[OT] kajaktråden, motionspaddlare

Hasse#7

Aktiv medlem
Den har ju en hel del från en racinglåda, men med packmöjligheter och mer stabilitet. Snygg dessutom. För normal motionspaddling i innerskärgård, bor vid Lännerstasundet/Baggensfjärden, känns det smidigt att slippa de torr/våt-dräkter en surfski verkar kräva när det inte är högsommar. Med packning bakom sittbrunnen lättar väl möjligen fören något. Jag är inte låst vid denna men har sett den live och gillade den smäckra designen.
Jag har en lätt beg Seabird 600 som jag inte kommer överens med. Skickade ett PM till dig.

ejma

Aktiv medlem
Den har ju en hel del från en racinglåda, men med packmöjligheter och mer stabilitet. Snygg dessutom. För normal motionspaddling i innerskärgård, bor vid Lännerstasundet/Baggensfjärden, känns det smidigt att slippa de torr/våt-dräkter en surfski verkar kräva när det inte är högsommar. Med packning bakom sittbrunnen lättar väl möjligen fören något. Jag är inte låst vid denna men har sett den live och gillade den smäckra designen.
Då har du nära till Kajaksidan och kan testa olika modeller. Jag började vinterpaddla oftare med surfski och blev mindre väderberoende.

ejma

Aktiv medlem
Blire inte blött i surfskin om man börjar dra på lite i lite sjögång? Vad kör du i för kläder i stramare väder?
De har självläns och drar ut vattnet under färd. Sittgropen rymmer inga jättemängder vatten.

1-2 mm tjocka neoprenbyxor räcker bra ner till 8-10 grader kallt vattnet. I kallare vatten är trevligt med tät midja tex long-john eller torrdräkt.

Torrdräkt är okej när kallt vatten ofta sköljer över.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
De har självläns och drar ut vattnet under färd. Sittgropen rymmer inga jättemängder vatten.

1-2 mm tjocka neoprenbyxor räcker bra ner till 8-10 grader kallt vattnet. I kallare vatten är trevligt med tät midja tex long-john eller torrdräkt.

Torrdräkt är okej när kallt vatten ofta sköljer över.
Oki, när vi tränade hårt, ibland under nollan i isrännorna, blev det varmt och gött i sittbrunnen under kapellet. Ett par raggisar säkrade hälarna. Över hade vi vindtygsjackor över underställ och wct-jackor :D
Det här var förvisso under andra halvan av 80-talet. Tiderna förändras ;)

Detta varför jag såg en packbar motionskajak som ett bra alternativ till surfskis. Nåja, jag har grannar som åker runt med surfskis respektive 522or på taket. Ska höra med dem också.

johan44

Aktiv medlem
WIG Rapid 522?
Sitter och gluttar på en låda. Gammal, för länge sedan, tävlingskanotist så den verkade inte vara så mycket båt.
Någon här med erfarenhet av den?

Du som har paddelerfarenhet borde egentligen ha stor sittbrunn, hyffsad sits och schyssta fotstöd så att du kan paddla med kroppen "på riktigt". Hos kajaksidan så kan wk540 åtminstone fås med "motionssits". Surfski betyder sitta med rumpan i blöt alltid som du påpekat, frågan är om det är lämpligt för oss män i mogen ålder... Bäst paddelegenskaper har förmodligen VKV, kanske en Anita? Finns beggat, dyker upp ibland. Välbyggda, håller för evigt, men det vet du som gammal klubbpaddlare. https://vitudden.com/category/kajaker/vkvcomposite/

johan44

Aktiv medlem
Då har du nära till Kajaksidan och kan testa olika modeller. Jag började vinterpaddla oftare med surfski och blev mindre väderberoende.
Allt som leder till paddling är bra, personligen har jag svårt att förstå surfski på vintern. (om det inte är busväder med surfvågor, när det blåser 20 m/s är typ en Nelo 520 svårslagen:-) Att sitta torrt och fint i en motionskajak med lämplig bredd och stabilitet tycker jag är trevligare. Med torrdräkt förstås om man vill, finns ju tunna fina numera. Men jag paddlar från klubb iofs med kanske 70 kajaker att välja mellan, som enda kajak kanske surfski är bra för att fixa alla väder.

ani

Aktiv medlem
Oki, när vi tränade hårt, ibland under nollan i isrännorna, blev det varmt och gött i sittbrunnen under kapellet. Ett par raggisar säkrade hälarna. Över hade vi vindtygsjackor över underställ och wct-jackor :D
Det här var förvisso under andra halvan av 80-talet. Tiderna förändras ;)

Detta varför jag såg en packbar motionskajak som ett bra alternativ till surfskis. Nåja, jag har grannar som åker runt med surfskis respektive 522or på taket. Ska höra med dem också.
Så kör man fortfarande. Möjligen ersatt vindtyg/WCT med lite mer ändamålsenliga paddeljackor/västar som ger vind- och stänkskydd utan att vara helt vattentäta.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
För mig går en viktig skiljelinje mellan kajaker som kryper upp ur vattnet respektive gräver ner sig i vattnet när man tar i.

1668586824308.png

johan44

Aktiv medlem
För mig går en viktig skiljelinje mellan kajaker som kryper upp ur vattnet respektive gräver ner sig i vattnet när man tar i.
Bra skiljelinje. Jag fick en bekant att testa Anita K2 med sin son, två starka snubbar utan att vara gamla kanotister, och de köpte en direkt eftersom de kom från havskajakfacket och aldrig hade paddlat en kajak som går rakt och kryper upp när man trycker på.
1668590472217.png

ejma

Aktiv medlem
Allt som leder till paddling är bra, personligen har jag svårt att förstå surfski på vintern. (om det inte är busväder med surfvågor, när det blåser 20 m/s är typ en Nelo 520 svårslagen:-) Att sitta torrt och fint i en motionskajak med lämplig bredd och stabilitet tycker jag är trevligare. Med torrdräkt förstås om man vill, finns ju tunna fina numera. Men jag paddlar från klubb iofs med kanske 70 kajaker att välja mellan, som enda kajak kanske surfski är bra för att fixa alla väder.
Så är det. Här den utmärkta klassiska isbrytaren Tracer. Bryggpaddling med en varm bastu väntande. Surfskin är ganska tråkig i sådana vatten.
245_4554.JPG

Jag paddlar mest på Stora värtan och Askrikefjärden som har liknande förhållanden som Baggensfjärden. Havskajaker och racers går oftast som ubåtar i den krabba sjön där surfskin flyter mer ovanpå. De är inte beroende av bryggor och sandstränder för i och urstigning vilket är extra bra på vintern. Mindre oro att hamna i vattnet. Har fler kajaker än en surfski, men för motion på lite större vatten tycker jag att typen passar mig bäst.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Så är det. Här den utmärkta klassiska isbrytaren Tracer. Bryggpaddling med en varm bastu väntande. Surfskin är ganska tråkig i sådana vatten.
Visa bilaga 593901

Jag paddlar mest på Stora värtan och Askrikefjärden som har liknande förhållanden som Baggensfjärden. Havskajaker och racers går oftast som ubåtar i den krabba sjön där surfskin flyter mer ovanpå. De är inte beroende av bryggor och sandstränder för i och urstigning vilket är extra bra på vintern. Mindre oro att hamna i vattnet. Har fler kajaker än en surfski, men för motion på lite större vatten tycker jag att typen passar mig bäst.
Najs, brukade plöja en del nattis ut från bryggan vid Blackans strand för att kunna träna i min gamla Razor back in the days.

johan44

Aktiv medlem

Tracer, världens bästa kajak om du frågar mig. Äger en och är på jakt efter en till :)

Stuvarn

Aktiv medlem
Jag paddlar mest surfski har gjort det i nästan 10 år nu! Har haft båtar från Fenn,Epic och NK.
Min senaste NK har packluckor både fram å bak...så lite packning får man med sig 😛
Men när det gäller vinterpaddling/isbrytning då plockar jag fram min gammla Commander typ - S.
282519_225120727523324_5802772_n.jpg

ejma

Aktiv medlem

ejma

Aktiv medlem
En gång i tiden rejsbanornas superlåda. Lätt, styv, rank, vrålsnabb. En VKV100 är en vattenbuss i jämförelse. Helt olika koncept i vattnet.
Min Cleaverx -93. Hon ligger numera som ögongodis och används bara någon enstaka gång per år. Åker oftast bil ner till sjön hemmavid och då är en slit och släng i plast bättre.
P1010076.jpg

Mikva

Aktiv medlem
Vad är breddmåttskajaker?
I samband med årets Havskajakens dag så var det flera deltagare som byggt egna skin-on- och träkajaker. Men det är kanske något annat?

ejma

Aktiv medlem
Vad är breddmåttskajaker?
Fram till november 2000 krävde internationella kanotförbundet att K1 racing kajaker inte fick vara smalare än 51 cm.

Numera finns ingen breddregel och skroven är generellt lite slankare, djupare samt har mer ”rocker” (=krökt köllinje).

Moderna racingkajaker är märkbart smalare vid paddelisättningen. Mao smalare fotstöd och mindre plats för fotvärmare.

Senast ändrad:

ani

Aktiv medlem
När Nelo drog reglerna till extremen, se andra båten som bara har två 'horn' som sticker ut, så blev det bara för löjligt att behålla breddmåttet på 51cm.
download.jpeg

Och ja, det är rejält trångt för tassarna i en modern räserlåda, även om jag håller mig till storlek 41/42 på skor.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Är inte SUP mer en årstidsberoende aktivitet? Förstår att det inte är omöjligt så länge isen inte ligger. Men verkar ändå oskönt på vintern. Kan ju ha fel.
Håller man sig bara på rätt sida ytan så är det härligt oavsett årstid :) fördelen mot kajak är att det inte rinner iskallt vatten och droppar längs med paddeln. Men det blir ju ganska meckigt om man ska klä sig för om man eventuellt trillar i. På så vis är det lite oskönt. Det tar ännu mer tid och det är mer grejjer som ska pysslas om varje gång. Klart bättre på sommarhalvåret.

grondahl

Aktiv medlem
Under slalomåren så var utesäsongen i norr Mars till typ Oktober. Då fick man börja med att glida i från isen ner i vattnet och se till att undvika att hamna under den. I slutet fick man bryta loss is från kapellet när det var dags att hoppa upp.

johan44

Aktiv medlem
Håller man sig bara på rätt sida ytan så är det härligt oavsett årstid :) fördelen mot kajak är att det inte rinner iskallt vatten och droppar längs med paddeln. Men det blir ju ganska meckigt om man ska klä sig för om man eventuellt trillar i. På så vis är det lite oskönt. Det tar ännu mer tid och det är mer grejjer som ska pysslas om varje gång. Klart bättre på sommarhalvåret.
Om man paddlar kajak med vingpaddel med nån slags teknik så rinner inget vatten. Men man får på sig lite av stänket om det blåser...

johan44

Aktiv medlem
Äsch då, med poogies på paddeln är det inget problem. Bifogar gammal bild på äldsta dottern under ett _kallt_ vårläger i Tjeckien. Japp, det är istappar som hänger lite överallt.
Pogies är guld! Älskar Padler:s som är boxiga och inte platta som nästan alla andra. Sjukt bra :)

Skärmavbild 2022-12-05 kl. 22.51.27.png

Senast ändrad:
Topp