Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Kör med Ursuit MPS när vattnet är under 10grader! Den är tunn smidig känns knappt....andas hyfsat + kör lite öppet i halsen. Har provat kommer knappt in nått vatten vid ev "vurpa" ?Kör ni med torrdräkt och i så fall vad? Efter två år med egen kajak har jag börjat titta på torrdräkt men motionspaddlar runt Kungsholmen, så jag kör med ombyte men har aldrig behövt utnyttja det.
Det är just den modellen som jag överväger. Har bara inte bestämt mig om jag villhöver eller behöver en torrdräkt.Kör med Ursuit MPS när vattnet är under 10grader! Den är tunn smidig känns knappt....andas hyfsat + kör lite öppet i halsen. Har provat kommer knappt in nått vatten vid ev "vurpa" ? Visa bilaga 547795
nån som provat epic v5, tankar? ute efter en lite mer "äventyrs" lätt motions surfski
Hade v7 tidigare mycket nöjd med men v5 verkar lite mindre och nättare :)
V8 då? I princip samma mått som V7 men inte byggd i plast och därigenom betydligt lättare. Eller Carbonology Cruze. Brukar gå att få dessa med packlucka också om man vill.nån som provat epic v5, tankar? ute efter en lite mer "äventyrs" lätt motions surfski
Hade v7 tidigare mycket nöjd med men v5 verkar lite mindre och nättare :)
En smidig torrdräkt kan göra underverk för motionspaddlingen kalla säsongen! Ett av de bästa köpen på länge för min del :) Att paddla med samma trygghet som om det vore sommar i alla väder och dessutom så helt oberoende av regn eller snö eller vad det kan vara. Toppen!Kör ni med torrdräkt och i så fall vad? Efter två år med egen kajak har jag börjat titta på torrdräkt men motionspaddlar runt Kungsholmen, så jag kör med ombyte men har aldrig behövt utnyttja det.
Japp, säger som Stuvarn. Jag kör också torrdräkt när det är under 10 grader. Har två olika Ursuit, en tunnare och en tjockare. Den tunnare är rätt skön nu på våren när det är varmt i luften och kallt i vattnet.Kör ni med torrdräkt och i så fall vad? Efter två år med egen kajak har jag börjat titta på torrdräkt men motionspaddlar runt Kungsholmen, så jag kör med ombyte men har aldrig behövt utnyttja det.
Japp kanske lite dumt tips men har paddlat i typ 40 år å har aldrig "vurpat" ofrivilligt men då jag motionstränar mkt så har jag pyttelite öppet i halsen för ventilationen slipper bli sjöblött i dräkten. Detta gör jag under mkt säkra förhållande typ nära land eller plattvattens träning i Kåsjön. På havet håller jag alltid dragkedjan stängd!Jag undrar om det inte kan var riktigt farligt att ha "lite öppet i halsen" när det blir varmt. OM nåt händer så behövs det inte så mycket vatten i fotändan för att det ska bli väldigt svårt att hantera sig själv. Har väldigt stark (sm styrkelyft mm) klubbkamrat som körde med öppen hals som standard som råkat ut för det. Han har lagt ner den vanan nu. Obs, jag är ingen säkerhetsivrare, har tvärt emot jobbat hårt mot havskajakarnas totala säkerhetsfokus på hemmaklubben. Lagom är bäst även för säkerhet tycker jag. Och ledsen för att jag går på lite här men jag tror att just det här är ett dåligt råd att sprida som förebild. (för du är nog en paddlingsförebild för en del, Stuvarn:)
Håller med, har man paddlat ett tag så vurpar man inte ofrivilligt om det inte är stökiga förhållanden :)Japp kanske lite dumt tips men har paddlat i typ 40 år å har aldrig "vurpat" ofrivilligt men då jag motionstränar mkt så har jag pyttelite öppet i halsen för ventilationen slipper bli sjöblött i dräkten. Detta gör jag under mkt säkra förhållande typ nära land eller plattvattens träning i Kåsjön. På havet håller jag alltid dragkedjan stängd!
