[OT] kajaktråden, motionspaddlare
Vad mysigt det ser ut. Vattentemp? Gissar på +2Nypaddlad :)Visa bilaga 406877
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vad mysigt det ser ut. Vattentemp? Gissar på +2Nypaddlad :)Visa bilaga 406877
Vad mysigt det ser ut. Vattentemp? Gissar på +2
Grymt att du bytt tråd ?Nypaddlad :)Visa bilaga 406877
Härligt! Är du på med paddling igen?Bra gissat....det var +3
Japp har säkert paddlat 25ggr redan i årHärligt! Är du på med paddling igen?
Nypaddlad :)Visa bilaga 406877
Är på jakt efter en kajak/kanotväst. Närmare bestämt en NRS Chinook OS orange
(ja, jag vet mycket fickor och så, men jag gillar att fiska på mina turer).
Har lite svårt att hitta den i Sverige (förutom https://www.kayakstore.se/products/nrs-chinook-flytvast?variant=31431939555426 där den är slut).
Finns det paddlingsbutiker (motsvarande CRC, BD, mm) där ute i Europa för paddling som någon kan rekommendera?
Menar du att du köpt kajak utan att älta på happy? ;-)Ser fram emot att snart kunna posta i denna tråd med gott samvete. Går i väntans tider.
Själv bytte jag just upp mig till min drömkajak
Menar du att du köpt kajak utan att älta på happy? ;-)
Gissar Tiderace PaceSer bilden, men kan inte identifiera kajaken. Vad blev det för något?
Ser bilden, men kan inte identifiera kajaken. Vad blev det för något?
www.tideraceseakayaks.com
Ni som köper/paddlar havskajaker av olika slag, har ni testat och dömt ut klassiska skärgårdskajaker typ VKV eller hur gör man valet mellan havskajak och "skärgårdskajak"? Jag har ingen egen erfarenhet av endera, paddlar bara olika motionskajaker.
Tack för svar. Vet inte du menar att skärgårdskajakerna är dyre men havskajakerna kan kosta en del också verkar det som? Min misstanke är att man inte testat olika alternativ före val. Ser det på motionssidan nu när många vill paddla surfski men ofta vet de nog inte varför men det låter rätt. Min klubb ligger i Mälaren, väldigt sällsynt med surfvågor...Misstänker den gamla striden om skedda o roder. Och plånboken. Jag som paddlar motionteknik i en havskajak går ex wk o pace bort för mig. Sitter kass i dem för längre sträckor.
Skulle jag vilja motionspaddla (och inte kunde låna en låda på klubben) skulle jag hellre köpa en surfski än motionskajak. Man får ju bra fotstöd, underliggande roder men också något som är enklare att ta sig upp i igen om man skulle drutta i. Motionskajakens enda USP som jag ser det är priset. Har man en gammal tävlingskarriär på plattvatten bakom sig känner man säkert annorlunda.Tack för svar. Vet inte du menar att skärgårdskajakerna är dyre men havskajakerna kan kosta en del också verkar det som? Min misstanke är att man inte testat olika alternativ före val. Ser det på motionssidan nu när många vill paddla surfski men ofta vet de nog inte varför men det låter rätt. Min klubb ligger i Mälaren, väldigt sällsynt med surfvågor...
Jag tycker att de är väldigt knöligt att ta mig ur en surfski vid bryggan. En motionskajak är mycket enklare att gå i/ur från land. Brukar kliva ur min surfski i vattnet vid stranden. Har surfski, racer och turkajak och tycker att alla har sina styrkor.skulle jag hellre köpa en surfski än motionskajak. Man får ju bra fotstöd, underliggande roder men också något som är enklare att ta sig upp i igen om man skulle drutta i. Motionskajakens enda USP som jag ser det är priset.
Men om du bara fick ha en som inte är turanpassad då? Håller med om att motionskajaker är smidiga från bryggan och snäppet roligare att paddla, men dryga och sköra när man har druttat och fått in vatten i dom. Surfski känns som ett bättre och säkrare allround-alternativ tycker jag.Jag tycker att de är väldigt knöligt att ta mig ur en surfski vid bryggan. En motionskajak är mycket enklare att gå i/ur från land. Brukar kliva ur min surfski i vattnet vid stranden. Har surfski, racer och turkajak och tycker att alla har sina styrkor.
Första gången tyckte jag också det var stökigt men efter tre isteg kändes det lättare än motionskajak (förutsatt att bryggan inte är en meter hög...). Som det skrivs ovan är en surfski så mkt säkrare och väldigt roliga att ta ut när det blåser!Jag tycker att de är väldigt knöligt att ta mig ur en surfski vid bryggan. En motionskajak är mycket enklare att gå i/ur från land. Brukar kliva ur min surfski i vattnet vid stranden. Har surfski, racer och turkajak och tycker att alla har sina styrkor.
Fiskar du från havskajak? Har du några tips eller bra metoder? Har endast testat med haspelrulle och spinnare på teleskopspö vid ett fåtal tillfällen utan större framgång här i Östersjön. Funderar på att testa trolling eller att meta med glidflöte.(ja, jag vet mycket fickor och så, men jag gillar att fiska på mina turer).
