[OT] kajaktråden, motionspaddlare

Beror en del på vem som sitter i kanoten. För några år sedan körde Tommy Karls (OS-medlajör på slätvatten) ifrån alla i racer med sin surfski. Nu deltar flera som tränar för landslagsplats i racing i SC och då saknar surfskimotionärerna både kraft, teknik och kondition.
Helt klart går både racer och surfskis över deplacementfart med en bra kanotist. Båda är ju faktiskt konstruerade för farter över 16 km/h, vilket havskajaker inte är.
Visst, Linnea tog guld på Sardinien för två år sedan. En timma innan start övade vi ”beach-starts” med henne... Men den dagen var det helt platt.
Surfskis är gjorda för att gå bra i downwind och eller vågor bakifrån. Det är sällan vi får det i Sverige, nästan aldrig kring Stockholm. Att köra fortpå plattvatten är en helt annan sak.

ejma

Aktiv medlem
Att köra fortpå plattvatten är en helt annan sak.
"Man blir bra på det man tränar på". Finns några slätvattenmästare som är legendariska surfskipaddlare. Tänker på bla Hank McGregor som är världens bästa maratonkanotist genom tiderna samt varit dominant inom Surfski under flera år. Har världsmästartitel i maraton och surfski samma år?
Clint Robinson har guld både i OS och världsmästerskap och är kanske den störste legenden inom surfski.
Oscar Chalupsky måste också nämnas även om han är mest framgångsrik inom surfski. Han är landslagskanotist i slätvatten.
Jasper Mocke VM guld i Maraton K2 samt flertal titlar i surfski.
Teneale Hatton har flera mästerskapsguld i slätvatten och en av världens bästa surfskipaddlare.

Finns även forspaddlare som är riktigt skapliga 200 meters paddlare.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Hade tänkt smita ut på lunchen idag men gårdagens stiglöpning i hettan kombinerat med bristfällig nattsömn flera dagar i ra ledde till koma. :(

larsaw

Aktiv medlem
Paddeldag med en känd enduroentusiast och bra vän. Mycket vind och vågor. Jag paddlar röda jeepen och Larsa paddlar V7. Någon badade. Jag nämner inga namn men det var inte jag.Visa bilaga 437065Visa bilaga 437066
Ja det är ju oförskämt att inte utnyttja alla naturens resurser (så som gratis badbalja 😁)
4F16DF91-824B-46BE-83A3-35ED734F8A9B.jpeg
43B77BAB-B400-4CC1-8F4A-C4482A7E7A7B.jpeg
9C4BE7C4-4992-4046-BCD3-43C5F7C4D5A4.jpeg
48E39FF2-ADC0-44C0-A389-DA21D084B2E1.jpeg

Tack Hasse för en MYCKET trevlig paddeltur och lunch. Alltid lika fint att pratas o umgås med dig och din fru 🌞

Black planet

Aktiv medlem
I sthlm kör man sthlm style väl?
Annars är Nynäshamn till Dalarö en sträcka. ÖKS kör ski träning numera med Pontus. Jag har för mig att dw läggs ut i sthlm surfski. Ni som paddlar ski kolla där.

Visst, Linnea tog guld på Sardinien för två år sedan. En timma innan start övade vi ”beach-starts” med henne... Men den dagen var det helt platt.
Surfskis är gjorda för att gå bra i downwind och eller vågor bakifrån. Det är sällan vi får det i Sverige, nästan aldrig kring Stockholm. Att köra fortpå plattvatten är en helt annan sak.

Mikva

Aktiv medlem
Har ni erfarenhet av att anpassa sittbrunnen genom att fylla ut med skum-bitar?
Jag har bra sidostöd för låren men begränsat stöd uppåt vilket gjorde att jag ramlade ur kajaken när jag skulle testa att rolla.
I samband med att jag provade olika kajakmodeller valde jag medvetet en med större sittbrun för att kunna jobba aktivt med benen, så det kanske är något jag får acceptera.

Om det fanns en lösning med vingar som gick att vika upp eller montera när man ville ha extra stöd hade det varit perfekt. Tyvärr har jag inte hittat något sådant och har ingen mekanisk verkstad eller 3D-printer hemma.

Vad har ni för idér kring lårstöd?

ebonbrd

Medlem
Jag vet inte riktigt hur du menar med vingar men jag har limmat liggunderlag framför sittbrunssargen som jag pressar knäna emot, blev riktigt bra. Använde 15mm matta med slutna celler och limmade med en kombination av sika 221 och casco xtremfix.

Hasse#7

Aktiv medlem
Har ni erfarenhet av att anpassa sittbrunnen genom att fylla ut med skum-bitar?
Jag har bra sidostöd för låren men begränsat stöd uppåt vilket gjorde att jag ramlade ur kajaken när jag skulle testa att rolla.
I samband med att jag provade olika kajakmodeller valde jag medvetet en med större sittbrun för att kunna jobba aktivt med benen, så det kanske är något jag får acceptera.

Om det fanns en lösning med vingar som gick att vika upp eller montera när man ville ha extra stöd hade det varit perfekt. Tyvärr har jag inte hittat något sådant och har ingen mekanisk verkstad eller 3D-printer hemma.

Vad har ni för idér kring lårstöd?
Seabird 600 har stor sittbrunn och två knäkuddar man kan ta spjärn emot med utsida knä. De är demonterbara. Jag tog bort dem för redan den höjden på knät flyttade tyngdpunkten för mycket uppåt för mig. Dessutom tenderade jag att trycka omkull kajaken med knät ibland. Saknar delar av ett gott balanssinne tror jag, eller så är det bara väl dolt.

Mikva

Aktiv medlem
Här är lite vad jag hittat:
Försöker förstå om det är värt ett försök eller om det bara är att acceptera att visa modeller inte är byggd för att kunna rollas.

Hasse#7

Aktiv medlem
Här är lite vad jag hittat:
Försöker förstå om det är värt ett försök eller om det bara är att acceptera att visa modeller inte är byggd för att kunna rollas.
Jag tror att nästan alla kajaker utom de bisarrt breda kan rollas om man är bra nog på det. Däremot är det svårt men inte helt omöjligt att rołla en surfski. En tysk jag stötte på under en tur sa att han kunde rolla sin fullastade havskajak med ena armen. Han och hans kompis paddlade Fjällbacka-Stockholm-Helsingfors-Söderköping- Göta kanal-Fjällbacka. Känns som han hade bra koll. Jag lägger till att jag övade en del en sommar med min röda utan att lyckas. Var nära men gav upp.

Senast ändrad:

grondahl

Aktiv medlem
Jag tror att nästan alla kajaker utom de bisarrt breda kan rollas om man är bra nog på det. Däremot är det svårt men inte helt omöjligt att rołla en surfski. En tysk jag stötte på under en tur sa att han kunde rolla sin fullastade havskajak med ena armen. Han och hans kompis paddlade Fjällbacka- Stockholm-Helsingfors-Söderköping- Göta kanal-Fjällbacka känns som han hade bra koll.
Problemet med surfski och motionskajaker är att du trillar ut om man ex inte spänner fast sig med ex spännband

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Det går att rolla det mesta, lättare med paddel än utan förstås. Jag har kunnat göra väldigt långsamma och snygga rollar i bassäng när jag periodvis övat mycket, fast det satt bara åt ena hållet konstigt nog (i skarpt läge är det vettigt att kunna båda).

Men det är bra att ha någon duktig som kan stå bredvid och förklara vad man gör fel, jag tyckte det var jättesvårt att känna själv.

Hasse#7

Aktiv medlem
Det går att rolla det mesta, lättare med paddel än utan förstås. Jag har kunnat göra väldigt långsamma och snygga rollar i bassäng när jag periodvis övat mycket, fast det satt bara åt ena hållet konstigt nog (i skarpt läge är det vettigt att kunna båda).

Men det är bra att ha någon duktig som kan stå bredvid och förklara vad man gör fel, jag tyckte det var jättesvårt att känna själv.
Jag valde att skaffa surfski för att kunna paddla säkert när jag är ensam. Men jag är också övertygad om att jag hade löst roll i den röda med en instruktör bredvid. Dock tveksam till om man kunnat hantera det skarpt ändå. Stor skillnad att öva mot att hamna i potentiell knipa.

grondahl

Aktiv medlem
Snabba rollbara kajaker brukar ha liten ocean-sittbrunn. Däcket går över benen och medger bentramp, men har också dolme för roll. Tex Inuk och flera multisportkajaker.
Exakt. Jag rollade en NK rocket eller om det var rocket+ som var lättdriven och helt ok utrymme för benen (jag är dock rätt kort i växten).

grondahl

Aktiv medlem
Jag valde att skaffa surfski för att kunna paddla säkert när jag är ensam. Men jag är också övertygad om att jag hade löst roll i den röda med en instruktör bredvid. Dock tveksam till om man kunnat hantera det skarpt ändå. Stor skillnad att öva mot att hamna i potentiell knipa.
Man kan ju gå runt för att paddeln går sönder (handroll har aldrig varit min starkaste sida, men det är ju egentligen bara samma sak) så man bör ju kunna mer än ett sätt att hantera en situation. Flottör och pump är ju vettigt att ha om man paddlar flytetyg utan självläns.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Öva, öva, öva. Flottör och pump är sista alternativet om man välter i stökig sjö, inte kan kamraträdda och är i potentiellt dålig situation nära klippor skulle jag säga. Har själv använt "cowboy reentry" framgångsrikt även i ganska stökig sjö, men det kräver nog en rätt stabil kajak.

grondahl

Aktiv medlem
Öva, öva, öva. Flottör och pump är sista alternativet om man välter i stökig sjö, inte kan kamraträdda och är i potentiellt dålig situation nära klippor skulle jag säga. Har själv använt "cowboy reentry" framgångsrikt även i ganska stökig sjö, men det kräver nog en rätt stabil kajak.
Jag gillar varianten där man hoppar in i kajaken under vattnet och rollar upp. Men det känns som en rätt spexig grej.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Glömde kapellet en gång när jag åkte till bassängträning och det funkar men det blir en del vatten i. Behöver ju inte vara något jätteproblem.

Mikva

Aktiv medlem
Flottör och pump följer alltid med. Lårstöd får jag klura vidare på. Eller så blir det n+1...Taran ser trevlig ut och går bevisligen att rolla

Marcus Söder

Aktiv medlem
Även 10,9 är starkt, Ania är i landslaget... Men håller verkligen med om att testet är intressant. Viper 46 ski ska ju har samma skrov som viper 46 och

Även 10,9 är starkt, Ania är i landslaget... Men ja, håller verkligen med om att testet är intressant. Viper 46 ski ska ju har samma skrov som viper 46 och de har stabilitet 4, både 550 och 540 ska vara stabilare (5 och 6) men ändå snabbare i test. Undrar om Nelos nya skrovform är nån slags revolution :)
Hej, inser att detta är ett gammalt inlägg så diskussion är kanske passé men har nu provat både Nelo 540 och 550, dvs båda med nya skrovformen. Skulle påstå att skillnaden i stabilitet är stor jämfört med gamla 550an (540an är ju en ny modell så den går inte att uttala sig om). Nya 550an känns lika lättpaddlad med sekundärstabiliteten är hög, du kan luta ordentligt utan att känns en minsta antydan till att den tippar. 540an är ännu stabilare och känns som en rankare havskajak (dvs inte rank alls). Resulatet av utprovningen blev att jag köpte en 550a, körde den i helgen i krabb sjö i Stockholms mellanskärgård, trots vind och båtvågor som gick kors och tvärs kunde man peka surfskin vart man ville och bara trycka på.

johan44

Aktiv medlem
Hej, inser att detta är ett gammalt inlägg så diskussion är kanske passé men har nu provat både Nelo 540 och 550, dvs båda med nya skrovformen. Skulle påstå att skillnaden i stabilitet är stor jämfört med gamla 550an (540an är ju en ny modell så den går inte att uttala sig om). Nya 550an känns lika lättpaddlad med sekundärstabiliteten är hög, du kan luta ordentligt utan att känns en minsta antydan till att den tippar. 540an är ännu stabilare och känns som en rankare havskajak (dvs inte rank alls). Resulatet av utprovningen blev att jag köpte en 550a, körde den i helgen i krabb sjö i Stockholms mellanskärgård, trots vind och båtvågor som gick kors och tvärs kunde man peka surfskin vart man ville och bara trycka på.
Kul! Nya 550 är helt klart spännande med nytänk. Jag tror att lägre sits är största skälet till ökad stabilitet, kul idé att bygga en liten "bulb" för fötterna. Fin kajak! Skulle vara intressant att veta hur mycket nya konstruktionen sänker sitsen.

ani

Aktiv medlem
Intressant, jag skulle också gärna testa 550 nån gång. Har ju en CS Vault själv och har även kört klubbens NK Storm 570 en del och Nelo 550 borde lira i samma liga.

Marcus Söder

Aktiv medlem
Kul! Nya 550 är helt klart spännande med nytänk. Jag tror att lägre sits är största skälet till ökad stabilitet, kul idé att bygga en liten "bulb" för fötterna. Fin kajak! Skulle vara intressant att veta hur mycket nya konstruktionen sänker sitsen.
Har tyvärr inte måtten för sitsen klara för mig, Dvs jämfört med tidigare modell.

Marcus Söder

Aktiv medlem
Intressant, jag skulle också gärna testa 550 nån gång. Har ju en CS Vault själv och har även kört klubbens NK Storm 570 en del och Nelo 550 borde lira i samma liga.
Jag körde en NK Nitro innan som var snabb som tusan men blev lätt lite vinglig för mig i stökig sjö. Känner att 550an möjliggör bättre tryck för mig då jag inte behöver parera vågorna på samma sätt. Förstår givetvis att med bättre balans hade detta inte varit ett problem. Paddlar året runt i alla väder så ökad stabilitet var något jag ville åt, förlorar nog lite i fart men träningseffekten borde vara den samma.

johan44

Aktiv medlem
Klart att träningseffekten är samma. Och om du har ett lika snabbt eller snabbare skrov men bättre stabilitet eftersom hela sitteriet har sänkts så behöver det inte gå långsammare. Och skillnaden är mindre än man vill tro på några cm breddmått... men det känns raskt! :)

Marcus Söder

Aktiv medlem
Klart att träningseffekten är samma. Och om du har ett lika snabbt eller snabbare skrov men bättre stabilitet eftersom hela sitteriet har sänkts så behöver det inte gå långsammare. Och skillnaden är mindre än man vill tro på några cm breddmått... men det känns raskt! :)
Ja exakt min tanke. Har inte så många timmar i skidan för att komma med någon statistik men skulle nog påstå att Nitron gick 0.3-0.5 km/h snabbare i rak motsjö men kan ju bero på andra faktorer också. I sido och medsjö är det nog dött lopp. Ska bli kul att få testa lite surf när det börjar blåsa höststorm.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer