[OT] kajaktråden, motionspaddlare

Nattpaddling är riktigt spännande!

Bilagor

• IMG_20140214_090258.jpg
    IMG_20140214_090258.jpg
    43.4 KB · Besök: 37
Så här fint var det på havet idag.......
Startade som vanligt vid GKF (Saltholmen,GBG) Fick till exakt 20km med ett fikastopp + ett jäkligt snabbt dopp! Endast 3grader i vattnet...min gräns går annars vid 4,5grader :)
Fick oxå besök av 2 nyfikna sälar vid Knarrholmen!
Nu väntar jag bara på min nya surfski...en Epic V 10 Sport! Har fått besked att den är 2 veckor försenad...nytt leveransdatum är skiftet mars-april! Hoppas bara piraterna i Afrika inte är nyfikna paddla surfski å ger fan i båten när den passerar i dom trakterna :)

Bilagor

• Bild 4044.jpg
    Bild 4044.jpg
    128 KB · Besök: 53
  • Bild 4058.jpg
    Bild 4058.jpg
    114.9 KB · Besök: 47
  • Bild 4064.jpg
    Bild 4064.jpg
    95.7 KB · Besök: 42
Jag har precis flyttat och bor numera på en sjönära adress (1 stenkast från sjön) och är lite nyfiken på att bli med kajak igen efter massa års uppehåll.

Jag skulle vilja ha en snabb kajak med ev. litet stuvutrymme ("daycruiser"), dvs ingen havskajak.
Några tips på vettiga modeller?

LilleNo skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har precis flyttat och bor numera på en
> sjönära adress (1 stenkast från sjön) och är
> lite nyfiken på att bli med kajak igen efter
> massa års uppehåll.
>
> Jag skulle vilja ha en snabb kajak med ev. litet
> stuvutrymme ("daycruiser"), dvs ingen havskajak.
> Några tips på vettiga modeller?

Jag köpte en sån här men har inte provat tillräckligt för att veta om den är helt rätt. Känns prisvärd.

http://happymtb.org/forum/read.php/1/1847253/page=14

Edit: Skulle kanske lagt till att du får bläddra ned till 6 oktober.

Senast ändrad:
Hand upp.

Om jag skulle köpa en ny kajak idag så skuller jag köpa en sådan. Nu har jag en Tiderace XCite och en P&H Delphin och har inga planer på att byta ut någon av dem.

Jämfört med dem så är P&H ännu mer lättmanövrerad (löjligt mycket faktiskt) och stabil medans XCite är snabbare (men den är inte snabb), lättare (jag har en Hardcore) och tar lite mera last.

För mig är P&H lek-kajaken i vågor, tar den även på dagsturer hemma om det finns chans till lite skoj. XCiten är turbåten. Men båda tillhör ju egentligen kategorin långsamma, surfvänliga havskajaker.

Edit: Nynäskajak har 20% på ett Vortex-paket med paddel, kapell och flytväst just nu. Inte de prylar jag valt som tillbehör (förutom möjligen kapellet) dock, men det går säkert att deala lite. Disclaimer: De som driver butiken är vänner till mig.

Senast ändrad:
Så kompromiss åt lekhållet men som också klarar av ett par övernattningar och inte innebär att man måste slita hund för att hänga med en grupp på vanlig transportpaddling.

Min korta uppfattning som amatör efter att ha provpaddlat Xcite och Vortex om vartannat under nån timma var att Xciten är fullt tillräckligt lekfull utan att börja kännas trög, medan Vortexen kändes betydligt segare. Jag fick slita för att hålla jämn tempo med min tjej som satt i Xciten och när vi bytte så hamnade hon snabbt på efterkälken.

Vi köpte en Xcite till henne, jag har ännu inte bestämt mig. Det är egentligen bara två saker som talar mot en Xcite för mig också. Priset och att jag då får en likadan som henne...

Två gamla hojjar fick sätta livet till då jag behövde sladda ihop en kajakvagn. Tillsammans med spillvirke från altanbygget blev det en quick and dirty bygge. Men den funkar!

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    93.1 KB · Besök: 46
cola skrev:
> Två gamla hojjar fick sätta livet till då jag
> behövde sladda ihop en kajakvagn. Tillsammans med
> spillvirke från altanbygget blev det en quick and
> dirty bygge. Men den funkar!

