[OT] kajaktråden, motionspaddlare

Stuvarn

Aktiv medlem
Har haft en Nelo 520 i 2 år som jag nu sålt! Men har lagt en beställning på en 540....gäller bara bestämma vilka färger båten ska ha 😛
IMGP0005.JPG

Marcus Söder

Aktiv medlem
Har haft en Nelo 520 i 2 år som jag nu sålt! Men har lagt en beställning på en 540....gäller bara bestämma vilka färger båten ska ha 😛 Visa bilaga 445466
Jag gillar den blåa färgen du har på bilden! Min Nelo är vit med orange linjer, syns kanske bra men ser inte speciellt rolig ut...

Bilagor

• 8183EE06-1EF9-4A6C-9967-68727A1CE577.jpeg
    8183EE06-1EF9-4A6C-9967-68727A1CE577.jpeg
    779.3 KB · Besök: 71

ani

Aktiv medlem
Jag körde en NK Nitro innan som var snabb som tusan men blev lätt lite vinglig för mig i stökig sjö. Känner att 550an möjliggör bättre tryck för mig då jag inte behöver parera vågorna på samma sätt. Förstår givetvis att med bättre balans hade detta inte varit ett problem. Paddlar året runt i alla väder så ökad stabilitet var något jag ville åt, förlorar nog lite i fart men träningseffekten borde vara den samma.
Började paddla för 10 år sedan så har inte heller den balans som ungdomarna på klubben har. Har en räserlåda (Vajda Supersonic) som jag kan köra ganska hyggligt i men för surf i vågor vill jag gärna ha den extra stabilitet man får i båtarna snäpet under elitskidor. Kör nästan enbart ski i Öresund och där är det typiskt tivoli på många ställen när ström/vind/bottenformationer samverkar :-)
Testade för några år sedan en av de gamla Nelo 560, och har full förståelse för att även gamla elitpaddlare gör sig av med dem pga eländigt ranka i sjö ;-)

Marcus Söder

Aktiv medlem
Började paddla för 10 år sedan så har inte heller den balans som ungdomarna på klubben har. Har en räserlåda (Vajda Supersonic) som jag kan köra ganska hyggligt i men för surf i vågor vill jag gärna ha den extra stabilitet man får i båtarna snäpet under elitskidor. Kör nästan enbart ski i Öresund och där är det typiskt tivoli på många ställen när ström/vind/bottenformationer samverkar :-)
Testade för några år sedan en av de gamla Nelo 560, och har full förståelse för att även gamla elitpaddlare gör sig av med dem pga eländigt ranka i sjö ;-)
Hör dig! Men testa de nya skidorna ifrån Nelo, stor skillnad i stabilitet. Jag paddlar mest i Stockholmsskärgård så inte alls de vågorna ni har där men ofta krabb sjö som studsar mellan öarna, har märkt stor skillnad med 550an och min gamla Nitro nu under blåsiga höstdagar, med 550an kan jag obehindrat bara mala på och peka skidan dit jag vill, förut fick vågorna bestämma vilken väg jag tog...

ani

Aktiv medlem
Klart det skall testas så snart Dietz eller nån annan har skidor tillgängliga och det blir tillfälle. Här nere är det annars mest CS via Aterra-Leffe eller NK från Emma/Siven som gäller. På papperet känns Nelo 550 rätt lik NK Storm 570 som vi har i klubben, trygg och fin (tycker jag iaf) även i stökiga sidvågor, unset mindre topprank än Vault men är man bara ok med det fullt jämförbara.

johan44

Aktiv medlem
Har också testat Nelos nya med "försänkt" sittbrunn. Det blir en väldig skillnad i stabilitet, förstås, sitshöjd har en väldig inverkan på vingel. Kul med lite nytänk i kanotvärlden :)

Marcus Söder

Aktiv medlem
Klart det skall testas så snart Dietz eller nån annan har skidor tillgängliga och det blir tillfälle. Här nere är det annars mest CS via Aterra-Leffe eller NK från Emma/Siven som gäller. På papperet känns Nelo 550 rätt lik NK Storm 570 som vi har i klubben, trygg och fin (tycker jag iaf) även i stökiga sidvågor, unset mindre topprank än Vault men är man bara ok med det fullt jämförbara.
Stormen var ett alternativ för mig också men slutade med att jag valde Nelon. Finns väl en återförsäljare i Göteborg, men det är ju en bit att åka...

