grondahl skrev:
-------------------------------------------------------
> Så kompromiss åt lekhållet men som också
> klarar av ett par övernattningar och inte
> innebär att man måste slita hund för att hänga
> med en grupp på vanlig transportpaddling.
Rätt långt åt lekhållet men funkar definitivt för övernattningspaddling. Jag har bara paddlat en dagtur med Vortex men en helgtur (Nynäs-Mälsten-Nåttarö t.o.r) med kompositvarianten (Xtra) och visst är den lite trög men inte så att jag hamnade efter.
Sen har jag svängt rätt ordentligt vad gäller materialet i båten också. Ser nästan bara fördelar med plast jämfört med glasfiber så som jag paddlar, väldigt skönt att det inte gör särskilt mycket att dundra in i sten och berg om man råkar åka med en våg, eller om vattnet råkar försvinna.. :)
Sen är det väl värt att nämna att de jag paddlar med inte har några supersnabba kajaker eller är några stressiga paddlare heller.
Jämfört med många andra plastkajaker (även min förhållandevis dyra Delphin) så är utförandet på Vortex ett snäpp finare. Riktiga lucksarger som gör att luckorna blir täta, samma reglage och sits som i glasfiberkajakerna osv.
H. skrev:
-------------------------------------------------------
> nån timma var att Xciten är fullt tillräckligt
> lekfull utan att börja kännas trög, medan
> Vortexen kändes betydligt segare. Jag fick slita
Jag upplevde inte skillnaden som riktigt så stor, men det är definitivt skillnad.
> Vi köpte en Xcite till henne, jag har ännu inte
> bestämt mig. Det är egentligen bara två saker
Det är en otroligt trevlig kajak och mångsidig kajak. Både den och Vortex ligger ju i "Play the sea"-kategorin hos Tiderace, och det gör de förstås av en anledning.
Om nån ska ner till Nynäs och provpaddla i sommar så säg till, jag bor nån minut därifrån snart..