Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Kristoffer R sa:Det blev en kajak tidigare i år.
Kan någon tipsa om kajak-tillbehörens motsvarighet till Bike-Discount eller Bike24?
(Jag har väntat i flera veckor på grejer som jag beställt i Sverige och det är ingen som haft ”allt” i lager som jag vill beställa.)
ski3r sa:Svårt att säga. Den känns lite mjukare i området mitt på sprickan om det säger något...
Den kan säkert hålla ihop, men troligtvis är skrovet intryckt. Till skillnad mot vanliga kajaker har surfskis i komposit spant av cellplast för att göra skrovet styvt. Skadas spanten fladdrar skrovet. Även om skrovet kan lagas snyggt kommer lagningen synas efter ett par år.ski3r sa:Har blivit erbjuden att köpa en surfski, den har en liten transportskada i botten. Hur allvarligt är detta?
Tack för infon, då står jag över denna!ejma sa:Den kan säkert hålla ihop, men troligtvis är skrovet intryckt. Till skillnad mot vanliga kajaker har surfskis i komposit spant av cellplast för att göra skrovet styvt. Skadas spanten fladdrar skrovet. Även om skrovet kan lagas snyggt kommer lagningen synas efter ett par år.ski3r sa:Har blivit erbjuden att köpa en surfski, den har en liten transportskada i botten. Hur allvarligt är detta?
Vet inte om inlägget var riktat till mig, men jag äger redan en surfski och har ägt ett par kajaker tidigare så valet för mig är redan gjort. Ser för övrigt på bilderna ovan att vi är medlem i samma klubb =)johan44 sa:Mina 5 öre om ski vs vanlig kajak:
Tänk på att:
surfski - förmodligen blöt om baken och fötterna men kajaken blir inte vattenfylld om du välter, bara att klättra i och paddla. Alltså kläder på som tål väta och som håller baken varm. Ursprungligen skapade för att paddla i vågor på havet. Begränsad poäng med konceptet i en insjö tycker jag.
långfärdslåda som tex Lettman ovan - ingen sarg på sittbrunn så om det är vågor så är det kapell som gäller.
motionskajak - sarg runt sittbrunn som styr undan vatten (går att ha kapell om man vill). Gjord för det du efterfrågar.
Jag är inte opartisk utan gillar motionskajaker. Enklast tycker jag, hoppa i kajaken med typ vilka kläder som helst och inget kapell som är i vägen/för varmt/krångligt, och sen iväg. Väger lite om du väljer en bra modell. Bra för många tidseffektiva träningspass. Men det här kan man säkert tycka olika om. Om man tippar så gäller det att vara med och vända en motionslåda rätt snabbt för att inte vattenfylla för mycket, sen klättra i vilket man bör ha övat på eller ta sig till land och veta hur man tömmer. I alla lägen, ha respekt för vattnet, särskilt på våren när det kan vara sommarvärme mot en södervägg och 3 grader i plurret. Lycka till med valet ;-)
ski3r sa:Vet inte om inlägget var riktat till mig, men jag äger redan en surfski och har ägt ett par kajaker tidigare så valet för mig är redan gjort. Ser för övrigt på bilderna ovan att vi är medlem i samma klubb =)johan44 sa:Mina 5 öre om ski vs vanlig kajak:
Tänk på att:
surfski - förmodligen blöt om baken och fötterna men kajaken blir inte vattenfylld om du välter, bara att klättra i och paddla. Alltså kläder på som tål väta och som håller baken varm. Ursprungligen skapade för att paddla i vågor på havet. Begränsad poäng med konceptet i en insjö tycker jag.
långfärdslåda som tex Lettman ovan - ingen sarg på sittbrunn så om det är vågor så är det kapell som gäller.
motionskajak - sarg runt sittbrunn som styr undan vatten (går att ha kapell om man vill). Gjord för det du efterfrågar.
Jag är inte opartisk utan gillar motionskajaker. Enklast tycker jag, hoppa i kajaken med typ vilka kläder som helst och inget kapell som är i vägen/för varmt/krångligt, och sen iväg. Väger lite om du väljer en bra modell. Bra för många tidseffektiva träningspass. Men det här kan man säkert tycka olika om. Om man tippar så gäller det att vara med och vända en motionslåda rätt snabbt för att inte vattenfylla för mycket, sen klättra i vilket man bör ha övat på eller ta sig till land och veta hur man tömmer. I alla lägen, ha respekt för vattnet, särskilt på våren när det kan vara sommarvärme mot en södervägg och 3 grader i plurret. Lycka till med valet ;-)
Hoppsan! Satt i solen vid bryggan och slösurfade på mobilen, jag verkar ha kommit vilse i trådens sidor och svarat på nåt gammalt inlägg... Ses på klubben :)ski3r sa:Vet inte om inlägget var riktat till mig, men jag äger redan en surfski och har ägt ett par kajaker tidigare så valet för mig är redan gjort. Ser för övrigt på bilderna ovan att vi är medlem i samma klubb =)johan44 sa:Mina 5 öre om ski vs vanlig kajak:
Tänk på att:
Nej men har paddlat 510, 520 och V8. Tycker att V8:an är rätt klumpig jmf de andra två och 510 är ett klipp för under 14'. Visst, tung på land men väldigt trevlig i vattnet. 510 och 520 finns i klubbens flotta men det kanske du visste :)ski3r sa:Ingen som sitter på en stabil instegs-surfski för mycket? Begagnatmarknaden för Epic V8, Nelo 510,520 och liknande är minst sagt skral =)
johan44 sa:Nej men har paddlat 510, 520 och V8. Tycker att V8:an är rätt klumpig jmf de andra två och 510 är ett klipp för under 14'. Visst, tung på land men väldigt trevlig i vattnet. 510 och 520 finns i klubbens flotta men det kanske du visste :)ski3r sa:Ingen som sitter på en stabil instegs-surfski för mycket? Begagnatmarknaden för Epic V8, Nelo 510,520 och liknande är minst sagt skral =)
Så är det, det är mycket värt att gå med i en klubb. Det blev en Nelo 520 för mig tillslut.Black planet sa:Fördelen med att vara med en klubb. Möjligheten att testa roliga saker. Annars lite smygreklam att det är flera leverantörer hos ÖKS i gröndal den 6e. Misstänker flera behåller sina insteg till surfa i hårt väder..
johan44 sa:Nej men har paddlat 510, 520 och V8. Tycker att V8:an är rätt klumpig jmf de andra två och 510 är ett klipp för under 14'. Visst, tung på land men väldigt trevlig i vattnet. 510 och 520 finns i klubbens flotta men det kanske du visste :)ski3r sa:Ingen som sitter på en stabil instegs-surfski för mycket? Begagnatmarknaden för Epic V8, Nelo 510,520 och liknande är minst sagt skral =)
ski3r sa:Så är det, det är mycket värt att gå med i en klubb. Det blev en Nelo 520 för mig tillslut.Black planet sa:Fördelen med att vara med en klubb. Möjligheten att testa roliga saker. Annars lite smygreklam att det är flera leverantörer hos ÖKS i gröndal den 6e. Misstänker flera behåller sina insteg till surfa i hårt väder..
Luthman Photography sa:Finns det några vanliga nybörjarfel som jag garanterat gör, saker man ska tänka på med grepp och rörelser?
ejma sa:Luthman Photography sa:Finns det några vanliga nybörjarfel som jag garanterat gör, saker man ska tänka på med grepp och rörelser?
Titta på den instruktionsvideo med världens två bästa kanotister genom tiderna.haha, bäst!! :)
Knut är en favorit, kolla benarbetet och... allt annat!
Luthman Photography sa:Men, nu när vi är här tänkte jag mest fråga om lite allmänna paddeltips, alltså själva framdrivandet. Finns det några vanliga nybörjarfel som jag garanterat gör, saker man ska tänka på med grepp och rörelser?
perzzon sa:Hur löser ni downwinders logistiskt? Paddlar ni tillbaka i lä någonstans /kämpar eller har ni en kompis som hämtar?
Kristoffer R sa:Kajakvagn byggd av en Spokes cykelvagn. Tak, sidor, broms mm bortplockat. Rörisolering för skydd, armen förlängd med ett stålrör från Biltema.
Kristoffer R sa:Kajakvagn byggd av en Spokes cykelvagn. Tak, sidor, broms mm bortplockat. Rörisolering för skydd, armen förlängd med ett stålrör från Biltema.
perzzon sa:Utbilda en obildad. Varför vill man ha pinnstyrning?
Har bara prövar det på gamla halvtaskiga kajaker tyvärr.
Rorkult är väl bra?perzzon sa:Utbilda en obildad. Varför vill man ha pinnstyrning?
Tiaztok sa:Tack grondahl, det är citius-typen jag är ute efter. Har du koll på var dom ligger prismässigt och vilken bredd är lämplig för nybörjare?
Tiaztok sa:Tack grondahl, det är citius-typen jag är ute efter. Har du koll på var dom ligger prismässigt och vilken bredd är lämplig för nybörjare?
Med denna kravbild så skulle jag ha valt en ABS-kajak i lämplig storlek i ett av alla paketerbjudande som går att hitta på t.ex Blocket. Precis som med cyklar, efter en eller ett par säsonger så vet DU själv vad du har för behov/önskemål.Busta B sa:Jag önskar också tips om bra nybörjar/fortsättningskajak. Har paddlat en del innan, ca 10 tillfällen.
Några önskemål:
- passandes för 85 kilo gubbe, 182cm, som paddlar för träning/äventyr
- skall i första hand paddla i hav
- stabilitet och hållbarhet före hastighet, men går det undan så är det bara bra =)
- möjlighet att packa för en helg, med tält osv
- ej nödvändligt med roder??
- gärna överkomligt pris
Länka gärna till förslag!