Hörnet vid stadshuset måste ju vara en av Sveriges stökigaste platser att sitta i en kajak... :) Men samtidigt, har flera klubbkamrater som jobbat på Långholmens uthyrning som öppnar i mitten av maj och folk plurrar men jag har inte hört om några olyckor att tala om.Jag kan tycka att det värsta på våren är alla uthyrningsfirmor som glatt hyr ut kajaker till kreti och pleti utan vana när det fortfarande är kallt i vattnet. Den värsta kombon är ju +15 i luften och några grader i vattnet, då tenderar ju folk också att ta av sig och paddla i kortärmat. Här i Mälaren nära stan kan det ju också bli rätt mkt båttrafik och småstökiga förhållanden.
Haha, precis. Nä, det kanske bara är jag som nojar. När man själv paddlar i torrdräkt och svettas och möter en barnfamilj i kort-kort med hund på fördäck i i en tvåmanskajak så kanske det bara är avundsjukan som kommer bubblande :) #gammalsurpaddlargubbeHörnet vid stadshuset måste ju vara en av Sveriges stökigaste platser att sitta i en kajak... :) Men samtidigt, har flera klubbkamrater som jobbat på Långholmens uthyrning som öppnar i mitten av maj och folk plurrar men jag har inte hört om några olyckor att tala om.
Haha, det finns en stor dynamik där... :) Kan vara lite roande på klubben ibland när de riktiga havskajakentusiasterna kommer som tungdykare i augusti klädda i grov torrdräkt, utrustade med snodd till paddeln, kompass, extrapaddel, pump och kapell en solig, vindstilla eftermiddag i Mälaren. När ungdom tränar bredvid med bar överkropp. Men så länge alla är glada tycker jag det är mer än ok!Haha, precis. Nä, det kanske bara är jag som nojar. När man själv paddlar i torrdräkt och svettas och möter en barnfamilj i kort-kort med hund på fördäck i i en tvåmanskajak så kanske det bara är avundsjukan som kommer bubblande :) #gammalsurpaddlargubbe
Packlucka är ett måste :)V8 då? I princip samma mått som V7 men inte byggd i plast och därigenom betydligt lättare. Eller Carbonology Cruze. Brukar gå att få dessa med packlucka också om man vill.
Packlucka är ett måste :)
Hur är den jämfört med en v7 ?Min NK Exrcize har packlucka både bak å framVisa bilaga 548060
Över 10kg lättare....snabbare å lite rankare!Hur är den jämfört med en v7 ?
Ha! såg priset :) v7an med kolfiberpaddel kosta inte ens hälften av den där ;)Över 10kg lättare....snabbare å lite rankare!
Tyvärr oxå lite dyrare ?
Samma som med cykel...låg vikt kostar ?Ha! såg priset :) v7an med kolfiberpaddel kosta inte ens hälften av den där ;)
Instämmer! Är det kallt i vattnet ska torrdräkten på. Även om man är duktig på att komma upp i kajaken/surfskin kan man ha lång bit hem, då man inte vill sitta i dyblöta kläder… Visst svettas man ordentligt men tänker att alternativet, dvs om man plurrar, är desto värre.För egen del är det Hornsbergs Strand / Ulvsundasjön som jag upplever som jobbigast när jag paddlar runt Kungsholmen.
Uppskattar alla synpunkter gällande torrdräkt.
Problemet är väl att man vanligtvis inte fryser när man sitter i kajaken, men att man uppskattar torrdräkt om/när man hamnar i vattnet.
Tänker att torrdräkt också är skönt de gånger man inte kan lägga i vid en brygga och behöver sätta ner fötterna i vattnet.
Ja, ni hör. Jag behöver inte övertygas att jag behöver en torrdräkt. Gör det så bra själv!
Skönt att du förblev torrskodd!Instämmer! Är det kallt i vattnet ska torrdräkten på. Även om man är duktig på att komma upp i kajaken/surfskin kan man ha lång bit hem, då man inte vill sitta i dyblöta kläder… Visst svettas man ordentligt men tänker att alternativet, dvs om man plurrar, är desto värre.
Trots mkt paddelvana gick jag runt på våren för några år sedan i hård vind. När jag vände mig om för att hoppa upp i skidan hade benremmen släppt och skidan hade blåst iväg 10 meter, försökte förgäves simma efter den men blåste ca 15 m/s så var chanslös emot surfskin som guppade ovan på vågarna. Fick simma till närmsta ö, tog ca 10 minuter i 5 gradigt vatten, men hade torrdräkten på så kom upp på ön varm och torr. Föga tröst då när jag såg surfskin blåsa bort över fjärden men i efterhand väldigt nöjd över att ha haft rätt utrustning på mig. Sen dess alltid torrdräkt när det är kallt!
Haha det gjorde jag! Var rätt nervöst när man såg sin svarta kolfiberskida blåsa bort mot en klipp-ö, efter ett tag var den så långt borta så kunde inte se den så bra exakt var den hamnade, men när jag fick väl fick tag på en båt för att åka ifatt den såg jag att den hade hittat den enda lilla sandstranden som fanns på ön, var typ 20 meter bred bara men där låg den och skvalpade. Lite repig men inga skador!Skönt att du förblev torrskodd!
Nu till det viktiga( ? ); hittade du surfskin?
Såg denna farkost på väg till jobbet.Haha det gjorde jag! Var rätt nervöst när man såg sin svarta kolfiberskida blåsa bort mot en klipp-ö, efter ett tag var den så långt borta så kunde inte se den så bra exakt var den hamnade, men när jag fick väl fick tag på en båt för att åka ifatt den såg jag att den hade hittat den enda lilla sandstranden som fanns på ön, var typ 20 meter bred bara men där låg den och skvalpade. Lite repig men inga skador!
Uppskattar att du ändå håller ögonen öppna! Oklart ställe dock att lägga sin kajak...Såg denna farkost på väg till jobbet.
- tänkte att det kanske var din surfski som lagt på sig lite och flutit i land på Kungsholmen. Skönt att höra att din surfski kom till rätta. Visa bilaga 548359
Euro 42495?!Ha! såg priset :) v7an med kolfiberpaddel kosta inte ens hälften av den där ;)
Bra där. Var försiktig med din dräkt när du paddlar havskajak. I motionslåda är det lätt att sitta utan skav mot kajaken med bara rumpan och fötterna mot båten (och neoprenshorts och tossor som skyddar dom delarna) men jag antar att du har mer kontakt med kajaken i din havskajak. Ursuit säger själva att mps egentligen är gjord för att ha under andra kläder. https://www.ursuit.com/en/mpsBlev en tur efter jobbet. Säsongspremiär för Kungsholmen Runt. Behövde bara leka lite isbrytare. Tack för tips om torrdräkt - det blev en Ursuit MPS.
Jag har ett par shorts på utanpå torrdräkten och ett par neopren skor på fötterna - så dräkten håller sig på plats och jag undviker skav. Hoppas att jag inte kommer att få något problem med hållbarheten.Bra där. Var försiktig med din dräkt när du paddlar havskajak. I motionslåda är det lätt att sitta utan skav mot kajaken med bara rumpan och fötterna mot båten (och neoprenshorts och tossor som skyddar dom delarna) men jag antar att du har mer kontakt med kajaken i din havskajak. Ursuit säger själva att mps egentligen är gjord för att ha under andra kläder. https://www.ursuit.com/en/mps
Intressant att höra, har inte testat Drylight själv :)Jag har ett par shorts på utanpå torrdräkten och ett par neopren skor på fötterna - så dräkten håller sig på plats och jag undviker skav. Hoppas att jag inte kommer att få något problem med hållbarheten.
Provade både Dry Fashion Drylight och MPS i butiken hos Kajaksidan. Drylight var kraftigare och mer lik en vanlig torrdräkt. Jag fastnade för MPS:n som är så tunn och smidig att jag inte tänker på den. Precis som du valde jag en större storlek för att få maximal rörelsefrihet i sittande position.
Drylight sägs vara korta i ryggen och därmed dra större storlekar för att kompensera.Intressant att höra, har inte testat Drylight själv :)
Jakobstad FinlandVar är detta?