Marcus Söder

Aktiv medlem
Solen tittade faktiskt fram i lördags em. Paddling är väl officiellt en åretruntsport i Mälardalen numera...

Visa bilaga 459996
Vackert! Ja känns som det, länge sedan vi hade is vid oss (mellanskärgården). Men vintern är underbar för paddling, lite båtar och allmänt öde, bra mental återhämtning. Dock kallt i vattnet så man får hålla sig rättvänd.

johan44

Aktiv medlem
Vackert! Ja känns som det, länge sedan vi hade is vid oss (mellanskärgården). Men vintern är underbar för paddling, lite båtar och allmänt öde, bra mental återhämtning. Dock kallt i vattnet så man får hålla sig rättvänd.
Sant, bästa säsongen men saknar skridsko. Paddlar från klubb så inga problem att välja kajakstabilitet efter väder och temp :) Jag avslutar varje tur med ett dopp och det biter helt klart bra när det kryper ner mot 4-5 grader...

Marcus Söder

Aktiv medlem
Sant, bästa säsongen men saknar skridsko. Paddlar från klubb så inga problem att välja kajakstabilitet efter väder och temp :) Jag avslutar varje tur med ett dopp och det biter helt klart bra när det kryper ner mot 4-5 grader...
Underbart. Jag börjar helgmornarna med ett dopp, försöker ligga i 1-2 minuter men senaste dagarnas vind och regn/snö har kortat ner doppen en aning...

ani

Aktiv medlem
Spännande låda, vet att CS också har en sån låda med 520 kajakskrov och SOT men den är räsersmal.
Har ni nån 550 att jämföra med, de borde ju vara stab.mässigt hyfsat lika, fast med annat och kortare skrov?

Jag tänker mig att den i första hand är tänkt som multisport/motions-låda, godkänd för tävling, med högre säkerhet pga lättare reentry (jodå, dottern och hennes kompisar klättrar upp i sina räserlådor, iaf lugnt vatten, själva, men det är ju inte för oss dödliga att lyckas med). Borde vara lite för kort för att trivas bra i surf.

johan44

Aktiv medlem
Jag har inte jämfört med 550 men som du säger så är 46:an inte till för storsurf. Men jag tror att den hanterar typ allt som Mälaren kan uppbringa med en någorlunda lätt (och van) paddlare i sitsen. Ska ta ut den i nästa storm och rapporterar sen... (nelo klassar 550 som ett snäpp stadigare än 46 på sin 10-gradiga skala. om man är van med vanliga motionskajaker som struer tracer, vkv 100/102, zedtech tcr, citius 44 osv så är 46:an inte rank på plattvatten)

Hittar inget på CS hemsida med 520-skrov, tänker du på nån gammal modell?

Riktig räserlåda är inte för dödliga rent generellt, shit vilken balans ungdom får efter ett tag... :)

Senast ändrad:

ani

Aktiv medlem
Den här: https://carbonologysport.com/product/feather-sot-k1/

46:an borde vara rätt jämförbar med en CS Vault också, inte alltför svår på plattvatten men kräver lite vana när det börjar gunga. Inväntar rapport.

Och visst går det att komma ner i räserlåda även som överårig. Jag satt i kajak första gången 2009 och gått hela vägen genom elio cobra, tracer, tcr, freelancer, till att nu sitta hyfsat bekvämt i min Supersonic. Men det får inte vara nå mycket stök innan det blir mer stöd- än paddeltag. Men avis på ungarna blir man.

johan44

Aktiv medlem
Starkt jobbat! Jag har tvärt emot backat från min vkv102 och kör lite stadigare även när det är platt.

Ja, Vault är säkert lik. En sak med 46:an är att den ser livsfarlig ut med sin smala för som har väldigt aggresiv vertikal nos och så en svepande linje som en haj till sittbrunnen... Image är inte obetydligt :)

Ok, CS-lådan är väl en störtloppskajak, inte det vanligaste här men stort i tex sydafrika tror jag. Antar att det är en låda för Dusi Canoe Marathon...

ani

Aktiv medlem
Så här års brukar jag också backa ner till en freelancer om jag skall hänga med ungdomsflocken eller det blåser i fel riktning (hamninloppet i Malmö är ökänt för clapotisvågor). Har testat att vinterbada från kajak några gånger och slipper gärna göra om.
Störtlopp är det väl iofs inte, de brukar se helt annorlunda ut med mycket volym i förskeppet för att inte dyka in i vågorna, men flodmaraton typ Dusi. Såg inga längdgränser i reglerna, däremot kör de med sprintregler för vikt, dvs 12/18 kg för K1/K2 istf 6/12 kg som gäller för ICF plattvattenmaraton. Kan väl behövas lite motstånd mot stenkontakt.... Brukar synas en del silvertejp efter hand på de båtarna........

Och just ang. fören på 46:an, tänkte det var nåt som såg märkligt ut men kom inte hela vägen i tankegången. Med såpass lite volym i förskeppet skulle det kunna bli spännande (dvs blött) att gå genom vågor jmf typisk skurfskiförskepp som lyfter.

johan44

Aktiv medlem
Var tvungen att googla clapotis, låter... spännande.

Ert kanothus måste vara sveriges snyggaste. Vem är det som sitter staty utanför?

ejma

Aktiv medlem
Brukar gå under benämningen flodracer. Relativt platt botten och enkelt elastiskt laminat för att klara av bottenkänningar.
Följer reglerna för racerkajaker.
Exempel

Jag tror att Nelo 46:an är ganska blöt i krabb sjö. Vågbrytare är nog ett måste i friska vindar.

ani

Aktiv medlem
Var tvungen att googla clapotis, låter... spännande.

Ert kanothus måste vara sveriges snyggaste. Vem är det som sitter staty utanför?
Såna stående vågor som liksom inte har nån riktning utan bara rör sig upp/ner är grymt jobbiga att hantera då man aldrig vet från vilket håll den attackerar.

https://planteringsforeningen.se/projekt/kanotistskulptur/ tror jag faktiskt inte föreställer någon specifik kanotist, aldrig hört det nämnas av gubbarna iaf. Calle Widell gick bort för några år sedan bara.

Långt före min tid i klubben gjordes det grova pengar på drakbåtsfestival under ett antal Malmöfestivaler med början -86. Det bekostade ett nytt klubbhus, som f.ö. ritades av en medlem, Kristjan Gislasson, och gör att vi fortfarande har god likviditet.

Hasse#7

Aktiv medlem
Jag var med och paddlade drakbåt i Södertälje kanal. Lätta taktfasta var snabbare än muskulösa vinnarskallar. Jag vet det för jag var med i båda typerna av besättning. Jag är nämligen varken taktfast eller muskulös och kunde smälta in som barlast.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Såna stående vågor som liksom inte har nån riktning utan bara rör sig upp/ner är grymt jobbiga att hantera då man aldrig vet från vilket håll den attackerar.

Har paddlat runt med havskajak i centrala Stockholm typ nybrokajen, runt Djurgården osv. Massor av den typen av vågor och det är inte roligt ens i havskajak. Och jag brukar gilla vågor.. men de är väldigt oförutsägbara i både höjd och intensitet.

johan44

Aktiv medlem
Har paddlat runt med havskajak i centrala Stockholm typ nybrokajen, runt Djurgården osv. Massor av den typen av vågor och det är inte roligt ens i havskajak. Och jag brukar gilla vågor.. men de är väldigt oförutsägbara i både höjd och intensitet.
Hörnet vid stadshuset måste vara ett av de mest pålitliga ställena för det där fenomenet...

Marcus Söder

Aktiv medlem
Spännande låda, vet att CS också har en sån låda med 520 kajakskrov och SOT men den är räsersmal.
Har ni nån 550 att jämföra med, de borde ju vara stab.mässigt hyfsat lika, fast med annat och kortare skrov?

Jag tänker mig att den i första hand är tänkt som multisport/motions-låda, godkänd för tävling, med högre säkerhet pga lättare reentry (jodå, dottern och hennes kompisar klättrar upp i sina räserlådor, iaf lugnt vatten, själva, men det är ju inte för oss dödliga att lyckas med). Borde vara lite för kort för att trivas bra i surf.
Jag har kört 46an några kilometer och kan nog påstå att den är lik 550an i stabilitet. Som det sägs här på tråden så är den ganska blöt i motsjö, men bor man där det inte är så stökigt vatten är den grym, snabb, smidig och liten. Man får verkligen belöning för muskelkraften man lägger in.

johan44

Aktiv medlem
Som det sägs här på tråden så är den ganska blöt i motsjö,
Fråga till er som är mer erfarna på surfski, är torrare alltid bättre? "Alla" säger att 46:an borrar ner sig och går blöt osv. Jag kör normalt motionslåda och då är man torr om baken. Men i en ski med aldrig så lite vågor så har man vatten i sittbrunnen, det går väl knappt att undvika. Och då vill jag gärna ha lite "off pist"-känsla. Det är läckert när fören borrar ner sig i vågen framför och man är nära vattnet på ett annat sätt. (Jämför off pist på skidor, jag har inte riktigt förstått jättebreda skidor som går ovanpå, jag vill vara nere i snön och ha puder i öronen...) Obs att det är Mälaren som gäller så vågorna varierar mellan små och inte jättestora och jag är lätt...

ani

Aktiv medlem
Går också som lättviktare på 73kg och surfar mest i Öresund, dvs sällan mycket över 1m våghöjd även om det förekommer. Däremot konsekvent stökigt med konkurrerande vågsystem (vind/ström) och grunda bottenformationer som stökar till det ännu mer.

Blöt blir man, det hör ju till. Det jobbiga med att köra in i vågor tycker jag är att man blir så nedtyngd med vatten fulla sittbrunnen och tappar fart att försöka fånga nästa våg.

Dålig jämförelse med skidor skulle väl vara att man har så dålig bärighet att man åker in i lösdrivan upp till midjan istf över.

ejma

Aktiv medlem
Fråga till er som är mer erfarna på surfski, är torrare alltid bättre? "Alla" säger att 46:an borrar ner sig och går blöt osv.
Jag tycker att det är en fördel om fören inte fastnar i vågor. Ligger vattenytan ovanpå däcket bromsas farten ganska mycket.
Med tanke på hur mycket vatten som når sittbrunnen på en racer i stökigt vatten kan vi anta att 46:an kommer få ganska mycket vatten i sittgropen. Om det sker i surf är det okej, men om det sker i motvindspaddling blir det många extrakilon att släpa på.
Jag tror att främst paddelsvagare föredrar en mindre lägre surfski vid paddling i stöksjö inomskärs. En 640-650 cm lång ocean surfski kräver hygglig styrfart vid paddling i stark sidvind inomskärs. Kan ibland kännas bättre att vara blöt och ha kontroll på läget än något torrare och inte ha full kontroll på surfskin.

johan44

Aktiv medlem
Håller med. Skis uppåt 650 är hopplösa om man inte har stor motor eller bra surf. Antar att det till del hänger ihop med våt yta, som blir rätt stor. Jag gillar verkligen Nelo 520, tror den var en av de första i lagom innomskärslängd och med bra sittställning.

skier

Aktiv medlem
nu är jag nybörjare men jag upplever rätt stor skillnad i hastighet med tom resp. full sittbrunn på min surfski, så jag tycker nog torrare är bättre. Blir lite som att åka puder med för smala skidor, till slut tar farten slut helt och man får staka...

Marcus Söder

Aktiv medlem
Halloj...har precis beställt ny surfski (Nelo) med fotrem (ej platta som på bilden då det blir enklare justera när man har olika på fötterna
🙂

Så jag söker enklare gps med rem (klocka) som visar tid, distans, fart (aktuell,medel,max) Så tips mottages tacksamt!
Visa bilaga 466964
Kul! Hoppas du blir nöjd. Vill bara tipsa om Nelos klockhållare (vet att du ville ha tips på klocka), fästs med sugkoppar typ ovanför där du har vattenflaskan. Smidigt att man kan sätta klockan där man vill på skrovet.
F76B54FE-6D12-42CF-85D0-03054EAD3C05.jpeg

Lövis

Aktiv medlem
Cykelverkstan har bytt branch i vinter.
Har en längre tid sneglat lite på kajakbyggen, och efter en fotoperation i början på vintern var tiden inne eftersom jag visste att det skulle bli dåligt med både skidor och cykling en tid.
Jobbar med en Thomasson frej.
Tanken var först att bygga en panthera, men jag kom fram till att frej är mer lämplig för tillfället, (har en dotter som också vill ut ibland, så kajaken bör då inte vara för rank).
Jättekul projekt, så vem vet, kanske det blir en till...
IMG_20210128_180422.jpg

IMG_20210127_201023.jpg

IMG_20210125_132339.jpg
IMG_20210119_215411.jpg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer