[OT] kajaktråden, motionspaddlare

JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Fan, jag har pga dåligt utbud/budget constraints
> börjat snegla lite på multisportsegmentet, typ
> Nelo 55/Zedtech Python etc. Verkar vara
> förträffliga farkoster, om än lite ranka.

Jo just en Nelo 55 är rätt så stabil å tål lite stök! Inga problem ta ut den på havet! Dock är Nelo 51:an betydligt rankare å har mkt mindre volym i skrovet! Har haft båda! Zedtech Python är riktigt rank!
Ps Blå/vita är 55:an (röd/vita 51.an)

Bilagor

• Bild 2756.jpg
    Bild 2756.jpg
    150.7 KB · Besök: 80
  • Bild 2767.jpg
    Bild 2767.jpg
    152.1 KB · Besök: 127
Senast ändrad:
Simon J skrev:
> Just är fenn mako xt på till salu för 7400kr,
> jag tror att det är nybörjarsurfski, riktig bra
> pris.

Jäkligt bra pris! Å såklart har jag även haft en sån så jag kan intyga att den är en bra nybörjarsurfski! Inte lika stabil som Epic V8:a men ändå hanterbar för dom flesta redan vid 1:a provturen! Dock om man köper ny Fenn tror jag deras nya Blue Fin är ett bättre köp!

Bilagor

• Bild 2893.jpg
    Bild 2893.jpg
    114.6 KB · Besök: 53
  • Bild 2896.jpg
    Bild 2896.jpg
    109.8 KB · Besök: 58
Andra turen i Rapidon avklarad, lugnt vatten denna gång. Endast ett bad, kom en stor båt som gav mig fina vågor jag inte lyckades klara av :)

Har haft lite problem med att tång å sjögräs kan fastna i rodret! Men efter jag monterat en weed deflector (den lilla fenan framför rodret på fotot) så är problemet löst till 100 % :)

Bilagor

• Bild 4176.jpg
    Bild 4176.jpg
    145.9 KB · Besök: 53
  • Bild 4174.jpg
    Bild 4174.jpg
    113.6 KB · Besök: 56
Vill man paddla innan jobbet gäller det att vara uppe med tuppen. Här stora värtan tidigt i morse. Bilden tagen genom en vattentät plastpåse. Det var spegelblankt, ren magi. Det är jag på bilden och surfskin är en Epic V8.

vaertan.jpg

JLarsson skrev:
> Vill man paddla innan jobbet gäller det att vara
> uppe med tuppen. Här stora värtan tidigt i
> morse. Bilden tagen genom en vattentät
> plastpåse. Det var spegelblankt, ren magi. Det
> är jag på bilden och surfskin är en Epic V8.
>
>
Skapligt spegelblankt! De där magiska tillfällena får man kämpa lite för. Hur dags gick ni upp?

JLarsson skrev:
> Min klocka ringde 4:40, satt väl i kajaken 5:40
> (inne i stan).

Som sagt. Det kostar att ligga på topp. Grattis till ett äkta Carpe Diem-tillfälle.

Paddlade en rolig tur runt Öja/Landsort i helgen, kul med dyning från lördagens blåsväder.

ja1408-05.jpg

ja1408-03.jpg

ja1408-07.jpg

För den här typen av paddling så är det skönt med plastkajak och min Delphin är helt optimal. Men den är verkligen trist när det är transport och platt vatten..

Werners skumfyllda paddlar är rätt tåliga faktiskt, och de räknar den till kategorin "coastal play". Men jag har en extrapaddel med just in case. Man kanske skulle skaffa en forspaddel istället :-)

Jag trillade in på Kajaksidan i Nacka mer eller mindre av en slump idag. Skulle egentligen hälsa på en cykelkompis. Gick därifrån med kajakhållare och röd gummilucka från fyndhinken samt en svart från sortimentväggen. Chansade på att samtliga prylar passar eller går att använda, det kommer antagligen inte stämma. Dessutom köpte jag en bok om att paddla kajak. Börjar väl bli dags så här en bra bit in på andra säsongen.
Trevligt ställe/butik. Liten yta men mycket prylar. Hjälpsam personal även om det var lite svårt för dem att hjälpa nån som inte har ett enda mått med sig och svamlar om överkörda kajaker av ganska okänd härkomst.