Jag väljer kanot utifrån de vatten jag skall färdas på. Små skyddade vatten är ofta mycket roligare med en racer än surfski. Surfskin är självklart roligare i vågor och det är enkelt att ta sig ett dopp i sjön vid behov.Men om du bara fick ha en som inte är turanpassad då? Surfski känns som ett bättre och säkrare allround-alternativ tycker jag.
Jag väljer kanot utifrån de vatten jag skall färdas på. Små skyddade vatten är ofta mycket roligare med en racer än surfski. Surfskin är självklart roligare i vågor och det är enkelt att ta sig ett dopp i sjön vid behov.
Det krävs en del träning att ta sig upp i en surfski i hårt väder. Den lägger sig snabbt med sidan mot vinden och med brytande sjö byig vind är det inte helt självklart att ta sig upp och fortsätta paddla. Ja, den är säkrare, men den är inte idiotsäker. Surfskin hanterar i princip vilket väder som helst utan att sjunka, men det gör inte kanotisten.
Närmsta vattnet jag har är en liten sjö och det är där jag ofta paddlar, alltså blir det racern.Fast frågan var ju: Om du bara får välja en? Inte väljer du det optimala valet om du inte har några begränsningar.
Förutom den jag hade innan, så testade jag ca. 10 olika modeller innan köp.Tack för svar. Vet inte du menar att skärgårdskajakerna är dyre men havskajakerna kan kosta en del också verkar det som? Min misstanke är att man inte testat olika alternativ före val. Ser det på motionssidan nu när många vill paddla surfski men ofta vet de nog inte varför men det låter rätt. Min klubb ligger i Mälaren, väldigt sällsynt med surfvågor...
10 havskajaker eller var vkv lisa och liknande med i testandet? Ursäkta frågor, nyfiken på sånt här, är aktiv på lokala klubben och introducerar nybörjare i mängder :)Förutom den jag hade innan, så testade jag ca. 10 olika modeller innan köp.
Fiskar du från havskajak? Har du några tips eller bra metoder? Har endast testat med haspelrulle och spinnare på teleskopspö vid ett fåtal tillfällen utan större framgång här i Östersjön. Funderar på att testa trolling eller att meta med glidflöte.
Låter super! Precis vad havskajak brittisk stil är gjord för. Jag är väldigt för att göra informerade val generellt och tex använda kajaker på någorlunda rätt sätt, som tex du och mamme1 verkar göra :) Vet inte varför men jag får lite ont i hjärtat när jag ser klubbmedlemmar tröga runt i havskajaker på Mälarens stilla vatten år efter år... Jag möter också många som tror att surfski är nåt magiskt som är snabbare än alla motionskajaker.Har aldrig paddlat riktig motionskajak eller typ VKV. Tahe Wind 535 är nog det närmaste jag testat, och en del andra roderkajaker.
Konstaterade tidigt att jag föredrar skedda framför roder. Är ingen motionspaddlare, gillar lite vågor och att paddla nära land, över grund osv och med roder har du inte riktigt samma manöverförmåga.
Kanske har att göra med vilka förutsättningar som finns där man bor också, här är det nära till ytterskärgård och sällan platt vatten. Men det finns också en aktiv kajakförening och rätt många som paddlar surfski, går undan bra när det är sydlig vind!
För att ytterligare lindra din hjärtesmärta lite ( :-D ) så kan jag meddela att gp används i Tiderace, på klubben är det wing & motionslåda som gäller.Låter super! Precis vad havskajak brittisk stil är gjord för. Jag är väldigt för att göra informerade val generellt och tex använda kajaker på någorlunda rätt sätt, som tex du och mamme1 verkar göra :) Vet inte varför men jag får lite ont i hjärtat när jag ser klubbmedlemmar tröga runt i havskajaker på Mälarens stilla vatten år efter år... Jag möter också många som tror att surfski är nåt magiskt som är snabbare än alla motionskajaker.
Vet inte varför men jag får lite ont i hjärtat när jag ser klubbmedlemmar tröga runt i havskajaker på Mälarens stilla vatten år efter år...
Ja, det förekommer. Skämtar inte här.De kanske känner sig trygga och njuter mer av sina kajakpromenader? Eller kör de intervaller i havskajaker?
Tack för svar. Vet inte du menar att skärgårdskajakerna är dyre men havskajakerna kan kosta en del också verkar det som? Min misstanke är att man inte testat olika alternativ före val. Ser det på motionssidan nu när många vill paddla surfski men ofta vet de nog inte varför men det låter rätt. Min klubb ligger i Mälaren, väldigt sällsynt med surfvågor...
Låter super! Precis vad havskajak brittisk stil är gjord för. Jag är väldigt för att göra informerade val generellt och tex använda kajaker på någorlunda rätt sätt, som tex du och mamme1 verkar göra :) Vet inte varför men jag får lite ont i hjärtat när jag ser klubbmedlemmar tröga runt i havskajaker på Mälarens stilla vatten år efter år... Jag möter också många som tror att surfski är nåt magiskt som är snabbare än alla motionskajaker.