[OT] kajaktråden, motionspaddlare

Stuvarn

Aktiv medlem
Kul! Hoppas du blir nöjd. Vill bara tipsa om Nelos klockhållare (vet att du ville ha tips på klocka), fästs med sugkoppar typ ovanför där du har vattenflaskan. Smidigt att man kan sätta klockan där man vill på skrovet.
Visa bilaga 467138
Har såklart en Nelo sugproppshållare :) Även ett Garminfäste men tycker sugproppen släpper efter ett tag!
Men tack för tipset ska prova dom igen!
PS Har nu gjort benmärgsprovet får svar den 9/2
IMGP6825.JPG

Senast ändrad:

Marcus Söder

Aktiv medlem
Har såklart en Nelo sugproppshållare :) Även ett Garminfäste men tycker sugproppen släpper efter ett tag!
PS Har nu gjort benmärgsprovet får svar den 9/2Visa bilaga 467157
Kanon! Jag har en annan variant med två enklare sugproppar, tycker de fäster väldigt bra. Har dock knutit ett liten snöre ifrån hållaren till de elastiska snörena under hållaren utifall propparna skulle släppa så inte hållaren med klocka guppar iväg... Så här ser den ut:
A0BE43EF-CFFB-48B5-91E1-3B5CCF47C429.jpeg

Ang klocka så måste jag tipsa om Garmin Fenix-serien. Går att enkelt ställa in för att visa det mesta man vill se. Inte billigaste klockan på marknaden men så pass stilig att man kan ha den till vardags (jämför med div andra sportklockor som är lite skrikiga om du förstår vad jag menar).

Håller tummarna för provet - du förtjänar all medvind (inte bara i surfskin)! 😀

ani

Aktiv medlem
Avis. Här nere i södern går det varken åka kanot eller skidor just nu. Eller.....

Renko

Medlem
Ger mig in i tråden med lite paddelinspiration eller liknande. Jag gillar själv att läsa om andras utflykter, så jag gör ett eget försök efter en helgtur fre-sön med utgångspunkt Dalarö i Stockholms skärgård. Ska det ligga som separat RR? Hojta, är inte van vid att skriva på forumet.

Solnedgång vid avfärd, bra feeling. 9 km senare, kajaken isbelagd, mörkt, dags för camp. Hade med Gopron, men den kom inte till sin rätt idag.
IMG_4361.JPG

Behövde tända lanternan en gång på vägen, taxibåt, annars folktomt. Hittade en bra vik i närheten av norra Ornö. Halvbökigt med is de sista 15 m in mot stranden, inre rösten: WTF jag vill bara iland. Med lite fart kom jag upp på iskanten och sen så. Kylan när torrdräkten åker av kommer snabbt, bra feeling från solnedgången på Dalarö avlägsen, men kommer snabbt tillbaka när strålvärmen från en rejäl brasa sprider sig. En öl, grillmiddag, snacks & snack, livet alltså!
IMG_4364.JPG

IMG_4331.JPG
Dubbla liggunderlag, ett uppblåsbart samt ett gammalt klassiskt under tältet mot kylan, funkade fint. Förvarade vatten inne i tältet, is-slush på morgonen, -10 ute vilket hade varit sämre. Lite märkligt ändå att tältet höll så mycket högre temp.

IMG_4336.JPG

Sol blandat med snöfall på morgonen, redo för paddling utåt! Viss sordin när skeddan frusit fast i sitt övre läge. Bra sidovind ut mot Mörtö-Bunsön med utrymme att bygga vågor, 3 paddeltag på vänster sida på varje högertag, och samtidigt kränga kajaken. Kändes där och då som att helgen skulle bli stökig, men efter typ 30 minuter så hade vattnet tinat upp skeddan och jag kunde fälla ut den - frustrationen som bortblåst.
IMG_4352.JPG

Fikapaus vid Boskapsön, fint därute.
Vidare ut mot Biskopsön, rundade de yttre skären söderifrån. Inga spår av is mellan öarna, däremot gott om havsörn och en säl som följde oss en kortis.
IMG_4359.JPG

Efter en lunchpaus på Kastöns utsida, gick vi norrut och sedan inåt mot Jungfruskären. Vi struntade i Långviksskär som vi diskuterat innan avfärd, ingen anledning att lägga alltför lång tid på mörkerpaddling även om risken för båt-möte kändes låg.
GPTempDownload.jpg
GPTempDownload.jpg

Återigen en viss misär när vi kom iland för natthamn, kallt. Inre rösten: Det blir nog inte så många fler gånger det här, det är ju fint på dagen men fy fan vad mina tår gör ont nu. Tänk att vara hemma.
Pulsar runt i mörkret och hittar tältplats. Ojämn; ett fastfruset bildäck i gräset under snön precis där jag ska ligga, får loss, fyller hålet med snö. 1 timme senare; tältet uppe, brasan värmer, IPAn är nog den godaste öl jag druckit, skorna har åkt av på liggunderlaget, jackan uppknäppt, mössan av i hettan. Inre rösten; Det här är livet, lätt att traditionen fortsätter.

IMG_4380.JPG

Söndag morgon. Viken vi gled in igenom kvällen innan, nu frusen. Allt löser sig, och vi kunde dra ut kajaken och lägga det mesta av vikten på kajaken och trippa på lätta alvsteg bredvid. Häller kokande vatten i neoprenhandskarna en stund innan avfärd, njutning istället för att tina upp de frusna handskarna i havsvattnet. På vägen mot Dalarö är de mindre sunden i Junfruskär frusna, vi rundar hela ögruppen, studsar via Mörtö-Bunsön och in mot Dalarö. 50 m is vid Askfatshamnen sedan vi stack i fredags, samma lösning som under morgonen, men en del nyfikna blickar.
GPTempDownload.jpg

Tror det är 5-6:e vintern vi är ute nu, men första gången med rejäla minusgrader och snö. Skönt att paddelsäsongen är igång och mersmak på vita vintrar även om sommarpaddling i t-shirt är bättre på så många andra sätt!

Marcus Söder

Aktiv medlem
Ger mig in i tråden med lite paddelinspiration eller liknande. Jag gillar själv att läsa om andras utflykter, så jag gör ett eget försök efter en helgtur fre-sön med utgångspunkt Dalarö i Stockholms skärgård. Ska det ligga som separat RR? Hojta, är inte van vid att skriva på forumet.

Solnedgång vid avfärd, bra feeling. 9 km senare, kajaken isbelagd, mörkt, dags för camp. Hade med Gopron, men den kom inte till sin rätt idag.
Visa bilaga 468884

Behövde tända lanternan en gång på vägen, taxibåt, annars folktomt. Hittade en bra vik i närheten av norra Ornö. Halvbökigt med is de sista 15 m in mot stranden, inre rösten: WTF jag vill bara iland. Med lite fart kom jag upp på iskanten och sen så. Kylan när torrdräkten åker av kommer snabbt, bra feeling från solnedgången på Dalarö avlägsen, men kommer snabbt tillbaka när strålvärmen från en rejäl brasa sprider sig. En öl, grillmiddag, snacks & snack, livet alltså!
Visa bilaga 468891

Visa bilaga 468887Dubbla liggunderlag, ett uppblåsbart samt ett gammalt klassiskt under tältet mot kylan, funkade fint. Förvarade vatten inne i tältet, is-slush på morgonen, -10 ute vilket hade varit sämre. Lite märkligt ändå att tältet höll så mycket högre temp.

Visa bilaga 468888
Sol blandat med snöfall på morgonen, redo för paddling utåt! Viss sordin när skeddan frusit fast i sitt övre läge. Bra sidovind ut mot Mörtö-Bunsön med utrymme att bygga vågor, 3 paddeltag på vänster sida på varje högertag, och samtidigt kränga kajaken. Kändes där och då som att helgen skulle bli stökig, men efter typ 30 minuter så hade vattnet tinat upp skeddan och jag kunde fälla ut den - frustrationen som bortblåst.
Visa bilaga 468893
Fikapaus vid Boskapsön, fint därute.
Vidare ut mot Biskopsön, rundade de yttre skären söderifrån. Inga spår av is mellan öarna, däremot gott om havsörn och en säl som följde oss en kortis. Visa bilaga 468894
Efter en lunchpaus på Kastöns utsida, gick vi norrut och sedan inåt mot Jungfruskären. Vi struntade i Långviksskär som vi diskuterat innan avfärd, ingen anledning att lägga alltför lång tid på mörkerpaddling även om risken för båt-möte kändes låg.Visa bilaga 468895Visa bilaga 468896
Återigen en viss misär när vi kom iland för natthamn, kallt. Inre rösten: Det blir nog inte så många fler gånger det här, det är ju fint på dagen men fy fan vad mina tår gör ont nu. Tänk att vara hemma.
Pulsar runt i mörkret och hittar tältplats. Ojämn; ett fastfruset bildäck i gräset under snön precis där jag ska ligga, får loss, fyller hålet med snö. 1 timme senare; tältet uppe, brasan värmer, IPAn är nog den godaste öl jag druckit, skorna har åkt av på liggunderlaget, jackan uppknäppt, mössan av i hettan. Inre rösten; Det här är livet, lätt att traditionen fortsätter.

Visa bilaga 468897
Söndag morgon. Viken vi gled in igenom kvällen innan, nu frusen. Allt löser sig, och vi kunde dra ut kajaken och lägga det mesta av vikten på kajaken och trippa på lätta alvsteg bredvid. Häller kokande vatten i neoprenhandskarna en stund innan avfärd, njutning istället för att tina upp de frusna handskarna i havsvattnet. På vägen mot Dalarö är de mindre sunden i Junfruskär frusna, vi rundar hela ögruppen, studsar via Mörtö-Bunsön och in mot Dalarö. 50 m is vid Askfatshamnen sedan vi stack i fredags, samma lösning som under morgonen, men en del nyfikna blickar.Visa bilaga 468901
Tror det är 5-6:e vintern vi är ute nu, men första gången med rejäla minusgrader och snö. Skönt att paddelsäsongen är igång och mersmak på vita vintrar även om sommarpaddling i t-shirt är bättre på så många andra sätt!
Mer sånna inlägg! Utrustning och tips är ju kanon på denna tråd men härligt med lite bilder och berättelser ifrån turer. Känner igen köldkänslan du pratar om men känslan att vara ute i karg miljö i vintern med nästan inga andra människor/båtar är speciell och underbar.

WSMC

Aktiv medlem
Även fast jag själv inte normalt håller till på vattnet med kajaker var det en riktigt inspirerande RR!
@Renko paddeln ser väldigt smal ut mot de man brukar se. Är det special på något sätt förr "vinterföre"?

weldion

Aktiv medlem
Tack för svar. Vad är fördelarna med den kontra en "vanlig" paddel?
Det är nog mer en smaksak. Ofta är det att man har tillverkat en egen och vill använda det som man själv tillverkat. Det är en spekulation, men jag har inte träffat någon som paddlar med pagaj som inte har tillverkat den själv.
En som jag paddlat en hel del med bodde på Grönland när hon började att paddla kajak med grönlandspaddel. Efter det så har hon bara fortsatt med det.

WSMC

Aktiv medlem
Det är nog mer en smaksak. Ofta är det att man har tillverkat en egen och vill använda det som man själv tillverkat. Det är en spekulation, men jag har inte träffat någon som paddlar med pagaj som inte har tillverkat den själv.
En som jag paddlat en hel del med bodde på Grönland när hon började att paddla kajak med grönlandspaddel. Efter det så har hon bara fortsatt med det.
Tack, klockan är bara lite efter 9 och jag har redan fått lära mig något nytt idag 🙂

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Vinterpaddling är en fantastiskt, tack för din berättelse!

Senaste vinterövernattningen var innan vårt första barn, med relativt gravid fru. Avfärd från Torö Stenstrand och övernattning på Öja. Otroligt minnesvärd.

Mitt bästa vinterpaddlingstips är att ha minst två par handskar med så att du kan sätta på dig torra efter mat/fika. De där kalla handskarna är verkligen vidriga. Kokande vatten var ett bra tips, speciellt för flerdagsturerna!

img_4556_20239780396_o.jpg

img_4577_19643444344_o.jpg
img_4568_20239816426_o.jpg

En annan tur som sitter fastpräntad hårt i minnet var en påsk utanför Ornö där vi till slut landade på Myggskären och övernattade i en av stugorna där. Tur, för det blev en mindre snöstorm på natten. Passerade Huvudskär på vägen ut, magiskt fint!

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Jag känner flera som paddlar med kolfiberpagaj, det finns otroligt lätta och fina sådana. Själv har jag inte fastnat för det, är fortfarande väldigt förtjust i min Werner Cyprus som också är rätt lätt (ca 700 gram om jag minns rätt) och med skumfyllda blad som gör att känslan blir ännu lättare.

Paddel är lite som däck på cykel tycker jag, påverkar mycket mer än man tror. Det är lätt värt att lägga en tusenlapp extra på paddeln, den kan transformera hela paddlingen.

johan44

Aktiv medlem
Paddel är lite som däck på cykel tycker jag, påverkar mycket mer än man tror. Det är lätt värt att lägga en tusenlapp extra på paddeln, den kan transformera hela paddlingen.
Om man motions/träningspaddlar så är paddel nr 1, kajak nr 2 skulle jag säga. Vingpaddlar som de flesta motions/träningskanotister använder och många långfärdare också har väldigt mycket inbyggda egenskaper, lite som carvingskidor. Stor skillnad när man hittar rätt.

ani

Aktiv medlem
För att fortsätta på Johan44, paddel är för kanotisten vad skorna är för löparen. Minst. Båt kan man byta i stundens hetta och det funkar ändå rätt bra. Inte paddel (speciellt om vi pratar vingpaddel), de beter sig olika i vattnet och när/hur man lägger på kraft. Räcker att ändra vinkeln mellan bladen 5 grader för att det skall kännas konstigt och obekvämt en stund.

Renko

Medlem
Tack för era kommentarer, det känns välkomnande! Angående paddel så är det mesta sagt, min har jag köpt, tillverkad av en dansk kille som jag tror bor delvis på Grönland. Tycker känslan är bättre med trä, och det sliter mindre på axlarna för mig, men smaken varierar givetvis. Kadensen blir högre men belastningen lägre. Min fördom när jag testade första gången var att det skulle gå långsammare, med det stämde inte för hur jag paddlar. Sen kommer vi väl inte grönlandspaddeln i kommande OS... Bra att rolla med. En rolig sidoberättelse var när min kompis och jag för några år sedan stötte på ett par ute på Tärnskär, och kvinnan undrade över just paddlarna. Hon hörde fel när vi svarade att det var grönlandspaddlar, såg frågande ut men fann sig snabbt och gladde sig över att vi hade våra Bröllopspaddlar med oss. Namnbytet har gällt sedan dess. Min reservpaddel har jag gjort själv i furu, funkar men inte samma känsla som den köpta.
Kul med lite bilder från Öja, lycka till på kommande turer allihopa!

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Är det öppet i Nynäs?
Det ligger is i hamnen och mycket sörja mellan Trehörningen och Bedarön men går du i t.ex. vid Lövhagen så funkar det. Det är fortfarande hårt på insidan av Nynäshamn. Gissar på att Gårdssund och utanför Bedarön är fruset men öppet utsidan av Yttre Gården.

Senast ändrad:

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Mer intresserad av det blöta. Är det öppet i Nynäs?
Kollat lite mer, tror det blir rätt trist paddling. Lägga i på Ringvägen någonstans och paddla utsidan Järflotta och mot Viksten kanske men gårdsfjärden ser ut såhär:
20210223_104025.jpg

Stora partier isflak som förstås går att ta sig igenom men inte så roligt.

PS Har nu gjort benmärgsprovet får svar den 9/2Visa bilaga 467157
Hitta ett lämpligt armbandsur med de funktioner du vill ha (Garmin/Polar/etc).
Fäst sedan armbandet runt fotstroppen på samma sätt som du normalt gör runt din handled.
Lossnar aldrig, sitter så nära ögonen som möjligt och klockan har använder du på armen när drar lådan till och från paddlingen med din cykel!
Upplever du att det blir svårt att få klockan att sitta ordentligt, så skär du till en lagom bit cellplast och petar dit.

IMG_0419.jpg

Mikva

Aktiv medlem
Även om jag saknar skridskois så passar det ganska bra. Nu har jag möjlighet att paddla i februari med målet att paddla minst en gång varje månad hela året runt.

Mikva

Aktiv medlem
Även om jag saknar skridskois så passar det ganska bra. Nu har jag möjlighet att paddla i februari med målet att paddla minst en gång varje månad hela året runt.
Vinterpaddling i februari avklarad. Såg inga andra kajaker men säkert fyra olika sällskap med vinterbadare. Verkar vara en stark trend 2021!
BD2619E1-3D53-4DBE-95CA-3A386F9E570A.jpeg

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer