[OT] kajaktråden, motionspaddlare

NRS Toaster Mitts, förböjda tumvantar, har jag kört med när det är riktigt kallt. Har även provbadat vintertid.

Tänker precis som du att pogies inte är så himla bra när man väl ligger där i vattnet, och vintertid blir fingrarna fort stela.

Jag tycker man fryser på vintern hur tjocka neoprenhandskar man än har så jag kör alltid med poggisar ihop med mkt tunna neoprenhandskar! Med just det tanken om man hamnar i vattnet!

Bilagor

• 56165_164324633602934_3529178_o.jpg
    56165_164324633602934_3529178_o.jpg
    244.3 KB · Besök: 114
  • Bild 3732.jpg
    Bild 3732.jpg
    143.4 KB · Besök: 159
Undvik HIKO Slim gloves. Mina hade bra grepp första två åren men blev sedan ganska hala. Funkar fortfarande ok att paddla med men är väldigt otrevliga när man ska försöka ta sig upp i ski'n efter en "badtur", väldigt svårt att få grepp på gelcoat

Sunny sa:
Undvik HIKO Slim gloves. Mina hade bra grepp första två åren men blev sedan ganska hala. Funkar fortfarande ok att paddla med men är väldigt otrevliga när man ska försöka ta sig upp i ski'n efter en "badtur", väldigt svårt att få grepp på gelcoat

Ett lager Liquidsole kanske skulle hjälpa till att få fäste på nytt?

Konkret sa:
Sunny sa:

Ett lager Liquidsole kanske skulle hjälpa till att få fäste på nytt?
Ska testa... Tack!

Tack för förslagen. Jag har tittat på de där poogisarna från Padler, kanske får bli ett köp. Har i alla fall beställt ett par handskar av märket Palm. Vi får se om de är något att ha har inte hunnit testa dem på vattnet än.

Jag har en Carbonology Vault som jag är nöjd med. Har dock inte testat så mycket annat. Den är väl en s.k. intermediate ski. Kan tyvärr inte komma med så mycket tips i övrigt.

Jag tycker du ska testa nyare skis som inte är gjorda för sydafrikas kust utan istället passar våra vatten och våglängder. Alltså under 6 meter långa... Nelo 520 till exempel, väldigt trevlig och den enda som jag (gammal plattvattenpaddlare) testat och gillat sittställningen i. (det jag har att jämföra med är Epic V8 och V10 sport)
Bofinken sa:
Tänkte skaffa en surfski, några tips på prisvärd motions variant som inte är allt för bulkig?

Än är sommarn inte helt slut.....fotot från idag :)
Blev ett snabbdopp oxå (12grader i vattnet)

Bilagor

• IMGP8953.JPG
    IMGP8953.JPG
    555.7 KB · Besök: 94
På klubben var det årets sista organiserade uteträning igår. Några plurr i gruppen men inte allt för kallt :)

Bilagor

• IMG_6589.JPG
    IMG_6589.JPG
    253.8 KB · Besök: 121
Vi har Nelo i klubben. Testat den men vet inte varför jag inte gillar den. Känns instabil fast den borde vara stabilare än min Boost i vågor. Fast jag höll på gå runt redan efter 10e paddeltaget i går. Tappade visst min balans på en månad frånvaro.
Men rådet är att testa massa ski. De är väldigt olika i sittställning och hur de känns i vågor. Tänk på stabiliteten känns vid fart.
Kolla sen i fb gruppen surfski. Där kommer flera ut på försäljning.
johan44 sa:
Jag tycker du ska testa nyare skis som inte är gjorda för sydafrikas kust utan istället passar våra vatten och våglängder. Alltså under 6 meter långa... Nelo 520 till exempel, väldigt trevlig och den enda som jag (gammal plattvattenpaddlare) testat och gillat sittställningen i. (det jag har att jämföra med är Epic V8 och V10 sport)
Bofinken sa:
Tänkte skaffa en surfski, några tips på prisvärd motions variant som inte är allt för bulkig?

Expertråd mottages.
Jag vill ha en surfglad Surfski för paddling i ytterskärgården. Tror mig ha förstått att det i Sveriges förhållanden är gynnsamt med lite kortare och bredare skida. Har tittat på Epic V7 och Nelo 510. Finns det fler/ bättre alternativ?
Vad säger ni?

Knoparn sa:
Expertråd mottages.
Jag vill ha en surfglad Surfski för paddling i ytterskärgården. Tror mig ha förstått att det i Sveriges förhållanden är gynnsamt med lite kortare och bredare skida. Har tittat på Epic V7 och Nelo 510. Finns det fler/ bättre alternativ?
Vad säger ni?

Du vet att dom är gjorda i plast å är rätt tunga typ 20-22kg blir kuligare om du tittar V8:an eller Nelo 520 istället speciellt då du tänker hålla till i ytterskärgården!

Knoparn sa:
Expertråd mottages.
Vad säger ni?

Jag har en Epic V7. Har köpt den för att paddla säkert när man är ensam. Den är prisvärd, säker och slitstark men inte särskilt sportig. Jag är nöjd men mitt mål var tydligt fokus på säkerhet ensam på öppet vatten.

Jag väger 95kg så skillnaden i vikt tänkte jag inte skulle påverka så mycket. Jag kommer nästan bara paddla själv så tankarna som Hasse kommer med är kloka.
Hur mycket roligare blir det för de 10" extra det är för V8 och 520?

Knoparn sa:
Jag väger 95kg så skillnaden i vikt tänkte jag inte skulle påverka så mycket. Jag kommer nästan bara paddla själv så tankarna som Hasse kommer med är kloka.
Hur mycket roligare blir det för de 10" extra det är för V8 och 520?

Vill du ha lättsurfat så är det en styv å lätt båt du vill ha....men som gäller även cyklar så blir det oxå dyrare...men mkt roligare...se här!

Ville själv ha en stadig, styv å lätt båt....så jag köpte en V8 Ultra (rödnos)

Senast ändrad:
Jag har gjort misstaget att köpa en för rank kajak trots att jag blev rådd att prova först. De två bästa råden jag fått i tråden är att alltid prova innan köp, samt "never sacrifice stability for speed". Jag vill vara säker att kunna fortsätta efter att ha gått runt och dessutom hoppas jag att nån av mina "barn" vill paddla och då får det inte vara supersvårt så de ledsnar.

Hasse#7 sa:
dessutom hoppas jag att nån av mina "barn" vill paddla och då får det inte vara supersvårt så de ledsnar.

Om dina barn inte är vuxna behöver du inte oroa dig. Kvinnor och barn har bättre kajakbalans än män. Barn lär sig dessutom väldigt snabbt.

För att lära sig snabbare är det bra att paddla med duktigare kanotister och så lär du dig förhoppningsvis en bra teknik istället för en dålig.

ejma sa:
Hasse#7 sa:
dessutom hoppas jag att nån av mina "barn" vill paddla och då får det inte vara supersvårt så de ledsnar.

Om dina barn inte är vuxna behöver du inte oroa dig. Kvinnor och barn har bättre kajakbalans än män. Barn lär sig dessutom väldigt snabbt.

För att lära sig snabbare är det bra att paddla med duktigare kanotister och så lär du dig förhoppningsvis en bra teknik istället för en dålig.

Barnen är vuxna nu. Jag kan paddla V7 i gandka knepigt väder men det är inte min huvudsakliga hobby. Det handlar ju inte om vad jag skall göra nu. Den som vill skaffa prylar bör pricka någorlunda rätt. Nu valde jag att fokusera på det som kan bli problem men det hindrar ju inte andra från att föreslå de bra och roligare grejerna. Kajaken jag inte behärskar är en Seabird 600. Den är inte bred och den passar inte alls mina behov för tillfället. Men den är säkert kul om man är bättre än jag och har bra förutsättningar för nyttjandet. Men V7 är helrätt för mig.

Blev en tur på relativt lugnt vatten idag. Svårt det här med att klä sig tillräckligt varmt för eventuella ofrivilliga bad men utan att bli överhettat uppe i luften om man ska hålla något slags tempo. Men fint var det.

Bilagor

• 20171102_114249.jpg
    20171102_114249.jpg
    691.3 KB · Besök: 118
Hyreskajaker med barnen:

Blir till att skaffa lätta varianter så fort ekonomin tillåter. E tungt att syssla med friluftsliv med 4 barn på en lön. Men det går!

Här kommer ett till klipp. Samma paddeltur som ovan, fast lite längre fram. Hade precis tagit oss från Stora Trehörningen till Lilla trehörningen (tunneln under vägen syns i början). Tivedens nationalpark, maj 2017.

Ser härligt ut med paddling tillsammans med barnen. Mina är lite för små än så länge men fyraåringen kanske kan hänga med ut i en K2:a nästa år.

johan44 sa:
Reed-kläderna funkar för träning och bad.

Jag har ett par tunna Reed-byxor och sockar som har fungerat bra. Tröjorna hade jag så väldigt svårt att komma i så någon sån köpte jag inte. Nu har jag en varm Long-john våtdräkt med en tunnare tröja till. Det verkar funka bra men blir ju lite varmt medan man paddlar.

Jag har nu varit ute ett par tre turer. Som längst blev det ett par mil. Skin är mycket trygg. Jag har dock endast varit på plattvatten. Nu i helgen åker den ut på landet och med lite tur hinner jag ta en sväng på Söndag då det lovas 11sm.
För stunden är jag mycket nöjd men planerar redan för en till med lite racigare egenskaper.
Hjälp mig gärna att finansiera detta genom att köpa min fullgung som liggerute på K/S :-)

Knoparn sa:
Jag har nu varit ute ett par tre turer. Som längst blev det ett par mil. Skin är mycket trygg. Jag har dock endast varit på plattvatten. Nu i helgen åker den ut på landet och med lite tur hinner jag ta en sväng på Söndag då det lovas 11sm.
För stunden är jag mycket nöjd men planerar redan för en till med lite racigare egenskaper.
Hjälp mig gärna att finansiera detta genom att köpa min fullgung som liggerute på K/S :-)

Blir det en Nelo 550 då?

Roligt med ny ski Knoparn. Har du den i sthlm?
Det har blivit lite dåligt med paddlingen nu i höst. Men sambon o jag var i götet. Vi testade o köpte ett par paddlar till ski. Så igår tog vi ett pass i solen. Sjukt skönt. Men tungt pga bladen är större än vi båda brukar använda.
1000483.jpg

1000492.jpg

Härlig säsong när man kan skrinna på perfekta sjöisar på förmiddagen och sen paddla på helt isfri Mälare på eftermiddagen :)

Bilagor

• IMG_6680.JPG
    IMG_6680.JPG
    370.8 KB · Besök: 90

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp