[OT] kajaktråden, motionspaddlare

iMats

Aktiv medlem
Ja vem vet?
Iaf till att börja med kommer jag hålla mig till Eksjös pölar.
Dom där gölarna närmast Eksjö kommer du nog tröttna på snabbt. Fast det kanske inte var dom du menade... Solgen och Nömmen ligger ju nära och är fina, bitvis skärgårdskänsla. Själv är jag redo för en morgonrunda på Nömmen i morgon. Ska ju bli fint och lugnt på förmiddagen 🙂

Vernersson

Aktiv medlem
Dom där gölarna närmast Eksjö kommer du nog tröttna på snabbt. Fast det kanske inte var dom du menade... Solgen och Nömmen ligger ju nära och är fina, bitvis skärgårdskänsla. Själv är jag redo för en morgonrunda på Nömmen i morgon. Ska ju bli fint och lugnt på förmiddagen 🙂
Nu är det ju trots allt så att pölarnas storlek till att börja med är av sekundär betydelse.
Jag behöver först lära mig paddla OCH bada med kajaken 😉

Men absolut, Solgen står på schemat.
Ska bara lära mig att klättra i kajaken från drickat på egen hand först.

crilee

Medlem
Är som sagt ny med det här med paddling och surfski, har bestämt mig att kör Åre Extreme nästa år och köpte mig en skida.
så lite frågor-
Hur snabbt paddlar ni som är lite erfarna i snitt på 1 timme i plattvatten och rundslinga(motvind och medvind).
Downwind, har ju mina misstankar vad detta är, men vad är det exakt?
Kläder, vad har ni på er? Vågar man sätta på sig en skaljacka när det börjar bli kyligare i luften och regnar eller är risken stor att man kan tyngas ner?
Har 2 helkropps våtdräkter från när jag höll på med triathlon, kan jag klippa till dom (Eller 1 av dom ) på något sätt så dom passar till höstens paddling? Dom är jäkligt dyra så jag har ingen lust att chansa.

Är som sagt ny med det här med paddling och surfski, har bestämt mig att kör Åre Extreme nästa år och köpte mig en skida.
så lite frågor-
Hur snabbt paddlar ni som är lite erfarna i snitt på 1 timme i plattvatten och rundslinga(motvind och medvind).
Downwind, har ju mina misstankar vad detta är, men vad är det exakt?
Kläder, vad har ni på er? Vågar man sätta på sig en skaljacka när det börjar bli kyligare i luften och regnar eller är risken stor att man kan tyngas ner?
Har 2 helkropps våtdräkter från när jag höll på med triathlon, kan jag klippa till dom (Eller 1 av dom ) på något sätt så dom passar till höstens paddling? Dom är jäkligt dyra så jag har ingen lust att chansa.
Åhoj!
Kul att du sett ljuset!
Surfski och ÅEC. Då vaknar jag. Har paddlat surfski sedan 2008 och kört ÅEC sedan 2004 (2001).
Tar din undringar i ordning;
Hur snabbt under en timme? Drygt 11, knappt 12 km/h är det nuförtiden.
Downwind är helt enkelt rak medvindspaddling där vågorna ger nerförsbacke. Blåser det upp mot 8-10 m/s kan det bli roliga vågor att surfa på (surfski..) och det är riktigt roligt.
Kläder. Du kommer att bli blöt. Klä dig efter vattentemperaturen, inte temperaturen i luften. Jag har också en simvåtdräkt i garderoben men den skulle jag inte vilja paddla i. Gissar att den skulle slitas sönder under armarna (dålig smörjning) och så ger den väldigt dålig rotation under rumpan. Jag har när vattnet är kallt tunna (0,5mm) neoprenkläder, NRS. När det är kallt är det skönt med ett par paddelpoggiesar (https://www.kajaksidan.se/collections/handskar-poogies/products/padler-poogies-wind)
Om det regnar är ett tunt regnställ (typ Marmot Precip) skönt att ha. Du ska nog också paddla ÅEC i regnbyxor, då är benen lite varmare efter paddlingen och löpningen kommer att gå bättre.
ÅEC, kul tävling som går under finaste tiden på sommaren. Har funderingar på om jag ska skriva en bok om hur man paddlar forsen bäst..
Lev!

