vågor och då känns det bra med plastkajak..
> Ska ner imorgon och gå på BCU***-kurs. Vädret
> ser ut att bli grottigt värre med regn i dagarna
> två, men det spelar ju inte så himla stor roll
> när man sitter i en kajak..
>
> Hasse, ang dina rollförsök. Försök få hjälp
> med att filma så kan vi säkert se vad som felar.
> Utan att ha sett dig försöka så kan jag gissa
> på två saker:
>
> * Höftknycken (som i mina ögon inte är nån
> direkt knyck) sitter inte riktigt, du lyckas inte
> tippa över kajaken över sin jämnviktspunkt med
> höften (har sittbrunnen "lårstöd/vingar?). Det
> här är det man nöter in i muskelminnet med
> flottör-på-handen-övningar som du också kan
> hitta på youtube :)
>
> Alternativt:
>
> * Du går upp för tidigt med
> överkroppen/huvudet. Låt huvudet hänga "löst",
> det ska optimalt vara det sista som lämnar
> vattnet. Och försök att i stort sett lägga dig
> ner på akterdäck innan du reser upp
> överkroppen, det håller ner tyngtpunkten. Det
> här brukar vara det som felar när jag
> misslyckas.

Du är inne på helt rätt analys. Jag har inga stöd för knäna utan måste fokusera på hur jag har benen för att inte åka ur när jag är upp och ned. Knycken som inte är nån knyck och huvud som kommer upp sist finns det säkert mer att göra åt men jag är inte direkt jättevig och det här med kajakandet började som ett sätt att få stil på core/bål så det finns säkert en bit kvar att gå. Överkroppen på bakre däcket, jag försöker tänka på det men alltihop är ju som en enda lång rörelsesekvens, missar man på vägen blir det mesta skit. Som jag sagt tidigare har jag två möjligheter till assistans IRL och det borde vara överlägset film eller i alla fall göra att man är mer nära om man filmar. Får jag något mer tillfälle snart att ta hjälp av en kompis hemma så skall jag prova med nån slags flottör eller kanske be honom hålla i paddeln så att man har en fast hävstång att leta efter vändpunkten där det går lättast. Är kanske onödigt envis med att prova själv hela tiden, men skall jag besvära en happyit så skall jag åtminstone vara nära att lyckas innan. Men varje minut i kajaken oavsett vad jag gjort har varit ren kvalitetstid hela sommaren, bättre investering för mig själv kunde jag nog inte ha gjort, varken i tid, träning eller ekonomiskt.

Edit: Funderar på att göra allt baklänges en gång. Alltså be någon hålla paddeln och sen luta sig bak och tippa långsamt i det läget man egentligen skall komma upp. Kanske kan man vingla lite i jämviktsläget där och klura på hur det skall kännas, tex det där med huvudet upp sist.

Senast ändrad:
Paddling på Geijrangerfjorden i hyrd dubbelkajak. Ganska trög kajak, men det var ganska kul med dubbel.

DSC_7573.jpg

DSC_7580.jpg

DSC_7583.jpg

Tillbaka
Topp