Ger mig in i tråden med lite paddelinspiration eller liknande. Jag gillar själv att läsa om andras utflykter, så jag gör ett eget försök efter en helgtur fre-sön med utgångspunkt Dalarö i Stockholms skärgård. Ska det ligga som separat RR? Hojta, är inte van vid att skriva på forumet.
Solnedgång vid avfärd, bra feeling. 9 km senare, kajaken isbelagd, mörkt, dags för camp. Hade med Gopron, men den kom inte till sin rätt idag.
Visa bilaga 468884
Behövde tända lanternan en gång på vägen, taxibåt, annars folktomt. Hittade en bra vik i närheten av norra Ornö. Halvbökigt med is de sista 15 m in mot stranden, inre rösten: WTF jag vill bara iland. Med lite fart kom jag upp på iskanten och sen så. Kylan när torrdräkten åker av kommer snabbt, bra feeling från solnedgången på Dalarö avlägsen, men kommer snabbt tillbaka när strålvärmen från en rejäl brasa sprider sig. En öl, grillmiddag, snacks & snack, livet alltså!
Visa bilaga 468891
Visa bilaga 468887Dubbla liggunderlag, ett uppblåsbart samt ett gammalt klassiskt under tältet mot kylan, funkade fint. Förvarade vatten inne i tältet, is-slush på morgonen, -10 ute vilket hade varit sämre. Lite märkligt ändå att tältet höll så mycket högre temp.
Visa bilaga 468888
Sol blandat med snöfall på morgonen, redo för paddling utåt! Viss sordin när skeddan frusit fast i sitt övre läge. Bra sidovind ut mot Mörtö-Bunsön med utrymme att bygga vågor, 3 paddeltag på vänster sida på varje högertag, och samtidigt kränga kajaken. Kändes där och då som att helgen skulle bli stökig, men efter typ 30 minuter så hade vattnet tinat upp skeddan och jag kunde fälla ut den - frustrationen som bortblåst.
Visa bilaga 468893
Fikapaus vid Boskapsön, fint därute.
Vidare ut mot Biskopsön, rundade de yttre skären söderifrån. Inga spår av is mellan öarna, däremot gott om havsörn och en säl som följde oss en kortis.
Visa bilaga 468894
Efter en lunchpaus på Kastöns utsida, gick vi norrut och sedan inåt mot Jungfruskären. Vi struntade i Långviksskär som vi diskuterat innan avfärd, ingen anledning att lägga alltför lång tid på mörkerpaddling även om risken för båt-möte kändes låg.
Visa bilaga 468895Visa bilaga 468896
Återigen en viss misär när vi kom iland för natthamn, kallt. Inre rösten: Det blir nog inte så många fler gånger det här, det är ju fint på dagen men fy fan vad mina tår gör ont nu. Tänk att vara hemma.
Pulsar runt i mörkret och hittar tältplats. Ojämn; ett fastfruset bildäck i gräset under snön precis där jag ska ligga, får loss, fyller hålet med snö. 1 timme senare; tältet uppe, brasan värmer, IPAn är nog den godaste öl jag druckit, skorna har åkt av på liggunderlaget, jackan uppknäppt, mössan av i hettan. Inre rösten; Det här är livet, lätt att traditionen fortsätter.
Visa bilaga 468897
Söndag morgon. Viken vi gled in igenom kvällen innan, nu frusen. Allt löser sig, och vi kunde dra ut kajaken och lägga det mesta av vikten på kajaken och trippa på lätta alvsteg bredvid. Häller kokande vatten i neoprenhandskarna en stund innan avfärd, njutning istället för att tina upp de frusna handskarna i havsvattnet. På vägen mot Dalarö är de mindre sunden i Junfruskär frusna, vi rundar hela ögruppen, studsar via Mörtö-Bunsön och in mot Dalarö. 50 m is vid Askfatshamnen sedan vi stack i fredags, samma lösning som under morgonen, men en del nyfikna blickar.
Visa bilaga 468901
Tror det är 5-6:e vintern vi är ute nu, men första gången med rejäla minusgrader och snö. Skönt att paddelsäsongen är igång och mersmak på vita vintrar även om sommarpaddling i t-shirt är bättre på så många andra sätt!