Sunny

Medlem
Bra tips ovan
Jag tycker att det funkar bättre med en vindjacka än regn/skaljacka, som blir för tätt. Decathlon har billiga neoprenkläder som funkar bra, om du inte vill lägga ut för mycket. Det jag använder mest är långa/korta neoprentights, hängselbyxor samt skor
Inför ÅEC se till att du tränar med kick-up-rodret (om du ska köra forsen) då det ger sämre stabilitet än underliggande

ani

Medlem
En till motionspaddlare här. Satt i kajak första gången för 10 år sedan och paddlar nu 2-4 ggr/vecka blandat räserlåda/halvsmal surfski.
På skidan är det korta eller långa 0.5mm neoprentights och motsvarande långärmad neoprentröja om det inte är över +20 i luft/vatten.
I räserlådan aldrig neopren, blir bara kokt då utan det är korta/långa träningstights och tischa/underställströja (ibland i flera lager).
Vinterhalvåret har man kapell tlll kajaken och poogies på paddeln (precis de som länkades tidigare, funkar för mig ner till isbeläggning). Om skitväder paddeljacka på överkroppen.

De hårda som kör surfski på vintern har typiskt antingen tjockt neopren, typiskt Longjohn + tröja och paddeljacka ytterst, eller torrdräkt.

ani

Medlem
Helen Ripa, tror jag det är. Snabb para-paddlare. Och lådan på taket är den modell alla kidz i paddelsvängen (iaf plattvatten) trånar efter.

Vernersson

Aktiv medlem
Rookie report.

Nu har jag varit ute och plaskat runt på pölen här hemma 3 ggr under den senaste veckan.
Första gången badade jag mer än jag paddlade :ROFLMAO:

Andra gången badade jag mindre än jag paddlade och lyckades tom ta mig in i kajaken igen efter jag hade vält 😉

Nu ikväll, tredje gången var jag inte ens nära att välta. Det tar sig som mordbrännaren sa 😛

I helgen tänkte jag försöka premiära dragvagnen jag har byggt för att dra kajaken efter hojen och uppsöka en lite större pöl här hemmavid.
(bild på mitt fulmeck till vagn kommer nog i helgen)

H.

Aktiv medlem
Helen Ripa, tror jag det är. Snabb para-paddlare. Och lådan på taket är den modell alla kidz i paddelsvängen (iaf plattvatten) trånar efter.
Ja, hennes namn står iaf på bilen så jag antar att det var hennes kajak också... :D

Jag återkommer för övrigt med lite fina bilder från årets "kajakäventyr" om ett par dagar när jag fått ändan ur och fixat dem.

H.

Aktiv medlem
Årets långpaddling blev en fyradagars-tur i området Väddö - Arholma - Håkansskär - Fejan - Gräddö, med start på södra Väddö. Vi hade fyra lugna dagar med omväxlande väder där vi paddlade drygt 2 mil om dagen. Fokus var avkoppling när vi för en gångs skull var utan barn i flera dagar.

P1240958.JPG

Äntligen öppet hav, öster om Arholma.

P1240943.JPG

Solnedgångar och bokläsning hör tältandet till. Gäller att hålla koll på vädersträcken när man slår upp tältet. Vindriktning är sekundärt, öppningen mot NV så mycket viktigare.

P1240991.JPG

Bitvis fantastiskt lugnt och behagligt.

P1250040.JPG

Bitvis med annalkande oväder. Detta uthärdade vi i kajakerna med jackor på. Ingen åska och blöt blir man ju oavsett.

P1240921.JPG

När åskan rullade in ville vi inte sitta utlämnade i kajakerna utan tog tillflykt till första bästa strandhugg och vad skydd som kunde erbjudas.

P1250073.JPG

Bästa tältplatsen, Vattungarna.

P1250071.JPG

Fördel paddling kontra vandring - man kan släpa med sig tyngre mat. Även en flaska vin är ju acceptabel barlast.

P1250110.JPG

Det var hög konkurrens om denna tältplats, men vi var tidigt ute och framme redan till lunch, vilket var skönt för oss...

P1250169.JPG

Utsidan av Vattungarna, Söderarm tror jag skymtas i bakgrunden.

P1250189.JPG

Vinden låg bra så vi kunde bekvämt ta vägen längs de yttre skären på väg mellan Vattungarna och Lerviksskär.

P1250294.JPG

Det var allt för nu!

Hasse#7

Aktiv medlem
Paddlade med min bästa vän igår. Vi träffade en kille i en pytteliten Point65 som startat från Slagsta och skulle runda Munsö och sova i norrändan för sedan gå tillbaka idag. Tydligen hade han med sig allt han behövde inuti sin lilla låda. Bilder från upptagningsplatsen efter vi kom tillbaka. Bara nån minut mellan bilderna trots det annorlunda ljuset och riktningen.
IMG_20200718_182441.jpg
IMG_20200718_182502.jpg

Hasse#7

Aktiv medlem
Testade min kajakdragare igår.
Funkar iaf tillfredställande även om det finns utrymme för förbättringar.
Visa bilaga 430438

Blev ett varv på Norra Vixen utanför Eksjö
Visa bilaga 430439
Snyggt bygge. Svårigheten är att få det lågt nog att bli stabilt, men högt nog att inte ta i marken när det är höjdskillnad. Är du fast i kajakträsket nu? n+1?

Vernersson

Aktiv medlem
Snyggt bygge. Svårigheten är att få det lågt nog att bli stabilt, men högt nog att inte ta i marken när det är höjdskillnad. Är du fast i kajakträsket nu? n+1?
Tack!
Helt ärligt så "killgissade" jag alla måtten på den så det var mer ren tur att den funkar 😉
"Diagonalröret" på dragaren borde jag ha gjort minst 5 cm längre eftersom aktern på kajaken hamnar väl nära marken ibland.
Men jag ser detta mer som en konceptprototyp bara för att veta om det öht skulle funka.

Dessutom så baserade jag den på Biltemas billiga kanotvagn, som INTE håller för detta.
Ena hjulet pekar redan lite snett utåt efter 15km kajakdrag.

Träsket har iaf ännu inte hunnit dra ner mig, men fråga igen om ett år 😄 😄

robsstrom

Ny medlem
Har varit ute och paddlat 2 ggr nu senaste veckan, båda var prova på/nybörjarkurs på olika ställen i Stockholm. Ganska trevligt! Men hur tar jag det vidare? Känns som det kan bli ganska dyrt i slutändan att gå såna här kurser och också risk för upprepning. Har ingen vän som paddlar och det känns inte som man vågar ge sig ut ensam och det är också roligare med andra/i grupp. Hur gjorde ni när ni var nybörjare? Bara gav er ut själva?

Jag har ännu inte paddlat på något ställe där jag stött på båttrafik, vågor eller mycket vind. Vill ju gärna undvika det men kanske bra att få den erfarenheten.

Bifogad bild från första gången :D

Bilagor

Hasse#7

Aktiv medlem
Jag började ensam från början. Höll mig hyfsat nära land. Eftersom hela min utveckling finns i tråden och jag inte är rädd för att göra bort mig eller fråga kan du säkert hitta många bra svar i tråden. Min nuvarande lösning heter surfskin och gör mig betydligt mindre sårbar ensam.

Vernersson

Aktiv medlem
Har varit ute och paddlat 2 ggr nu senaste veckan, båda var prova på/nybörjarkurs på olika ställen i Stockholm. Ganska trevligt! Men hur tar jag det vidare? Känns som det kan bli ganska dyrt i slutändan att gå såna här kurser och också risk för upprepning. Har ingen vän som paddlar och det känns inte som man vågar ge sig ut ensam och det är också roligare med andra/i grupp. Hur gjorde ni när ni var nybörjare? Bara gav er ut själva?

Jag har ännu inte paddlat på något ställe där jag stött på båttrafik, vågor eller mycket vind. Vill ju gärna undvika det men kanske bra att få den erfarenheten.

Bifogad bild från första gången :D
Själv n00b på paddlning.
Jag valde dock att köpa en kajak & lite andra prylar nyligen.
Paddlar enbart ensam så mitt fokus till att börja med var att öva självräddning.

Blir enbart småsjöar runt där jag bor så sjögång eller omfattande båttrafik är inget direkt bekymmer.
Precis som Hasse#7 skriver ovan så håller jag mig också nära strandkanten även om jag då och då tar en repa rakt över pölen (hamnar iofs inte långt från land trots detta då sjöarna är ganska små).

Byggde mig en vagn så jag kan dra kajaken efter hojen :cool:

IMG_20200718_165404_790.jpg

115774671_10157958683656973_5104129672098124889_o.jpg

H.

Aktiv medlem
+1 på att träna självräddning. Flottör och länspump är din räddning. Vad kostar det att hyra kajak?

Vernersson

Aktiv medlem
Köpa blir nog inte aktuellt för mig, har knappt utrymme för cykeln i min lilla studentetta..
Sedan det där med att du inte vill paddla själv, kanske finns ngn kajakklubb i din närhet?
Då borde det finnas möjligheter till både hyrkajaker & folk att paddla tillsammans med, tom organiserade turer kanske.

johan44

Aktiv medlem
Stort fokus på säkerhet inom havskajak och det är förstås bra. En fråga, välter man någonsin (utan att vilja det) om man är någorlunda van paddlare i en havskajak? Jag paddlar rank motionskajak och har inte vält sen dackefejden. En bekant som paddlar skärgårdskajak ensam i havsbandet och nyss fyllde 75 har aldrig vält. Fråga 2, om man är ute efter max säkerhet så borde surfski med packmöjlighet Magnus Fischer style vara säkrast. Vad säger havskajakmaffian? :)

robsstrom

Ny medlem
Sedan det där med att du inte vill paddla själv, kanske finns ngn kajakklubb i din närhet?
Då borde det finnas möjligheter till både hyrkajaker & folk att paddla tillsammans med, tom organiserade turer kanske.
Jo, en av turerna jag tog var från en klubb. Ska nog gå med i Friluftsfrämjandet, verkar finnas en del därifrån.

ebonbrd

Medlem
Byggde mig en vagn så jag kan dra kajaken efter hojen :cool:
Nice! Hade tänkt försöka mej på något liknande då jag har tid, en havskajak i glasfiber införskaffades ju för ett par veckor sedan. Då jag seglade laser brukade jag fästa strandkärran enkelt med ett band i pakethållaren bak, det gick bra det också fastän ekipaget vägde runt 60kg. Vad använde du för hjul och axlar om man får fråga, och har du några tips i övrigt?

Vernersson

Aktiv medlem
Nice! Hade tänkt försöka mej på något liknande då jag har tid, en havskajak i glasfiber införskaffades ju för ett par veckor sedan. Då jag seglade laser brukade jag fästa strandkärran enkelt med ett band i pakethållaren bak, det gick bra det också fastän ekipaget vägde runt 60kg. Vad använde du för hjul och axlar om man får fråga, och har du några tips i övrigt?
Version 1 som kan ses på bilden ovan baserade jag på https://www.biltema.se/bat/battrailers/kanotkarror/kanotkarra-2000023573 som enl uppgift skall klara upp till 90kg belastning.
Men efter första turen om totalt 15 km så hade ena röret som håller hjulet vridit sig på att det var en hel del "toe out" på höger hjul trots att jag inte ens lastade 1/3 av vad kärran påstods klara.

Lämnade tillbaks vagnen till Biltema och har nu istället smackat ihop version 2 som baseras på https://www.kajaksidan.se/collections/vagnar/products/outlife-kanotvagn som har genomgående axel istället.
Har dock inte hunnit testa den ännu så jag ber om att få återkomma i ärendet 😄

jomper

Forumpappa
Forumvärd
En fråga, välter man någonsin (utan att vilja det) om man är någorlunda van paddlare i en havskajak?
Jag har vält flera gånger, men inte oprovocerat utan snarare vid aktivt uppsökande av brytande vågor, lek mellan stenar osv. Så paddlar jag dock inte på egen hand. Kamraträddning funkar fint. Med min kajak för den typen av lek (P&H Delphin) så funkar annars Cowboy Reentry (kolla youtube) utmärkt, då slipper man mecka med flottör, pump osv som man sällan har tid med när det är stökig sjö. Man får kanske inte ut allt vatten men det spelar mindre roll, blöt är man ju redan.. tror det varit torrdräktssäsong i princip alla gånger jag badat dessutom.

Under vanlig turpaddling har jag inte vält. Vågor från båtar, stora vindvågor osv är egentligen inget problem i en normal havskajak, det händer inte särskilt mycket mer än att man åker upp och sen ner.. man bör definitivt utsätta sig för sådant under kontrollerade förhållanden så att man kan känna sig trygg sedan.

Friluftsfrämjandet eller andra organiserade turer tror jag är en bra start. Det finns också bra kurser där man får utmana sig lite,

Black planet

Aktiv medlem
Gå runt kan man ju alltid göra. Själv gjort det 12 m/s i februari. Gick upp själv pga det är säkrast. Kallt värre. Sa jag att det var snöblandat?
Jo det är stor fokus på säkerhet vi som paddlar havskajak. När vi paddlar så kommer vi överens hur vi kommer upp. Kamraträddning vid lugnt väder. Annars självräddning. Lättast. Man är ju ute året runt. Oftast väldigt långt till hjälp.
Har man säkerheten så vågar man göra hela tiden tänja på gränser.
Jo ski med lastning är intressant. Men hvet får man in grillen o vinkällaren för turen?

Stort fokus på säkerhet inom havskajak och det är förstås bra. En fråga, välter man någonsin (utan att vilja det) om man är någorlunda van paddlare i en havskajak? Jag paddlar rank motionskajak och har inte vält sen dackefejden. En bekant som paddlar skärgårdskajak ensam i havsbandet och nyss fyllde 75 har aldrig vält. Fråga 2, om man är ute efter max säkerhet så borde surfski med packmöjlighet Magnus Fischer style vara säkrast. Vad säger havskajakmaffian? :)

johan44

Aktiv medlem
Gå runt kan man ju alltid göra. Själv gjort det 12 m/s i februari. Gick upp själv pga det är säkrast. Kallt värre. Sa jag att det var snöblandat?
Jo det är stor fokus på säkerhet vi som paddlar havskajak. När vi paddlar så kommer vi överens hur vi kommer upp. Kamraträddning vid lugnt väder. Annars självräddning. Lättast. Man är ju ute året runt. Oftast väldigt långt till hjälp.
Har man säkerheten så vågar man göra hela tiden tänja på gränser.
Jo ski med lastning är intressant. Men hvet får man in grillen o vinkällaren för turen?
Ha, håller med! Ski är kanske för folk med avsågade skaft på tandborstarna. Klassisk skärgårdskajak borde vara bästa laståsnan.

Hasse#7

Aktiv medlem
Visa bilaga 433381
Visa bilaga 433382Visa bilaga 433383
Vågor i all ära. Stilla solnedgångar är inte heller fel.
Fina bilder! Jag överväger årets idiotpass i nästa vecka. Paddla hemifrån till jobbet, jobba och sen hem igen. Blir ca 4,5 mil totalt och rakt över Björkfjärden från Björkö till kanalinloppet mot Södertälje. Totalt 15-20 km längre än tidigare turer till jobbet och mycket mer öppet vatten.

H.

Aktiv medlem
20200806_204509.jpg

Det var inte alls så här jag hade tänkt det, men plötsligt var det gjort. Landsort runt. Drog till Ankarudden för lite lugn kvällspaddling och vips var jag vid Öjas norra spets. Spegelblankt mellan öarna vid Ankarudden, men här ute låg dyningarna från dagens vind fortfarande på.

Vågorna utmanade, speciellt vid rundningen av södra spetsen, men främst blev det allt mer en kamp mot klockan. Även om pannlampan var med ville jag inte behöva tampas med 1 m vågor i mörkret. Solen gick ner i havet ungefär samtidigt som jag passerade Landsorts by på västra sidan. Tempot hölls uppe och nerverna var på helspänn men plötsligt var jag så tillbaka vid norra udden och fick äntligen chans att pusta ut. Pannlampan åkte på och jag paddlade i skymningen tillbaka mot Ankarudden i spegelblankt vatten. Magi.

20200806_194931.jpg

20200806_210404.jpg

20200806_210412.jpg

20200806_213750.jpg

PS: Man skojar inte bort vågorna vid södra spetsen. Trots allt spegelblankt på bilderna ovan var det rejält utmanande med meterhöga starka vågor som skjutsar rakt mot vassa klippor. Är man inte mycket erfaren ska man inte ens tänka tanken att runda udden om det blåser mer än vad det gjorde idag.

Pss: Eftersom detta är en motionstråd: Höll enligt Strava ett snitt på 7.9 km/h i 17 km. Runt Öja höll jag konstant 8-9 km/h. Tycker det var rätt ok för att vara havskajak. Och jag tog det ganska chill på vägen tillbaka från Öja.

Senast ändrad:

Hasse#7

Aktiv medlem
Idag är en perfekt dag att utföra jobbpendlingen med kajak som jag nämnt. Tyvärr kan jag inte höra den ändå. Låst kota i ländrygg. Kan inte sitta särskilt länge förrän de börjar vibrera i höger skinka och ner i höger ben. Ikväll semester ett par veckor, sen naprapat tisdag, därefter hoppas jag paddla igen. Fast inte till jobbet. Visa era vyer och turer, det är sjukt inspirerande.

johan44

Aktiv medlem
Jag är aktiv i den lokala klubben och alla typer av kajaker behövs... Nu söker jag den perfekta hyr/nybörjarkajaken och jag tror inte att den finns, eller? Den ska ha stor sittbrunn och sarg som styr undan vatten, som på en motionslåda. Den ska vara gjort i mjukplast/3-lagers och alltså oförstörbar. Den ska inte ha luckor och inga snoddar. Den ska inte ha för och akter som pekar uppåt. Den ska ha rejäla handtag i för och akter. Den ska ha skädda och vara ca 60 cm bred och ha rätt platt botten. Den ska ha fasta fotstöd helt utan rörliga delar, alltså en radda fotstöd på varje sida av kajaken (som brunnsans hyrkajaker). Kan inte nån göra den kajaken så lovar jag att köpa några stycken?

Hasse#7

Aktiv medlem
Jag är aktiv i den lokala klubben och alla typer av kajaker behövs... Nu söker jag den perfekta hyr/nybörjarkajaken och jag tror inte att den finns, eller? Den ska ha stor sittbrunn och sarg som styr undan vatten, som på en motionslåda. Den ska vara gjort i mjukplast/3-lagers och alltså oförstörbar. Den ska inte ha luckor och inga snoddar. Den ska inte ha för och akter som pekar uppåt. Den ska ha rejäla handtag i för och akter. Den ska ha skädda och vara ca 60 cm bred och ha rätt platt botten. Den ska ha fasta fotstöd helt utan rörliga delar, alltså en radda fotstöd på varje sida av kajaken (som brunnsans hyrkajaker). Kan inte nån göra den kajaken så lovar jag att köpa några stycken?
Det lät ganska mycket som min röda. Har dock inte skädda och för och akter är något upp.

Hasse#7

Aktiv medlem
Det står bara Artic 1 på den. Men den är verkligen en ren grundfunktion och en outslitlig jeep. Jag är bra lång med långa ben och sittbrunnen funkar. I min är det frigolitblock som flythjälp. Men den är ju bra gammal.
20140705_162844.jpg

johan44

Aktiv medlem
Det står bara Artic 1 på den. Men den är verkligen en ren grundfunktion och en outslitlig jeep. Jag är bra lång med långa ben och sittbrunnen funkar. I min är det frigolitblock som flythjälp. Men den är ju bra gammal.Visa bilaga 434493
Ok, inget roder heller! Ser väldigt stryktålig ut. Går den rimligt rakt även om vinden kommer från lite olika håll?

Hasse#7

Aktiv medlem
Ok, inget roder heller! Ser väldigt stryktålig ut. Går den rimligt rakt även om vinden kommer från lite olika håll?
Ja det tycker jag. Har ju paddlat i alla fall 14km sträcka i sidvind med den. Googlade lite men modernare bilder visar packluckor. Fotstöden i min är bara gula plaststeg, enklast möjligt.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer