Som jag nämnt tidigare så hade jag bestämt mig för att pendla med kajak från Rastaholm till jobbet i Södertälje och tillbaka. Jag fuskade lite och åkte bil hemifrån till Rastaholm, hade jag inte gjort det hade det blivit dubbelt så lång tid och massor med öppet vatten, ingetdera är något jag är redo för.
Rastaholms Marina på Ekerö
Därborta på andra sidan börjar kanalen och sen är det lika långt kvar. Men det ser ju lugnt ut i alla fall.
När jag kommit ut från marinan väntade en rejäl överraskning. Det var nordvästvind som väntat men vinden tog sats ända från Strängnäs och ned till min barkbåt. Det var rejäla vågor med lite tendens till att skumma och vilja vända runt på topparna. Jag hade svårt att hantera dem med min ringa erfarenhet och ovilja att gå omkull, fick "kryssa" mot och med dem, för att få in dem från sidan kändes ostabilt. Finns inga bilder här för jag var upptagen med annat.
I kanalen blev det medvind och det lugnade sig gradvis tills det var perfekt. Några bilder innan jag lyfte upp den på land.
Lite sned bild men den är tagen från kajaken när jag vridit mig bakåt, får öva på denna akrobatik.
Enligt Garmin slutade resan på ca 2 timmar och 13,4 km, med en medelhastighet på 6 km/h och max på 8 km/h.
Att ta kajaken på land till förvaringsplatsen blev jobbigare än jag tänkt mig. Min lilla hemgjorda vagn fungerade inte som tänkt utan välte och hade sig. Jag fick bära kajak inklusive utrustning några hundra meter. Det blev lite bökigt eftersom den hamnar på bredden när man lyfter. Fick stanna några gånger och vända mig för att inte sopa omkull cyklister och ANNAT.
Fixade vagnen på lunchen så ned till vattnet på hemvägen gick det utmärkt. Vägen hem var bra ur vågsynpunkt förutom när de kom hänsynslösa motorbåtar och drog svall intill. Enda abret hemåt var att det blåste rak motvind upp genom hela kanalen, dessutom började jag känna av den ovana sysslan. När kanalen börjar tratta ut kom det upp två glada tyskar i varsin kajak som paddlade Fjällbacka-Stockholm och tillbaka. Ditvägen runt södra Sverige och hemvägen via Göta kanal. Det var kul att prata med dem och tiden gick lite fortare. De tyckte nog att jag var lite knäpp som var ute ensam utan direkt erfarenhet. De stannade och tältade på Sörmlandssidan, sista biten fick jag ta själv. Här är deras hemsida.
http://www.baltic-surge.de/
Sträckan hem blev lite kortare, ca 300m sparade jag på att slippa vågorna som lugnat sig under dagen. Tider och hastigheter blev desamma som på ditvägen.
Sista bilden är innan jag lastar kajaken och sätter mig i bilen med mina dyngsura shorts. Tror faktiskt att det var det enda jag inte tänkt på att få med som nödvändigt behov. Sammantaget kan jag bocka av en things to do before I die... samt få minst en dag med märklig träningsvärk. Men jag fick mersmak, jag skall göra om det här snart.