Finurligt! Nu är det vara att vidareutveckla lite så du får med kärran på paddelturen. :-)

Hasse#7 skrev:
> cola skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Två gamla hojjar fick sätta livet till då
> jag
> > behövde sladda ihop en kajakvagn. Tillsammans
> med
> > spillvirke från altanbygget blev det en quick
> and
> > dirty bygge. Men den funkar!
>
> Finurligt! Nu är det vara att vidareutveckla lite
> så du får med kärran på paddelturen. :-)

Med tanke på hur lågt black pearlen ligger i vattnet tror jag att den skulle sjunka med den på.. Måste bara beställa ett ordentligt kapell eller kanske en tuilliq så är jag redo. Har ett nödlösningskappel så jag kan ta lite fegisturer men inga rollövningar:(

grondahl skrev:
> Så kompromiss åt lekhållet men som också
> klarar av ett par övernattningar och inte
> innebär att man måste slita hund för att hänga
> med en grupp på vanlig transportpaddling.

Rätt långt åt lekhållet men funkar definitivt för övernattningspaddling. Jag har bara paddlat en dagtur med Vortex men en helgtur (Nynäs-Mälsten-Nåttarö t.o.r) med kompositvarianten (Xtra) och visst är den lite trög men inte så att jag hamnade efter.

Sen har jag svängt rätt ordentligt vad gäller materialet i båten också. Ser nästan bara fördelar med plast jämfört med glasfiber så som jag paddlar, väldigt skönt att det inte gör särskilt mycket att dundra in i sten och berg om man råkar åka med en våg, eller om vattnet råkar försvinna.. :)

Sen är det väl värt att nämna att de jag paddlar med inte har några supersnabba kajaker eller är några stressiga paddlare heller.

Jämfört med många andra plastkajaker (även min förhållandevis dyra Delphin) så är utförandet på Vortex ett snäpp finare. Riktiga lucksarger som gör att luckorna blir täta, samma reglage och sits som i glasfiberkajakerna osv.

H. skrev:
> nån timma var att Xciten är fullt tillräckligt
> lekfull utan att börja kännas trög, medan
> Vortexen kändes betydligt segare. Jag fick slita

Jag upplevde inte skillnaden som riktigt så stor, men det är definitivt skillnad.

> Vi köpte en Xcite till henne, jag har ännu inte
> bestämt mig. Det är egentligen bara två saker

Det är en otroligt trevlig kajak och mångsidig kajak. Både den och Vortex ligger ju i "Play the sea"-kategorin hos Tiderace, och det gör de förstås av en anledning.

Om nån ska ner till Nynäs och provpaddla i sommar så säg till, jag bor nån minut därifrån snart..

Fick till lite paddling idag! Jäkligt konstigt när jag cyklar eller paddlar så sker det i typ 95% motvind! Borde ju vara typ 50% med och 50% mot.... Enda fördelen är att man blir jäkligt stark...inte många som hänger med mig på varken cykel eller kanot när det är motvind :)

Bilagor

• Bild 3808.jpg
    Bild 3808.jpg
    164.2 KB · Besök: 49
  • Bild 3803.jpg
    Bild 3803.jpg
    116.1 KB · Besök: 43
JLarsson skrev:
> Puh, vilken tur att du inte hade sida-med. Det
> måste var absolut jobbigast :)

Ha ha....ja du så rätt där :)

Äntligen lite härlig hafspaddling igen! Paddelkompisen Tobias å jag var helt ensamma på havet!
Fikade på Knarrholmen som förresten är till salu för 20 mille...synd man inte har dom pengarna!
Fick även besök av lite säl :)

Bilagor

• Bild 4085.jpg
    Bild 4085.jpg
    148.3 KB · Besök: 49
  • Bild 4096.jpg
    Bild 4096.jpg
    116 KB · Besök: 42
  • Bild 4092.jpg
    Bild 4092.jpg
    117.9 KB · Besök: 42
Behövs någon annan webbplats än happy?
En fråga. Vad är kajakernas 29" ht med xt-nivå?
Dvs fungerar bra till mycket. Inte snabbaste men tar sig fram. Fungerar på transportsträckor och är en rätt billig konstruktion. Kan leka med den ok och samtidigt fungera i något lopp

Jag är rätt avundsjuk på västkustens sälbestånd. Har siktat säl lite på håll i yttersta skärgården, men det är verkligen inte ofta.

29" HT med XT-nivå fast havskajak, ja det kan man fundera på. Jag brukar tänka att skäddakajak är mountainbike och roderkajak är landsvägscykel.

När jag läser din beskrivning tror jag mer du letar efter en cyclocross med 105-nivå på växlarna :-)

jomper skrev:
> Jag är rätt avundsjuk på västkustens
> sälbestånd. Har siktat säl lite på håll i
> yttersta skärgården, men det är verkligen inte
> ofta.
>
> 29" HT med XT-nivå fast havskajak, ja det kan man
> fundera på. Jag brukar tänka att skäddakajak
> är mountainbike och roderkajak är
> landsvägscykel.
>
> När jag läser din beskrivning tror jag mer du
> letar efter en cyclocross med 105-nivå på
> växlarna :-)

Håller med dig här!

Söker man en 29" HT på XT/XTR nivå så är det just en Commander type-S man söker!
Snabb olastad som en motionskanot....lastad funkar den super som stadig expeditionskajak!
Vettig båt för Sveriges Blå Band! Men inte så mkt för lek såklrt!

Ps På fotot paddlar jag en 10km sträcka på strax under 56min snitt 10,75km/h få andra kajaker mäktar med det :)

Bilagor

• Bild 623.jpg
    Bild 623.jpg
    117.7 KB · Besök: 43
johan44 skrev:
> att snitta över 10 knyck i en mil hänger inte
> bara på kajaken... ser stark ut! :)

Man tackar för berömmet :)
Men kolla hur lite kajaken "bråkar" med vattnet...knappt nån bogvåg alls å här håller jag typ 11,0km/h i fart! Så det är nog en bra kombo (paddlare/kanot) som behövs precis som när det gäller cykel :)

Typiskt är inte paddling heller bara material? Jo den verkar väldigt fin men känns mera xt med kolfiberram än aluminium ;)
Sedda låter bra för lek i skogen....eller hur det nu blir

Rockpool Taran (och Taran 16) känns mer som en snabb mtb. Dvs relativt snabb rakt fram mem verkar också surfa och kanta helt ok ändå.

Känner att jag måste dela med mig lite av dagens utflykt med kajaken. Jag och en kompis hade bestämt oss för en dagstur idag. Vi utgick från Björlanda kile och började paddla norrut. Lite kallt på morgonen innan solen började värma. Det hela slutade med att vi paddlade till Marstrand och åkte buss hem därifrån. Fantastisk dag på sjön. Stundtals helt vindstilla. Många fåglar och en del sälar tittade på oss. Däremot såg vi nästan inga människor, förutom i Marstrand.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    69 KB · Besök: 69
  • image.jpg
    image.jpg
    40.9 KB · Besök: 45
  • image.jpg
    image.jpg
    54.6 KB · Besök: 37
  • image.jpg
    image.jpg
    89.7 KB · Besök: 37
  • image.jpg
    image.jpg
    129.4 KB · Besök: 39
Tack för fina bilder från Marstrand!

Efter tidig cykling i Skatås så blev det ju rena sommar vädret idag...så jag blev bara tvungen ta ett paddelpass i Kåsjön oxå...följt av ett snabbt dopp efteråt :) Ps 5 grader i vattnet!

Bilagor

• Bild 3810.jpg
    Bild 3810.jpg
    177.5 KB · Besök: 42
  • Bild 3826.jpg
    Bild 3826.jpg
    153.1 KB · Besök: 46
Fick till ett lugnare å lite längre pass på havet idag....totalt 23km med snittet 9,1km/h, fick även till ett litet fikastopp på Franholmen!
Utgick som vanligt från GKF (Saltholmen) paddlade söderöver!
Rundade St Lövö,Donsö,Kössö och Asperö innan jag vände åter till GKF å helt ensam på havet var jag idag såg inte en enda båt/kajak :)

Bilagor

• Bild 4100.jpg
    Bild 4100.jpg
    168 KB · Besök: 46
  • Bild 4101.jpg
    Bild 4101.jpg
    122.1 KB · Besök: 39
  • Bild 4105.jpg
    Bild 4105.jpg
    115.8 KB · Besök: 40
  • Bild 4109.jpg
    Bild 4109.jpg
    125.3 KB · Besök: 36
Äntligen fick jag hem min nya kärlek...en Epic V10 Sport Performance :)

Bilagor

• Bild 3841.jpg
    Bild 3841.jpg
    130.4 KB · Besök: 53
  • Bild 3844.jpg
    Bild 3844.jpg
    119.6 KB · Besök: 40
Premiär för min nya Epic V 10S idag! Betydligt rankare än V8:an men ändå hanterbart!
Slapp oxå "vurpor" på premiärturen :)

Bilagor

• Bild 3846.jpg
    Bild 3846.jpg
    162.8 KB · Besök: 38
  • Bild 3849.jpg
    Bild 3849.jpg
    115.7 KB · Besök: 35
  • Bild 3851.jpg
    Bild 3851.jpg
    136.4 KB · Besök: 34
Flitens lampa lyser alltid hos Stuvarn. Man kan inte vara annat än imponerad över denna magiska förmåga att hinna använda varje tillfälle. Den ser snabb och rank ut den nya surfskin.

