[OT] kajaktråden, motionspaddlare

johan44

Aktiv medlem
Tja!

Noobfråga så det skriker nu men jag har bara paddlat ett par ggr tidigare men tyckte att det var skitskoj.
Tanken på att köpa en kajak har tyvärr inte lämnat mig utan istället bara grävt sig djupare.

Är ute efter en kajak som främst ska brukas på insjöar och undrar därför vad den samlade visheten anser ang Vento Arc 4.9 som en basic nybörjarfarkost.
https://www.kajaksidan.se/collections/plastkajaker/products/vento-arc-kajak

Den kommer i praktiken enbart att användas i rekreationssyfte så stabilitet är prioriterat före hastighet.
Om du ska glida runt i rekreationssyfte så funkar det mesta. Gissar att den du länkade till är ok. Det som är lite begränsande kanske är hanteringen, den väger (minst) 27 kg, en bra motionskajak väger normalt strax över 10 kg. Men en plastkajak tål att släpas kortare sträckor... :) Här exempel på en fin beggad motionskajak: https://www.blocket.se/annons/stockholm/motionskajak_nelo_viper_51_wwr/90673705

grondahl

Aktiv medlem

grondahl

Aktiv medlem
Tja!

Noobfråga så det skriker nu men jag har bara paddlat ett par ggr tidigare men tyckte att det var skitskoj.
Tanken på att köpa en kajak har tyvärr inte lämnat mig utan istället bara grävt sig djupare.

Är ute efter en kajak som främst ska brukas på insjöar och undrar därför vad den samlade visheten anser ang Vento Arc 4.9 som en basic nybörjarfarkost.
https://www.kajaksidan.se/collections/plastkajaker/products/vento-arc-kajak

Den kommer i praktiken enbart att användas i rekreationssyfte så stabilitet är prioriterat före hastighet.
Jag tror att den funkar jättebra för korta turer i sjöar. Men paddlar du mycket kommer du vilja byta upp dig efter ett tag.
Kollade på kajaksidan och det finns ju även https://www.kajaksidan.se/collections/plastkajaker/products/vento-explorer-kajak-hdpe som kanske blir roligare lite längre. Bägge kajakerna bör vara så stabila att det inte är några problem att paddla dom.

Vernersson

Aktiv medlem
Jag tror att den funkar jättebra för korta turer i sjöar. Men paddlar du mycket kommer du vilja byta upp dig efter ett tag.
Kollade på kajaksidan och det finns ju även https://www.kajaksidan.se/collections/plastkajaker/products/vento-explorer-kajak-hdpe som kanske blir roligare lite längre. Bägge kajakerna bör vara så stabila att det inte är några problem att paddla dom.
Tack för svaret.
Till sist så föll jag för mitt inre grupptryck och har nu beställt en https://stockholmkajak.se/discovery-430-kajak
Lite lättare och lite kortare än Vento'n jag funderade på först.
Tyvärr lång leveranstid men jag får väl hoja lite mer medan jag väntar 😉

Black planet

Aktiv medlem

Black planet

Aktiv medlem
Lite samma diskussion blir i vår klubb angående kolfiber. Vi testar en Lettmann stremliner nu. Ser lovande gällande stabilitet o handhavandet. Ska testa den så fort det går.

Nja vi har många gamla Kåre och de är bra som stadig ingång, trevliga egenskaper. Det finns några Citius men många modeller har sisådär sjöegenskaper, de är liksom lösa i baken och funkar inte om det blir lite vågor. Jag har nyss startat ett "nybörjarfack" och där ligger några gamla havskajaker men också en insmugen Nelo 510 med tillhörande Nelo budgetvinge, får se om den klarar sig i den miljön. Motionskajaker är inte så hållbara, det är nog en del av problematiken.

Kanske ogillar folk pinnstyrning? :) Jag tycker det är perfekt på plattvatten men det är förstås en vanesak. Om man ska rakt fram så är pedalstyrning och jätteroder total overkill...

Black planet

Aktiv medlem
Helt riktigt. Kolfiber kajakerna har mindre plast som skyddar etc. De ska vara lätta. Även vacumtillverkade med glasfiber blir ömtåliga för slitage. Tejpar min ski på sidan mot paddelslag. Gaffa .
Det är en hel del slitage o laggning av kajaker på ÖKS.

Om du tänker på hållbarhet brukar kolfiberkajaker inte hålla bättre än glasfiber, snarare tvärtom. De blir dyrare och knepigare att reparera.

grondahl

Aktiv medlem
Är inte Kåre en rätt optimal klubbkajak för nybörjare? Den är ju ändå rätt rejäl, stabil etc. Citius 55 tycker jag är trevligare att paddla men samtidigt känns de väldigt omtåliga. De på ÖKS slits ju hårt men de används ju mycket med.

Black planet

Aktiv medlem
Yep. Den kajak jag brukar tipsa nybörjare med den. Lättpaddlad. Och bära! Känsligt roder bara. Men det är bara böja tillbaka. Sen har vi både rejser o havspaddlarna som bråkar vilka kajaker vi ska ha.
Är inte Kåre en rätt optimal klubbkajak för nybörjare? Den är ju ändå rätt rejäl, stabil etc. Citius 55 tycker jag är trevligare att paddla men samtidigt känns de väldigt omtåliga. De på ÖKS slits ju hårt men de används ju mycket med.

ejma

Aktiv medlem
Helt riktigt. Kolfiber kajakerna har mindre plast som skyddar etc. De ska vara lätta. Även vacumtillverkade med glasfiber blir ömtåliga för slitage. Tejpar min ski på sidan mot paddelslag. Gaffa .
Det är en hel del slitage o laggning av kajaker på ÖKS.
Varför vill ni ha kolfiberkanoter?

Vi hade några motionslådor i kolfiber på försök i BKK, men vi sålde dem efter en säsong pga för stora skador.
Elitsatsande ungdomar är försiktigare med materielen än vuxna motionärer.

Vernersson

Aktiv medlem
Kollade precis på VKV Kåre.
Ser klart trevlig ut, ligger dock lååångt över min tänkta budget - som sagt var jag ute efter ngt väldigt basic till att börja med.
Men om jag i framtiden får för mig att levla upp i kajakträsket så vet jag var jag kan börja kika för VKV såg ut att ha trevliga saker i sin portfölj 😉

grondahl

Aktiv medlem
Ser klart trevlig ut, ligger dock lååångt över min tänkta budget - som sagt var jag ute efter ngt väldigt basic till att börja med.
Men om jag i framtiden får för mig att levla upp i kajakträsket så vet jag var jag kan börja kika för VKV såg ut att ha trevliga saker i sin portfölj 😉
Optimal klubbkajak men jag skulle inte vilja äga en själv. Man får fundera på vad man gillar och vad man sysslar med. Discoveryn är ex säkert ännu stabilare och mindre benägen att skadas av att glida runt i grunda områden om du ex utforskar mindre sjöar och åar och tar nog mer packning om du ska göra övernattningar. Men ska du motionspaddla lite i högre tempo så är ju Kåre definitivt trevligare.

Kajaker är som cyklar: alla passar inte allt.

Hasse#7

Aktiv medlem
Optimal klubbkajak men jag skulle inte vilja äga en själv. Man får fundera på vad man gillar och vad man sysslar med. Discoveryn är ex säkert ännu stabilare och mindre benägen att skadas av att glida runt i grunda områden om du ex utforskar mindre sjöar och åar och tar nog mer packning om du ska göra övernattningar. Men ska du motionspaddla lite i högre tempo så är ju Kåre definitivt trevligare.

Kajaker är som cyklar: alla passar inte allt.
Men n+1 gäller. Jag har fem.... :)

Hasse#7

Aktiv medlem
Kul att du tänker skaffa kajak. Det enda råd jag har är att börja enkelt och försöka lista ut i vilken riktning man vill gå. Inte för tungt, och inte för tråkigt, tänk ett tydligt användningsområde om man behåller men har en bättre senare.

ani

Medlem
Funkar om man är medlem i klubb där det går att förvara privata båtar. Även om jag råkar bo i villa hade det blivit lite bökigt att förvara familjens (hittills) 4 båtar hemma (2 räserlådor, 2 surfski).

l-a-h

Ny medlem
Vilken GPS passar för navigerig i kajaken ?
Duger en cykel-gps, t.ex. Garmin Edge 520 Plus?
Går det att ladda sjökort till den?
Hur vattentät är den?

Black planet

Aktiv medlem
Ska du på tur? eller motion?
Pratar man havspaddling så använder jag alltid utekartor eller liknande. Gps bara till logg. man måste ha en översikt se var man ska. båtsportkorten går bort med. Du ser inte hur öarna ser ut på land för tältning.

Vilken GPS passar för navigerig i kajaken ?
Duger en cykel-gps, t.ex. Garmin Edge 520 Plus?
Går det att ladda sjökort till den?
Hur vattentät är den?

l-a-h

Ny medlem
hittills har jag bara motionspaddlat. För det vill jag använda en cykeldator med intervallfunktion,pulsmätning m.m.
Men jag tänker även göra en del långa dagsturer i Vänerskärgården.
På den senaste turen använde jag terrängkarta i skala 1:50000 och solen som kompass. Men, jag tycker att det är svårt att översätta kartbilden till verkligheten och tänkte använda GPS som komplement.

Det är därför som jag hoppas att navigeringsfunktionen i en cykeldator duger även på sjön. Då kan jag använda samma enhet för träningpass i kanoten och på cykeln och även för långturer i kanoten på okända vatten.

Ska du på tur? eller motion?
Pratar man havspaddling så använder jag alltid utekartor eller liknande. Gps bara till logg. man måste ha en översikt se var man ska. båtsportkorten går bort med. Du ser inte hur öarna ser ut på land för tältning.

Vernersson

Aktiv medlem
Började snickra på en kajakvagn idag.

Min huvudsakliga inspiration var Eckla Follower men den verkar vara svår att beställa då i princip ingen har den på lager.

Biltema är ju en guldgruva när det kommer till fulmeck 😉
Lite fyrkantsprofil, skruvar, muttrar och rörisolering startar vi med.
Först en dragstång
IMG_20200707_140751486.jpg

Sedan är det nog bra med ett v-format stöd
IMG_20200707_150534.jpg

Dessvärre kan jag inte svetsa själv utan det måste jag ta hjälp av en kompis till.

Kanske blir detta katastrofalt dåligt eller så blir det okej nog för mig, vem vet?
Återkommer i frågan längre fram. Än så länge väntar jag ändå på att kajaken ska levereras.

Black planet

Aktiv medlem
Bättre att ladda ned Eniro sjökort appen för kolla man är. Mobilens skärm 'r mycket bättre än gps. gps är bra t stravan.För navigera är just 50 000 skalan bäst. Lättast att planera hur man ska paddla. Utekartan har sjömärken o fyrar. Men inte kabel eller ensmärken som hjälper att navigera. Har självklart kompass på kajaken. Underlättar en hel del.

hittills har jag bara motionspaddlat. För det vill jag använda en cykeldator med intervallfunktion,pulsmätning m.m.
Men jag tänker även göra en del långa dagsturer i Vänerskärgården.
På den senaste turen använde jag terrängkarta i skala 1:50000 och solen som kompass. Men, jag tycker att det är svårt att översätta kartbilden till verkligheten och tänkte använda GPS som komplement.

Det är därför som jag hoppas att navigeringsfunktionen i en cykeldator duger även på sjön. Då kan jag använda samma enhet för träningpass i kanoten och på cykeln och även för långturer i kanoten på okända vatten.

Vernersson

Aktiv medlem
Här har du bild på min vagn 😛
Funkar jättebra!
Stiligt Stuvarn!!! :cool:

Måste faktiskt erkänna att jag i mitt idoga googlande även har sneglat på vissa av dina bilder som har dykt upp.
Dock har jag NOLL känningar som fixar svetsa i alu så därför gick jag på "bonnamaterialet" stål :ROFLMAO:

Huvudsaken är att jag ska kunna hoja iväg ngn dryg mil till lite andra sjöar än den "pölen" jag har ett par hundra meter promenad till sen.

l-a-h

Ny medlem
Tack för svaren!
Ny fråga, jag har precis köpt en Silva 58 Kayak kompass, men har inte monterat den ännu. Har du några tips om hur man kan fästa den på en surfski?

Bättre att ladda ned Eniro sjökort appen för kolla man är. Mobilens skärm 'r mycket bättre än gps. gps är bra t stravan.För navigera är just 50 000 skalan bäst. Lättast att planera hur man ska paddla. Utekartan har sjömärken o fyrar. Men inte kabel eller ensmärken som hjälper att navigera. Har självklart kompass på kajaken. Underlättar en hel del.

Hasse#7

Aktiv medlem
Jag köpte två lite dyrare kajaker. En begagnad Epic V7 surfskin som är perfekt för mig på alla sätt. Men jag köpte också en Seabird 600 som är alldeles för rank och svår för mig i min tillämpning att paddla längre sträckor på öppet vatten. Den är spännande att öva med men hamnar tyvärr sällan i vattnet. Inget jag räddar upp ensam efter vattenfyllning.

Vernersson

Aktiv medlem
Tack för svaret.
Till sist så föll jag för mitt inre grupptryck och har nu beställt en https://stockholmkajak.se/discovery-430-kajak
Lite lättare och lite kortare än Vento'n jag funderade på först.
Tyvärr lång leveranstid men jag får väl hoja lite mer medan jag väntar 😉
Uppdaterar mitt eget inlägg såhär.

Stockholmkajak förlängde leveranstiden för Discovery till 7 veckor precis efter jag hade beställt.
Var inte alls sugen på att vänta på kajaken i sju veckor till minst, vilket fick mig att börja leta efter alternativ.
Hittade istället https://friluftsoutlet.se/havskajaker/arcway-havskajak-vinga-1/ vilken beställdes tidigare i veckan.

Nu är den på väg och enligt plan skall DHL leverera hem den under förmiddagen imorgon.
Lite synd att det inte är så varmt ute här i Eksjö just nu för imorgon tänker jag "bada kajak" under förutsättning att DHL håller sina löften 😄

iMats

Aktiv medlem
Uppdaterar mitt eget inlägg såhär.

Stockholmkajak förlängde leveranstiden för Discovery till 7 veckor precis efter jag hade beställt.
Var inte alls sugen på att vänta på kajaken i sju veckor till minst, vilket fick mig att börja leta efter alternativ.
Hittade istället https://friluftsoutlet.se/havskajaker/arcway-havskajak-vinga-1/ vilken beställdes tidigare i veckan.

Nu är den på väg och enligt plan skall DHL leverera hem den under förmiddagen imorgon.
Lite synd att det inte är så varmt ute här i Eksjö just nu för imorgon tänker jag "bada kajak" under förutsättning att DHL håller sina löften 😄
Då kanske vi ses på någon sjö här i närheten 🙂

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer