[OT] kajaktråden, motionspaddlare

Hasse#7 sa:
Kul att det börjar bli fart igen. Noterar att Stuvarn redan skickat en solig vindstilla sommarbild. Hur var det egentligen med den där blåsiga regniga västkusten? Fick en fråga idag på jobbet om bra kajakhandlare i trakterna runt Trosa. Någon som kan rekommendera nåt till en eventuell nybörjare som vill klämma, känna, prova och sen köpa rätt. Verkade som att det lutade åt en enkel modell som är stadig för att sedan följa upp med något bättre om kajaklågan tänds ordentligt.

Om du inte hittar något närmare så kan det vara värt en tur till Nynäs Kajak, de öppnar sin butik vi havet 1 maj. Där kan man provpaddla och få massa råd och tips. De säljer inga superenkla skräpkajaker men har en del vettiga köp från Tahemarine om man vill komma lite billigare undan.

Köpt en billig, gammal klubbkajak på blocket, kirton lazer. Var ute och premiärpaddla igår. Förutom att den var lite rank var ju fotstödet väl smalt om det ska sitta som jag behöver ha det. Är det bara att såga bort det överblivna justeringsmånen på bilden? Och någon som har förslag på en sits som inte bygger så mycket på höjden för att få lite stabilare kajak (mindre än 5 cm).

Bilagor

• 20160411_171739.jpg
    20160411_171739.jpg
    190 KB · Besök: 143
Bäver mellan bryggorna några meter från land. Kul att se men jag hoppas att den inte fäller träden runt klubben...

Bilagor

• IMG_4654.PNG
    IMG_4654.PNG
    51 KB · Besök: 147
Nynäs? Då kan man lika gärna åka till Västervik. Långt med bil till ;) Bra butik verkar det som.
Hälgö Kajak ligger mellan Trosa och Nyköping. Och Klas både hyr ut och säljer kajaker. Annars är det nog Norrköping eller Stockholm som gäller när gäller kajaker o tillbehör. Eskilstuna har även en butik.

jomper sa:
Hasse#7 sa:
Kul att det börjar bli fart igen. Noterar att Stuvarn redan skickat en solig vindstilla sommarbild. Hur var det egentligen med den där blåsiga regniga västkusten? Fick en fråga idag på jobbet om bra kajakhandlare i trakterna runt Trosa. Någon som kan rekommendera nåt till en eventuell nybörjare som vill klämma, känna, prova och sen köpa rätt. Verkade som att det lutade åt en enkel modell som är stadig för att sedan följa upp med något bättre om kajaklågan tänds ordentligt.

Om du inte hittar något närmare så kan det vara värt en tur till Nynäs Kajak, de öppnar sin butik vi havet 1 maj. Där kan man provpaddla och få massa råd och tips. De säljer inga superenkla skräpkajaker men har en del vettiga köp från Tahemarine om man vill komma lite billigare undan.

Någon som har testat Biltemas gelcoatspackel, något att ha? Tänkte jag skulle fixa till mitt roder som av någon märklig anledning har gått på grund...

Äntligen är sommaren här...som vi väntat!
Fick även till årets 3.e bad idag å nu börjar det bli riktigt badvänligt typ 13grader!
Även Totte 2 år ville prova morfars surski idag :)

Bilagor

• IMGP7925.JPG
    IMGP7925.JPG
    413.7 KB · Besök: 162
  • IMGP7931.JPG
    IMGP7931.JPG
    347.3 KB · Besök: 151

Är jäkligt sugen på nya Epic V8 Pro som är 31cm längre å 4cm smalare än den "gammla" V8:an....då oxå lite rankare men även lite snabbare :)
1:a sändningen kommer till Sverige den 25/26 maj!

Tjenare grabbar och damer! Nån som kan rekommendera bra paddelvatten kring östa sidan vänern?
Kållandsö? Utanför kinnekulle, Mariestad?, torsö? Gullspång?

Nypaddlad å nybadad :)

Vilket underbart väder vi äntligen fått! Varvar cykel å paddling å mår så himmla bra!

Bilagor

• IMGP8001.JPG
    IMGP8001.JPG
    227.5 KB · Besök: 139
Stuvarn sa:
Nypaddlad å nybadad :)

Vilket underbart väder vi äntligen fått! Varvar cykel å paddling å mår så himmla bra!

Jag unnar dig detta till hundra procent och passar på och nallar ett par procent av ditt goda humör. Solen skiner alltid och det är vindstilla i Gbg. :)

Är det någon som har en snygg lösning på att dra kajak efter cykeln som inte kostar skjortan?
Gissar att man kan fixa något där kajaken är bärande men tittar gärna på hur andra gjort för inspiration.

perzzon sa:
Är det någon som har en snygg lösning på att dra kajak efter cykeln som inte kostar skjortan?
Gissar att man kan fixa något där kajaken är bärande men tittar gärna på hur andra gjort för inspiration.

Har byggt en vagn själv som jag är mkt nöjd med! Byggd av 40mm alu-profil å har använt VKV´s hjul.

Bilagor

• IMGP8054.JPG
    IMGP8054.JPG
    554.4 KB · Besök: 150
Snyggt!
Är det bra/viktigt att ha den så högt över marken?
Tänker att man kan göra den simplare och mindre vältbenägen om man sänker den över hjulen lite.

perzzon sa:
Snyggt!
Är det bra/viktigt att ha den så högt över marken?
Tänker att man kan göra den simplare och mindre vältbenägen om man sänker den över hjulen lite.

Behöver vara hög speciellt bak då jag har underliggande roder på min surfski! Min välter inte har lite bredare hjulbredd så jag kan hålla mkt hög fart i kurvorna!
Kompisen köpte bara lös VKV vagn + dragstång man spände fast fram på kanoten å han välte flera ggr när han försökte hålla samma fart som mig i kurvorna!

Bilagor

• IMGP6448.JPG
    IMGP6448.JPG
    389.4 KB · Besök: 135
  • IMGP6450.JPG
    IMGP6450.JPG
    330 KB · Besök: 145
  • IMGP6453.JPG
    IMGP6453.JPG
    257.1 KB · Besök: 55
Jag skall cykla La Marmotte plus lite annat. Men efter Frankrike skall jag lägga fokus på paddling ett tag. Känner kraftig abstinens när man ser era bilder.

Jag förlängd röret till en cykelbarnkärra, tog bort allt vad sits hette mm och satte dit två plankor med rörisolering på. Satta även en rem runt fören och det förlängde röret. Funkar helt perfekt!

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    107.8 KB · Besök: 139
Paddlat Epic V7:an för första gången. Har ju haft lite infektionsmisär med antibiotika så kajaksäsongen börjar sent. Tog en tur till brorsan på Bro-sidan och sedan till syrran på norra Färingsö. Total sträcka 17km. Upplevde V7 som lättdriven och stabil. Missade att ställa in rätt avstånd till pedalstället och fick därför lite ont i "sittbenet". Hittade sedan en hyfsad inställning att jobba med. Det här känns bra och safe, ser fram emot en tur i lite vågor.

EpicV72016.jpg

Senast ändrad:
Ett fint foto från Nelo France på deras fina surski Nelo 560 å deras tryggare Nelo 520 (den gula)

Bilagor

• 13698206_1089230874467115_1352149118926187254_o.jpg
    13698206_1089230874467115_1352149118926187254_o.jpg
    85.8 KB · Besök: 135
bikeshorts sa:
Fin surfski! Jäkligt sugen på att köpa något liknande... kajak eller ...är det roligare med surfski?? (Bara testat kajak tidigare. )

Epicen känns lättdriven och safe. Jag vill kunna paddla ensam. Har en enklare k1 kajak och en fet k2 som båda är säkra men betydligt trögare att driva. Sen har jag en seabird 600 k1 som är snabb men rank och med mina mått osäker. Satsa på surfski om du inte skall campa/övernatta. Jag skall skaffa ett par shorts i neoprene eftersom det är ganska blött i sittbrunnen.

Fast såna drömdagar som det är nu blir det jobbigt varmt med våtdräkt. I alla fall när det är lugnt vatten. Jag har inte hunnit prova vågor ännu. Men det finns ju flera här som vet mer än jag om detta.

Konkret sa:
Hasse#7 sa:
Fast såna drömdagar som det är nu blir det jobbigt varmt med våtdräkt. I alla fall när det är lugnt vatten. Jag har inte hunnit prova vågor ännu. Men det finns ju flera här som vet mer än jag om detta.

Paddlar ni med våtdräkt och flytväst?

Jag har alltid flytväst. Om det är farligt kallt i vattnet har jag förstärkningsplagg. Men jag kan inte påstå att jag paddlar ihjäl mig året runt direkt. Men som sagt alltid flytväst.

Hasse#7 sa:
Konkret sa:
Hasse#7 sa:

Paddlar ni med våtdräkt och flytväst?

Jag har alltid flytväst. Om det är farligt kallt i vattnet har jag förstärkningsplagg. Men jag kan inte påstå att jag paddlar ihjäl mig året runt direkt. Men som sagt alltid flytväst.

Tänkte just nu på sommaren liksom. Är det farligt vatten kör jag med flytväst men är det fina dagar är det Cykelkeps och badbrallor som gäller.

Mitt specifika fall är att jag dels vill föregå med gott exempel, men mest att jag faktiskt hittar på saker som jag inte vet hur de slutar. Är man ensam kan man ju vara i behov av flythjälpen nån gång. Att paddla ensam i sig är inte att föregå med gott exempel men jag har ingen bra lösning på det problemet om jag skall hinna paddla alls. I övrigt har jag inga synpunkter på hur andra gör, det är väl en egen riskanalys man sätter.

Eftersom mitt foto intresse blivit större än både windsurfingen och nästan större än cykel intresset så funderar
Jag på att sälja mina windsurfingprylar som iaf inte används mer än några få gånger per år.
Och istället satsa på en havskajak för div foto expeditioner både på hav och sjö.
Bor bokstavligen mitt inne i ett fantastiskt vattensystem av sjöar och bara 15 min till östersjön
Men vad ska man köpa, skummat lite i den här tråden och inte så mycket för nyböjare kanske
Bor bara 30 min bilväg från VKV så är det en bra ide att åka dit med en sedelbunt och sedan är det klart?
Räcker 15 000 för kajak paddel mm?
Vad finns det för mer seriösa märken som man kan kolla på än VKV?
Plast eller composite?

Magisk helg i Luleå skärgård

Bilagor

• IMG_20160722_154058.jpg
    IMG_20160722_154058.jpg
    128.1 KB · Besök: 137
  • IMG_20160722_162249.jpg
    IMG_20160722_162249.jpg
    220.9 KB · Besök: 129
Pajas sa:
Eftersom mitt foto intresse blivit större än både windsurfingen och nästan större än cykel intresset så funderar
Jag på att sälja mina windsurfingprylar som iaf inte används mer än några få gånger per år.
Och istället satsa på en havskajak för div foto expeditioner både på hav och sjö.
Bor bokstavligen mitt inne i ett fantastiskt vattensystem av sjöar och bara 15 min till östersjön
Men vad ska man köpa, skummat lite i den här tråden och inte så mycket för nyböjare kanske
Bor bara 30 min bilväg från VKV så är det en bra ide att åka dit med en sedelbunt och sedan är det klart?
Plast eller composite?

Kajak+foto. Länk från sidan 11 i tråden. Tyska paddlare jag träffade på sjön. En mästerpaddlare och en skicklig fotograf.
http://www.baltic-surge.de/?m=1

Pajas sa:
Plast eller composite?

VKV säljer SeaBird som har en del fina modeller men halvrackligt kvalitetsrykte, men tydligen kontrollerarKår upp de SeaBird som de säljer. En SeaBird + paddel borde du kunna få loss, men då är det budget. En kvalitetskajak kostar från ca 15 (plast) och uppåt. En trevlig paddel får man slanta minst två för och paddeln är inget du ska snåla på.

Stuvarn sa:

Är jäkligt sugen på nya Epic V8 Pro som är 31cm längre å 4cm smalare än den "gammla" V8:an....då oxå lite rankare men även lite snabbare :)

Har du kommit dig för att köpa alt testa V8 pro ?

I så fall hur jämför du den med V8an ?

piglet55 sa:
Stuvarn sa:

Har du kommit dig för att köpa alt testa V8 pro ?

I så fall hur jämför du den med V8an ?

Nope kom tydligen ingen Ultra som jag hade beställt! Nomado-Erik har lovat höra av sig när det är dags!

Hej Hasse. Du skrev att seabirden var lite rank "med dina mått". Antar att du är lång och det ger lite högre tyngdpunkt? Jag är sugen på en epic v7 eller v8 . Packlucka på v7 verkar nice. Mycket annat skiljer förstås inte helt insatt än material pris längd vikt..men frågan är efter som jag också är lång 190..tror du en v7 funkar bra till lång person? Utrymmesmässigt. Har V8 samma (ben) utrymme :)

bikeshorts sa:
Hej Hasse. Du skrev att seabirden var lite rank "med dina mått". Antar att du är lång och det ger lite högre tyngdpunkt? Jag är sugen på en epic v7 eller v8 . Packlucka på v7 verkar nice. Mycket annat skiljer förstås inte helt insatt än material pris längd vikt..men frågan är efter som jag också är lång 190..tror du en v7 funkar bra till lång person? Utrymmesmässigt. Har V8 samma (ben) utrymme :)

Jag är 192cm med långa ben. Hög tyngdpunkt? Förmodligen top notch åt fel håll.

Seabird 600:an är troligen ett felköp. Jag har blivit bättre på att hantera den men det är ändå så att minsta misstag får den att välta. Jag är helt enkelt inte tillräckligt bra och balanserad för att känna mig bekväm. Därför blir jag extremt trött i bålen och gör fler misstag. Jag kan bara paddla små svängar utan att transportera mig nånstans och aldrig långt från land. Vågor gör det svårare och båtvågor ännu svårare. Skall prova att lasta den med vattendunkar i bägge lastluckorna men då är hela vitsen med lätt och snabb borta.

Jag köpte V7 för att Epic är erkänt bra, att den är rimlig i pris, klart billigare än övriga Epic, att den är rotationsgjuten och tålig, att den är stabil men ändå hyfsat snabb. Den är allt jag kan önska mig och jag kan ta med en hel del i packutrymmet. Benen får plats och jag använder en fotleash då jag inte gärna vill simma ikapp den om det blåser. Har en kolfiberpaddel jag köpt av VKV. För mig är den perfekt. Är man bättre än vad jag är kanske man tycker att den är lite för sniken och enkel. Men nu har jag möjlighet att låta frugan och "ungarna" paddla surfski också om de vill.

Pajas sa:
Plast eller composite?

Jag har paddlat med pagaj i flera år, helt underbart!! En sådan kan du göra själv för 100kr så slipper du kasta flera tusen på en europapaddel. Begagnatmarknaden har oxå börjat växa efter flera år med så gott som obefintlig omsättning.

Snygg keps har jag sen förrut...och idag sprang jag på en kort våtdräkt..den var så billig så måste bara köpa 175kr..fattas bara båten nu då hehe..tack för bra tips och synpunkter i denna tråd

bikeshorts sa:
Snygg keps har jag sen förrut...och idag sprang jag på en kort våtdräkt..den var så billig så måste bara köpa 175kr..fattas bara båten nu då hehe..tack för bra tips och synpunkter i denna tråd

Välkommen till avfällingarna som pratar annat än cykel ibland. Bor du i Stockholm kan du prova Epic hos Magnus Fischer. Tror dock att han är ute och paddlar mitt i sommaren.

Hasse#7 sa:
bikeshorts sa:

Välkommen till avfällingarna som pratar annat än cykel ibland. Bor du i Stockholm kan du prova Epic hos Magnus Fischer. Tror dock att han är ute och paddlar mitt i sommaren.
Det är han säkert. Men sticker du dit ska du klämma på en Nelo surfski. Hann inte testa sist. Men såg väldigt trevliga ut. Paddlade klubbens V7 o V10 sport igår . Tål inte V7 packlådelösning pga ser sårbar ut. Sen är den trög.
Annars är det nedräkning till sommarens paddeläventyr.

Tillbaka
Topp