[OT] kajaktråden, motionspaddlare

Snyggaste sporten. Utsikt mot Hässelby igår.

Bilagor

• IMG_6911.jpg
    IMG_6911.jpg
    78.5 KB · Besök: 120
Det blev en kajak tidigare i år.

1BD3D501-D377-4212-A358-DAF34FAD7212.jpeg

Kan någon tipsa om kajak-tillbehörens motsvarighet till Bike-Discount eller Bike24?

(Jag har väntat i flera veckor på grejer som jag beställt i Sverige och det är ingen som haft ”allt” i lager som jag vill beställa.)

Kristoffer R sa:
Det blev en kajak tidigare i år.

Kan någon tipsa om kajak-tillbehörens motsvarighet till Bike-Discount eller Bike24?

(Jag har väntat i flera veckor på grejer som jag beställt i Sverige och det är ingen som haft ”allt” i lager som jag vill beställa.)

Finns nog inte men Kanotcentrum har en del prylar å mkt kunskap!

http://www.kanotcentrum.se/

Har blivit erbjuden att köpa en surfski, den har en liten transportskada i botten. Hur allvarligt är detta?

Bilagor

• 06D090CD-2439-4A46-83BE-4DD74C96216D.jpeg
    06D090CD-2439-4A46-83BE-4DD74C96216D.jpeg
    248.8 KB · Besök: 122
ski3r sa:
Har blivit erbjuden att köpa en surfski, den har en liten transportskada i botten. Hur allvarligt är detta?
Den kan säkert hålla ihop, men troligtvis är skrovet intryckt. Till skillnad mot vanliga kajaker har surfskis i komposit spant av cellplast för att göra skrovet styvt. Skadas spanten fladdrar skrovet. Även om skrovet kan lagas snyggt kommer lagningen synas efter ett par år.

ejma sa:
ski3r sa:
Den kan säkert hålla ihop, men troligtvis är skrovet intryckt. Till skillnad mot vanliga kajaker har surfskis i komposit spant av cellplast för att göra skrovet styvt. Skadas spanten fladdrar skrovet. Även om skrovet kan lagas snyggt kommer lagningen synas efter ett par år.
Tack för infon, då står jag över denna!

Mina 5 öre om ski vs vanlig kajak:

Tänk på att:
surfski - förmodligen blöt om baken och fötterna men kajaken blir inte vattenfylld om du välter, bara att klättra i och paddla. Alltså kläder på som tål väta och som håller baken varm. Ursprungligen skapade för att paddla i vågor på havet. Begränsad poäng med konceptet i en insjö tycker jag.
långfärdslåda som tex Lettman ovan - ingen sarg på sittbrunn så om det är vågor så är det kapell som gäller.
motionskajak - sarg runt sittbrunn som styr undan vatten (går att ha kapell om man vill). Gjord för det du efterfrågar.
Jag är inte opartisk utan gillar motionskajaker. Enklast tycker jag, hoppa i kajaken med typ vilka kläder som helst och inget kapell som är i vägen/för varmt/krångligt, och sen iväg. Väger lite om du väljer en bra modell. Bra för många tidseffektiva träningspass. Men det här kan man säkert tycka olika om. Om man tippar så gäller det att vara med och vända en motionslåda rätt snabbt för att inte vattenfylla för mycket, sen klättra i vilket man bör ha övat på eller ta sig till land och veta hur man tömmer. I alla lägen, ha respekt för vattnet, särskilt på våren när det kan vara sommarvärme mot en södervägg och 3 grader i plurret. Lycka till med valet ;-)

johan44 sa:

Tänk på att:
surfski - förmodligen blöt om baken och fötterna men kajaken blir inte vattenfylld om du välter, bara att klättra i och paddla. Alltså kläder på som tål väta och som håller baken varm. Ursprungligen skapade för att paddla i vågor på havet. Begränsad poäng med konceptet i en insjö tycker jag.
långfärdslåda som tex Lettman ovan - ingen sarg på sittbrunn så om det är vågor så är det kapell som gäller.
motionskajak - sarg runt sittbrunn som styr undan vatten (går att ha kapell om man vill). Gjord för det du efterfrågar.
Jag är inte opartisk utan gillar motionskajaker. Enklast tycker jag, hoppa i kajaken med typ vilka kläder som helst och inget kapell som är i vägen/för varmt/krångligt, och sen iväg. Väger lite om du väljer en bra modell. Bra för många tidseffektiva träningspass. Men det här kan man säkert tycka olika om. Om man tippar så gäller det att vara med och vända en motionslåda rätt snabbt för att inte vattenfylla för mycket, sen klättra i vilket man bör ha övat på eller ta sig till land och veta hur man tömmer. I alla lägen, ha respekt för vattnet, särskilt på våren när det kan vara sommarvärme mot en södervägg och 3 grader i plurret. Lycka till med valet ;-)
Vet inte om inlägget var riktat till mig, men jag äger redan en surfski och har ägt ett par kajaker tidigare så valet för mig är redan gjort. Ser för övrigt på bilderna ovan att vi är medlem i samma klubb =)

ski3r sa:
johan44 sa:

Tänk på att:
Vet inte om inlägget var riktat till mig, men jag äger redan en surfski och har ägt ett par kajaker tidigare så valet för mig är redan gjort. Ser för övrigt på bilderna ovan att vi är medlem i samma klubb =)

Det var ett bra inlägg i största allmänhet. Många saker man behöver veta som ny. Alltså var det nog inte riktat till dig.

ski3r sa:
johan44 sa:

Tänk på att:
Hoppsan! Satt i solen vid bryggan och slösurfade på mobilen, jag verkar ha kommit vilse i trådens sidor och svarat på nåt gammalt inlägg... Ses på klubben :)

Ingen som sitter på en stabil instegs-surfski för mycket? Begagnatmarknaden för Epic V8, Nelo 510,520 och liknande är minst sagt skral =)

ski3r sa:
Ingen som sitter på en stabil instegs-surfski för mycket? Begagnatmarknaden för Epic V8, Nelo 510,520 och liknande är minst sagt skral =)
Nej men har paddlat 510, 520 och V8. Tycker att V8:an är rätt klumpig jmf de andra två och 510 är ett klipp för under 14'. Visst, tung på land men väldigt trevlig i vattnet. 510 och 520 finns i klubbens flotta men det kanske du visste :)

Fördelen med att vara med en klubb. Möjligheten att testa roliga saker. Annars lite smygreklam att det är flera leverantörer hos ÖKS i gröndal den 6e. Misstänker flera behåller sina insteg till surfa i hårt väder..
johan44 sa:
ski3r sa:
Nej men har paddlat 510, 520 och V8. Tycker att V8:an är rätt klumpig jmf de andra två och 510 är ett klipp för under 14'. Visst, tung på land men väldigt trevlig i vattnet. 510 och 520 finns i klubbens flotta men det kanske du visste :)

Black planet sa:
Fördelen med att vara med en klubb. Möjligheten att testa roliga saker. Annars lite smygreklam att det är flera leverantörer hos ÖKS i gröndal den 6e. Misstänker flera behåller sina insteg till surfa i hårt väder..
johan44 sa:
ski3r sa:
Så är det, det är mycket värt att gå med i en klubb. Det blev en Nelo 520 för mig tillslut.

[/quote]
Så är det, det är mycket värt att gå med i en klubb. Det blev en Nelo 520 för mig tillslut.[/quote]

Grattis till nya båten...är helnöjd med min!

Bilagor

• IMGP9955.JPG
    IMGP9955.JPG
    233.4 KB · Besök: 167
Kul! Då är det bara leta vågor. Downvind är kul!

ski3r sa:
Black planet sa:
johan44 sa:
ski3r sa:
Så är det, det är mycket värt att gå med i en klubb. Det blev en Nelo 520 för mig tillslut.

Jag fattar att jag och mitt åbäke egentligen inte är välkomna i en tråd med så smäckra farkoster. Men här är vi:

ingenmotionskajak.jpg

Men, nu när vi är här tänkte jag mest fråga om lite allmänna paddeltips, alltså själva framdrivandet. Finns det några vanliga nybörjarfel som jag garanterat gör, saker man ska tänka på med grepp och rörelser?

I en sån farkost är det inte lätt att paddla "korrekt" enligt boken, men allt du kan göra för att inte paddla med armarna utan mer med kroppen är bra. Axlarna ska röra sig rejält framåt och bakåt. Typ så här ska det se ut ;-)

Luthman Photography sa:
Men, nu när vi är här tänkte jag mest fråga om lite allmänna paddeltips, alltså själva framdrivandet. Finns det några vanliga nybörjarfel som jag garanterat gör, saker man ska tänka på med grepp och rörelser?

Sannolikt håller du för hårt i paddeln och drar för långt.

Att titta på folk som tävlar i k1 kommer rent krasst inte ge så mycket eftersom din båt är så bred att du antagligen inte kan ha en hög paddelföring och hög maxfart ändå inte är intressant.

Thomasson skriver rätt vettigt:
https://www.thomassondesign.com/paddla/kajakpaddling/paddeltag

Är det någon som har koll på MAZU? De ligger ju lite lägre i pris än snittet så lite nyfiken på om det märks, t ex på kvalitén?
Tänker främst på fitness 575/580 till surf i större vågor (har en lite rankare NK sedan tidigare).

Bilar! Samlas vid mål. Lastar över ski så det finns bilar som kan ta chauffisar tillbaka till start punkten för hämta bilarna sen. På västkusten så är det fejjan väskust surfski gruppen o här finns event i Stockholm surfski gruppen . Har bara åkt i Kungsbacka. Göteborgarna är trevliga . Och i Sthlm så det en del ifrån min klubb. Självklart är lika trevliga.
perzzon sa:
Hur löser ni downwinders logistiskt? Paddlar ni tillbaka i lä någonstans /kämpar eller har ni en kompis som hämtar?

Kajakvagn byggd av en Spokes cykelvagn. Tak, sidor, broms mm bortplockat. Rörisolering för skydd, armen förlängd med ett stålrör från Biltema.

6ED95D9F-8ACD-416D-9FF4-E3A2386B1CED.jpeg

CEBC15D6-01CF-4828-8A32-A9DF4F692176.jpeg

Någons om har tips på en prisvärd kajak för nybörjare? Kommer endast paddla i åar och insjöar och paddla som träning. Tänker mig att jag vill ha en tränings/tävlingskajak. Det är inga forsar i min å men mycket blodiglar sägs det ?

Jag är rätt förtjust i Citius, även 55:an känns ganska rapp och lättdriven. Annars verkar WK540 hos Kajaksidan vara en rätt mångsidig kajak som man iaf förr kunde få med riktig fotplatta och pinnstyrning. Annars en stabil surfski.

perzzon sa:
Utbilda en obildad. Varför vill man ha pinnstyrning?
Har bara prövar det på gamla halvtaskiga kajaker tyvärr.

Det är väl inte så mycket pinnstyrningen som den rejäla fotplattan man vill åt (och underliggande roder istället för släp), på surfskis brukar man kunna få bra pedaler ändå. Det finns säkert på VKV etc med numera, paddlar mest havskajak utan roder eller typ motionskajak/surfski, mellantingen är inte så skoj. Men ska man paddla fort vill man inte ha de små fotstöd med styrning som sitter på sidorna som är standard på havskajaker,

Senast ändrad:
Jag önskar också tips om bra nybörjar/fortsättningskajak. Har paddlat en del innan, ca 10 tillfällen.

Några önskemål:

- passandes för 85 kilo gubbe, 182cm, som paddlar för träning/äventyr
- skall i första hand paddla i hav
- stabilitet och hållbarhet före hastighet, men går det undan så är det bara bra =)
- möjlighet att packa för en helg, med tält osv
- ej nödvändligt med roder??
- gärna överkomligt pris

Länka gärna till förslag!

Senast ändrad:
Tack grondahl, det är citius-typen jag är ute efter. Har du koll på var dom ligger prismässigt och vilken bredd är lämplig för nybörjare?

perzzon sa:
Utbilda en obildad. Varför vill man ha pinnstyrning?
Rorkult är väl bra?
Kroppsrotationen förbättras om benen kan böjas och trycka ifrån fotplattan. De stora musklerna kan jobba och kajaken går snabbare genom vattnet till mindre ansträngning.På slätvatten blir krafterna i fotpinnen små och det är ganska enkelt att justera kursen bara genom att trycka pinnen lite åt sidan. Pedaler är bättre för större roder och när större roderutslag behövs, typ i vågor där kajaken rullar.
Fråga 1 brukar vara varför roder och svaret är att det är enklare att paddla med en rytm och styra med fötterna än att behöva styra med paddeln och tippa kajaken åt sidan. Går förstås att paddla utan roder, men det går lite långsammare när styrtag måste användas för att hålla kajaken på rätt kurs i tex medsjö.

Tiaztok sa:
Tack grondahl, det är citius-typen jag är ute efter. Har du koll på var dom ligger prismässigt och vilken bredd är lämplig för nybörjare?

Typ en snörlängd bred ;-)

Nej, men det beror ju på kombinationen av din balans och hur stökig sjö du vill ut i. På plattvatten skulle jag nog säga att i princip vem som helst kan ge sig ut i en 55:a, och krävs inte jättemycket träning för att hålla sig på rätt sida ytan i en 51:a eller 48:a.

Under 45 börjar typiskt kräva en del träning om man börjar som vuxen, och en räser som mäter knappt 40 kräver pannben och badvilja. BTDT. Men det är j*vligt kul att paddla räser, går undan på ett helt annat sätt än motionspråmar. När det är platt alltså.

/Anders

Tiaztok sa:

Har inte koll på pris, har bara paddlat klubblådor. Jag skulle nog ändå fega och säga 55. Den är stabil (men upplevs inte lika stabil som ex en V7/V8 ski pga att man sitter högre) och de flesta kan nog lägga mer energi på paddlingen än balansering rätt omgående. Man kan ju alltid byta efter en säsong eller två om man vill.

Busta B sa:
Jag önskar också tips om bra nybörjar/fortsättningskajak. Har paddlat en del innan, ca 10 tillfällen.

Några önskemål:

- passandes för 85 kilo gubbe, 182cm, som paddlar för träning/äventyr
- skall i första hand paddla i hav
- stabilitet och hållbarhet före hastighet, men går det undan så är det bara bra =)
- möjlighet att packa för en helg, med tält osv
- ej nödvändligt med roder??
- gärna överkomligt pris

Länka gärna till förslag!
Med denna kravbild så skulle jag ha valt en ABS-kajak i lämplig storlek i ett av alla paketerbjudande som går att hitta på t.ex Blocket. Precis som med cyklar, efter en eller ett par säsonger så vet DU själv vad du har för behov/önskemål.
Ex. https://www.blocket.se/stockholm/NU_5990_kr___Kajakpaket___Manadens_deal_85617001.htm?ca=11&w=1

Själv bytte jag just upp mig till min drömkajak
pace6224-6224_1.jpg

efter en tid i en begagnad Tahe Marine Reval midi i PE
reval_midi_pe_top_yellow.jpg

som funkade alldeles utmärkt för att såväl paddla till jobbet, rekretionspaddla på fritiden och på veckolång tur i havsbandet, den var trygg & oöm & tillräckligt rymlig, men inte jippikul eller särskilt lättdriven, men gav å andra sidan väldigt mycket för pengarna och ett kvitto på vad jag ville ha ut av en kajak.

Att det var både skädda och roder var bra såtillvida att jag kunde prova antingen eller hur mycket som helst tills dess jag var säker på vilket jag gillade bäst. (och ja, jag vet att det blir en kompromiss, en kajak blir aldrig perfekt med både skädda & roder, men bra nog för att hitta rätt i "kanotdjungeln")

Lycka till!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp