[OT] kajaktråden, motionspaddlare

Just det. Körde min första tur i onsdags. Samma tid som förra året men senare året innan. Svårt att paddla när isen är i vägen. 3 dags turer blev det. Men det var inte varmt i vattnet eller i luften så här års. Så jag blev förvånad att möta ett gäng paddlare i t-shirts. Bara man slipper bada så. Annars var det 3 dagars fin paddling med många naturupplevelser. Så nu i helgen blir det en dubbelnatt i tält. Bara ta med sig dunsovsäcken. För det är kallt om nätterna. Nu är säsongen igång på riktigt.

DSCN4738.JPG

Broarna vid stendörren

DSCN4764.JPG

Lunchpaus 1 maj.

DSCN4798.JPG

Solotur

DSCN4828.JPG

Massa små öar vid Stendörren.

DSCN4863.JPG

Lördagen var en blåsig historia ute i havsbandet.

Hasse#7 skrev:
-------------------------------------------------------
> Det här är ett extremt lågbudgetprojekt och jag
> är total nybörjare. Fastnar jag för det kan jag
> nog lägga en hel del på nästa projekt. Men
> känn er fria att yttra er mening. Hellre pikad
> och förberedd än oförberett simmandes mitt i
> fjärden. :-)
>
> Edit: Glömde lite ord till sammanhanget och lade
> till en mening.

Gå med i en klubb eller gå en kurs där du får träna på självräddning/rollning. Klubb är nog betydligt billigare än kurser. Förutom det: youtube är din vän.

grondahl skrev:
> Hasse#7 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det här är ett extremt lågbudgetprojekt och
> jag
> > är total nybörjare. Fastnar jag för det kan
> jag
> > nog lägga en hel del på nästa projekt. Men
> > känn er fria att yttra er mening. Hellre pikad
> > och förberedd än oförberett simmandes mitt i
> > fjärden. :-)
> >
> > Edit: Glömde lite ord till sammanhanget och
> lade
> > till en mening.
>
> Gå med i en klubb eller gå en kurs där du får
> träna på självräddning/rollning. Klubb är nog
> betydligt billigare än kurser. Förutom det:
> youtube är din vän.

Då kommer konceptet att bli, vänta tills vattnet är badbart. Prova allt som behöver provas nära land inklusive att välta med sittbrunnsduk/kjol eller vad det heter. Kan man lära sig roll med en sån kajak som jag köpt? Förutsatte att det var omöjligt men har egentligen ingen egen uppfattning. Klubb eller kurs är inte aktuellt just nu. Youtube funkar ju i teorin och ibland i praktiken. Jag får återkomma med lite rapporter vartefter jag ställer till det för mig.

Kort och väldigt bred :-) säkert utmärkt för att på ett tryggt sätt känna lite på vilken typ av paddling du gillar.

Min korta, breda P&H Delphin är 485/57 och den tycker jag känns väldigt bred. Nackdelen med en för bred kajak tycker jag är att du behöver en himla lång paddel och får använda lägre paddelföring. Fast många föredrar låg paddelföring ändå och då är ju inte det något problem.

Se till att pröva att välta och ta dig ur själv några gånger, då känner man sig lugnare. När du känner dig lite tryggare så kan du vänta några sekunder med att ta dig ur till och med, då kommer du märka att du faktiskt inte hänger rakt ner utan ligger rätt nära ytan, man kan utan problem ligga kvar där, hundsimma upp näsan över ytan lite för att andas och vänta på att bli upplockad av sitt sällskap :)

Pröva på kamraträddning och flottörräddning så känns det också tryggare. Den dan det blir skarpt läge är det skönt att inte behöva fundera allt för mycket på hur man ska göra.

Kapell, flytväst, paddel, pump, flottör är bra att ha med sig. Kan tycka att flottören är lite överflödig om man inte paddlar själv iofs.

Få inte för dig att det är bättre utan kapell (om du inte paddlar på helt platt vatten möjligen) - det kan bli väldigt blött och väldigt dåligt om en våg sköljer över litegranna.