Cerb skrev:
> Man blir ju sugen på att börja paddla av alla
> härliga bilder.

Tänk igenom förvaringsproblematiken och börja sen. Fantastiskt kul och bra, till och med när man är ny och ovan som jag.

Börjar bli inkörd nu i min nya V10S å snittfarten ökar sakta men säkert :)
Övade idag oxå "uppklättringar" klarade 2 av 3st...ska nog öva lite mer där så man klarar det i skarpt läge!

Bilagor

• Bild 3857.jpg
    Bild 3857.jpg
    143.1 KB · Besök: 44
Fick till ytterligare ett paddelpass det 4:e denna vecka men har bara lyckats få till 2 cykelpass! Får väl bli det omvända nästa vecka då :)

Testade lite olika roder idag! Stora styr bra men bromsar mera....precis lite som däck på cykeln!

Bilagor

• Epic Ski Rudders.jpg
    Epic Ski Rudders.jpg
    16.1 KB · Besök: 44
  • Bild 3872.jpg
    Bild 3872.jpg
    123.1 KB · Besök: 32
Försökte hitta någon info om denna kajak men hittar ingenting...inte ens på Stadiums sida....

Jag har varit sugen på kajak ett tag men varit lite för snål och sambon såg den annonsen...

Troligtvis funkar den för enklare paddling för en nybörjare men när man har paddlat lite vill man nog ha något roligare...

Har ingen aning om vad det är för något de säljer den här gången, förut var det en enklare Point65-kajak har jag för mig, som var prisvärd till reapris men inte annars. OK som lek och lär-båt säkert.

Du vill ha paddel, kapell och flytväst också. Jag tycker att en lättare paddel är värd varenda öre. Tycker man det känns läskigt med kapell så kör ett nylonkapell som inte sitter så hårt till att börja med. Helt utan kanske funkar i insjö men den dagen det sköljer över en våg så hamnar man fort i en jobbig situation..

Ser ju ut att vara en variant av Tahemarine-kajaken helt klart. Ganska bred och antagligen stabil. Det står att den är "upp till 130 kg" så du borde få plats.

Det är säkert inte den snabbaste men i detta läge tror jag att jag prioriterar att inte trilla i vattnet så lätt :)
så då borde den väl passa fint?

Roder... jag har ett hemgjort rätt stort roder och har funderat på hur det påverkar. Känner du skillnad på de tre roder som syns på bilden eller kan du mäta en hastighetsskillnad på nån standardrunda?

Stuvarn skrev:
> Testade lite olika roder idag! Stora styr bra men
> bromsar mera....precis lite som däck på cykeln!

supreeme skrev:
> Här finns mer info. Paddel och kapell ingår vad
> jag förstår..
> http://www.stadium.se/sport/uteliv-resa/kajak/2035
> 92/everest-seakayak-500-pe?SelectedProductUUID=PNX
> CROinIygAAAFEdjU35XXy#.U1i-U_l_tG0
>
> Namnet antyder ju visst släktskap med Tahe?
> http://www.tahemarine.com/kayaks/lifestyle-series-
> transitional-recreational-kayaks/lifestyle-500-pe/
>
>
> Jag skall å kolla på en i eftermiddag. Får mina
> 195cm plats i sittbrunnen tänker jag att detta
> blir bra för att "prova-på"

5000 kr för hela kitet är ju ändå rätt bra om du tänkt ha den som "trevligt-att-ha-på-landet-kajak".

johan44 skrev:
> Roder... jag har ett hemgjort rätt stort roder
> och har funderat på hur det påverkar. Känner du
> skillnad på de tre roder som syns på bilden
> eller kan du mäta en hastighetsskillnad på nån
> standardrunda?
>
> Stuvarn skrev:
> > Testade lite olika roder idag! Stora styr bra
> men
> > bromsar mera....precis lite som däck på
> cykeln!

Tog weedrodret (det i mitten) å kapade av 2,5cm (det är nu 12,5 cm djupt) det använder jag som nätrejs roder på plattvatten! Det stora surfrodret är 23cm djupt det går bara i havet!
Tycker det är en jäkla skiljnad i "toppfart" på dom skiljer ca 0,3km/h!

Bilagor

• Bild 3103.jpg
    Bild 3103.jpg
    92.5 KB · Besök: 31
Tillbaka
Topp