[OT] kajaktråden, motionspaddlare

Jag vill gärna bli trygg med att paddla i de flesta väderförhållanden och har funderat lite på hur man ska ta sig i kajaken i sjö. Det bästa är såklart en roll utan att falla ur men även om jag är väldigt säker på det vid övning så är jag osäker på hur jag klarar det om jag välter i sjö oförberedd. Vanlig flottörräddning känns svårt i vågor och dessutom är kajakens däck för skört på min kajak. Jag tror det bästa är re-entry and roll för att göra det extra lätt kan man fästa flottören på paddeln. Helst skulle man också ha elpump i kajaken för länsning för det är nog svårt att pumpa ur manuellt i stor sjö.

torrdräkt, hydroskin, flottör, re-entry, kajakböcker, mm. Tack ni har kommit med mkt bra information:) Borde också läsa den här tråden från början och beställa den där boken. Kajaker tilltalar mig precis på samma sätt som cyklar, minimalistiska och avskalade men oerhört kapabla. Lätta, hyffsat underhållsfria och billiga

bikeshorts skrev:
-------------------------------------------------------
> torrdräkt, hydroskin, flottör, re-entry,
> kajakböcker, mm. Tack ni har kommit med mkt bra
> information:) Borde också läsa den här tråden
> från början och beställa den där boken.
> Kajaker tilltalar mig precis på samma sätt som
> cyklar, minimalistiska och avskalade men oerhört
> kapabla. Lätta, hyffsat underhållsfria och
> billiga

Du glömde att både cyklar och kajaker har en outtömlig källa till ökad livskvalitet. Det gäller bara att ta vara på möjligheterna. Snart har du också nånting jättelångt som du inte vet var du skall göra av, då pratar vi 5-6 meter, inga 12". :-)

Ja förvaringen är ett problem helt klart, håller på att pyssla med hur jag ska hänga upp våra tre kajaker i taket i garaget.. de bör gå in på längden iaf även om det är knappt.

jomper skrev:
> Ja förvaringen är ett problem helt klart,
> håller på att pyssla med hur jag ska hänga upp
> våra tre kajaker i taket i garaget.. de bör gå
> in på längden iaf även om det är knappt.

Funkar mkt bra att förvara dom i vardagsrummet oxå :)

Bilagor

• Bild 2797.jpg
    Bild 2797.jpg
    120.6 KB · Besök: 40
Cykel och kajak har (tyvärr) samma begränsning i antalet man vill ha: n+1...

Nu är jag visserligen bara uppe i tre cyklar och en kajak, men suget efter fler är stort. Går dock inte in så mycket mer i garaget där det står fem cyklar och trängs med allt annat som hör ett garage till. På väggen hänger två kajaker. Fler cyklar och kajaker kräver tillbyggnad känner jag, speciellt om jag eller sambon vill ha längre kajaker.

jomper skrev:
> Tycker det ser ut som att du är inne i
> grannrummet och tar plats också :)

Japp långa båtar vet du så jag behöver sov allkoven oxå :)
Min hyresvärd ville sätta dörr där för ett par år sedan å höja hyran med typ 500:-
Men med mkt tjat lyckades jag slippa det :)

Nu har jag kommit en liten bit till med den överkörda tvåmanskajaken. Invändiga lagningar är klara förutom att skarva där klossarna sitter, att plasta fast och försegla överdelen som fortfarande är lös. Efter det kommer jag lägga epoxigrund invändigt som försegling. Planen var egentligen att bygga en kon först och sedan sätta ihop konen och kajaken men nu har jag konstaterat att det inte går att få samma form och diameter om man gör så, det skulle bli en skitful skarv som skapar massa extrajobb på det sättet. I locket måste jag vara väldigt försiktig med genomföringarna för styrningen. Funderar på att dra två pneumatikslangar rätt igenom och lägga lite fett precis där de kan komma i kontakt med plastningen. Epoxiförseglingen får utföras så gott det går med en lång elementpensel. Utsidan kommer jag jobba med först när den är helt formstabil igen.

A.jpg

B.jpg

C.jpg

Skarv.jpg

Invndigt.jpg

Har en fundering vad det gäller paddlarna. Skaften känns råa och obehagliga som om de legat i solen för länge. Jag tänkte våtslipa dem och dra på ett lager polyester utanpå. Tror ni på den idén? Bladen är alldees flagade men jag tänker ta bort färgen och låta dem vara mörkblå istället, det kan väl inte innebära nån egentlig skillnad?

paddel.jpg

Blad.jpg

Imponerande vilket jobb du lägger ned.

Har missat flera dagar med fin vind och vita gäss kombinerat med strålande solsken, hoppas på att komma ut i helgen eller så.

Årets sändning av bästa paddelkepsen har kommit, välsydd, synlig, skönt mörkgrön under själva kepsen. Och priset... :)

Bilagor

• kepa.jpg
    kepa.jpg
    43.8 KB · Besök: 43
jomper skrev:
> Imponerande vilket jobb du lägger ned.
>
> Har missat flera dagar med fin vind och vita gäss
> kombinerat med strålande solsken, hoppas på att
> komma ut i helgen eller så.

Det är frågan om det är värt besväret, antagligen inte. Men jag måste ju fullfölja det jag påbörjat. Tror inte jag passerat tusenlappen ännu inklusive nya luckor. Men visst går det nån timme här och där.

Fick till årets 95:e paddelpass mellan alla regnskurar i lördags!
Å bad på det såklart! Ps Fortfarande sköna 19grader i vattnet!

Bilagor

• Bild 4212.jpg
    Bild 4212.jpg
    130.2 KB · Besök: 46
Stuvarn skrev:
> Fick till årets 95:e paddelpass mellan alla
> regnskurar i lördags!
> Å bad på det såklart! Ps Fortfarande sköna
> 19grader i vattnet!

Är det verkligen säkert att ni inte alltid har fint väder och sandbotten? Dina bilder brukar påstå det. Blev det ingen Cykelvasa för dig?

Hasse#7 skrev:
> Stuvarn skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fick till årets 95:e paddelpass mellan alla
> > regnskurar i lördags!
> > Å bad på det såklart! Ps Fortfarande sköna
> > 19grader i vattnet!
>
>
> Är det verkligen säkert att ni inte alltid har
> fint väder och sandbotten? Dina bilder brukar
> påstå det. Blev det ingen Cykelvasa för dig?

Tyvärr ingen CV för mig! Misslyckades för 2:a året i rad med anmälan!
En i vårt gäng hade dock fått diskbråck skulle ta över hans plats! Men killen ångrade sig veckan innan å ville göra ett försök ändå som naturligvis sket sig!
Var ändå ute på lördag å körde ett 75km skogspass(3varv på min 24km runda)
Verkar bli lättare tills nästa år :)

Stuvarn skrev:
> Så har man möblerat om lite igen.....å det blev
> ju himmla bra:)

Showroom! Ikea, släng er i väggen! :-)

Nu har jag kommit ganska långt med den överkörda tvåmanskajaken.

A.jpg

B.jpg

Insidan är epoximålad med elementpensel genom hålet. Jag bjuder på rinningarna.

C.jpg

Semestern är slut och jag har försökt kombinera husmålning, kajakreparation och träning. Pga det myckna regnandet till och från vareviga dag har jag fixat tak över kajaken.

D.jpg

Det är ingen superfinish på det hela men det var heller inte grundplanen att bygga en altartavla av objektet.

E.jpg

Det gick att få igenom roderlinor trots de kapade rören men det var verkligen inte lätt. Den nya röda åttiokronorsluckan ligger löst på sargen som nyligen är silikontätad och fastskruvad.

F.jpg

Rodret och styrningen som jag fått av JLarsson är på plats och en idé till fastsättning är påbörjad, men jag behöver rostfria planbrickor först. Linor och sånt tar jag sist. Innan satt det bara en vridbar planka att styra med så det här kommer bli mycket bättre. Stort tack Jonas! Jag skall gottgöra det på nåt vis om det är så att du väljer att avstå paddlande med min 600.

Inuti.jpg

Mitt mål är att hinna paddla minst en gång med dubbelkajaken innan den läggs undan, kanske mer om jag hinner. Har två kapell som passar hyfsat så den investeringen kan också vänta.

Senast ändrad:
Stuvarn skrev:

Underbart! :)

Hasse#7 skrev:
> Nu har jag kommit ganska långt med den
> överkörda tvåmanskajaken.
>
>
>
>
>
> Insidan är epoximålad med elementpensel genom
> hålet. Jag bjuder på rinningarna.
>
>
>
> Semestern är slut och jag har försökt kombinera
> husmålning, kajakreparation och träning. Pga det
> myckna regnandet till och från vareviga dag har
> jag fixat tak över kajaken.
>
>
>
> Det är ingen superfinish på det hela men det var
> heller inte grundplanen att bygga en altartavla av
> objektet.
>
>
>
> Det gick att få igenom roderlinor trots de kapade
> rören men det var verkligen inte lätt. Den nya
> röda åttiokronorsluckan ligger löst på sargen
> som nyligen är silikontätad och fastskruvad.
>
>
>
> Rodret och styrningen som jag fått av JLarsson
> är på plats och en idé till fastsättning är
> påbörjad, men jag behöver rostfria planbrickor
> först. Linor och sånt tar jag sist. Innan satt
> det bara en vridbar planka att styra med så det
> här kommer bli mycket bättre. Stort tack Jonas!
> Jag skall gottgöra det på nåt vis om det är
> så att du väljer att avstå paddlande med min
> 600.
>
>
>
> Mitt mål är att hinna paddla minst en gång med
> dubbelkajaken innan den läggs undan, kanske mer
> om jag hinner. Har två kapell som passar hyfsat
> så den investeringen kan också vänta.

ambitiöst, I like!

Tack för pepp! Jag slänger in en "före" bild också ifall nån vill se ursprungsläget utan att leta bakåt i tråden. Det är alltså den avsågade underdelen på aktern man ser efter att kajaken blivit överkörd av en personbil.

048.jpg

Fantastisk tråd som jag nu halvvägs betat mig igenom, ännu inte sett den överkörda kajaken men det verkar gå mot ett lyckligt slut! Kul projekt. Själv utan kajak men håller på att sätta mig in i ämnet, skulle vara grymt att köpa en egen.

Stuvarn skrev:

Men var är V10 sporten?

Nu får jag snart söka för det här. Min fru undrade om jag skall ha ett båtvarv hemma. Fick ett objekt till som jag inte visste alls vad det var. Erbjudandet kom via en arbetskamrat och det var en annan arbetskamrat/kollega som skänkte. Sa bara ja och åkte och hämtade. Visade sig vara dukat trä och en passande träpaddel. Lätt, rank och ömtålig var mina första intryck. Den verkar hel förutom ett par sprickor på undersidan. Jag undrar om någon kan identifiera kajaken tex typ och tillverkare. Sen undrar jag hur man lagar sprickorna. Det känns inte sviktande bakom utan snarare som ett sprucket skal. Hela bottendelen är "hård" men översidan sviktar och har tunna ribbor som håller formen. Objektet är lågprioriterat just nu men det vore ju kul att prova den eller laga så småningom. Alla hejarop och kritiska röster är välkomna. Nu kan man skåda given häst i munnen.

fr.jpg

Sida.jpg

ovansida.jpg

Ena sprickan är tvärgående på en slät, rundad yta.

Andra sprickan är längsgående intill "kölen".

Botten.jpg

Kl.jpg

Konkret skrev:
> Frågan är om man skulle kunna goggla runt lite
> för att hitta ett forum för dom som har gamla
> träsnipor? Dom kanske har mer humm.

Kolla med gänget på Spant: http://veterankanoten.ning.com. Råseglarhuset i Stockholm har bra koll också. Utsidan-forumet funkar också. Sök lite på dukad kajak så hittar du lite byggtrådar och annat skoj, denna tex http://gassebol.se/en_kajak_blir_till.htm

Det borde kunna gå att sy ihop skadan om du kommer åt den från insidan också. Annars är det inte jättekrångligt att duka om den, tar lite tid bara.

Jag har en liggande på landet som ska få ny duk när jag får tid, min farfars gamla kajak från 30-talet.

Min lilla "sötnos" gick till Norge idag! Har dock beställt en ny V8:a men denna gång en "rödnos" (Ultra)
Får paddla min Commander så länge men den är helt ok :)

Bilagor

• IMGP6292.JPG
    IMGP6292.JPG
    140.4 KB · Besök: 38
  • IMGP6286.JPG
    IMGP6286.JPG
    126.7 KB · Besök: 49
JLarsson skrev:

> Men var är V10 sporten?

Sporten har jag sålt! Tyvärr var den lite för lång för min lägenhet! Ett litet helvete ta ut å in! Plus att V8:an passar mina behov mkt bättre! Klarar av den i vilket stök som helst var lite darrig i Sporten när det bröttade på!

Stuvarn skrev:
> JLarsson skrev:
>
> > Men var är V10 sporten?
>
> Sporten har jag sålt! Tyvärr var den lite för
> lång för min lägenhet! Ett litet helvete ta ut
> å in! Plus att V8:an passar mina behov mkt
> bättre! Klarar av den i vilket stök som helst
> var lite darrig i Sporten när det bröttade på!

Håller med. Epics europachef var i stockholm i veckan, jag lyckade missa hans surfski clinics tyvärr. Få ta igen det genom att dra ner till Gibraltar i höst och köra en kurs i riktig surf.

JLarsson skrev:
> Håller med. Epics europachef var i stockholm i
> veckan, jag lyckade missa hans surfski clinics
> tyvärr. Få ta igen det genom att dra ner till
> Gibraltar i höst och köra en kurs i riktig surf.

Ja Boyan Zlatarev clinics hade vara kul att deltaga i....hoppas det kommer fler tillfällen :)

Längtar redan nu efter min nya Epic V8:a Ultra som är 3,5kg lättare än min gammla Performance!
Ska tydligen bli högsommar igen så havet kallar på mig imorgon :)
Ps Härligt kunna växla mellan cykel å paddelpass lite beroende på väder å humör :)

Bilagor

• 1441225_10151683141171157_354068539_n.jpg
    1441225_10151683141171157_354068539_n.jpg
    84.1 KB · Besök: 33
Stuvarn skrev:
> bild

Är det du? Riktigt fin bild i alla fall!

H. skrev:
> Stuvarn skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > bild
>
> Är det du? Riktigt fin bild i alla fall!

Nä tyvärr...bilden är på Oscar Chalupsky flerfaldig VM-mästare och ihop med Greg Barton ägare av Epic kayaks!

Stuvarn skrev:
> Längtar redan nu efter min nya Epic V8:a Ultra
> som är 3,5kg lättare än min gammla
> Performance!
> Ska tydligen bli högsommar igen så havet kallar
> på mig imorgon :)
> Ps Härligt kunna växla mellan cykel å
> paddelpass lite beroende på väder å humör :)

Härlig kombo med just cykelpendla o ta en tur på vägen hem. Blev en sådan idag. en runda runt Kungsholmen på lugnt vatten i en härlig kväll.

P1040413.JPG

P1040418.JPG

P1040421.JPG

Gick ju kurs i Dala-floda i somras, forspaddling är riktigt kul. Den där sjösättningen vet snäppet högre än Kajaktivs klassiska från ett rastplatsbord :-)

Hoppas det blev lite badat.

Jag har plöjt denna tråd fram och tillbaka i jakt på information som undrlättar mitt val av surfski :-)
Jag blir dock inte riktigt klok på om jag ska sikta in mig på en lite bredare tex Epic V8 eller en på pappret snabbare tex. V10 Sport, NK Squall, Mazu Fintness el. likn.

Jag har inte paddlat annat än Acronkanoter och när jag testar surfskis är det svårt att veta hur vingligt som är ok.

Hittills har jag provat
Honcho Rockie, 2*10 min. Lite vingligt och en del bad. Hade svårt att ta i utan att vingla iväg.
Mazu Fitness, 10 min Inte alls så vingligt, inga bad och det gick avsevärt bättre att ta i.
Epic V8 planerar jag testa senare denna vecka

Tänkte användning är träning, multisport (tex HÅEC) och det vore kul att kunna köra lite vågor i havet, även om det realistisk nog bara kommer bli några gånger på semestern. Resten av paddling blir i Ekoln/Fyrisån.
Jag har ganska bra balans men tror inte jag kommer hinna paddla mer än max 1 gång per vecka.

Hur hade ni (med mer än 30 minutes erfarenhet :-) tänkt?

9zero7 fatbike-ram till salu. Lägg ett bud, den kan bli din http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=123140

Jag skulle prioritera stabilitet över ev maxhastighet om planen inkluderar att leta upp riktiga vågor. Man paddlar normalt sett snabbare i en låda där man inte bara behöver fokusera på att hålla sig upprätt.

Tillbaka
Topp