Du behöver inte kunna rolla för att våga paddla. Det tar lång tid och mycket övning för att lära sig nått som liknar en pålitlig roll.. jag lärde mig på några kvällar i bassäng men först nu efter ytterligare två vintrar med ett gäng bassängpass så börjar den kännas pålitlig. Nu vet jag att jag kommer upp. Fast bara åt ena hållet. Normalt sett räcker det, men i hög sjö / brytande sjö kan det vara bra att kunna välja den sida som passar bäst.

jomper skrev:
> Du behöver inte kunna rolla för att våga
> paddla. Det tar lång tid och mycket övning för
> att lära sig nått som liknar en pålitlig roll..
> jag lärde mig på några kvällar i bassäng men
> först nu efter ytterligare två vintrar med ett
> gäng bassängpass så börjar den kännas
> pålitlig. Nu vet jag att jag kommer upp. Fast
> bara åt ena hållet. Normalt sett räcker det,
> men i hög sjö / brytande sjö kan det vara bra
> att kunna välja den sida som passar bäst.

Tack för en massa bra tips grondahl och jomper. En kompis sa att jag måste kolla att det går att få loss kapellet enkelt vid behov och att det skall finnas ett handtag/ögla att rycka i om det fastnar och nödläge uppstår. Jag är inte rädd för vatten eller att komma under vatten, kan simma minst 25 m längst botten i bassäng så nån undervattenspanik är jag inte orolig för. Då är det som jag trodde med rollen, nåt man övar, övar, övar och hoppas man så småningom lär sig plus att den här kajaken inte är särskilt optimal för detta. Jag hoppas att bredden inte skall vara något problem, långa armar är det gott om och en bättre paddel kan jag nog skaffa om den jag har är för kort. Verkar som de skall vara typ 220 cm för min längd på 192cm.

Kapell = check, flytväst = check men skaffar nog en bättre, paddel = check, pump = ? För vatten eller till flottör?(youtube), flottör är bra att ha med sig. Kan tycka att flottören är lite överflödig om man inte paddlar själv iofs. Flottör = ? (Youtube). Antar att det är ett hjälpmedel för att ta sig upp själv på öppet vatten?

Rätt paddellängd beror även på hur bred kajak du har samt hur din teknik ser ut. Tycker han Thomasson skriver mycket vettigt på sin site: http://www.thomassondesign.com/valja/valja-paddel och http://www.thomassondesign.com/paddla

Eftersom du har skrivit att du ska paddla ensam så behöver du kunna ta dig upp i kajaken igen och tömma vattnet ur sittbrunnen om du skulle gå runt mitt på en fjärd, då är flottör och pump bra grejer att ha. Men om du följer stränderna till att börja med så kan du ju simma in till kanten, men man blir fort nerkyld.

Men om du paddlar på Mälaren och är lite försiktig i närheten av farlederna så är ju risken att gå runt rätt låg. Att paddla är som att cykla, det är vingligast när man står still.

grondahl skrev:
> Rätt paddellängd beror även på hur bred kajak
> du har samt hur din teknik ser ut. Tycker han
> Thomasson skriver mycket vettigt på sin site:
> http://www.thomassondesign.com/valja/valja-paddel
> och http://www.thomassondesign.com/paddla
>
> Eftersom du har skrivit att du ska paddla ensam
> så behöver du kunna ta dig upp i kajaken igen
> och tömma vattnet ur sittbrunnen om du skulle gå
> runt mitt på en fjärd, då är flottör och pump
> bra grejer att ha. Men om du följer stränderna
> till att börja med så kan du ju simma in till
> kanten, men man blir fort nerkyld.
>
> Men om du paddlar på Mälaren och är lite
> försiktig i närheten av farlederna så är ju
> risken att gå runt rätt låg. Att paddla är som
> att cykla, det är vingligast när man står
> still.

Tack för ännu mera bra tips. Det blir en bad-RR vad det lider. Får ge kameran till nån på land, annars blir den nog förstörd. Har ju provat en gång förra sommaren så jag vet ungefär hur det känns med balansen. Målet med hela projektet är inte att bli eskimå utan mer att ha en vattensyssla som är lättillgänglig, ger styrka i överkropp och stimulerar balansen. Bara att man kommer ut och får lite bad och sol är tillräckligt, resten är bonus. Men i förlängningen räknar jag med att skaffa bättre grejer och förhoppningsvis motivera fru och/eller barn att prova. Vi får se.

grondahl skrev:
> Rätt paddellängd beror även på hur bred kajak
> du har samt hur din teknik ser ut. Tycker han
> Thomasson skriver mycket vettigt på sin site:
> http://www.thomassondesign.com/valja/valja-paddel
> och http://www.thomassondesign.com/paddla

Han är grym. Paddelns längd beror mer på teknik och kajakbredd än på din egen längd precis som du skriver. Är man lång har man ju långa armar så händerna hamnar ungefär lika långt från vattnet ändå.. Jag paddlar min 54 cm breda Tiderace Xcite med en 210 cm lång paddel, hög paddelföring. Skulle kunna tänka mig en 205cm-paddel faktiskt, och jag är 195 cm lång.

Har varit med om att man rekommenderar låg paddelföring till nybörjare för att hjälpa dem att hålla en låg tyngpunkt men jag upplever inte att det är så stor skillnad.

Anledningen till låg paddelföring för nybörjare tror jag är att du har paddeln närmare en pareringsposition med låg paddelföring, det går lite fortare att dra upp bladet ur vattnet och det går fortare att smacka det mot ytan om det skulle behövas.

Hasse går du med i en klubb så brukar man kunna få låna olika typer av kajaker och testa, dessutom är det svårt att få en bra teknik utan feedback, många sitter och drar framförallt med armar och axlar i början.
De flesta klubbar har en ganska stor mängd motionärer som aldrig tävlar och inte kör hårt så att man är oerfaren är ingenting konstigt och folk brukar vara trevliga.
Dessutom är det väldigt roligt att köra K2 och K4 och då är det väldigt smidigt att vara med i en klubb både för paddlingspartners och för tillgång till kanoter. Reglerna för att låna kanot varierar dock från klubb till klubb, vissa är dessutom svårare att gå med i än andra p.g.a. bristande resurser.

Ska du köra runt Stockholm så är Brunnsviken ett bra ställe att paddla på eller utgå ifrån, nära till land, inte så mycket stora eller snabba båtar, lite vågor och möjlighet att ta sig ut till havs. I nordvästra delen finns ett trevligt fik med brygga.

Mälaren kan vara lite jobbig, iallafall mellan Kungsholmen (östra delen) och Söder. Hårda kajer på bägge sidor ger massor med oberäkneliga vågor och jobbigt att ta sig upp. Pålsundet, Årstaviken, Kallhällskanalen, och Ulvsundasjön och in till Lillsjön är dock lätta (runt Kungsholmen där jag brukar paddla). Lillsjön är väldigt fin med alla näckrosor på sommaren men lite för liten om du inte typ ska träna 200m (vilket den fungerar bra för).

JMT skrev:
En hel massa matnyttigt som jag tackar för!

Anledningen till att jag inte vill gå med i en klubb (i år) är att jag anser att man skall göra sin beskärda del av ideellt arbete där man deltar. Eftersom jag spelar f*tboll mm tycker jag mig inte ha tid med mer organiserade aktiviteter just nu, i övrigt har du helt rätt.

Jag bor ute på Munsö så de vyer du ser när du vänder vid Adelsöfärjan om du cyklar dit, är ungefär de jag kommer se när jag paddlar.

Idag blev det en runda runt Kärsön, 15 km totalt. Mycket trevligt, mycket vågor från stora motorbåtar och Drottningsholmsbåtarna idag.

I början av februari var jag hos Svima och beställde en Palm Aleutian torrdräkt i XXL och fick leveransdatum den 22 april. Men när det 22 april kom så sa de att den kommer i mitten av maj. Har jag tur så får jag väl den nästa vecka....

Känns så jävla drygt... hade jag vetat detta hade jag nog betalat lite mer och köpt en från Kokatat då jag minns att en XXL fanns i lager hos Kajaktliv.

Senast ändrad:
Förra helgen blev det en kort övernattningstur utanför Nyköping, utgick från Studsviks Brygga och snurrade runt lite bland öarna. Övernattade på en av de yttersta. Kanonfint väder och mkt bra tältplats på Klovskär. Såg några få andra paddlare på söndagsmorgonen och faktiskt en del övernattare på båt också.

toker, förstår att det känns drygt att vänta. Men jag kör torrdräkt till midsommar normalt sett så du hinner kanske använda den ändå :-) (och jag hoppas att mitten av mars var en felskrivning!).

Urstarke Martin Nordstrand vann lätt Paddelracet 21km i GBG i lördags och på söndagen surfskirace Vågryttarn 15km var han 2:a bara 1/2 metern efter elitkanotisten Jacob Holst som bland annat vunnit DKM+
Ps Roligt är att Martin klämde sönder sin egna paddel på väg till GBG så han fick låna min Braca IV min....hoppas min paddel nu lärt sig vilken fart vi ska hålla i sommar :)

Bilagor

• Bild 3243.jpg
    Bild 3243.jpg
    106.5 KB · Besök: 128
Stuvarn skrev:
> Urstarke Martin Nordstrand vann lätt Paddelracet
> 21km i GBG i lördags och på söndagen
> surfskirace Vågryttarn 15km var han 2:a bara 1/2
> metern efter elitkanotisten Jacob Holst som bland
> annat vunnit DKM+
> Ps Roligt är att Martin klämde sönder sin egna
> paddel på väg till GBG så han fick låna min
> Braca IV min....hoppas min paddel nu lärt sig
> vilken fart vi ska hålla i sommar :)

Den ser väldigt hög och smal ut Epicen, är det också ett balansnummer på slak lina att paddla den?. Kul att du kunde hjälpa honom med en paddel, hade han klämt för hårt med handen på sin egen :-)
För övrigt känns det föredömligt med en He-man i flytväst.

Jag uppskattar dina inlägg mycket, alltid fina bilder och spännande prylar. Blir nog en riktig motpol när jag skall bada med mitt nyförvärv och göra nån form av första RR. Men det är sånt man får bjuda på.

jomper skrev:
> Förra helgen blev det en kort övernattningstur
> utanför Nyköping, utgick från Studsviks Brygga
> och snurrade runt lite bland öarna. Övernattade
> på en av de yttersta. Kanonfint väder och mkt
> bra tältplats på Klovskär. Såg några få
> andra paddlare på söndagsmorgonen och faktiskt
> en del övernattare på båt också.
>
> toker, förstår att det känns drygt att vänta.
> Men jag kör torrdräkt till midsommar normalt
> sett så du hinner kanske använda den ändå :-)
> (och jag hoppas att mitten av mars var en
> felskrivning!).
Trevligt att du har kollat till mina hemmavatten. Låg själv på Klovskär på fredagen. Men då var det regnigt då ;) Mycket fina klippor finns där för tälta där. Själva drog vi utanför Långå-Hartö. Ja det var få paddlare ute då. Såg ett par som paddlade Ringsö deltat bara. Men säsongen är på gång nu.

Hasse#7 skrev:
> Stuvarn skrev:

> Den ser väldigt hög och smal ut Epicen, är det
> också ett balansnummer på slak lina att paddla
> den?. Kul att du kunde hjälpa honom med en
> paddel, hade han klämt för hårt med handen på
> sin egen :-)
> För övrigt känns det föredömligt med en
> He-man i flytväst.
>
> Jag uppskattar dina inlägg mycket, alltid fina
> bilder och spännande prylar. Blir nog en riktig
> motpol när jag skall bada med mitt nyförvärv
> och göra nån form av första RR. Men det är
> sånt man får bjuda på.

Tack!
Martin hade klämt sönder sin paddel i bildörren!
Epic V14 är 6:40 lång å 43cm bred...å bland det rankaste du kan tänka dig! Inte många i Sverige som hanterar en sån båt i stökig sjö!

Ha ha....Martin brukar faktiskt inte använda flytväst men här var han tvungen :)

Bilagor

• goteborgpaddelrace-2.jpg
    goteborgpaddelrace-2.jpg
    82.6 KB · Besök: 122
Senast ändrad:
Black planet skrev:

> Trevligt att du har kollat till mina hemmavatten.
> Låg själv på Klovskär på fredagen. Men då
> var det regnigt då ;) Mycket fina klippor finns
> där för tälta där. Själva drog vi utanför
> Långå-Hartö. Ja det var få paddlare ute då.
> Såg ett par som paddlade Ringsö deltat bara. Men
> säsongen är på gång nu.

Då var det nästan så att vi stötte på varandra på sjön :-) kändes som att det var läge att passa på att kika där, misstänker att det är tjockt med folk i de mer lättillgängliga delarna på sommaren.

Vi låg på udden mitt mot St. Furskär. Vid Sydlig vind borde det kunna bli fin sjö precis där, det grundar upp bra mellan öarna :-)

jomper skrev:
> Black planet skrev:
> -----
>
> > Trevligt att du har kollat till mina
> hemmavatten.
> > Låg själv på Klovskär på fredagen. Men då
> > var det regnigt då ;) Mycket fina klippor
> finns
> > där för tälta där. Själva drog vi utanför
> > Långå-Hartö. Ja det var få paddlare ute
> då.
> > Såg ett par som paddlade Ringsö deltat bara.
> Men
> > säsongen är på gång nu.
>
> Då var det nästan så att vi stötte på
> varandra på sjön :-) kändes som att det var
> läge att passa på att kika där, misstänker att
> det är tjockt med folk i de mer lättillgängliga
> delarna på sommaren.
>
> Vi låg på udden mitt mot St. Furskär. Vid
> Sydlig vind borde det kunna bli fin sjö precis
> där, det grundar upp bra mellan öarna :-)

Kul. Mina hemma vatten också! Jag kan sitta i mina föräldrars stuga och hålla kolla på vattnen mellan Lacka och Sävösund så St Furskär ser vi bra med tubkikaren. Min favvoklippa i området är utsidan på Lilla Brunskär, eller Garkast förstås senare på säsongen.
Vi har två kajaker liggandes där men det blir mest dagsturer ut i Hartsö arkipelagen...

jomper skrev:
> Black planet skrev:

>
> Då var det nästan så att vi stötte på
> varandra på sjön :-) kändes som att det var
> läge att passa på att kika där, misstänker att
> det är tjockt med folk i de mer lättillgängliga
> delarna på sommaren.
>
> Vi låg på udden mitt mot St. Furskär. Vid
> Sydlig vind borde det kunna bli fin sjö precis
> där, det grundar upp bra mellan öarna :-)

Det är inga problem att hitta ställen på sommaren ;)
Jo det går fina vågor in där vid sydligt. Bra ställe att styla när de har kajakcamp på Brännskär.
Låg ni vid den lilla lagunen på sydspetsen? Lite långt till dasset där ifrån. Men havsutsikten är grym.

@Appel Stora brunskär har fina klippor. Var på lilla?
Ja Garkast blir det direkt det går. Det gäller bara ha koll på vädret. Lite tufft när det blåser upp. Har legat där vid åskväder så tältet verkat haft gigantisk strålkastare på sig. Och lutade lite väl mycket. Men vilken härlig skärgård det är där ute.

Körde igår 10km i Kåsjön på 57:42 snitt 10,4km/h å avslutade med ett skönt dopp :)
Hoppas nå 11,0 km/h i snitt med V8:an i år innan årets slut!!

Bilagor

• Bild 3246.jpg
    Bild 3246.jpg
    93.2 KB · Besök: 123
  • Bild 3248.jpg
    Bild 3248.jpg
    101.7 KB · Besök: 97
Ska det inte vara lite vågor när man paddlar en såndär? :-)

Fast jag antar att reguljära tävlingskajaker är begränsade av massa regler så att de ändå är långsammare även på plattvatten..

jomper skrev:
> Ska det inte vara lite vågor när man paddlar en
> såndär? :-)
>
> Fast jag antar att reguljära tävlingskajaker är
> begränsade av massa regler så att de ändå är
> långsammare även på plattvatten..

Jo den får smaka vågor oxå :) Men bor i Partille nära Kåsjön å har 3 mil till havet så jag tränar oftast där! Å som du säger jag är faktiskt snabbare i min V8:a å även min Commander på plattvatten än i en turbåt (5:20 lång) Tycker även dom kortare motionskanoterna är lite omtåligare att hantera!
En fördel mer surfski är ju oxå att om du kantrar är det bara att hoppa upp igen å fortsätta paddla,självlänsen tar ju hand om det lilla vattnet som kommit in!

Surfskin skall paddlas i vågor. En racingkajak är bra mycket snabbare än en Surfski på plattvatten trots alla begränsande regler, fast den är också betydligt rankare och ligger man i vattnet är man inte särskilt snabb.

Wangler skrev:
> Surfskin skall paddlas i vågor. En racingkajak
> är bra mycket snabbare än en Surfski på
> plattvatten trots alla begränsande regler, fast
> den är också betydligt rankare och ligger man i
> vattnet är man inte särskilt snabb.

Ja en racingkanot ja om du hanterar den, vilken inte många gör! Tycker surfskin är helt perfekt för allt utan kanske långturer med tältning :)
Å om man bara har möjlighet att äga förvara en båt hade jag valt surfskin!

I stockholmscupen igår på brunnsviken var det några duktiga racerkanotister med och de slog riktigt starka skikanotister, men som sagt det är inte alla som hanterar en riktig racerlåda, ganska få till och med... Själv kom jag typ sist, saknar styrka, teknik och modern kajak, annars är allt på plats :)

johan44 skrev:
> I stockholmscupen igår på brunnsviken var det
> några duktiga racerkanotister med och de slog
> riktigt starka skikanotister, men som sagt det är
> inte alla som hanterar en riktig racerlåda,
> ganska få till och med... Själv kom jag typ
> sist, saknar styrka, teknik och modern kajak,
> annars är allt på plats :)

Hör av dig till mig nästa gång. Om jag är med så får du känna dig som en vinnare :-)
Paddlar du tävling med de gamla klassikerna du har? I så fall vinner du mest stilpoäng i alla fall.

Modern kajak?
Jag körde de första åren av Stockholmscupen med en låda designad första halvan av åttiotalet och byggd -95. Sen bytte jag upp mig till en designad -86 och byggd första halvan av nittiotalet.
Båda är för övrigt snabbare än min Surfski som jag kör på havet i men själv saknar jag kondition för några framskjutna placeringar.

Wangler skrev:
> Modern kajak?
> Jag körde de första åren av Stockholmscupen med
> en låda designad första halvan av åttiotalet
> och byggd -95. Sen bytte jag upp mig till en
> designad -86 och byggd första halvan av
> nittiotalet.
> Båda är för övrigt snabbare än min Surfski
> som jag kör på havet i men själv saknar jag
> kondition för några framskjutna placeringar.

Det var typ den här jag avsåg. Men jag kan inget om det här, satsar på mitt första egna försök när man kan bada utan risker.
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1847253/page=6

När det gäller ex löpning, cykling och styrketräning så kryllar ju nätet av träningsprogram för alla slags nivåer. Vart hittar man liknande för paddling?

Prövade f-ö en Werner Cyprus ikväll, mycket trevlig paddel.

grondahl skrev:
> När det gäller ex löpning, cykling och
> styrketräning så kryllar ju nätet av
> träningsprogram för alla slags nivåer. Vart
> hittar man liknande för paddling?
>
> Prövade f-ö en Werner Cyprus ikväll, mycket
> trevlig paddel.

Lite råd å tips kan du hitta på http://motionspaddla.nu

Brukar läsa den faktiskt. Jag får intryck av att det är mycket relativ korta intervaller blandat med distans. Liknande medeldistanslöpning, iof rätt logiskt.

grondahl skrev:

> Prövade f-ö en Werner Cyprus ikväll, mycket
> trevlig paddel.

Jag kommer aldrig byta bort min. Lätt, skön och exakt i vattnet. I Sverige är de fånigt dyra tyvärr.

Vilka skojare alltså :-(

Nu säger de att min torrdräkt först kommer med nästa leverans om drygt en vecka..........
Blir fan tokig! TOOKIG SÄGER JAG!

beställde i början av februari.
utlovad leveransdatum : 22 april
nästa utlovade leveransdatum : mitten av maj dsv 17-24 maj om man kollar kalendern.
nästa utlovade leveransdatum : förhoppningsvis i nästa leverans av palm, 29-31 maj.

GAARGH!!!

Senast ändrad:
Håller med!, mina lådor (Tracer och 100) är båda från 60-talet och fullt gångbara. Men jag har en känsla av att de däringa jättelånga surfskikajakerna som folk har idag i många fall har en potential att erbjuda en högre marchfart kombinerat med rimlig rankhet jmf motionslådor som är lika långa som en godsvagn*.

* "På den tiden fanns inga specifika regler hur en kajak skulle se ut. Man visste att det gick att driva en kajak snabbare om den var lång. Smalspåret från Västervik tillät inte att man lastade in längre kajaker än 520 cm. När så internationella kanotförbundet skulle fastställa längdmått valde man av detta skäl måttet 520 cm, som längsta tillåtna mått för enmans racingkajak."
http://www.vitudden.com/vkv_historic_se.php

Wangler skrev:
> Modern kajak?
> Jag körde de första åren av Stockholmscupen med
> en låda designad första halvan av åttiotalet
> och byggd -95. Sen bytte jag upp mig till en
> designad -86 och byggd första halvan av
> nittiotalet.
> Båda är för övrigt snabbare än min Surfski
> som jag kör på havet i men själv saknar jag
> kondition för några framskjutna placeringar.

Jo, Marie satt och slötittade på blocket och hittade två sådana för 10k tillsammans. Så vi tänkte att man kanske kan slå till bara för att ha nåt i sommar. Vi har inte riktigt hunnit med att leta så seriöst. Men man vill ju gärna att det inte ska vara värsta skräpet även om det är billigt.

H. skrev:
> Jo, Marie satt och slötittade på blocket och
> hittade två sådana för 10k tillsammans. Så vi
> tänkte att man kanske kan slå till bara för att
> ha nåt i sommar. Vi har inte riktigt hunnit med
> att leta så seriöst. Men man vill ju gärna att
> det inte ska vara värsta skräpet även om det
> är billigt.

Jag är ju inte kunnig inom det här men har lagt ned ganska mycket tid på letande och funderande. Väldigt få begagnade kajaker säljs för under 4000:- och de som ligger under är skadade, underliga fiske eller badmodeller, urgamla, samt en uppsättning hembyggda. Tror inte att man förlorar så mycket under förutsättning att man köper något som är gångbart på marknaden. Bäst är nog att tänka som följande. Får jag ut det jag vill ha av kajaken? Är förlusten i värsta fall mindre än om jag hyrt och provat på? Kommer missarna i kravspecen göra att jag kan köpa helt rätt, nästa gång? Aquilo verkar vara ganska bra, men det verkar som om de säljs inom nån slags konceptaffär vilket gör att normalpris och erbjudanden varierar kraftigt

Jo, det var lite så vi tänkte. Med det priset borde man få tillbaka pengarna om man säljer efter ett år...

H. skrev:
> Jo, det var lite så vi tänkte. Med det priset
> borde man få tillbaka pengarna om man säljer
> efter ett år...

Kan ju inte lova något men det känns ju ganska safe. I övrigt verkar prisbilden stämma ungefär med cyklar. Nånstans 10000 nytt och uppåt börjar man få något som är kul och bra. 20-25k nytt eller 15-20k beggat är riktigt bra men man måste ju vara klar över användningsområdet.

Jo, du får säkert pengarna tillbaka. Fast risken finns ju att de är trista också :)

Vet faktiskt inte alls hur de är att paddla, kan ju vara helt ok.

Tillbaka
Topp