Haha, det är supertrevliga killar där. Du kanske träffade på Jörgen? Jag har varit där och klämt på Carbonology-surfskidorna några gånger.

Skulle tro att den svarta luckan kommer att passa - det står väl "kajaksport" på det?

Fö så ska jag utåt mälaröarna på lördag. Tar med mig rodret ifall att.

JLarsson skrev:
> Haha, det är supertrevliga killar där. Du kanske
> träffade på Jörgen? Jag har varit där och
> klämt på Carbonology-surfskidorna några
> gånger.
>
> Skulle tro att den svarta luckan kommer att passa
> - det står väl "kajaksport" på det?
>
> Fö så ska jag utåt mälaröarna på lördag.
> Tar med mig rodret ifall att.

Jörgen som benämndes som "den skicklige paddlaren" var inte där. Han kom upp som samtalsämne när jag nämnde att jag har en kajak helt avsedd för extrema kallsupar. Den svarta luckan som är rund är mycket riktigt märkt med "Kajaksport" och hade enligt personalen bäst odds att passa. Den röda lyckades en i personalen med mycket vilja kränga över hålet på en kajak i butiken. Den bedömdes som "möjlig" men kostade bara 80 spänn, värt att chansa.

Min fru och son har åkt till Rom. Innan avresa upprättades ett arbetsläger med en lägerfånge (Jag) och en vakt (Dotter). Om jag inte åker på fler utflykter och målar, klipper, snickrar som överenskommet kanske jag törs ta en liten permission utanför taggtråden på lördag. Vi hörs om det, du är hjärtligt välkommen.

Ser härligt ut med kajak! Vad skulle ni rekommendera till en nybörjare, cyklar har man ju fått ett litet hum om, men kajaker?!
Såg en grön skönhet på xxl 9000kr, är det okej nybörjarkajak, vad ska man tänka på?
8902346440734_1097118_Crunch_lime_72990_jpg.jpg

bikeshorts skrev:
> Ser härligt ut med kajak! Vad skulle ni
> rekommendera till en nybörjare, cyklar har man ju
> fått ett litet hum om, men kajaker?!
> Såg en grön skönhet på xxl 9000kr, är det
> okej nybörjarkajak, vad ska man tänka på?
>
Jag är väl egentligen inte mest lämpad att svara men jag kan ju börja.

Prio ett är: Var skall du ha den när du inte använder den?

Sen är det bara att börja kravställa vad du vill göra med din kajak och berätta det. Sen kommer tråden automatprocesa fram ett korrekt svar till dig. Kanske med viss processtyrning av en eller annan kunnig kanotist.

H. skrev:
> Apropå nybörjarkajaker, är det någon som
> testat den från stadium för 5000kr?

Jag har 2 st. Jag är nöjd. Du finner ingen för lika bra pris.

Stadiums kajak har vi väl konstaterat är av samma modell som Point 65 Crunch, eventuellt av lite äldre modell. Tror dem är ett utmärkt köp för pengarna, även om Point 65 inte är världskända för hög kvalite. Tänk hardtail med deore-växlar och suntour-gaffel. Antagligen V-bromsar också. Funkar antagligen utmärkt, men inte så kul om man är van vid något av högre kvalite.

Bikeshorts, har du paddlat förut? Vad har du paddlat då? Hur mycket hoppas du på att paddla, och var? Har du hyrt eller provpaddlat något?

Hasse#7 skrev:

>
> Prio ett är: Var skall du ha den när du inte
> använder den?

Kanske hänger upp den i carporten?
Eller vill jag ha 5 m kajak i förrådet, nja? Hur långt är förrådet?
Antar att utom/inomhusförvaringen avgör material, plast/glasfiber

Vad vill jag göra med kajaken. Skulle vara kul med ett nytt intresse, lära sig, bli bra på paddling, motionspaddling, dagsturer, ibland ta med mycket prylar tält weekendtrip, huvudsak mälaren, men även slänga upp på biltaket vid semestrar vid kust, eller andra insjöar.
Lutar åt plastkajak, billig hållbar.
Innan jag springer och impulsköper något ska jag ta och hyra en kajak för en dag, testa om det är något för mig, känna om det är något jag vill göra ofta.

Skulle jag köpa nytt idag skulle jag nog köpa en plastkajak. Nu har jag en av varje iofs. Men för min del har det mest att göra med hur jag tycker är roligast att paddla, och det är i surf och nära sten och stök (se bilderna ovan: http://happymtb.org/forum/read.php/1/1847253/2481940#msg-2481940). Just den kajaken är dock inget man vill paddla flerdagarsturer med om inte fokus är att leta just sådan paddling, den är trögdriven (men extremt lättsurfad och manöverduglig) och har förhållandevis lite lastutrymme.

Men nånstans måste du lite välja spår, typ lvg eller mtb, motionskajak, fort rakt fram (roder och rundbottnat) eller utforska och leka (skedda och rocker).

bikeshorts skrev:
> Hasse#7 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> >
> > Prio ett är: Var skall du ha den när du inte
> > använder den?
>
> Kanske hänger upp den i carporten?
> Eller vill jag ha 5 m kajak i förrådet, nja? Hur
> långt är förrådet?
> Antar att utom/inomhusförvaringen avgör
> material, plast/glasfiber
>
> Vad vill jag göra med kajaken. Skulle vara kul
> med ett nytt intresse, lära sig, bli bra på
> paddling, motionspaddling, dagsturer, ibland ta
> med mycket prylar tält weekendtrip, huvudsak
> mälaren, men även slänga upp på biltaket vid
> semestrar vid kust, eller andra insjöar.
> Lutar åt plastkajak, billig hållbar.
> Innan jag springer och impulsköper något ska jag
> ta och hyra en kajak för en dag, testa om det är
> något för mig, känna om det är något jag vill
> göra ofta.

Låter bra att hyra först. Jag tror att du blir biten. Om jag radar upp sånt jag upptäckt så kan du ju sålla bland det och komplettera med egna och andras åsikter.

En stabil, säker och enkel kajak är bra för att man kan paddla ensam vilket ofta är nödvändigt om det skall bli något paddlat. Samma kajak är begränsande då den inte går fort, ofta inte har roder samt har dåliga möjligheter till förvaring.

En jättestor havskajak är bra för långa turer men förödande för att komma igång då den är både jobbig att paddla och att transportera. Tung och otymplig att bära och lyfta.

En vass kajak som är lång, snabb och rank är kul för den går fort, samtidigt är den läskig för man vet knappt om man kommer hem. Ibland tar de last ibland inte. De är ofta ömtåliga.

En surfski är rolig för korta häftiga turer men tar lite last och man är oftast ganska blöt. Den inbjuder till mod då man kan reda ut situationer ensam och den går fort, Ganska ömtålig.

Kajaker för mer än en person är bångliga men kan nog vara fantastiska för att få igång fler i familjen om det är ett mål.

motionskajak, fort rakt fram (roder och rundbottnat) eller utforska och leka (skedda och rocker).
Tack,där lärde jag mig något! olika kategorier alltså, blir till att fördjupa sig i kajakers egenskaper, vilket är kul och gärna får ta tid, sen när man väl slår till ska det vara genomtänkt. Dumt att köpa en lvg hoj om man vill cykla mtb

bikeshorts skrev:
> Den röda, halvmetern kortare, ngt bredare, antar
> då lättare att manövrera, stabilare, men
> långsammare och mindre packningsmöjligeter ...
>
>
Ungefär så, plus antagligen billigare och eventuellt lättare att förvara.

bikeshorts skrev:
> motionskajak, fort rakt fram (roder och
> rundbottnat) eller utforska och leka (skedda och
> rocker).
> Tack,där lärde jag mig något! olika kategorier
> alltså, blir till att fördjupa sig i kajakers
> egenskaper, vilket är kul och gärna får ta tid,
> sen när man väl slår till ska det vara
> genomtänkt. Dumt att köpa en lvg hoj om man vill
> cykla mtb

Till det så tillkommer rena långfärdskajaker, plattbottnade medvindsoptimerade kajaker samt grönlandskajaker. Sen tillkommer sittbrunnsutformningen: låg och tight, gigantisk som på motionslådor eller med bulle som möjliggör både aktivt benarbete och lårstöd för surf och roll vid behov.

Det är en djungel.

Senast ändrad:
I min värld så är Trapper Barra-Q ett av dom absolut bästa beg köp man kan göra!
Bättre båt finns inte...passar till allt :) Snabb å mkt stadig!
Och med ett mkt bra 2:a hands värde!

Bilagor

• Bild 903.jpg
    Bild 903.jpg
    119 KB · Besök: 59
  • !cid_BF4089F4-4B40-416F-BB6D-97FA29FDCC6F.jpg
    !cid_BF4089F4-4B40-416F-BB6D-97FA29FDCC6F.jpg
    56.3 KB · Besök: 66
Stuvarn skrev:
> I min värld så är Trapper Barra-Q ett av dom
> absolut bästa beg köp man kan göra!
> Bättre båt finns inte...passar till allt :)
> Snabb å mkt stadig!
> Och med ett mkt bra 2:a hands värde!

Observera att kajaken på bilden är extrautrustad. Standardmodellen kommer med ett svagare motoralternativ. Det går dock att uppdatera ditt köp genom idog träning.

Hasse#7 skrev:
--------------------------------------------------
> Observera att kajaken på bilden är
> extrautrustad. Standardmodellen kommer med ett
> svagare motoralternativ. Det går dock att
> uppdatera ditt köp genom idog träning.

Haha.....så stark är jag inte :)

Magisk flyt. Bägge luckorna passade på tvåmanskajaken. De extremt bastanta kajakhållarna för 150 kr paret verkar också gå att få till på takräcket. Har inte provat om kajakerna ligger bra i dem på plats. Ser lite skumt ut, i alla fall för Seabirdens form. Borde fortsätta plasta skador på tvåmanskajaken, men dels är det inte prio enligt arbetslägerbeskrivningen och sen blev jag nog plötsligt lite lat och bekväm vad det gäller damm, kli och kemikalier.

Kör ni mycket på våren/hösten? Våtdräkt?
Slår ni runt ofta? Är det något man ska räkna med. Lite orolig för just det momentet:) Vad händer, vad gör man då, tar man sig ur lätt vid kantring? Har ingen lust att tvingas bemästra eskimåsväng för att överleva. Kanske förresten dumt att ta sig ur sittbrunnen, för det måste väl vara omöjligt att ta sig in igen ute på sjön?

Haha, ingen större sjövana här, tror jag har provat EN gång i typ 10 minuter, mkt svagt minne av det, man satt väldigt lågt och nära vattnet. Nu vill jag testa på riktigt, hyra en plastkajak och vara ute en hel dag, vill först gärna få svar på mina frågor :)

bikeshorts skrev:
> Kör ni mycket på våren/hösten? Våtdräkt?
> Slår ni runt ofta? Är det något man ska räkna
> med. Lite orolig för just det momentet:) Vad
> händer, vad gör man då, tar man sig ur lätt
> vid kantring? Har ingen lust att tvingas bemästra
> eskimåsväng för att överleva. Kanske
> förresten dumt att ta sig ur sittbrunnen, för
> det måste väl vara omöjligt att ta sig in igen
> ute på sjön?
>
> Haha, ingen större sjövana här, tror jag har
> provat EN gång i typ 10 minuter, mkt svagt minne
> av det, man satt väldigt lågt och nära vattnet.
> Nu vill jag testa på riktigt, hyra en plastkajak
> och vara ute en hel dag, vill först gärna få
> svar på mina frågor :)

Jag paddlar året runt! Kör med torrdräkt på vintern om jag paddlar nåt rankt! På sen höst och tidig vår kör jag med NRS Hydroskin (0,5mm neopren)
Om du inte paddlar nåt jätterankt ska det mkt till för en ofrivillig kantring!
Surfski därimot är det bara kul att göra en frivillig kantring med (se bild) bara hoppa upp igen å självlänsen tömmer snabbt det lilla vatten du fått in :)

Bilagor

• Bild 2884.jpg
    Bild 2884.jpg
    140.4 KB · Besök: 45
Jag kör torrdräkt ungefär alltid förutom från midsommar till slutet av september på ett ungefär.

Du behöver inte bry dig om att lära dig "eskimåsväng" annat än för att det är kul om du inte tänker leka väldigt mycket i surf och höga vågor, om ens då. Tycker jag.

Att ta sig ur sittbrunnen är enkelt nästan oavsett hur trångt det är att komma i, och ja, man ska ha kapellet på. Men det är bra att öva på momentet så att det känns hyggligt tryggt.

Det finns metoder för att ta sig i igen, enklast är om man har en medpaddlare till hjälp och kör kamraträddning, då är man tillbaka i en tömd kajak på 1-2 minuter. Det finns sätt att fixa det på egen hand också, det som är vanligast att lära ut är att köra med flottör och en paddel som utriggare och sedan klättra i med fötterna först, huvudet bakåt, magen nedåt och sedan sätta sig upp samtidigt som man vrider sig. Kolla youtube, svårt att förklara.

Min favorit är Cowboy Re-entry. Man tömmer enkelt kajaken genom att lyfta fören med sittbrunnen nedåt, då rinner det mesta av vattnet ur, och släpper sedan ner den på rätt köl. Sen klättrar man i grensle bakifrån. Jag fixar det bara på en stabil kajak, och ser det mer som en kul grej som nog är svår att praktisera när det är lite vågor..

Edit: Kan lägga till att jag hamnat uppåner två gånger vid havspaddling, en gång oförberedd när jag var ute i svårare förhållanden än jag behärskade då (fast med tryggt sällskap) och en gång vid lek (borde varit fler, jag är för feg). Första gången klev jag ur, andra gången satt jag kvar och fick hjälp av sällskapet att vända mig rätt utan att kliva ur.

Då har jag bortsett från rollträning och räddningsövningar.

Senast ändrad:
bikeshorts skrev:
> ute på sjön?
>

Jag började ju som total nybörjare förra sommaren och har paddlat i stort sett ensam sen dess. I den här tråden har jag frågat om allt mellan himmel och jord och det är många som varit hygliga och hjälpt till. Tror du kan få ut mycket enbart genom att läsa den från start till mål. Jag köpte ju en bok igår, "Kajakpaddling, en livslång relation" Det hade nog varit värt att lägga 149 kr på den från början istället för nu. Ta erbjudandet att prova någons om du har möjlighet. Min enkla kan du få prova på Mälaröarna men jag vet inte var du bor. Den besvärliga lånar jag nog bara ut till nån erfaren för det kan bli lite jobbigt att reda ut det hela om den ena paddlaren är ganska nybörjare och den andra aldrig har provat. Mycket bada lär det bli i alla fall.

bikeshorts skrev:
> ute på sjön?
>

Är själv en typisk fikapaddlare och paddlar i stort sett bara när vattentemperaturen inbjuder till bad. Det ger en ganska kort säsong, och torrdräkt står på önskelistan.
När det gäller att ta sig ur en kajak så är det inte ett problem, såvida man inte får av kapellet. När man väl får av kapellet, vilket är relativt enkelt med lite torrövning, så får man snarare jobba för att hålla sig kvar i kajaken.
Jag har inte oprovocerat gått runt i en havskajak, även om det i lite grövre sjö och stök varit nära, men skulle man göra det är det inte alls omöjligt att ta sig i igen. En kompis är det bästa såklart, då man enkelt gör en kamraträddning. Ensam är det svårare, men med exempelvis en flottör kan man göra det mycket enklare. En reentry-roll eller cowboy-räddning är om inget annat väldigt roligt att träna på.
Tänk på att öva under kontrollerade former så att du vet att du hanterar räddningen, innan du ger dig ut på längre turer.

Kamraträddning är något jag tycker att man absolut ska öva på också. Skönt att slippa fundera i skarpt läge.

Enda gången jag gjort en i skarpt läge som räddare så hade vi övat kvällen innan, det gjorde det väldigt enkelt.

Köp en bra flottör och träna på självräddning så kan du känna dig trygg, under förutsättning att du klär dig efter vattentemperaturen.

Tillbaka
Topp