[OT] kajaktråden, motionspaddlare

mzi

Aktiv medlem
Jag har inte gjort massor med research, men vi bor inte heller bredvid en sjö och jag har inget takräcke på någon av mina hojar, så jag har slösurfat lite. Oru för de vikbara verkar alla säga är den bästa och Advanced Elements verkar dyka upp för de uppblåsbara. Men jag har inte koll på hur mycket som är astroturf.

Azog

Aktiv medlem
Jag har inte gjort massor med research, men vi bor inte heller bredvid en sjö och jag har inget takräcke på någon av mina hojar, så jag har slösurfat lite. Oru för de vikbara verkar alla säga är den bästa och Advanced Elements verkar dyka upp för de uppblåsbara. Men jag har inte koll på hur mycket som är astroturf.
Tack!

johan44

Aktiv medlem
Hej Bullen,

Jag bor långt från vatten och har inte möjlighet till takräcke på bilen (husbil, takluckan sitter i vägen).

Är man dum om man köper något delbart, typ en Point 65 Mercury?

Har någon testat en sådan eller finns det andra alternativ?
Vi har klubbmedlem (1) som haft en sån länge och paddlat rätt regelbundet så den går helt klart att använda för att komma ut på vattnet. Tror den är bättre än uppblåsbart men svårt att säga hur den står sig mot en seriös hopfällbar kajak. Oru är sjukt kompakt :)

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Jag har paddlat lite klassisk faltkajak, Klepper Aerius 2. Både som tonåring, då tyckte jag det funkade bra, paddlade ut till Huvudskär från Utö bland annat, och i modern tid efter att ha paddlat en hel del vanlig havskajak, då tyckte jag det var en riktigt tråkig pråm och träpaddlarna var i princip opaddlingsbara i jämförelse med lätta fina kolfiberpaddlar. Både tunga och man fick absolut ingen känsla för vad som hände i vattnet heller.

Men den är sjukt stabil, går att stå på relingen utan att den välter. Vore intressant att jämföra med en sån där ihopbyggbar Point 65. Kleppern går att packa ner i två seglarsäckar.

Azog

Aktiv medlem
Vi har klubbmedlem (1) som haft en sån länge och paddlat rätt regelbundet så den går helt klart att använda för att komma ut på vattnet. Tror den är bättre än uppblåsbart men svårt att säga hur den står sig mot en seriös hopfällbar kajak. Oru är sjukt kompakt :)
Det låter ju lovande.

Ja Oru lockar ju rent förvaringsmässigt. Samtidigt verkar ju monteringen på Point 65 rätt mycket snabbare.

Men framförallt vore det kul att känna på hur de står sig i vattnet. Men det verkar inte helt lätt att hitta någonstans att provpaddla någon av dem.

Azog

Aktiv medlem
Jag har paddlat lite klassisk faltkajak, Klepper Aerius 2. Både som tonåring, då tyckte jag det funkade bra, paddlade ut till Huvudskär från Utö bland annat, och i modern tid efter att ha paddlat en hel del vanlig havskajak, då tyckte jag det var en riktigt tråkig pråm och träpaddlarna var i princip opaddlingsbara i jämförelse med lätta fina kolfiberpaddlar. Både tunga och man fick absolut ingen känsla för vad som hände i vattnet heller.

Men den är sjukt stabil, går att stå på relingen utan att den välter. Vore intressant att jämföra med en sån där ihopbyggbar Point 65. Kleppern går att packa ner i två seglarsäckar.
Det låter ju också som ett alternativ. Men det är väl lite den där pråmkänslan jag är rädd för, mest. Men man får kanske acceptera lite sämre känsla om man har konstiga krav..

johan44

Aktiv medlem
Det låter ju lovande.

Ja Oru lockar ju rent förvaringsmässigt. Samtidigt verkar ju monteringen på Point 65 rätt mycket snabbare.

Men framförallt vore det kul att känna på hur de står sig i vattnet. Men det verkar inte helt lätt att hitta någonstans att provpaddla någon av dem.
Spännena på Point65 har gått sönder över tid men de kanske funkar om man är lite försiktig.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Det finns nog smidigare varianter av faltkajak än just Aerius 2, det är en jättestor tvåmanskajak a'la expedition. Konceptet som sådant är rätt ballt, och inga problem att bära med sig eller lägga undan. Lite smidigare paddlar går ju att uppgradera med.

Jag fick lite krypningar i skinnet när det pratades Advance Elements. Vi använde sådana i en multisporttävling i Finland för ett gäng år sedan och något trögare härke att försöka baxa framåt har jag inte paddlat, och då har jag även paddlat sånadär uthyrnings-sit-on-toper i plast. Vi fick en K2:a och en K1:a och vi satte en kompetent kanotist i K1:an men han hade ingen chans mot oss i K2:an. Inte så ovanligt kanske men vanliga havskajaker for i åttor runt oss där vi paddlade med K1:an i släp bakom K2:an. Vi slet och de i havskajakerna gled runt oss utan någon större ansträngning.
På den tiden saknade Advance Elementskajakern en övertrycksventil så de kajakerna sprack och gick sönder om de fick ligga i solen på land. Kanske är åtgärdat nuförtiden.

Jag vill därmed säga att en uppblåsbar kajak är en badleksak. Inget man vill vare sig utflyktspaddla och absolut inget man vill motionspaddla i.

Azog

Aktiv medlem
Jag fick lite krypningar i skinnet när det pratades Advance Elements. Vi använde sådana i en multisporttävling i Finland för ett gäng år sedan och något trögare härke att försöka baxa framåt har jag inte paddlat, och då har jag även paddlat sånadär uthyrnings-sit-on-toper i plast. Vi fick en K2:a och en K1:a och vi satte en kompetent kanotist i K1:an men han hade ingen chans mot oss i K2:an. Inte så ovanligt kanske men vanliga havskajaker for i åttor runt oss där vi paddlade med K1:an i släp bakom K2:an. Vi slet och de i havskajakerna gled runt oss utan någon större ansträngning.
På den tiden saknade Advance Elementskajakern en övertrycksventil så de kajakerna sprack och gick sönder om de fick ligga i solen på land. Kanske är åtgärdat nuförtiden.

Jag vill därmed säga att en uppblåsbar kajak är en badleksak. Inget man vill vare sig utflyktspaddla och absolut inget man vill motionspaddla i.
😆 Toppen, då bortser jag från det alternativet.

iMats

Aktiv medlem
Jag fick lite krypningar i skinnet när det pratades Advance Elements.
Har varit delägare i en sån och kan nog instämma. Däremot är den ett smidigt alternativ för kortare paddling i sjö och å men ska nog då ses som ett alternativ till kanot. Den kräver heller inte mycket utrymme och är smidig att transportera.

Mikva

Aktiv medlem
Detta kanske kan vara något om man bor i närheten och funderar på alternativa kajaker:

LÖRDAG 10 SEPTEMBER 2022 KL. 10:00–15:00
Stockholm Inflytande& Folding Kayak Meetup 2022

Örnsbergs Kanotsällskap

Jag ska försöka paddla dit med min havskajak för att se om det finns någon portabel modell som inte ger för mycket avkall på prestanda.

Azog

Aktiv medlem
Detta kanske kan vara något om man bor i närheten och funderar på alternativa kajaker:

LÖRDAG 10 SEPTEMBER 2022 KL. 10:00–15:00
Stockholm Inflytande& Folding Kayak Meetup 2022

Örnsbergs Kanotsällskap

Jag ska försöka paddla dit med min havskajak för att se om det finns någon portabel modell som inte ger för mycket avkall på prestanda.
Tack för tipset! Det låter ju idealt för min del. Tyvärr har jag 55 mil dit. 😥

Berätta gärna om du hittar något kul.

Mikva

Aktiv medlem
Tack för tipset! Det låter ju idealt för min del. Tyvärr har jag 55 mil dit. 😥

Berätta gärna om du hittar något kul.
Klart man ställer upp och tittar på kajaker! Kände mig som en katt bland hermeliner när jag kom i min hårdskalskajak, men deltagarna var snälla och lät mig provpaddla.

För egen del var det två modeller som jag tyckte var intressanta och provpaddlade:

Oru Bay ST
+ Lätt
+ Trevlig att paddla och stabil
- Hur många gånger tål den att vikas ihop?

ITIWIT X500
+ Billigare
+ Inte lika bred som andra uppblåsbara kajaker.
- Tyngre än Oru, men inte supertung

I båda fallen var ägarna nöjda med sina val. Jag ska inte göra någon längre recension eftersom jag endast gjort en kort provpaddling, men tycker fortfarande att det är intressanta modeller om man vill ha en packbar kajak och kan tänka sig vissa kompromisser.

Kan länka till lite bilder när de har publicerats.

Azog

Aktiv medlem
Klart man ställer upp och tittar på kajaker! Kände mig som en katt bland hermeliner när jag kom i min hårdskalskajak, men deltagarna var snälla och lät mig provpaddla.

För egen del var det två modeller som jag tyckte var intressanta och provpaddlade:

Oru Bay ST
+ Lätt
- Hur många gånger tål den att vikas ihop?

ITIWIT X500
+ Billigare
+ Inte lika bred som andra uppblåsbara kajaker.
- Tyngre än Oru, men inte supertung

I båda fallen var ägarna nöjda med sina val. Jag ska inte göra någon längre recension eftersom jag endast gjort en kort provpaddling, men tycker fortfarande att det är intressanta modeller om man vill ha en packbar kajak och kan tänka sig vissa kompromisser.

Kan länka till lite bilder när de har publicerats.
Tack!

Hasse#7

Aktiv medlem
Jag har skaffat en träningsroddbåt. Går att ro med dubbla par åror och dubbla glidsitsar. Blir spännande att prova. Tanken är att ro med hustrun. Någon som provat, eller håller på med liknande?

Senast ändrad:

Mikva

Aktiv medlem
För lite bilder i tråden! Man skulle ju kunna tro att alla bara är ute och cyklar nu för tiden.

Här en film från arrangören av eventet med uppblåsbara kajaker:

Bidrar med en bild från en månskenstur härom veckan:
8343E2FD-4F1A-4CBD-A3C1-0F3BCF53FA5A.jpeg
4F90B2D1-701B-42CF-808F-A341EDFD9C2F.jpeg

Bikzz

Aktiv medlem
Och glöm inte Packafts ! Den väger bara några kg, och man kan ta med den i ryggsäcken eller på cykeln. Paddla på otillgängliga ställen. Men ganska långsam att paddla jmfrt med kajak....

br51.jpg

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
WIG Rapid 522?
Sitter och gluttar på en låda. Gammal, för länge sedan, tävlingskanotist så den verkade inte vara så mycket båt.
Någon här med erfarenhet av den?

Mikva

Aktiv medlem
Knappt 9km kortaste vägen. Men man lägger gärna till att passera mellan Långholmen pch Södermalm, kanske runt Reimersholme, en eller två av Essingöarna...
Springer jag runt Kungsholmen så har jag en runda på 10km. Alltid lika fascinerande att det bara är 9km med kajak. Att få till den sista kilometern kräver en rejäl omväg enligt @nisseson förslag.

ejma

Aktiv medlem
WIG Rapid 522?
Sitter och gluttar på en låda. Gammal, för länge sedan, tävlingskanotist så den verkade inte vara så mycket båt.

Vad har du tänkt använda den till? Övernattningsturer, dagsturer, motion etc?

Du har inte övervägt en surfski? Tex Nelo 510 är kort, har packlucka och finns i hinkplast. Lär vara hyggligt snabb i sprint med rätt kanotist.

Om du tittar på reklamfilmen ser du att Wigen plogar ganska friskt i medsjö med den låga fören. Lär inte bli bättre med packning. Kanske inte ett jätteproblem, men du lär reta dig på det.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Vad har du tänkt använda den till? Övernattningsturer, dagsturer, motion etc?

Du har inte övervägt en surfski? Tex Nelo 510 är kort, har packlucka och finns i hinkplast. Lär vara hyggligt snabb i sprint med rätt kanotist.

Om du tittar på reklamfilmen ser du att Wigen plogar ganska friskt i medsjö med den låga fören. Lär inte bli bättre med packning. Kanske inte ett jätteproblem, men du lär reta dig på det.
Den har ju en hel del från en racinglåda, men med packmöjligheter och mer stabilitet. Snygg dessutom. För normal motionspaddling i innerskärgård, bor vid Lännerstasundet/Baggensfjärden, känns det smidigt att slippa de torr/våt-dräkter en surfski verkar kräva när det inte är högsommar. Med packning bakom sittbrunnen lättar väl möjligen fören något. Jag är inte låst vid denna men har sett den live och gillade den smäckra designen.

Mikva

Aktiv medlem
WIG Rapid 522?

Jag har en sådan sedan 2 år. Det är min första egna kajak, så jag har inte så stor erfarenhet av andra modeller. Gillar att den är lättpaddlad. Tanken var att kunna använda den för längre turer men hittills har det bara blivit turer på 1h till heldag.
Gillar att det är en stor sittbrunn vilket möjliggör aktiv paddling men på bekostnad av att det inte går att rolla.

Topp